Jump to content

Julen


VickeX
 Share

Julfrågor!  

94 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag har inte direkt önskat mig någonting än, vilket är helt galet! :P

I min familj är det nämligen så att om man inte önskar sig nånting så köps det lite vad föräldrar, släkt och syskon kan anse passande. dom senaste jularna har det inneburit totalt övertråkiga julklappar. Jag har iofs inte fåt in några önskningar heller. Så årets julklappar blir väl lika spännande som alltid. Not! :rolleyes:

Vad jag önskar mig är:

spikmatta

presentkort på Naturkompaniet

bolt bluray (helst med tyskt tal)

pengar (vilket jag säkert inte kommer få)

Av pojken önskar jag mig ingenting. Vad han än köper så kommer det vara bästa ever. :)

Det snöade i Malmö idag. Jag kunde räkna flingorna - det vart nog max 100 stycken.. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, var vild debatt i skolan den här veckan. Jag och en kompis debatterade om julmat med två andra kompisar. Jag nämnde att det bästa med julen är när det finns julskinka över dan efter som man kan ha på mackor, och en kompis höll med. De andra blev förbluffade och undrade hur vi annars åt julskinka, dom äter tydligen bara till mackor. Så hur gör ni äter ni bara till mackor eller till vanliga julmaten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, var vild debatt i skolan den här veckan. Jag och en kompis debatterade om julmat med två andra kompisar. Jag nämnde att det bästa med julen är när det finns julskinka över dan efter som man kan ha på mackor, och en kompis höll med. De andra blev förbluffade och undrade hur vi annars åt julskinka, dom äter tydligen bara till mackor. Så hur gör ni äter ni bara till mackor eller till vanliga julmaten?

Såklart på vanliga julbordet också. Nygriljerad och kall eller ljummen. Med grovmalen senap. Och rödkål. <3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Adventsljusstakar - får man tända dem trots att det inte är advent?

Edit: och julskinka passar både med- och utan bröd! Har de senaste veckornas avslöjanden om grisar fått er att överväga att köpa/påverka era föräldrar att köpa krav- eller 'uppvuxen på sjysst gård under värdiga levnadsförhållanden där man inte behöver tugga på andra grisar'-grisar?

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Adventsljusstakar - får man tända dem trots att det inte är advent?

Edit: och julskinka passar både med- och utan bröd! Har de senaste veckornas avslöjanden om grisar fått er att överväga att köpa/påverka era föräldrar att köpa krav- eller 'uppvuxen på sjysst gård under värdiga levnadsförhållanden där man inte behöver tugga på andra grisar'-grisar?

Klart man får tända Adventsljusstakar när det inte är advent, så länge man inte tänder fler ljus än vad som är tillåtet. Eftersom tredje advent inte har dykt upp en så är två ljus max just nu...

Vi köper alltid kravmärkt kött i allmänhet, så skinkan är nog kravmärkt den också. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart man får tända Adventsljusstakar när det inte är advent, så länge man inte tänder fler ljus än vad som är tillåtet. Eftersom tredje advent inte har dykt upp en så är två ljus max just nu...

Vi köper alltid kravmärkt kött i allmänhet, så skinkan är nog kravmärkt den också. :rolleyes:

Ooops idag tände vi tredje ljuset! Man får helt klart använda staken mellan söndagarna också, om ljuset brinner ner sätter man i ett nytt och sorterar efter längdordning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gillade julen när man bodde hemma, sitta framför datorn dagen före julafton

med öppen dörr. Höra mamma skramla i köket. Sitta med en kopp glögg i skenet

av adventsljusstaken och kolla gtasajten.

Åh, ja! :P:)

Okej, var vild debatt i skolan den här veckan. Jag och en kompis debatterade om julmat med två andra kompisar. Jag nämnde att det bästa med julen är när det finns julskinka över dan efter som man kan ha på mackor, och en kompis höll med. De andra blev förbluffade och undrade hur vi annars åt julskinka, dom äter tydligen bara till mackor. Så hur gör ni äter ni bara till mackor eller till vanliga julmaten?

