Jump to content

Livet & Döden


Mark
 Share

Recommended Posts

Synd att det hände, men det händer. Inte direkt något nytt, sånt här skit händer hela tiden. Jag hoppas bara att familjen inte behöver ta skit för det här typ "NI SKULLE HA VARIT DÄR FÖR HONOM BLÄBLÄBLÄ". Uppenbarligen fann han ju ingen tröst hos dem - så yeah.

Det tror jag inte. Har visserligen ingen koll på hans liv innan just idag, men det verkade nästan vara en ganska impulsiv grej, han sa ju att han hade ett bra liv, studerade och hade egen lägenhet osv. Så det känns inte som att han visat utåt till familj och vänner att han ville begå självmord.

Men jag vet ju inte som sagt, det kan ju ha funnits tecken där redan innan.

Det som däremot är sjukt är hans "vänner" på FB, han hade tydligen skrivit någon dag innan och frågat om någon hade ett bra rep som man kan hänga sig i. Då hade någon skrivit att han skulle testa nätverkskabeln, vilket killen också gjorde.

När han i morse sedan skrev ett snabbt avskedsmeddelande på FB (Efter påtryckning från flashback) så hade några tydligen 'gillat' den statusuppdateringen. Vet däremot inte vad för kommentarer han fått på den uppdateringen.

Jag skriver "vänner" eftersom han hade 430 kontakter på FB, svårt att tro att alla är irl-nära-vänner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag inte. Har visserligen ingen koll på hans liv innan just idag, men det verkade nästan vara en ganska impulsiv grej, han sa ju att han hade ett bra liv, studerade och hade egen lägenhet osv. Så det känns inte som att han visat utåt till familj och vänner att han ville begå självmord.

Men jag vet ju inte som sagt, det kan ju ha funnits tecken där redan innan.

Det som däremot är sjukt är hans "vänner" på FB, han hade tydligen skrivit någon dag innan och frågat om någon hade ett bra rep som man kan hänga sig i. Då hade någon skrivit att han skulle testa nätverkskabeln, vilket killen också gjorde.

När han i morse sedan skrev ett snabbt avskedsmeddelande på FB (Efter påtryckning från flashback) så hade några tydligen 'gillat' den statusuppdateringen. Vet däremot inte vad för kommentarer han fått på den uppdateringen.

Jag skriver "vänner" eftersom han hade 430 kontakter på FB, svårt att tro att alla är irl-nära-vänner.

Däremot sade han att han hade haft självmordstankar i ett halvår, men aldrig vågat ta "det sista steget".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är ni helt ärligt förvånade att Flashback hetsade honom? Det är Flashback vi pratar om.

Undrar hur det hade sett ut på 4chan.

--

Nu såg jag varken bilderna (förutom den bilden där han blir utdragen) eller läst mycket om det men jag känner ändå att om man som vuxen människa känner att det är det man vill göra, så fine. Det finns ett utomordentligt bra skyddsnät i Sverige för självmordsbenägna, men om man inte använder det får man skylla sig själv. Nu kan detta visserligen låta okänsligt, men i och med att man inte har omständigheterna bakom dådet helt klara är det också svårt att veta huruvida detta var ett genomtänkt beslut eller en impuls.

Hursomhelst är det synd att han valde att göra det han gjorde; han var i klart behov av vård.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar hur det hade sett ut på 4chan.

Det skapades en tråd på 4chan, och den såg ut ungefär som man kan tänka sig.

De startade direkt en massa sådana där bilder med stor svart ram och vit text. Även en grupp på Facebook skapades där de lade upp sådana bilder.

Tror i alla fall det var 4chan som var ansvariga för de händelserna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det skapades en tråd på 4chan, och den såg ut ungefär som man kan tänka sig.

De startade direkt en massa sådana där bilder med stor svart ram och vit text. Även en grupp på Facebook skapades där de lade upp sådana bilder.

Tror i alla fall det var 4chan som var ansvariga för de händelserna.

Det var 4chan som gjorde gruppen på FB, ja..

Var väll iaf 2-3 trådar uppe samtidigt på 4chan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett utomordentligt bra skyddsnät i Sverige för självmordsbenägna, men om man inte använder det får man skylla sig själv.

"Vittnet blev skjuten men det finns utomordentligt bra skyddsnät för vittnen så han får skylla sig själv."

"Kvinnan är alkoholist men hon får skylla sig själv för det finns utomordentligt bra stödgrupper för folk med alkoholproblem."

"Pappan våldtog honom men han får skylla sig själv när han inte gick till polisen innan för pappan hade ju tydligen visat tendenser på att vilja göra sådana saker mot honom redan innan."

Situationer är aldrig endimensionella. Men å andra sidan, du kan väl skylla dig själv som inte visste det än.

Redigerad av okka
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trådar som den där skapas på Flashback verkligen dagligen, folk har slutat ta dem seriöst, det har blivit Peter och Vargen av det hela. Kom igen, om ni hade surfat in på Flashback och sett någon skriva sådär hade inte ni heller larmat polisen. (Och hade surfat in på r9k på 4chan hade ni fått sitta i telefonen ständigt). En jävligt obehaglig historia i övrigt men jag tycker faktiskt inte man kan skylla folket på Flashback för det här - jag betvivlar även att något de hade skrivit hade fått honom att ändra sig. När jag väl kom in i tråden tyckte jag inte att det var så jävla mycket "hets" heller.

Edit:

Film på självmordet finns här för de som vill se. Antar att jag inte behöver säga att det inte är för de känsliga.

Hittade ett självmordsbrev från facebook som han skrev med. Det är översatt från svenska till engelska för de som undrar...

I'm sitting here now and I'm going to kill myself.

I wonder where I'll end up...

Perhaps life was a test to see how long one can endure?

If I'm reborn I hope atleast I won't be born in this time (and not before either)

or on this planet.

Love my whole family more than anything, but honestly I can't live for someone else's sake...

I don't think my life is bad at all, it's actually really good.

But sometimes it's just too hard.

Can't write any more now.

Good bye :)

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En dyster händelse. Samtidigt verkligen motbjudande med den äckliga 4chan-mentaliteten som börjar smyga in sig överallt på internätet. Det är bedrövligt att se att så fort de otvättade massorna kan gömma sig bakom anonymitetens ridå förlorar de sitt ringa förnuft och beter sig värre än Babylons avskum. Hur man ens kan komma på tanken att hetsa någon till självmord är obegripligt. Tragiskt är vad det är.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det sjukaste av allt är att det redan startats en tråd "skämt om killen som hängde sig" i Humoravdelningen.

https://www.flashback.org/t13228897

Förstår inte hur folk tänker

Själva händelsen är väldigt sjuk, men att folk gör humor av det är ju standard. Humor har inga gränser och är inte gjord för att underhålla alla.

Hihi:

Vad var LurifaxFlux när han dog?

Spoiler
On-line.

Vet ni varför LurifaxFlux körde Windows på sin dator?

Spoiler
Han ville inte vara ensam om att hänga sig
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tihi, jo. Jag brukar starta dagen med en hängning : )

en hängning+runk, sen frukost. : )

Jag tycker att han hade ett lustigt namn, LurifaxFlux. ^_^ Iaf, jag trodde att det inte skulle bli mycket uppståndelse som det blivit. Trodde det var relativt vanligt med det här. Jag antar att jag hängt (no pun intended) för mycket på onda internetsidor.

Edit: Hade*

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...