Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Lyssnar på George Carlins självbiografi "Last Words" när jag promenerar till och från jobbet och läser Stig Dagermans "Bränt barn" på tuben. Hinner läsa dubbelt så mycket nu. Najs.

Har för övrigt försökt mig på David Foster Wallaces (han som skrev "Big Fish") "Oblivion" men det går fan inte. Tror han är alldeles för före sin tid för att denna generationen ska uppskatta honom. Åttio sidor ovidkommande skit varvas med en paragraf faktiskt handling.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Paul Krugmans "The Return of Depression Economics and the Crisis of 2008", vilket är en uppdaterad version av hans bok från 2000 där han pratade om just de problem som så småningom orsakade den ekonomiska kraschen. Otroligt intressant bok samtidigt som han är en riktigt duktig författare. Behandlar internationell ekonomi men med extra fokus på den amerikanska.

Men behandlar den svensk ekonomi?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Någon mer som alltid väljer pocket över inbunden? Visst, det finns flera nackdelar med pocketböcker (de släpps senare och går sönder lättare), men vanliga inbundna är så jädra stora och klumpiga alltså... Men just nu överväger jag att gå ifrån mina normer och köpa Livet Deluxe, för den lär ju inte släppas till pocket förrän i höst.

Edit: "Läser" förresten "Män som hatar kvinnor" nu. Citationstecken bara för att jag inte har tagit mig ro att komma längre än 50 sidor in. :P Har inte sett filmerna, så jag tänkte börja med böckerna som ju ska vara så jävlarns bra.

Edit2: Gråter förresten lite inombords när jag inser vilken långsam läsare jag blir. Gissningsvis är jag medelmåttig just nu men i all ödmjukhet så har jag varit riktigt jävla snabb en gång i tiden. Trodde inte att man kunde bli av med sådana färdigheter. :(

Redigerad av Kebab
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon mer som alltid väljer pocket över inbunden? Visst, det finns flera nackdelar med pocketböcker (de släpps senare och går sönder lättare), men vanliga inbundna är så jädra stora och klumpiga alltså... Men just nu överväger jag att gå ifrån mina normer och köpa Livet Deluxe, för den lär ju inte släppas till pocket förrän i höst.

Edit: "Läser" förresten "Män som hatar kvinnor" nu. Citationstecken bara för att jag inte har tagit mig ro att komma längre än 50 sidor in. :P Har inte sett filmerna, så jag tänkte börja med böckerna som ju ska vara så jävlarns bra.

Edit2: Gråter förresten lite inombords när jag inser vilken långsam läsare jag blir. Gissningsvis är jag medelmåttig just nu men i all ödmjukhet så har jag varit riktigt jävla snabb en gång i tiden. Trodde inte att man kunde bli av med sådana färdigheter. :(

Jag föredrar också pocket. Men jag läser en inbunden Livet Deluxe nu, och den har väldigt skönt omslagspapper. Det är gjort i något speciellt material som är väldigt greppvänligt. Inte lika blankt som vanligt omslagspapper. Dock kvarstår ju problemet att detta omslagspapper, på precis som 99% av alla andra böcker, inte sitter fast i själva pärmen. Därför kan boken glida ur omslagspappret ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

TR Smith: Child 44

Läste ut den häromveckan och det var en rätt bra bok. Får 3,5/5 av mig.

In Stalin's Soviet Union, crime does not exist. But still millions live in fear. The mere suspicion of disloyalty to the State, the wrong w0rd! at the wrong time, can send an innocent person to his execution. Officer Leo Demidov, an idealistic war hero, believes he's building a perfect society. But after witnessing the interrogation of an innocent man, his loyalty begins to waver, and when ordered to investigate his own wife, Raisa, Leo is forced to choose where his heart truly lies. Then the impossible happens. A murderer is on the loose, killing at will, and every belief Leo has ever held is shattered. Denounced by his enemies and exiled from home, with only Raisa by his side, he must risk everything to find a criminal that the State won't admit even exists. On the run, Leo soon discovers the danger isn't from the killer he is trying to catch, but from the country he is trying to protect.

