Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Hunter S Thompsons Hells Angels (och Fear and Loathing on the Campaign Trail '72). Sen beror det ju på intressen, Erik Nivas samlade fotbollsreportage (Den nya världsfotbollen, Livet längs linjen, eller den rätt nyutkomna kombinationen av de två) är ju väldigt bra.

Tack, men inte riktigt vad jag tänkt mig. Läste dock Nivas i somras, han är verkligen grymt bra.

Förutsatt att du kan borde du försöka läsa Ellroys böcker på engelska, mycket av den amerikanska jargongen går förlorad i översättningarna. Första gången jag skulle läsa American Tabloid läste jag på svenska men slutade då jag tyckte att språket var så konstlat, men sen läste jag den på engelska och då gillade jag den.

Förmodligen väldigt sant, men är tveksam till om jag klarar av det, det är rätt tungläst va? Engelskan brukar inte direkt vara några problem men söker ju mest något i att förlora mig i tidiga morgnar och sena eftermiddagar, vore tråkigt att bara halv-förstå och riskera att missa något (vilket jag i och för sig gör när jag inte läser på originalspråk). Dilemma.

Har slängt iväg en beställning nu hursomhelst, hatar att försöka komma ihåg vad jag vill läsa.

BEAH, ISHMAEL:LONG WAY GONE

THE GREAT GATSBY:THE GREAT GATSBY

MURAKAMI, HARUKI:SPUTNIKÄLSKLING

ELLROY, JAMES:SEXTUSEN KALLA

MCCARTHY, CORMAC:BLODETS MERIDIAN

CONRAD, JOSEPH:MÖRKRETS HJÄRTA

BUKOWSKI, CHARLES:HOLLYWOOD

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

CONRAD, JOSEPH:MÖRKRETS HJÄRTA

nod_1226591_0.gif

angående riktigt bra reportage-böcker: jag har sagt det tusen gånger men Kapuściński Kapuściński Kapuściński!

---

Läser Tagedanielssons biografi av Klas Gustafson. Helt klart intressant. :)

Redigerad av P-C
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodligen väldigt sant, men är tveksam till om jag klarar av det, det är rätt tungläst va? Engelskan brukar inte direkt vara några problem men söker ju mest något i att förlora mig i tidiga morgnar och sena eftermiddagar, vore tråkigt att bara halv-förstå och riskera att missa något (vilket jag i och för sig gör när jag inte läser på originalspråk). Dilemma.

Njaej, jag skulle inte kalla det tungläst alls, snarare tvärtom. Ellroy har ju sin speciella korthuggna och ganska "lediga" stil och om man är hyfsad på engelska borde man klara det galant. Men det förekommer ju en hel del slang och jargong, som sagt. Å andra sidan är det lite det som är charmen. Du borde testa. ;)

Pete cruised Niggertown-for the pure time-marking fuck of it. The radio ran election news exclusively.

Nixon conceded. Frau Nixon pitched some boo-hoo. Bad-Back Jack thanked his staff and announced that Frau Bad-Back was pregnant.

Nigger junkies were cliqued up by a shine stand. Fulo and Ramуn drove up to service them. Chuck was trading bindles for signed-over welfare checks.

Jack talked up the New Frontier. Fulo dropped off a fat load of shit with the shoeshine man.

A local bulletin flashed on.

Shots fired outside Coral Gables bodega! Police ID dead man as one Gaspar Ramуn Blanco!

Pete smiled. November 8, 1960, was an all-time classic day.

--

Läste ut Tjärven av John Ajvide Lindqvist igår. Kort bok.

Fyra män och tre kvinnor som gick i samma gymnasieklass anordnar en återträff tjugofem år efter studenten. En snabb båt bär dem till den avlägsna fyrön Tjärven där de ska grilla och dricka öl, prata minnen. Men deras båt tas ifrån dem tillsammans med alla deras mobiltelefoner. Strandsatta på den lilla ön vid gränsen till Ålands hav försöker de göra det bästa av situationen. Alkoholen har de kvar, och blandbandet med Modern Talking. Men det är den speciella dag på året då solen står som högst på himlen. Den dag då de som för evigt fryser kan söka sig till ljuset och värmen. De drunknade stiger upp ur havet. Och de är hungriga.

