Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Igår läste jag ut Puma Swedes biografi. Ni vet, Sveriges berömdaste porrstjärna. Personligen begriper jag mig inte på hennes storhet... Tycker mest hon ser trashig och sliten ut:

Spoiler
BPXqm_1244371_0.jpg

men hej, boken handlar om porr och porr är ju intressant.

Den var dock inte speciellt bra. Språket är väldigt simpelt och blandas med en evig ström svengelska och klyschor. Det är förstås fint att folk skriver sina biografier själva men ibland kan det ändå vara bra med en redaktör som bearbetar texten, i synnerhet om man inte är så bra på att skriva...

Det bjuds på historier om hennes uppväxt, hennes stureplansliv, glamourmodellerande, knullerier, möten med b-kändisar, pojkvänner, usa-flytt, fester, skvaller, sextips... ho-hum. Jag fick en känsla av att hon hittar på mycket, lämnar bort mer och förskönar verkligheten. Det är så fint att vara porrstjärna och alla mår så bra och älskar sina jobb och ingen använder droger och det finns inga dåliga sidor med yrket och ingen hade en trasslig uppväxt och bla, bla, bla... Uhm, yeah. "Roligast" är det när hon ständigt försöker få det till att porryrket är så extremt glamoröst och att hon är den hetaste kvinnan på jorden. Tveksamt.

Under ytan anar man en sympatisk men ganska trasig människa.

--

Nu håller jag på med Varlam Sjalamovs novellsamling om Gulag, Kolyma Tales.

edit: Gick igenom alla bokhyllor nu och kan lugnt konstatera att jag läst 90% och de resterande 10% orkar jag inte röra. Får nog rensa ut lite och sen bege mig på bokjakt i veckan.

Använder du inte läsplattan?

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu håller jag på med Varlam Sjalamovs novellsamling om Gulag, Kolyma Tales.

Läs Aleksandr Solzjenitsyns GULAG-arkipelagen. Helt fantastisk.

Använder du inte läsplattan?

Jo, fast jag gillar vanliga böcker också.

Just nu är det David Mitchells Cloud Atlas. Ganska lovande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Läste Walter Isaacsons biografi om Steve Jobs och blev förvånansvärt tagen. Jag hade på förhand avfärdat boken som en snabb cash-in efter hans död men den faktiskt är väldigt omfattande och nyanserad. Jag uppskattar speciellt de långa delarna om hans filosofi när det kom till form och användning produkter. Många, inklusive jag själv, klagar på att Apple-produkter är väldigt slutna och oåtkomliga men det handlar om att Jobs ansåg att ett slutet och fullständigt integrerat system fungerar bättre än ett system som offrar funktion och form till förmån för möjligheten för användare att skräddarsy sin användning. Det går djupare än så (han ansåg till exempel att bra design och vacker konst var något universellt som kan "läras ut") men det är faktiskt fruktansvärt intressant att läsa.

Kan klaga lite på att berättartekniken är bruten som bäst. Det är ungefär 10 olika kapitel som täcker åren 1984-1990 fast olika aspekter av hans liv. Ett kapitel om den här personens förhållande till Jobs under den tiden, ett kapitel om den här produkten som utvecklades, ett kapitel om hans filosofi under den perioden osv. osv. Blir lite svårt att följa ibland.

Men overall så rekommenderar jag den varmt!

Redigerad av P-C
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste Walter Isaacsons biografi om Steve Jobs och blev förvånansvärt tagen. Jag hade på förhand avfärdat boken som en snabb cash-in efter hans död men den faktiskt är väldigt omfattande och nyanserad. Jag uppskattar speciellt de långa delarna om hans filosofi när det kom till form och användning produkter. Många, inklusive jag själv, klagar på att Apple-produkter är väldigt slutna och oåtkomliga men det handlar om att Jobs ansåg att ett slutet och fullständigt integrerat system fungerar bättre än ett system som offrar funktion och form till förmån för möjligheten för användare att skräddarsy sin användning. Det går djupare än så (han ansåg till exempel att bra design och vacker konst var något universellt som kan "läras ut") men det är faktiskt fruktansvärt intressant att läsa.

