Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Och nu har jag gjort det. Aniara kan jag ställa upp på, även om jag är lite tveksam till att den tydligen består av "sånger". GWs biografi är jag dock inte så jätteintresserad av.

Vet, det avskräckte även mig lite, men har varit sugen på den sen jag skrev en essä om The Road och slängde in någon halvkrystad referens till den.

Bra förslag; läser gärna Amerikanska gudar, Kaninboken eller Efter floden, även om det postapokalyptiska temat tilltalar mer än handlingen och var den utspelar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Fick låna första delen av GULAG-arkipelagen "Fängelseindustrin" av Aleksandr Solzjenitsyn[1]. Väldigt intressant om man inte har något emot att läsa såhär* eller såhär** fast det är lite charmen att han är så pass galen*** efter allt han har upplevt**** i Rysslands[2] fängelsesystem.

*Med asterisker hela tiden.

**Lb-j, S. 25

***Lb-J, S. 26

****Att vara i läger i 10 år liksom.

[1] Алекса́ндр Иса́евич Солжени́цын), född 11 december 1918 i Kislovodsk, död 3 augusti 2008 Författare, rysk lägerfånge, frigiven 1953

[2] Stort land i öst

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lämpade av de böcker jag beställt i Norge och tog med mig ett par julklappsböcker tillbaka när jag var hemma i påsk. Har läst Gustavs grabb och Cocaina sen dess. Gustavs grabb, Leif GW Perssons bok om, tja, hela sitt liv och med betoning på hans klassresa. Väldigt bra, dels är jag en extrem sucker för beskrivningar av "gamla" Sverige, oavsett om det är från Leif GW Persson eller Filip och Fredrik i deras Två nötcreme och en moviebox. Sen är ju Leif GW en jävligt skön snubbe, bäst är det egentligen de partier då han släpper garden och verkligen pours his heart out, i vanliga fall är han ju bara den syrliga gubben som säger som det är, utan hänsyn till folks känslor eller om han kör öven någon. Han visar verkligen en annan sida.

Läste ju Kokain av Lasse Wierup och Erik de la Reguera i somras, om jag inte minns fel tror jag att de och Magnus Linton, som skrivit Cocaina, till en början hade tänkt samarbeta men att det inte riktigt funkade och det eftersom Linton hade en mer liberal syn på problemet. Kan dock ha varit en fjärde snubbe som var inblandad där, hursomhelst tycker jag ändå boken håller sig objektiv och den fokuserar i (ännu) högre grad på allt bortom själva kokainbruket och dess verkningar; den lilla människans roll, storpolitiken etc. etc. Också en historiebok om Colombia. Sjukt bra och intressant.

Läser Döda varenda jävel av Sven Lindqvist nu.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Just nu läser jag Och Världen Skälvde av Ayn Rand.

Otroligt intressant bok! Jag är än så länge bara på sida 31 men märker redan att detta utan tvekan blir min första riktigt stora läsupplevelse. Vilket skrivspråk! Fullkomligt älskar alla metaforer och karaktärsbeskrivningar! Det känns som att man kommer karaktärerna väldigt nära.

Ett annat plus är att konversationerna ses på ur de olika samtalarnas (är det ens ett ord?) synvinkel. Mitt i en konversation får man reda på vad de olika karaktärerna tänker och känner.

Sen är ju ämnet väldigt intressant. En studie i extrem kapitalism. Jag är intresserad av kapitalismen, och tycker att Ayn's tankesätt och ideologier är spännande.

Jag kommer antagligen lära mig mycket av denna bok.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Vill läsa annat än A Song of Fire and Ice-böckerna men kan inte sluta. Har så mycket annat bra som väntar men icke. :cry:

Vet känslan. jag läser i och för sig inte fantasy men jag snöar in på en författare och läser det mesta av bibliografin innan jag går vidare till nästa författare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Vill läsa annat än A Song of Fire and Ice-böckerna men kan inte sluta. Har så mycket annat bra som väntar men icke. :cry:

Läste de två första tegelstenarna under sommaren. Jag är normalt ingen entusiast av genren i fråga men jag gillade dem ändå, kanske främst för att fantasy-aspekterna är ganska nedtonade. Medryckande och spännande story, djupa och (för det mesta) intressanta karaktärer, fängslande värld och välskriven text... Egentligen har jag bara två saker att kritisera. För det första är det ju vansinnigt många (läs:hundratals) relativt grundligt beskrivna figurer med tillhörande subplots som man försöker hålla reda på och många gånger satt jag och funderade eller hoppade fram och tillbaka till appendixet för att komma ihåg vem som var vem när någon obskyr bannerman eller brorson dök upp. Jag läste att Martin har stora problem med att knyta ihop säcken och avsluta serien och det är lätt att förstå med så här många figurer... För det andra upplevde jag att serien är väldigt dyster och deprimerande. Allt dåligt och hemskt drabbar hela tiden de goda(re) karaktärerna och om en strimma hopp undantagsvis råkar visa sig dröjer det inte många sidor innan allt går åt helvete och blir värre än vad det redan var. Jag uppskattar författare som vågar pina sina "darlings" men det här är snudd på överdrift. Det var nästan psykiskt utmattande att läsa serien och därför har jag inte orkat fortsätta med den tredje boken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste de två första tegelstenarna under sommaren. Jag är normalt ingen entusiast av genren i fråga men jag gillade dem ändå, kanske främst för att fantasy-aspekterna är ganska nedtonade. Medryckande och spännande story, djupa och (för det mesta) intressanta karaktärer, fängslande värld och välskriven text... Egentligen har jag bara två saker att kritisera. För det första är det ju vansinnigt många (läs:hundratals) relativt grundligt beskrivna figurer med tillhörande subplots som man försöker hålla reda på och många gånger satt jag och funderade eller hoppade fram och tillbaka till appendixet för att komma ihåg vem som var vem när någon obskyr bannerman eller brorson dök upp. Jag läste att Martin har stora problem med att knyta ihop säcken och avsluta serien och det är lätt att förstå med så här många figurer... För det andra upplevde jag att serien är väldigt dyster och deprimerande. Allt dåligt och hemskt drabbar hela tiden de goda(re) karaktärerna och om en strimma hopp undantagsvis råkar visa sig dröjer det inte många sidor innan allt går åt helvete och blir värre än vad det redan var. Jag uppskattar författare som vågar pina sina "darlings" men det här är snudd på överdrift. Det var nästan psykiskt utmattande att läsa serien och därför har jag inte orkat fortsätta med den tredje boken.

