Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Håller med, håller med, håller med. Om allt. Har läst ut de fem utgivna böckerna och är så jävla såld. Drömmer om skiten och kommer dagligen på mig själv med att tänka på det (läste ut sista för typ en månad sen). Jag har till och med drömt att jag var hemma hos GRRM i Santa Fe, umgicks och förde förtroliga samtal kring karaktärer och seriens framtid.

Så fort vi sitter på internetkafé skyndar jag genom måstena och spenderar resten av tiden på GoT-wikis och forum. Oroar mig också för att han ska kola innan han är klar. Och blir fan rörd när jag tänker på hur vackert det är att de två sista böckerna heter The Winds of Winter och A Dream of Spring. Inte nyttigt.

--------------------------

Vad jag läst på resan, omdömen får komma när jag är hemma:

A Clash of Kings

A Storm of Swords

A Feast for Crows

A Dance with Dragons, alla George R. R. Martin

Torka aldrig tårar utan handskar, Gardell

Fallet Thomas Quick, Hannes Råstam

Tito, Folkets diktator, Björn Kumm

The Psycopath Test, Jon Ronson

Min kamp 2, Karl Ove Knausgård

Hypnotisören, Lars Kepler

The man in the Rockefeller suit, Mark Seal

Odjuret, Roslund och Hellström

Motorcycle Diaries, Che Guevara

Onåd, J. M. Coetzee

Sömnen, Ulf Lundell

The Rum Diary, Hunter S. Thompson

Och nu har jag lyckats lägga vantarna på Min kamp tre av en svensk i Amazonas. Inte lika bra som tvåan (bäst hittills) men ändå lovande.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säg inte att du såg The Rum Diary-filmen. :sick:

---

Läste om 1984 nyligen och blev sugen på att läsa om sovjet och ryssland så jag läste:

Tio dagar som skakade världen av John Reed (1919)

John Reed är rolig. Förordet beskriver honom som brinnande kommunist och listar alla kommunistiska organisationer och tidningar han har arbetat för. John Reed börjar sedan första sidan av boken med att säga att detta är en helt objektiv journalistisk skildring för att sen hylla Lenin och Trotskijj genom 150 sidor.

Imperiet av Ryszard Kapuscinski (1993)

Reseskildring från alla Sovjets hörn med brinnande regimkritik som blandas med kärlek till människorna som han möter. Skitbra.

Rysk Dagbok av Anna Politkovskaja (2008)

Intressant men mycket komplicerad rysk politik. Kan dock inte förstå varför Putin lät henne mördas.

Från Platon till Lenin av Sven-Eric Liedman (1960)

Idéhistoria är rätt trist.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dubbelpost men vad ska ni göra åt saken!?!?!?

I alla fall, jag har sedan en tid börjat att läsa det många anser vara klassiker inom litteraturen och idag blev jag färdig med Steppenwolf av Herman Hesse. Det är en bok som jag antar att många av er har läst och det jag funderar över är hur ni egentligen tolkar denna boken? Vad händer i slutet? Finns Hermine på riktigt? Det är alltid roligt att höra vad andra tror och tänker.

Redigerad av Frenzy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Dags att summera bokåret 2012. Just nu håller jag på med Doyles klassiker The Lost World och räknar med att läsa ut den innan nyårsklockorna ringer vilket gör att jag har läst 52 böcker 2012, utöver det jag tvingats läsa i skolan och jobbet. 52 böcker är klart godkänt, inte minst med tanke på att jag har börjat heltidsjobba i år.

Bäst:

Boy's Life - Robert McCammon

The Devil All the Time - Donald Ray Pollock

A Storm of Swords - George R. R. Martin

Sämst:

Judge and Jury - James Patterson

Största besvikelse:

The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald

Könsfördelning:

49 böcker skrivna av män / 3 böcker skrivna av kvinnor

(Skamligt! Mitt nyårslöfte blir att läsa fler kvinnliga författare.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dags att summera bokåret 2012. Just nu håller jag på med Doyles klassiker The Lost World och räknar med att läsa ut den innan nyårsklockorna ringer vilket gör att jag har läst 52 böcker 2012, utöver det jag tvingats läsa i skolan och jobbet. 52 böcker är klart godkänt, inte minst med tanke på att jag har börjat heltidsjobba i år.