Kan klaga lite på att berättartekniken är bruten som bäst. Det är ungefär 10 olika kapitel som täcker åren 1984-1990 fast olika aspekter av hans liv. Ett kapitel om den här personens förhållande till Jobs under den tiden, ett kapitel om den här produkten som utvecklades, ett kapitel om hans filosofi under den perioden osv. osv. Blir lite svårt att följa ibland.

Men overall så rekommenderar jag den varmt!

Är ca 300 sidor in just nu och håller definitivt med! Jag äger noll Apple-produkter men uppskattar estetiken hos dem mycket mer än den hos många andra produkter. Jobs konstnärliga sida och ovilja att kompromissa är mycket intressantare än den tekniska biten. Håller även med om att den bitvis är lite svår att följa, men det har inte dragit ner läsupplevelsen alltför mycket såhär långt.

Jag rekommenderar den också!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...

19780000000231BOKMÄRKE SOS-BARNBYAR

19780802143853GOLDMAN, FRANCISCO:ART OF POLITICAL MURDER

19789113038599KNAUSGÅRD, KARL OVE:MIN KAMP 6

19789173892223LINTON, MAGNUS:AMERICANOS : ETT REPORTAGE

19789175450322RYDÉN, DANIEL:101 HISTORISKA MISSTAG

19789185873562KUMM, BJÖRN:CHE

19789187263293KUMM, BJÖRN:FIDEL CASTRO

Senaste beställningen. Omläste ut A Dance with Dragons häromdagen och har nu börjat på Min kamp 6. Läst ut 101 historiska misstag och den var ingen höjdare. Larvigt putslustig, men det borde jag kanske förväntat mig.

Umberto: Hur går det med aSoIaF-böckerna? Vill svara på din fråga ang. favorithus. wink_684833_0.gif

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag nog har sagt så försöker jag få in så mycket västerländska klassiker (och moderna klassiker) i mitt läsande och det börjar bli en hel del böcker nu.

Min senaste beställning (denna månaden) var:

George Orwell - 1984.

Joseph Conrad - Heart of Darkness.

JG Ballard - Crash.

och de har jag läst ut. Senaste boken jag läste var Från slott till slott av Louis-Ferdinand Céline (han har förövrigt skrivit min absoluta favoritbok). Det är dags att köpa nya böcker kommande veckan och jag hoppas på att få med lite Faulkner, McCarthy och framförallt Pynchon. Jag köper alldeles för mycket böcker även om jag redan har en del böcker som jag inte läst, men jag jobbar mig igenom nyinkomna och "gamla" så det går på rätt håll.

Redigerad av Frenzy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Umberto: Hur går det med aSoIaF-böckerna? Vill svara på din fråga ang. favorithus. wink_684833_0.gif

Bump!

Jag har fastnat i ett aSoIaF-träsk. Läste om femte i somras, och sedan dess har jag läst om tvåan och trean, och håller på med fyran nu.. Väldigt givande att läsa om eftersom man fångar saker som totalt gått en förbi. Samtidigt rätt segt att jag inte ens tittat åt de andra tio böckerna som väntar på att läsas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bump!

Jag har fastnat i ett aSoIaF-träsk. Läste om femte i somras, och sedan dess har jag läst om tvåan och trean, och håller på med fyran nu.. Väldigt givande att läsa om eftersom man fångar saker som totalt gått en förbi. Samtidigt rätt segt att jag inte ens tittat åt de andra tio böckerna som väntar på att läsas.

Sorry, jag missade ditt inlägg! Jag läste A Feast for Crows i våras men tyckte att den var sämst i serien och har fortfarande inte läst A Dance with Dragons. Jag siktar på att ta mig an den vid jul ungefär...

Och galet att du har läst om dem! Nu vet jag vem jag ska fråga när det är nåt jag inte kommer ihåg! :P Hur rankar du asoiaf-böckerna förresten? Och har du läst Tales of Dunk and Egg?

---

Just nu läser jag The Source av James Michener. Den är rätt bra men väldigt tjock (över 900 sidor!) . Jag har läst några Michener-böcker innan och alla följer samma upplägg: Han väljer en plats (i det här fallet Israel) och beskriver händelser och människoöden på platsen från tidernas begynnelse fram till modern tid. Det bästa med hans böcker är att man lär sig väldigt mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry, jag missade ditt inlägg! Jag läste A Feast for Crows i våras men tyckte att den var sämst i serien och har fortfarande inte läst A Dance with Dragons. Jag siktar på att ta mig an den vid jul ungefär...