Det som höjer boken över mängden är att den utspelar sig i Sovjet, det kommunistiska "idealsamhället" där mord (och brott öht) officiellt inte existerar och individens rättssäkerhet är noll. Folk arresteras godtyckligt, folk torteras, folk spionerar på och anger varandra, korruptionen är omfattande, byråkratin är tungrodd... Ett flertal gånger kände jag mig väldigt tacksam över att bo i en demokrati när jag läste boken. Jag rekommenderar den till alla som är intresserade av en spännande thriller och till alla som sympatiserar med Vänsterparitet! :naughty:

Nu håller jag på med uppföljaren: The Secret Speech.

Någon mer som alltid väljer pocket över inbunden? Visst, det finns flera nackdelar med pocketböcker (de släpps senare och går sönder lättare), men vanliga inbundna är så jädra stora och klumpiga alltså... Men just nu överväger jag att gå ifrån mina normer och köpa Livet Deluxe, för den lär ju inte släppas till pocket förrän i höst.

Till 85% består mina bokinköp av pockets. De böcker jag köper inbundna är nästan uteslutande olika typer av fackböcker eller begagnade böcker. Någon enstaka gång händer det att jag köper skönlitteratur inbunden, men då är det nästan alltid fråga om nya böcker som inte finns som pocket. De inbundna böckernas relativa otymplighet och prisskillnaden gör att pockets är det naturliga valet för mig.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser Inverting the Pyramid: History of Football Tactics just nu av Jonathan Wilson. Gav mamma Patrik Sjöbergs biografi Det Du Inte Såg i födelsedagspresent och ska läsa den så fort hon plöjt igenom den (hon har redan börjat). Och beställde idag Det Bästa ur Livet Längs Linjen och Den Nya Världsfotbollen av Erik Niva (samling av hans bästa reportage som samlats i de två böckerna), Fear And Loathing in Las Vegas och Fear And Loathing on the Campaign Trail '72 av Hunter S Thompson. Sen fick jag Vykort från ingenmansland av Aidan Chambers när jag slutade sommarjobbet på bibblan, så ska väl läsas med.

Sammanfattningsvis prackar jag in all sommarläsning samtidigt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pga screwups på CDON så fick jag den först idag.

Så jag har bara hunnit läsa 40 sidor än, men so far så är det verkligen Metro.

Man känner igen sig, men ändå mycket nytt och okänt.

Jag blir iaf grymt sugen på att lira spelet igen!

Jaså, det har kommit en uppföljare? Jag fick 2033 i julklapp julen 2009 men har fortfarande inte bemödat mig att läsa den. :> Ska försöka ta tag i saken!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså, det har kommit en uppföljare? Jag fick 2033 i julklapp julen 2009 men har fortfarande inte bemödat mig att läsa den. :> Ska försöka ta tag i saken!

Det tycker jag verkligen du bör göra :)

Det finns även ett spel till 2033.

Snart släpps även ett till spel, som konstigt nog inte baseras på 2034, det är istället en tolkad "fortsättning" av 2033.

2034 är

en indirekt fortsättning, fast med "nya" huvudpersoner

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Jag har påbörjat både Fear and Loathing on the Campaign Trail '72 och Hell's Angels av Hunter S Thompson (läste Fear and Loathing in Las Vegas i våras).

Sen var det bokloppis på torget idag så köpte

100 höjdare Sveriges Roligaste Ögonblick (Filip & Fredrik)

Fight Club (Chuck Palahniuk)

Hjältarna (Mats Samuelsson, handlar om Åtvidabergs storhetstid på 70-talet)

High Fidelity (Nick Hornby, lånade den från skolbibblan tidigare, men tappade bort min väska, så köpte den nu billigt ifall jag inte får tillbaka väskan. Kommer doneras till skolbibblan i så fall.)

The Liar (Stephen Fry)

Sfinxen från Torsby (Petter Karlsson och Jennifer Wegerup, om Svennis)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...