Förstår absolut din kritik mot böckerna, de många karaktärerna kan vara väldigt svåra att hålla reda på. Sökfunktionen på min e-reader kom till stor nytta kan man säga. Fast jag gillar det ändå. Världen känns befolkad av riktiga människor och inte bara en handfull superkaraktärer som kan hacka sönder 20 soldater utan att blinka. Angående att den är dyster.. det blir etter dystrare från och med tredje boken kan jag lugnt säga så you ain't seen nothing yet.

GRRM har flera gånger sagt att han vet exakt vilken historia han vill berätta och hur allt ska sluta så jag litar på honom att sista böckerna kan knyta ihop säcken (fast det trodde jag om LOST också).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angående att den är dyster.. det blir etter dystrare från och med tredje boken kan jag lugnt säga så you ain't seen nothing yet.

Mmm, jag vet. Missförstå mig rätt förresten; på det stora hela gillade jag böckerna och tänker fortsätta läsa serien bara jag kommer i rätt... sinnesstämning.

---

1.10 ger Arnie ut sin självbiografi.

Ser fram emot att läsa den!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tog läsuppehåll när jag flyttade hem från Byxelkrok eftersom jag är för rastlös för att läsa hemma. En av mina absolut värsta egenskaper. Hursom, har hittills läst Gardells nya, gillade den starkt, även om det känns lite snålt men en trilogi när första var relativt händelsefattig och kort. Hellre då samla alla böcker i en.

Sen läste jag Hannes Råstams Quick-bok. Är, och har varit, fascinerad av Hannes som människa, och journalist, vilket boken inte ändrade på. Satan vilket jobb han lagt ner. Antar att man ska passa sig för att ryckas med alltför lätt, men nog är det en rättsskandal, och vidrigt hur de skyldiga beter sig i efterhand.

Nu är jag snart klar med andra GoT-boken. Instämmer i misär- och iblandvirrigtkritiken, men älskar det ändå av hela mitt hjärta. Att jag snart får läsa sånt jag inte redan sett i serien!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ska ut och resa lite så kommer behöva ett par böcker för att fördriva tiden med. Har inte läst särskilt mycket sen jag slutade plugga men för ett tag sedan så fastnade jag för A song of fire and ice och läste ganska snabbt alla böcker som har kommit ut i den serien. Efter det läste jag The Dice Man som jag tyckte va ganska intressant. Är inte särskilt sugen på mer fantasy men är öppen för de flesta förslag på bra böcker att ha med sig på en långresa! Helst så ska boken finnas som pocker.

Förslag? =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Ska ut och resa lite så kommer behöva ett par böcker för att fördriva tiden med. Har inte läst särskilt mycket sen jag slutade plugga men för ett tag sedan så fastnade jag för A song of fire and ice och läste ganska snabbt alla böcker som har kommit ut i den serien. Efter det läste jag The Dice Man som jag tyckte va ganska intressant. Är inte särskilt sugen på mer fantasy men är öppen för de flesta förslag på bra böcker att ha med sig på en långresa! Helst så ska boken finnas som pocker.

Förslag? =)

Lite svårt att ge förslag med sådär diffusa instruktioner..

---

I helgen läste jag ut A Storm of Swords, den tredje boken i Ice and Fire-sagan, och wow... de föregående böckerna var bra men den här var tveklöst den bästa hittills. Jag svär vid gamla gudar och nya att "The Red Wedding"-kapitlet är bland det starkaste jag läst på ett bra tag. Mest av allt gillar jag ändå GRRMs karaktärer; sällan har jag mött så djupa och mångfacetterade personligheter som i hans berättelser. Helt fantastiska gestaltningar som man som läsare verkligen bryr sig om. I många andra böcker står konflikterna oftast mellan väldigt tydliga varianter av ont och gott, svart och vitt osv. men här är det mest bara nyanser av grått. Det finns knappt någon genuint "god" karaktär som inte har sina skavanker men det finns inte heller någon "ond" som inte har åtminstone ett par förmildrande attribut. Det märktes inte minst i att när jag läste den här boken ändrade jag markant uppfattning om ett par karaktärer. Jag skrev ovan att jag tyckte böckerna var dystra och att de goda(re) karaktärerna ständigt måste genomlida motgång efter motgång men i och med den här boken jämnade det ut sig lite grann...

Det enda som inte tilltalade mig så mycket (och det är ett väldigt litet krux i sammanhanget) var kapitlen om Daenerys. Hon och hennes förehavanden är för det mesta ganska tråkiga.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...