Och galet att du har läst om dem! Nu vet jag vem jag ska fråga när det är nåt jag inte kommer ihåg! tongue_1181744_0.gif Hur rankar du asoiaf-böckerna förresten? Och har du läst Tales of Dunk and Egg?

Håller med, tyckte också att den var klart blekast första gången jag läste den. Under omläsningen tycker jag ändå den har många kvaliteter, men å andra sidan är jag så jävla svältfödd på aSoIaF-relaterade saker att jag uppskattar nästan vad som helst. Men jag gillar Dorne en hel del, tycker Ironborn-kapitlen är rätt schyssta (stod inte ut med dem vid första läsningen) och uppskattar ändå alla iakttagelser Brienne gör i sina annars urtråkiga kapitel, och de människor hon möter. Septon Meribalds tal om broken men och krig är så jävla bra skrivet. Har dock en del vänner som slutat läsa just efter, eller mitt i, A Feast for Crows. Råder dig ändå att fortsätta läsa, det lovar väldigt gott inför den sjätte boken (även om det lär ta fem år innan den kommer ut..).

Men, jag tycker ändå böckerna rankas typ såhär:

1. A Storm of Swords

2. A Game of Thrones

3. A Clash of Kings

4. A Dance with Dragons

5. A Feast for Crows

Jag beställde de antologier som Dunk & Egg-"novellerna" varit med i bara häromdagen faktiskt. Skulle komma inom 3-4 veckor! Ska bli riktigt fint.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Har dock en del vänner som slutat läsa just efter, eller mitt i, A Feast for Crows. Råder dig ändå att fortsätta läsa, det lovar väldigt gott inför den sjätte boken (även om det lär ta fem år innan den kommer ut..).

Nu läser jag ADWD! Fan, ser ut att bli mycket Daenerys. :(

---

53 böcker blev det 2013. Lagom många, men inte ens i närheten av en väninna som läste 189!

Bäst:

Arthur C. Clarke - 2001: A Space Odyssey

Dan Simmons - Summer of Night

James Michener - Centennial

Sämst: (av de jag läste klart)

Greig Beck - Beneath the Dark Ice

Z.A. Recht - Plague of the Dead

Största besvikelse:

Suzanne Collins - The Hunger Games... Hahaha... Till bokens försvar kan man väl säga att jag inte tillhör målgruppen då jag varken är tjej eller 15 år. Men iallafall... Det är tragiskt att en så dålig Battle Royal-ripoff, med så platta och orealistiska personer har blivit så extremt populär. Usch!

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

" I Stig Sæterbakkens sjæl var der en grundfølelse af sorg, hvorfra livet udgik. Citatet kommer fra hans essay Umuligheden af at leve (2010) som et forvarsel om en realiteternes verden, hvor tabet af barnetroen og fraværet af håb, gør det umuligt for Sæterbakken at eksistere, og hvor sorgen er hans nærmeste fortrolige"

Den 24:e Januari i år var det två år sedan Stig Saeterbakken tog livet av sig. Enligt mig var han en av de viktigaste författarna från Skandinavien på länge. Han skev inte billiga och usla deckare som folket slukade eller så kallad "YA-fiction" som annars är så populärt i vår tidsålder. Han var en legitim författare med intressanta diskussionsämnen i bland annat sina essäer. Glömde att skriva om honom tidigare i år på hans dödsdag, men han är värd att kolla in. En av mina favoritförfattare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Nu läser jag ADWD! Fan, ser ut att bli mycket Daenerys. sad_1182040_0.gif

Mycket Daenerys indeed. Klar nu?

Jag läste för någon månad sedan ut de tre novellerna som utgör Tales of Dunk & Egg-serien, en historia som utspelar sig i samma universum som resten av A Song of Ice and Fire-böckerna, men ungefär 100 år tidigare. Ganska välskrivet, roligt och massvis av backstory till övriga böcker, rätt skönt med enbart en POV för en gångs skull. Just nu läser jag Americanos av Magnus Linton.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Mycket Daenerys indeed. Klar nu?

