Jump to content

Livet & Döden


Mark
 Share

Recommended Posts

Nu när alla började prata om Universum o shit...

Företaget CERN, som har en stor del av storyn i Dan Browns 'Änglar och Demoner', försöker att återskapa Big Bang (fast i en mycket mindre skala förstås) i en atomaccelerator som ligger under marken mellan Frankrike och Schweiz .

OM de lyckas har vi då den enda bevisliga teorin om hur universum kan ha uppstått. Då kan man också undra, om de lyckas återskapa Big Bang och då skapa ett universum...tänk då om vårat universum har uppstått genom att en övre livsform har skapat det på samma sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Företaget CERN, som har en stor del av storyn i Dan Browns 'Änglar och Demoner', försöker att återskapa Big Bang (fast i en mycket mindre skala förstås) i en atomaccelerator som ligger under marken mellan Frankrike och Schweiz .

Är väl stället där de försöker skapa anti-materia med?

Hrmm, lite off-topic men whateva'

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska vi verkligen gå in på Tellus roll i universum eller universums uppkomst och existens? Dessa frågor har inte så mycket med döden att göra. Jag måste dock åter påpeka att vi är människor. Vi är bara djur och vi KAN inte förstå allt som finns och sker. Universum måste inte ha skapats, skapelse är en mänsklig term. Likaså är tid, rum, datum och så vidare. Det mesta (här på vår planet) går att undersöka, bevisa och förklara, men går man utanför detta spektrum blir det lite väl mycket för våra hjärnor att hantera.

Vi finns inte till för att söka efter sanningar, vi finns till för att föröka oss. Det är vår "mening" (men inte i bemärkelsen "uppgift", som om den givits av någon, utan snarare "syfte", som enda användningsområde för en produkt, exempelvis).

Som sagt, det är svårt att greppa, men ni (och även jag) är fortfarande mycket unga, än finns det tid att inse. :lol:

Nihilism, go' vänner! Det är framtiden.

Det här är vad jag hittade efter lite googlande.

Nära döden upplevelser m.m

Du kan ju för ändaste in i helvete inte referera till en hemsida skapad av religiösa människor med ingen som helst känsla för källhänvisning?!

Om alla gjorde så skulle världen gå under.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet du att du döptes när du inte minns det?!

Du har fått andrahands info av dina föräldrar. Men du kommer aldrig att kunna veta om det.

samma sak med förmultningen, du vet inte att det är så, du har hört att det är så. Spelar ingen roll hur bevisat det är att det blir så, du vet fortfarande det inte.

För att inte tala om att någon av oss kanske blir ett medecinskt under och inte förmultnar. (föga troligt dock)

Det är inte min mening att tjaffsa med dig, men du tillrättar visar Umberto när han säger att man inte vet och hävdar att så inte är fallet. Man ska man dissekera vad han säger så har han rätt och du fel. :lol:

Om det är som du säger borde vi ju inte veta någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är som du säger borde vi ju inte veta någonting.

Beror fortfarande på hur mycket du dissakerar ordet, "vet".

Man kan aldrig veta att något är på ett speciellt sätt och du bara har fått andra hands info.

Men det är ju bara löjligt att reonera på det där sättet. Alla vet att jorden är rund, men du och jag vet egentligen inte att det är så, vi hara bara hört att det är så...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beror fortfarande på hur mycket du dissakerar ordet, "vet".

Man kan aldrig veta att något är på ett speciellt sätt och du bara har fått andra hands info.

Men det är ju bara löjligt att reonera på det där sättet. Alla vet att jorden är rund, men du och jag vet egentligen inte att det är så, vi hara bara hört att det är så...

Aa, men som du säger är det löjligt att resonera på det sättet. Därför är det helt ok att säga att man vet saker man vet. Och väldigt säkert så vet man det verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beror fortfarande på hur mycket du dissakerar ordet, "vet".

Man kan aldrig veta att något är på ett speciellt sätt och du bara har fått andra hands info.

Men det är ju bara löjligt att reonera på det där sättet. Alla vet att jorden är rund, men du och jag vet egentligen inte att det är så, vi hara bara hört att det är så...

Om någon skulle fråga dig om du visste om jorden var rund, skulle du seriöst svara nej på det?

