Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Läste igenom The Emperor: Downfall of an Autocrat av Ryszard Kapuściński för några dagar sen. Helt enormt intressant bok. Handlar om den etiopiske kejsaren Haile Selassis och hans välde från 1930 till 1974. Det är inte så mycket en kronologisk historiabok som det är en journalistisk studie av hur det kejserliga hovet fungerade. Ryszard är en ryszligt bra journalist som åker runt i Etiopien strax efter kejsarens fall då landet är i totalt kaos. Trots enorma risker så lyckas han hitta folk från hovet som berättar sina historier om honom. De hade titlar som "Minister of the Pen", "Minister of the Royal Pillow" och liknande. Sjukt intressant som sagt. Pratade med min mamma om boken och hon berättade att hon faktiskt hade intervjuat Ryszard. Blev avis för han verkar verkligen vara en man gärna vill dela en cigarett med.

Rekommenderas!

the_emperor_cover_1187433_0.jpg

Läser om The Magus nu. Ganska kul faktiskt när man nu vet slutet i förväg och kan se alla ledtrådar lite klarare. Men bara lite.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser just nu Ernesto Sabato. Rätt inne på hela latinamerikanska grejen, men det finns fortfarande element inom den som jag känner är lite "njaaa", typ att det är legio att fjortonåringar får multipla orgasmer under ett religiöst uppvaknande när de ligger nakna på gräsmattor... Måste säga att hela magisk realism-grejen också är lite svårsmält, typ Gabriel Marcia Marquez.

Däremot: Roberto Bolano är väl enligt mig en av de viktigaste författarna andra hälften av 1900-talet. Och Julio Cortazár är också en bra grabb (de två var faktiskt vänner!). Om det inte vore för hur han skrev skulle jag nog ganska snabbt bli less på hans flörtande med magisk realism, dock. Bolano är å andra sidan klockren rakt igenom. Nog för att många sexbeskrivningar är under all kritik, men det blir bara charmigt eftersom han är så jäkla underbar. Jorge Luis Borges är annars en pärla: Biblioteket i Babylon måste vara en av litteraturhistoriens främsta noveller.

Sabato har dock inte övertygat mig än, men den är oerhört bra skriven. Dock rätt kass översättning, men jag har problem med tidiga översättningar, speciellt av dialoger... Kan bli så jäkla styltat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har någon läst Geim?

Verkar både störtlöjlig och intressant.

"Henrik HP Pettersson är en småhustlare som skiter i det mesta. En dag kommer han över en mobiltelefon som märkligt nog verkar veta det mesta om honom, och via den blir han inbjuden till en fascinerande ny upplevelse. Ett Alternate Reality Game som utspelar sig mitt i den intet ont anande Svennevärlden. Efter att han klarat inträdesprovet erbjuds han en rad olika kittlande uppdrag som alla filmas för att senare visas upp på en rankinglista och bedömas av ett slutet nätcommunity. I takt med att spänningen, belöningarna och inte minst creden från fansen växer tar HP allt större risker och snart är han beredd att göra nästan vad som helst för att få fortsätta spela."

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser vidare på Kapuściński. Hittade hans sista bok The Empire helt oväntat i bokhyllan och ännu mer oväntat upptäckte jag att Kapuscinski hade skrivit en hälsning till min mor på baksidan av omslaget.

Förstår inte hur så mycket kunskap och iakttagelseförmåga kan rymmas i en människa. Visst, en person kan vackert resa genom och skriva om Iran, en om Sovjet, en om Ethiopien, en om Isreal osv. men hur kan Rysscard göra allt detta själv? Hur kan samma människa ge mig en underbart vacker skildring som inkluderar historia, kultur, filosofi och egna betraktelser om den ryska tundran som han ger om Iran? Jag förstår det inte och vill nog inte heller.

Imperiet är en fantastisk bok på alla sätt och vis och kan knappt vänta med att börja på nästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag håller för tillfället på med att läsa Falskspel: Livet i en Maffiafamilj, av Nicholas Pileggi. Jag inhandlade den begagnat från bokbörsens hemsida. En grymt intressant bok som är en biografi över Henry Hills liv i maffian. Skamligt nog visste jag inte om att det fanns en bok om Henrys liv mer än filmen Goodfellas. <_< Återkommer senare. Har inte läst så långt än!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Paradisets Barn av Marianne Fredrikson.

Lite halvkonstig bok. Handlar om skapelseberättelsen, typ. Men bara typ. Den är uppdelad i tre delar: första är Evas, sen Kaines och sen dottern Norea. Evas del handlar om hennes resa tillbaka till Edens lustgård men hon är inte alls den första människan för de hade bott i en konstig stam innan där alla våldtogs och bara levde i nuet utan känsla för ont eller gott, dåtid eller framtid. Det är hursomhelst en ganska fin berättelse om en ganska udda familj.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Såhär under juletider när man inte behöver läsa i skolböcker så har jag övergått till vanliga böcker. Jag har länge velat börja läsa böcker på engelska efter att ha läst sista Harry Potterboken på just det språket.

Det har jag äntligen tagit i tu med.

Läste (Om man nu kan kalla det för det) igenom The Bro Code eftersom det verkar vara en rolig och annorlunda bok.

Sedan har jag även länge tänkt att jag ska läsa böcker som det har gjorts bra filmer på. Eftersom regeln lyder att böckerna alltid är bättre än filmen, så måste ju bra filmer som är baserade på böcker ha underbart bra böcker.

Just nu läser jag The Mist, jag kommer gå vidare på mer Stephen King-böcker så som Rita Hayworth and Shawshank Redemption, The Green Mile, The Shining och andra bra böcker som den killen har skrivit men som jag bara sett filmerna av.

Även boken som Shutter Island är baserad på tänkte jag läsa.

Ja, kort och gott, böcker som bra filmer är baserade på.

Engelska också eftersom jag nu för tiden inte studerar någon engelska, och det är enda sättet att fortsätta träna mig på engelskan förutom spel och filmer. Men i filmer och spel känns engelskan så förenklad eftersom de oftast är på ursprungsspråket även internationellt. Men böcker däremot har oftast lite svårare engelska eftersom de i regel översätts när de ska in i andra länder. Så det blir lite utmaning för mig samtidigt som det är underhållande. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Sedan har jag även länge tänkt att jag ska läsa böcker som det har gjorts bra filmer på. Eftersom regeln lyder att böckerna alltid är bättre än filmen, så måste ju bra filmer som är baserade på böcker ha underbart bra böcker.

Skön filosofi!

Jag läser Barabbas av Pär Lagerkvist (fuckin' underbart omslag!) och "Please kill me - den ocensurerade historien om punken" av Legs McNeil och Gillian McCain

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Australien har förstört mig. I Indonesien och första veckan i Brisbane läste jag typ 23 böcker, och senaste tre veckorna har jag läst en och en halv. Återkommer med en lista men den bästa har nog varit Ängeln på sjunde trappsteget även om Den vidunderliga kärlekens historia, som jag läser nu, är riktigt lovande den med.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ängeln på sjunde trappsteget även om Den vidunderliga kärlekens historia, som jag läser nu, är riktigt lovande den med.

Flickan läser Ängelen och säger att den är bra. Den vidunderliga kärlekens historia var förvånansvärt bra (speciellt tredje akten), tror jag läst den tre gånger av ren fascination.

Läser just nu Strindbergs stjärna. Typ en Dan Brown-bok fast i svenska miljöer. Fast jag gillar ju sånt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...