Det låter ju lite halvintressant men jag kan säga att det här var den sämsta bok jag läst i år. Vilket enastående skräp! Karaktärerna är platta och endimensionella och historien saknar all form av vändningar och finess. Det är som att läsa en riktigt dålig och intetsägande zombiefilm. Att den inte getts ut som annat än ebok och ljudbok (och på eget förlag dessutom) säger väl allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en ny jacka med perfekt ficka för pocketböcker så jag tänkte plöja igenom några J. M. Coetzee-böcker jag fick när mina föräldrar skaffade nya bokhyllor. Har verkligen ärvt mina föräldrars relation till böcker. Nu när de köpte nya hyllor så slängde de 60 fulla konsumpapperskassar med böcker när de rensade ut och stuvade undan lika mycket i källaren. Här hemma måste jag nu på sambons order slänga/ge bort en bok för varje bok jag tar hem. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Läste igenom "Illusionen om Gud" (svenska pocketutgåvan) under semestern efter att ha haft den liggandes i ca 2 år. :rolleyes: Men nu känns det som nåt har lossnat och jag är verkligen sugen på böcker på ett sätt som jag inte varit på många år. Just nu läser jag "Metro 2033" och är kanske 1/3 igenom den. Även om framtidsapokalyptisk sci-fi litteratur kanske inte är av det mest framstående slaget så känns boken ändå spännande med substansierade karaktärer. Ser fram emot att spela spelet när jag läst klart boken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Värst vad fräsiga böcker alla läser. Själv sitter jag och plöjer igenom "Kokain" med Lasse Weirup.

Är den bra? Funderar på att köpa den, jag gillade både Svensk Maffia & Svensk Maffia, Fortsättningen! Om du läst dem, dvs?

Just nu läser jag "Arvtagaren", fjärde boken ur Eragon serien. Riktigt bra än så länge, läst 300 sidor än så länge av 900!

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Värst vad fräsiga böcker alla läser. Själv sitter jag och plöjer igenom "Kokain" med Lasse Weirup.

Lajn-ux. :whistling:

Lånade den på elib för en tid sen men har inte haft lust att läsa den. Tror den skulle göra mig smått deprimerad. Så gick det när jag läste Svensk Maffia, även om mycket i den kändes en smula överdrivet.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara än en gång tipsa alla som anser sig bra på engelska om H.P. Lovecraft. En hel del gamla ord och formuleringar, men fy fan vilka berättelser! Den mannen kunde inte bara skapa skräck, han kunde förmedla skräcken genom sina karaktärer genom att låta dem berätta just hur rädda de är! Sakta men säkert byggs en viss stämning upp i hans litterära verk som senare leder till ett klimax där allt ställs på sin spets. Men oftast får man aldrig veta exakt vad man just läst, och det är det som gör hans berättelser så obehagliga. Vi är automatiskt mer rädda för det vi inte känner till.

Herre Gud, missa inte denna författare för allt smör i Småland!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 weeks later...

Någon annan som har problem med kvinnliga författare? Av alla skönlitterära böcker som jag läser är inte ens en tiondel skrivna av kvinnor. Det faktum att en bok är skriven av en kvinna är automatiskt ett minus och ett hinder för att jag överhuvudtaget ska börja läsa boken. Jag vet att det låter jävligt sexistiskt men jag har mina skäl... Mitt största problem med kvinnliga författare är att jag tycker att de inte kan skapa realistiska manliga karaktärer. De beskriver män som de önskar att han män är istället för hur män faktiskt är. Männen är antingen idealfigurer eller stereotyper. Mitt andra problem är att kvinnorna tenderar att undvika eller försköna vissa ämnen, t.ex. våld och sex, och också här blir resultatet en förvrängd och idealiserad bild av verkligheten - och det stör jag mig på. Sedan har vi de inrotade temata som nästan alltid förekommer i rikliga mängder i kvinnoskrivna böcker... Kärlek, relationer, familj, längtan och liknande i långa banor. Zzz! Äldre böcker kan jag ha visst överseende med (t.ex. Austen, Christie, C. Brontë, Shelley etc) eftersom de är skrivna i en annan kontext - men när det kommer till kontemporär litteratur ska det ganska mycket till för att jag ska läsa en kvinna.

