Jump to content

Livet & Döden


Mark
 Share

Recommended Posts

Alla har vi funderat på varför vi finns just här. Finns det egentligen ett vettigt svar? Vad är våran uppgift? Varför finns vi? Vad är egentligen meningen med livet, finns det alls någon mening? Själv vet jag inte svaret på någon av dessa frågor, diskutera gärna vad som är meningen med livet osv.

Döden, livets slut. En del säger att det är början på ett nytt liv, ett bättre liv. Vissa tror att det finns en himmel man kommer till efter döden. Är det verkligen sant? En del har olika syn på döden t.ex reinkarnation. Är du rädd för att dö? Vad händer efter döden? Blir man pånyttfödd eller blir det bara "svart"?

-Om du vill, om du känner att du måste, kan du få dela med dig av någon anhörigs död. Familj eller vän. Hur reagerade du när du fick dödsbudet? Kände du den personen väl, hur var eran relation?

-

Idéen till den här tråden fick jag efter ett par dagars tänkande. Det borde finnas en sådan här tråd på forumet, tycker jag, eftersom den behandlar två stycken ämnen som folk har olika synpunkter på. Syftet med tråden är att ni ska få kunna dela med er av era erfarenheter av livet, respektive döden. Dela med er av era tankar, vilka era farhågor är, vilka drömmar ni har, hur du skulle vilja ändra på saker och ting..

Om ni tycker att tråden är helt meningslös skulle jag uppskatta att ni inte skriver något i den.

-

Jag hoppas den här tråden får en bra framtid och att den kommer leva länge.

Marky

Redigerad av Marky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch, sånt här är för jobbigt att tänka på. Jag lever i nuet. :)

Fast, det ska tilläggas att jag finner det mycket faschinerande, men.. Nja, ja gär helt enkelt för slapp för att fundera över så här tunga grejer.

Testa att tänka på livet/döden då du ligger i sängen innan du ska sova, använd fantasin, överdriv litegrann. Du kan få en sån där "känsla" som känns lite..tjaa, annorlunda.

Testa :(

Redigerad av Marky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad jobbigt att man måste dö. Jag vill inte dö utan att ha uträttat något stort, så alla minns mig i tusen år. Självklart vet jag att man blir uppäten av maskar när man dör, man kommer alltså inte till himmelen som vissa verkar tro. Kanske kan man frysa ner sig istället, och bli väckt om tusen år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte fundera lite om livets mening och så...Jobbigt...Man kommer inte fram till nått..Frågan e nog om de verkligen finns nån mening med livet..Fast då slog de mig..De kanske e nått spec för varje person...Eller...ja..allt blir bara Större och jobbigare ju djupare man kommer så ger nog upp nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att nya "själar" tillverkas varje gång en människa sätts i världen, jag kan inte tänka mig att mina tankar och min "själ" (svårtolkat ord) kan gå vidare i en annan persons kropp, att jag lever en ytterst kort tid (fast vad är egentligen längre än livet? Tål att tänkas på), samt att jag helt försvinner låter mest troligast.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När ni säger att man "försvinner", vad menar ni då? Man dör, och poff så finns det ingenting? Innan ni var födda, fanns det ingenting. Är det så ni menar? Det finns ingenting, man existerar inte and that's it?

Själv är jag också inne på de tankegångarna, men inte att man helt "försvinner". Tänk er det läge ni befinner er i just innan ni somnar, du märker inte när du somnar. Du märker inte när du dör, du reagerar inte, du kan inte stoppa det. När du somnar in, sover du. Du vaknar aldrig upp igen.

Jag tror att någonting händer, men jag vet inte vad. Det är nog ingen som vet vad som händer efter döden. Reinkarnation har jag som en liten, svag teori på. Ingenting jag tror benhårt på, men man vet ju aldrig..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När ni säger att man "försvinner", vad menar ni då? Man dör, och poff så finns det ingenting? Innan ni var födda, fanns det ingenting. Är det så ni menar? Det finns ingenting, man existerar inte and that's it?

Själv är jag också inne på de tankegångarna, men inte att man helt "försvinner". Tänk er det läge ni befinner er i just innan ni somnar, du märker inte när du somnar. Du märker inte när du dör, du reagerar inte, du kan inte stoppa det. När du somnar in, sover du. Du vaknar aldrig upp igen.

Jag tror att någonting händer, men jag vet inte vad. Det är nog ingen som vet vad som händer efter döden. Reinkarnation har jag som en liten, svag teori på. Ingenting jag tror benhårt på, men man vet ju aldrig..

Det är lite svårt att förklara "försvinner" men. När du sover och drömmer då känner man på nåt sätt att man lever. Vissa ser mardrömmar, andra försvinner och bara vaknar efter 5 minuter och plötsligt är klockan 07:00. Andra har bra drömmar.

När jag säger Försvinner då menar jag att. Du bara finns inte. Du är inte Marky, du vet inte ens vad jorden är. Du kan varken tänka eller se något. Du bara raderas och "kanske" återupplivs i något barn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag säger Försvinner då menar jag att. Du bara finns inte. Du är inte Marky, du vet inte ens vad jorden är. Du kan varken tänka eller se något. Du bara raderas och "kanske" återupplivs i något barn.

Jag fattar poängen. Visst, att försvinna när man dör är svårt att förklara. Ännu svårare att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg nåt intressant program, där sa dom att man åkte i en mörk tunnel med ljus långt borta efter man dött

För folk som varit döda och sen återupplivats, hade sett det.

DE va typ några som hadde varigt döda under nån minut(Under oppration eller liknande) och dom säger att såg hela deras liv Spolas förbi som nån repris..typ....ööh så när man dör så får man se på film? :)

Det borde ju vara nått mer sen efter de....vilket man får reda på när man dör..

Därför Säger jag: Lev livet medans du kan...DU vet inte om du får flera :(

Redigerad av xXxGemagexXx
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...