Isf, skulle man ju inte kunna "veta" någonting man läst. Förstår hur du menar, men det är rätt långsökt. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om någon skulle fråga dig om du visste om jorden var rund, skulle du seriöst svara nej på det?

Isf, skulle man ju inte kunna "veta" någonting man läst. Förstår hur du menar, men det är rätt långsökt. :(

Indeed. Då kan man ju sluta gå i skolan också, eftersom man bara lär sig det från andra och aldrig upplever det i första hand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svåra frågor... men det här med döden, det är väl lika bra att göra sånnt man tycker är kul och man tycker är meningsfullt medan man har chansen istället för att oroa sig, för då har man ju slösat bort livet på det för att sedan bara ruttna bort, eller bli kremerad. Tror nog inte det händer så mycket efteråt, så man får se till att berika sitt liv helt enkelt istället för att sitta och ojja sig på ålderns höst... ^_^

Sen, jag vet inte, om man nu har levt i t.ex. 98 glada år så kanske man börjar tycka att, "Ok, jag har uträttat mitt nu, mitt liv har faktiskt varit ett väldigt bra i det stora hela, det gör inte så mycket om det avslutas nätt och fint nu." Jag skulle tycka att det var roligt att leva tills man blir över 100 år, men tillslut kanske det blir lite enformigt eller? Då kan det ju vara bra att det tar slut liksom. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svåra frågor... men det här med döden, det är väl lika bra att göra sånnt man tycker är kul och man tycker är meningsfullt medan man har chansen istället för att oroa sig, för då har man ju slösat bort livet på det för att sedan bara ruttna bort, eller bli kremerad. Tror nog inte det händer så mycket efteråt, så man får se till att berika sitt liv helt enkelt istället för att sitta och ojja sig på ålderns höst... ^_^

Sen, jag vet inte, om man nu har levt i t.ex. 98 glada år så kanske man börjar tycka att, "Ok, jag har uträttat mitt nu, mitt liv har faktiskt varit ett väldigt bra i det stora hela, det gör inte så mycket om det avslutas nätt och fint nu." Jag skulle tycka att det var roligt att leva tills man blir över 100 år, men tillslut kanske det blir lite enformigt eller? Då kan det ju vara bra att det tar slut liksom. ^_^

Ja, det är nog jobbigt när man kommer upp i den åldern. Alla gamla vänner har dött, ens egna barn börjar dö osv. Då kännar man nog döden som en befrielse, förhoppningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns inget att säga om efter döden då vi aldrig kommer få veta vad som händer förräns tiden är inne för oss. Jag lever hellre ett liv nu där jag har kul, mår bra osv. istället för att, som många andra, deppa hela dagarna. Jag kommer må bra när jag ligger på dödsbädden. Jag kan tänka att jag har varit lycklig, haft skoj etc. Visst kan man ha nårra deppar dagar men inte såna som idioterna som börjar skära sej och sånt.

När jag tänker på när jag ska dö så slår det alltid mig att om jag dör nu, i min ålder, så är det inte min döden jag bryr mig om utan på folket omkring mig hur dom kommer känna när jag är försvunnen till en sagovärld, himlen, eller vad ni nu än tror. Vad jag vill komma fram till är att jag inte är rädd för döden.

Vilket syfte vi har i livet? Att leva är vårt syfte. Finns inget annat att tillägga där.

=)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns inget att säga om efter döden då vi aldrig kommer få veta vad som händer förräns tiden är inne för oss. Jag lever hellre ett liv nu där jag har kul, mår bra osv. istället för att, som många andra, deppa hela dagarna. Jag kommer må bra när jag ligger på dödsbädden. Jag kan tänka att jag har varit lycklig, haft skoj etc. Visst kan man ha nårra deppar dagar men inte såna som idioterna som börjar skära sej och sånt.

När jag tänker på när jag ska dö så slår det alltid mig att om jag dör nu, i min ålder, så är det inte min döden jag bryr mig om utan på folket omkring mig hur dom kommer känna när jag är försvunnen till en sagovärld, himlen, eller vad ni nu än tror. Vad jag vill komma fram till är att jag inte är rädd för döden.

Vilket syfte vi har i livet? Att leva är vårt syfte. Finns inget annat att tillägga där.

=)

Så du tror folk väljer att bli riktigt deprimerande och självmordsbenägna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...