Upplever ni det här? Påverkar författarens kön vilka böcker ni läser? Hur ser er "könsfördelning" beträffande författare ut?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara än en gång tipsa alla som anser sig bra på engelska om H.P. Lovecraft. En hel del gamla ord och formuleringar, men fy fan vilka berättelser! Den mannen kunde inte bara skapa skräck, han kunde förmedla skräcken genom sina karaktärer genom att låta dem berätta just hur rädda de är! Sakta men säkert byggs en viss stämning upp i hans litterära verk som senare leder till ett klimax där allt ställs på sin spets. Men oftast får man aldrig veta exakt vad man just läst, och det är det som gör hans berättelser så obehagliga. Vi är automatiskt mer rädda för det vi inte känner till.

Herre Gud, missa inte denna författare för allt smör i Småland!

Cthulhu är någonting alla borde läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste nyligen ut The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde och det placerar sig i toppskiktet av favoritböcker (med Nick Hornby - High Fidelity, George Orwell - Animal Farm och David Winner - Brilliant Orange: The Neurotic Genius of Dutch Football). Dialogerna är bokens klara styrka, kontrasten mellan Basil Hallwards och Lord Henrys personligheter och deras influens på Dorian är väldigt intressant. Förordet också mycket intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

BEAH, ISHMAEL:LONG WAY GONE

THE GREAT GATSBY:THE GREAT GATSBY

MURAKAMI, HARUKI:SPUTNIKÄLSKLING

ELLROY, JAMES:SEXTUSEN KALLA

MCCARTHY, CORMAC:BLODETS MERIDIAN

CONRAD, JOSEPH:MÖRKRETS HJÄRTA

BUKOWSKI, CHARLES:HOLLYWOOD

Utlästa, förutom The Great Gatsby som jag glömde på tåget.. Sputnikälskling är nog den Murakamibok jag är minst imponerad av. Ellroy däremot, nu läste jag ju hela trilogin i fel ordnng men alltså.. Så jävla såld. Att ingen kommit på idén att göra tv-serie av Underworld USA-böckerna är bortom mig. Long Way Gone var också riktigt jävla bra, satt och bläddrade genom tråden efter tips och såg att Axel tipsat om den way back. Sann historia om ung pojke från Sierra Leone som tvingas bli barnsoldat osv osv. Finns ju en uppsjö av böcker inom den här genren men, utan att ha läst särskilt många alls, tror jag denna har något speciellt. Väldigt gripande förstås.

Sen har jag snott Zlatans bok av en kompis, intressant och saaatan vilken brist på självinsikt snubben har, nästan skrämmande, men det finns många kvaliteter också. Vet förstås inte sanningshalten kring det han berättar om tiden i Barcelona men lider ändå med hon om när jag läser om det. Min käre mor var snäll nog att ge mig Generation Kill-reportageboken, en liknande om Blackwater och Irakkriget (den hette Blackwater) och Oheligt krig av Napoleani, om den moderna terrorismens bakomliggande ekonomi. Väldigt intressanta allihopa, särskilt Generation Kill var jävligt grym. Rätt puckat att man egentligen tänkt annorlunda, men det är verkligen sjukt synd om en del av soldaterna som tvingas utkämpa ett dels orättfärdigat och dels helt jävla omöjligt krig där man nästan oundvikligen kommer döda barn och civila, för att sedan komma hem och behöva skämmas för att man gjort sitt jobb så gott man kunnat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...