Bäst:

Boy's Life - Robert McCammon

The Devil All the Time - Donald Ray Pollock

A Storm of Swords - George R. R. Martin

Sämst:

Judge and Jury - James Patterson

Största besvikelse:

The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald

Könsfördelning:

49 böcker skrivna av män / 3 böcker skrivna av kvinnor

(Skamligt! Mitt nyårslöfte blir att läsa fler kvinnliga författare.)

Läser du klart böcker som du tycker är dåliga? (Den frågan kan ni andra gärna svara på också)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser du klart böcker som du tycker är dåliga? (Den frågan kan ni andra gärna svara på också)

Det beror på! Jag försöker ge alla böcker ca 100 sidor och om jag inte gillar dem efter det struntar jag ofta i att läsa dem eller också blir de "liggande på nattduksbordet" i all evighet... Det finns dock undantag. Om det är en väldigt simpel och lättläst bok (som t.ex. Patterson-romanen ovan) brukar jag skumma igenom den bara för att få skiten läst. Om det är en klassiker eller en omtalad bok försöker jag också läsa hela, förutsatt att boken inte är sjukt lång.

--

edit:

@Frenzy: Mja, jag säger ju inte att den var dålig men jag förväntade mig kanske lite mer av en bok som brukar hyllas som en av den amerikanska litteraturens främsta. Jag håller med om att den är välskriven och ger en fantastisk bild av 1920-talets NYC men jag fastnade inte för intrigen och karaktärerna.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tyckte du om M&M?

Den var mycket bra, jag var inte beredd på att den skulle vara SÅ mycket flummig som den ändå var. Visserligen är den skriven senare än andra sovjetiska verk men den är verkligen mycket mer lättvindig än en del andra böcker därifrån.

Redigerad av Frenzy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den var mycket bra, jag var inte beredd på att den skulle vara SÅ mycket flummig som den ändå var. Visserligen är den skriven senare än andra sovjetiska verk men den är verkligen mycket mer lättvindig än en del andra böcker därifrån.

Lätt min absoluta favoritbok. Mina föräldrar besökte på 80-talet alla platser i boken och jag skulle gärna vilja göra detsamma om jag någonsin åker dit.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag sagt det förut, men gillar man sagan om ringen så måste man läsa, eller fantasy överhuvudtaget..

Det mörka tornet av Stephen king, en serie på sju böcker.

Förutom att det knyter an nästan alla tidigare, och senare, verk av stephen king är det en otroligt genomarbetad historia.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lätt min absoluta favoritbok. Mina föräldrar besökte på 80-talet alla platser i boken och jag skulle gärna vilja göra detsamma om jag någonsin åker dit.

Det låter som ett bra val för en favoritbok. Det verkar vara en bok som kommer underhålla en efter flera omläsningar.

Det låter häftigt, du borde göra det! Jag funderar själv på att åka till Moskva inom något år och då vill jag åtminstone absolut besöka Bulgakovmuseet (hans lägenhet). Hade även varit tufft att se en poesiuppläsning där, även om man inte hade förstått ett ord.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som ett bra val för en favoritbok. Det verkar vara en bok som kommer underhålla en efter flera omläsningar.

Det låter häftigt, du borde göra det! Jag funderar själv på att åka till Moskva inom något år och då vill jag åtminstone absolut besöka Bulgakovmuseet (hans lägenhet). Hade även varit tufft att se en poesiuppläsning där, även om man inte hade förstått ett ord.

Hittade den här kartan som kan vara värd att bokmärka.

http://www.masterandmargarita.eu/en/04mappen/moscowmap.html

Skulle väldigt gärna vilja besöka lägenheten på Sadovoja-gatan.

edit: Gick igenom alla bokhyllor nu och kan lugnt konstatera att jag läst 90% och de resterande 10% orkar jag inte röra. Får nog rensa ut lite och sen bege mig på bokjakt i veckan.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...