Jump to content

Livet & Döden


Mark
 Share

Recommended Posts

Det är ens eget val? Kan man vara säker på att det valet är rätt då? Många självmordskandidater tror förmodligen att det inte finns en lycklig framtid för dem, men det är också bara vad de tror. Jag i rollen av han-som-hindrar-någon-att-ta-sitt-liv kanske kan upplysa denne om nya möjligheter och vägar i livet, och på så sätt rädda honom/henne. Tror du inte att personen i fråga skulle tacka mig i sitt vuxna liv sen? Skulle det det vara en egoistisk handling av mig?

Det beror på vad utgångspunkten är. Tänk om den som vill ta sitt liv har en obotlig allvarlig sjukdom eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför lever är en ganska svår fråga. Behövs vi någon annan stanns? Är livet ett kretslopp där man återfödds olika och hamnar på olika ställen? Varför vi dör är däremot en mycket enklare fråga. Skulle vi alla leva vidare skulle världen bli överbefolkad. Den stora frågan är om vi I den fysiska kroppen förmultnar och försvinner medans våran ande söker sig till det ställe där alla kommer att hamna, men där ingen återvänder ifrån. Det enda människan vet om döden är att vi stiger uppåt. Detta kan ses som att vi stiger mot himmlen eller direkt mot rymden. Jag tror mer på rymden än himmlen. Rymden är oändligt stor där vad som hälst kan finnas. Det är och kommer alltid att bli helt outforskad. En oändlighet som människan I all tid kommer att försöka utforska så mycket som möjligt. Våran jord är ingenting om man gämför med det som omger oss. Man känner sig ganska liten och obetydelsefull då man tänker på det som vi inte känner till - En oändlighet som alltid förblir okänd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen själ, allt det är bara en lögn.

Riktiga själen är nog hjärnan, där allt lagras.

Skulle man flytta över hjärnan till en annan kropp, skulle man ha en annan kropp, det är inte förra personen

som har en ny hjärna.

Men anledningen till att inte det går är för att hjärnan inte passar till den kroppen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen själ, allt det är bara en lögn.

Riktiga själen är nog hjärnan, där allt lagras.

Skulle man flytta över hjärnan till en annan kropp, skulle man ha en annan kropp, det är inte förra personen

som har en ny hjärna.

Men anledningen till att inte det går är för att hjärnan inte passar till den kroppen.

Du har alltså redan dött en gång?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har alltså redan dött en gång?

Det är bara att insé.

Jo, jag har varit död. Och det var före jag blev född.

Om själen skulle finnas skulle den finnas före man blir född, för man får inte själen när man blir född.

Ur pappas kuk kommer det bara dna och sånt, och vad jag vet så är det det som bildar

kroppen och hjärnan m.m..

Och så som hjärnan blev uppbyggd blir man.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara att insé.

Jo, jag har varit död. Och det var före jag blev född.

Om själen skulle finnas skulle den finnas före man blir född, för man får inte själen när man blir född.

Ur pappas kuk kommer det bara dna och sånt, och vad jag vet så är det det som bildar

kroppen och hjärnan m.m..

Och så som hjärnan blev uppbyggd blir man.

Kroppen och själen är två helt skillda saker. Så som våran aura bildas runt allt levande får varje individ en egen själ som lämnar oss då kroppen dör. Exakt hur själen bildas är jag inte säker på, men detmäst logiska är att det är det första som bildas I en människo kropp. Finns även folk som tror att spermier innehåller det som grundar våran själ. Våran själ bildas därfter då våran kropp gör det.

Redigerad av Cyprez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kroppen och själen är två helt skillda saker. Så som våran aura bildas runt allt levande får varje individ en egen själ som lämnar oss då kroppen dör. Exakt hur själen bildas är jag inte säker på, men detmäst logiska är att det är det första som bildas I en människo kropp. Finns även folk som tror att spermier innehåller det som grundar våran själ. Våran själ bildas därfter då våran kropp gör det.

GTASajtens egna spirituella vägledare.

Auror, själar, efterliv, allt sånt. Trams. Vi lever i en materiell värld. Sådant är på gränsen till omöjlighet.

Om du inte kan bevisa auror och sådant, nämn inte att vi har sådant. Tack o hej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GTASajtens egna spirituella vägledare.

Auror, själar, efterliv, allt sånt. Trams. Vi lever i en materiell värld. Sådant är på gränsen till omöjlighet.