Jag läste för någon månad sedan ut de tre novellerna som utgör Tales of Dunk & Egg-serien, en historia som utspelar sig i samma universum som resten av A Song of Ice and Fire-böckerna, men ungefär 100 år tidigare. Ganska välskrivet, roligt och massvis av backstory till övriga böcker, rätt skönt med enbart en POV för en gångs skull. Just nu läser jag Americanos av Magnus Linton.

Sorry, jag missade ditt inlägg igen - men ja, jag har varit klar i flera månader. Får erkänna att jag blev lite besviken på boken. För att vara en tegelsten hände det inte speciellt mycket. Dessutom var det, som väntat, alldeles för mycket Essos för min smak. Ska kika på Tales när jag får lust.

---

Vill ni (t.ex. Tweak :whistling:) läsa en bra reportagebok kan jag rekommendera Den amerikanska högern av Martin Gelin. Och nej, det är inte en ideologisk propagandabok, utan en balanserad rapport om den konservativa högern och dess många falanger i dagens USA. Trots att jag brukar rösta höger i svenska val och trots att jag redan visste mycket om det som boken behandlar är det oroande att läsa om hur radikalt och kompromisslöst det republikanska partiet har blivit på senare år. Det mest upprörande är alla fula trix som partiet och dess meningsfränder börjat köra med för att göra det svårt för fattiga och minoriteter att rösta.

Jag har ju känt till boken sen den kom ut 2012 men har dröjt med att läsa den eftersom jag trodde att en bok om amerikansk politik skriven av en svensk inte kan vara speciellt bra, eller i varje fall inte bättre än böcker skrivna av amerikaner... Men jag hade fel. Den var bra. Väldigt bra, lärorik och intressant. Läs den.

Och nu läser jag Camus.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Sorry, jag missade ditt inlägg igen - men ja, jag har varit klar i flera månader. Får erkänna att jag blev lite besviken på boken. För att vara en tegelsten hände det inte speciellt mycket. Dessutom var det, som väntat, alldeles för mycket Essos för min smak. Ska kika på Tales när jag får lust.

---

Vill ni (t.ex. Tweak whistling_1185537_0.gif) läsa en bra reportagebok kan jag rekommendera Den amerikanska högern av Martin Gelin. Och nej, det är inte en ideologisk propagandabok, utan en balanserad rapport om den konservativa högern och dess många falanger i dagens USA. Trots att jag brukar rösta höger i svenska val och trots att jag redan visste mycket om det som boken behandlar är det oroande att läsa om hur radikalt och kompromisslöst det republikanska partiet har blivit på senare år. Det mest upprörande är alla fula trix som partiet och dess meningsfränder börjat köra med för att göra det svårt för fattiga och minoriteter att rösta.

Ja, håller med. De två händelser man såg mest fram emot,

de två stora slagen

, skulle ju egentligen varit med men fick flyttas till The Winds of Winter på grund av platsbrist. Vad tror du om

Jons öde

, förresten? Har du några favoritkaraktärer i övrigt?

Stannis?

Förresten, har du tid över någon dag rekommenderar jag denna tråd på westeros.org. Den har samlat alla välbyggda teorier kring mysterier, hemliga identiteter, profetior, historia och så vidare. Finns väldigt mycket bra som gått en förbi.

Extravarning: läs inte ovanstående spoilermarkeringar ifall ni ser på Game of Thrones eller inte läst A Dance With Dragons. Inga stora grejer men vilka som lever i femte boken kan väl ses som en spoiler.

Har skaffat och läst 200 sidor i Den amerikanska högern, tack för tips! Väldigt intressant såhär långt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte VIP-rummet utav Jens Lapidus för några dagar sen och har ungefär 20 sidor kvar just nu, väldigt bra bok om man gillar hans gamla böcker också (Snabba Cash, Livet Deluxe etc).

Tänkte gå och låna någon bra bok (Lutar åt Mötley Crew's bok) nästa vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Har någon av er läst böcker av Neil Gaiman? Jag har tagit mig igenom Neverwhere och American Gods än så länge och jag gillar dem skarpt. Jag tänkte pröva The Graveyard Book härnäst, är det någon annan som har andra rekommendationer?

The Sandman vill jag också läsa, men jag "läser" främst på jobbet i formen av ljudbok så en serietidning fungerar inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...