Julskinka äts enbart på mackor i min familj, har aldrig ens haft tanken på att man kan äta den för sig. :wub: Antar att det beror på att den skulle ta slut så fort annars. Men så är också min familj verkligen storkonsumenter när det gäller julskinkan; mor köper alltid den absolut största som går att hitta, sedan brukar hon ändå få köpa en till lika stor några dagar efter jul. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi ska köpa julgran idag. Egentligen skulle granen inhandlats igår, men det kom en massa grejer ivägen.

Föräldrarna har pratat om att kanske hugga gran själv. :)

Vilken typ av gran är mest äg?

Rödgran (vanlig gran) har fördelen med doft - Luktar fylligt av gran och barr. Tyvärr barrar dom satan. Får vara glad om den har nånting kvar på grenarna på julafton. :wub::(

Blågran (ofta felaktigt kallad silvergran) har sina vackra blå- eller silverskimrande barr. Den är tät och håller sina barr bra. Kan ha en doft som vissa inte tycker om. Med ljus blir effekten av barrens skimrande total.

Kungsgran (kungens eget val? :o) ståtlig, stor och kräver sitt utrymme. Ökar stadigt i populäritet. En frisk gran som sköts rätt ska typ inte tappa några barr alls. Barren är tjocka och ståtliga. Har en kryddig doft.

Jag får säga Kungsgran. Går ju att hänga precis vad som helst i grenarna utan att dom viker sig det minsta. Feta barr är dessutom grymt snyggt. Jag vill även minnas att barren är ga mjuk. Inget man sticker sig på. Lättskött ftw! :rolleyes::wub::P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi ska köpa julgran idag. Egentligen skulle granen inhandlats igår, men det kom en massa grejer ivägen.

Föräldrarna har pratat om att kanske hugga gran själv. :wub:

Vilken typ av gran är mest äg?

Rödgran (vanlig gran) har fördelen med doft - Luktar fylligt av gran och barr. Tyvärr barrar dom satan. Får vara glad om den har nånting kvar på grenarna på julafton. -_-:(

Blågran (ofta felaktigt kallad silvergran) har sina vackra blå- eller silverskimrande barr. Den är tät och håller sina barr bra. Kan ha en doft som vissa inte tycker om. Med ljus blir effekten av barrens skimrande total.

Kungsgran (kungens eget val? :o) ståtlig, stor och kräver sitt utrymme. Ökar stadigt i populäritet. En frisk gran som sköts rätt ska typ inte tappa några barr alls. Barren är tjocka och ståtliga. Har en kryddig doft.

Jag får säga Kungsgran. Går ju att hänga precis vad som helst i grenarna utan att dom viker sig det minsta. Feta barr är dessutom grymt snyggt. Jag vill även minnas att barren är ga mjuk. Inget man sticker sig på. Lättskött ftw! :confused:^_^:wub:

Ja, kungsgran är riktigt bra, det har vi haft i många år nu. Nu är det i regel inte jag som städar ändå, men det är fan så smidigt att barren sitter kvar även när man slänger ut den. Så har vi högt i tak med, så den gör sig mycket bra här hemma. :yes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, kungsgran är riktigt bra, det har vi haft i många år nu. Nu är det i regel inte jag som städar ändå, men det är fan så smidigt att barren sitter kvar även när man slänger ut den. Så har vi högt i tak med, så den gör sig mycket bra här hemma. :yes:

Oh yes! :confused:

Kommer ihåg att föräldrarnas förra gran vägrade att dö. Tror den låg i trädgården typ en bra bit in på sommaren. Utan att tappa alla barr. Fo sho!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh yes! :confused:

Kommer ihåg att föräldrarnas förra gran vägrade att dö. Tror den låg i trädgården typ en bra bit in på sommaren. Utan att tappa alla barr. Fo sho!

Vi äger skog så vi brukar bara gå ut och välja den finaste.

Och dem är seglivade, helt sjukt. Vi brukar bränna upp dem i majbrasan för att bli av med dem :wub:

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...