Om du inte kan bevisa auror och sådant, nämn inte att vi har sådant. Tack o hej.

Det lär du själv få se då din tid är inne. Vi lever I en matriell värld men med stor säkerhet gör tydligen inte andarna det. De lever på den andra sidan. De är gjorda av ektoplasma som lätt beskrivas som vitt/grått-geléaktigt. Rymden och all existens är alldeles lagom stor (dvs oändlig) för att få plats med det du inte anar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GTASajtens egna spirituella vägledare.

Auror, själar, efterliv, allt sånt. Trams. Vi lever i en materiell värld. Sådant är på gränsen till omöjlighet.

Om du inte kan bevisa auror och sådant, nämn inte att vi har sådant. Tack o hej.

Du har inte varit medlem tillräckligt länge för att förstå att Cyprez is a total nutjob.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kroppen och själen är två helt skillda saker. Så som våran aura bildas runt allt levande får varje individ en egen själ som lämnar oss då kroppen dör. Exakt hur själen bildas är jag inte säker på, men detmäst logiska är att det är det första som bildas I en människo kropp. Finns även folk som tror att spermier innehåller det som grundar våran själ. Våran själ bildas därfter då våran kropp gör det.

Själ

I filosofin är "själ" en sammanfattande benämning på alla mentala förmågor hos människan: förnuft, karaktär, känsla, medvetande, minne, perception, tänkande etc.

Medvetande betecknas ofta "själ" av dualister.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Själ

Inget som pekar på att själen inte är samma som hjärnan.

Förnuft (det man lär sig lagras i hjärnan).

Karaktär (som man blir uppbyggd är man).

Minne (lagras ihjärnan och försämmras när man blir gammal).

Tänkandet (man tänker med hjärnan inte med någon jävla kraft).

känsla (händelser ger hjärnan en knyck så det tar ont på det ställe det ska).

osv.

Men en hjärnskada kan ta bort vilken som helst av de där grejjerna,

så själen existerar inte, det är den matriella hjärnan som är själen.

Så om hjärnan dör så är själen död, och när nåt är dött så vet ni ju hur mycket det rör på sig.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själ

I filosofin är "själ" en sammanfattande benämning på alla mentala förmågor hos människan: förnuft, karaktär, känsla, medvetande, minne, perception, tänkande etc.

Medvetande betecknas ofta "själ" av dualister.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Själ

Inget som pekar på att själen inte är samma som hjärnan.

Förnuft (det man lär sig lagras i hjärnan).

Karaktär (som man blir uppbyggd är man).

Minne (lagras ihjärnan och försämmras när man blir gammal).

Tänkandet (man tänker med hjärnan inte med någon jävla kraft).

känsla (händelser ger hjärnan en knyck så det tar ont på det ställe det ska).

osv.

Men en hjärnskada kan ta bort vilken som helst av de där grejjerna,

så själen existerar inte, det är den matriella hjärnan som är själen.

Man tänker med hjärnan med den kan även känna av spänningar. Parapsykologer världen runt har redan visat oss att man med tanken kraft kan forma något av som förmodligen är gjort av ektoplasma. Vad jag tror är att våran själ är någon form av helt immatriel ektoplasma, eller helt enkelt något liknande. Jag tror att själen lämnar oss då vi dör och att det är själen som är det unika varje människa är. Detta unika aldrig dör (nu enligt min vilda tro eftersom jag inte mer än vågar spekulera I det som ingen vet något om) utan det samlas på ett ställe. Vi lever där nere och är döda där uppe. Redan på 1600-talet fick människor börja uppleva det som vi kallar näradödenupplevelser och det finns många skrifter från hundratals år tillbaka och självklart skrifter som är helt nya. Nästan de alla säger samma. Skriften som skrevs för hundra år sedan säger exempelvis ''Man ser sig själv uppifrån, sakta stiga uppåt mot det okända'' där skriften från förra året kan säga exakt samma sak. Det är väldigt facinerande att det beskrivs så lika. Skillnaden är att näradödenupplevelser är vanligare I denna tid eftersom läkarna ''lite'' bättre. Vi alla komma att dö någon gång och vi alla komma att få uppleva detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GTASajtens egna spirituella vägledare.

Auror, själar, efterliv, allt sånt. Trams. Vi lever i en materiell värld. Sådant är på gränsen till omöjlighet.

Om du inte kan bevisa auror och sådant, nämn inte att vi har sådant. Tack o hej.

Kan du bevisa att vi inte har det? :blink:

Tack o hej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...