Jump to content

Livet & Döden


Mark
 Share

Recommended Posts

Jag tror mer på en "himlen & helvetet" funktion, men jorden är helvetet och när alla dör så kommer dom till "himlen" eller liknande.

vissa forskare inom området av döden säger ju att dom dödas "himel" ligger en meter ovanför våran mark eller jorden eller hur man ska säga. det där med spöken är nog så att det är döda människor som inte förstått att dom är döda, utanfortsätter sitt liv och tycker det är konstigt när det kommer andra personer in i deras hus, bor där och så. när dom märker att dom inte reagerar när dom säger till så försöker dom få fram det på andra sätt.

eller så återupplever dom "döds sekunderna" liksom, om dom går i trappen och ramlar och bryter nacken, så återupplever dom det om och om igen samma tid som det hände hela tiden.

eller så finns det blåa bananer

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kom jag på något jag faktikst kan tillföra tråden.. Är det bara jag som är 100% säker på att mina organ ska doneras? Jag anser verkligen inte att man har någon som helst nytta av dem, alltså kan man lika gärna ge dem till de som behöver dem. :)
Jag skulle gärna vilja hjälpa någon att leva vidare efter min död, men jag har ändå sagt nej till att donera mina organ. Tycker inte att vi ska leka "Gud". Man har ju tänkt att föda upp grisar och använda som organdonatorer! Det är förjävligt tycker jag. :shifty: Är vår tid kommen så är den, man ska inte manipulera med livet. Det är bestämt att vi ska dö och för en del tyvärr i förtid, men så är det. Life sucks Redigerad av Ice Cube
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna vilja hjälpa någon att leva vidare efter min död, men jag har ändå sagt nej till att donera mina organ. Tycker inte att vi ska leka "Gud". Man har ju tänkt att föda upp grisar och använda som organdonatorer! Det är förjävligt tycker jag. :shifty: Är vår tid kommen så är den, man ska inte manipulera med livet. Det är bestämt att vi ska dö och för en del tyvärr i förtid, men så är det. Life sucks

Så om du ligger på dödsbädden 30 år gammal, med fru och barn, med dåligt livsviktigt organ, så säger läkaren "vi har hittat ett nytt hjärta till dig" då svarar du altså "nej vi ska inte leka gud, jag vill dö ifrån min familj"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna vilja hjälpa någon att leva vidare efter min död, men jag har ändå sagt nej till att donera mina organ. Tycker inte att vi ska leka "Gud". Man har ju tänkt att föda upp grisar och använda som organdonatorer! Det är förjävligt tycker jag. :shifty: Är vår tid kommen så är den, man ska inte manipulera med livet. Det är bestämt att vi ska dö och för en del tyvärr i förtid, men så är det. Life sucks

Fruktansvärt dåligt argument tycker jag.

Så du tackar nej till all form av läkarhjälp då?!

Att någon inte vill donera sina organ får man acceptera, jag tycker att man skall göra det eftersom det kan ge någon ett förlängt liv och skulle man bli dömd senare så måste det ses som en poitiv handling. Så det där med att man inte skall donera pga av gud faller.

Att man föder upp grisar för att odla organ på dem är ju inte kanske inte rätt men samtidigt är det för en bra sak, och för tillfället finns inga andra allternativ..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min pappa dog i fredags förra veckan, alla i min familj och släkt är mer eller mindre knäckta just nu. Pappa åkte iväg som vilken vanlig arbetsdag som helst men ramlade sedan ihop mitt på blanka dagen, han togs ifrån oss alldeles för tidigt. Han blev bara 50 år gammal.

Jag vet inte var han är nu, men jag vet att var han än är så har han det bra och är säkert med sin bror som dog innan jag föddes. Han var en god människa, så om det efter döden beror på gott eller ont så har han det så bra det bara går. Han lever i vilket fall med oss alla i våra hjärtan och minnen, där har han den bästa och varmaste platsen han kan få. Min syster sa att det var sorgligt att han inte hann bli morfar eller farfar, men det blir han visst. Han kommer att kunna se sina barn-barn och följa dom och oss genom livet. Pappa är alltid med oss. Han är lite som Obi-Wan Kenobi från Star Wars, 'If you strike me down now, I will be more powerful then ever'

Vi älskar dig pappa :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh joy. How I love trångsynthet! :shifty:

Det enda vi kan veta är att vi ingenting kan veta. Det är lönlöst att spekulera i såna här frågor. Ingen har rätt. Ingen KAN ha rätt!

Det är bara att leva verkligheten så som den kommer och hoppas på det bästa. Vad som ÄR det bästa avgör var och en själv. Over and out.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så om du ligger på dödsbädden 30 år gammal, med fru och barn, med dåligt livsviktigt organ, så säger läkaren "vi har hittat ett nytt hjärta till dig" då svarar du altså "nej vi ska inte leka gud, jag vill dö ifrån min familj"?
Ja. Men nej på att jag VILL dö, det vill jag nog inte.

Vice, klart jag inte tackar nej till all form av läkarhjälp, det sa jag inte, men jag skulle inte vilja ha någon annans organ i mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vice, klart jag inte tackar nej till all form av läkarhjälp, det sa jag inte, men jag skulle inte vilja ha någon annans organ i mig.

Det är det du säger inderekt:

Tycker inte att vi ska leka "Gud".

Om en patient får ett organ, så leker, enligt dig, läkarna gud.

Om du får en allvarlig lunginflamation och läkarna ger dig pencilin, så leker de lika mycket gud när de bekämpar den sjukdom som du antagligen hade dött av annars.

Låt naturen ha sin gång och läk ut själv...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh joy. How I love trångsynthet! :shifty:

Det enda vi kan veta är att vi ingenting kan veta. Det är lönlöst att spekulera i såna här frågor. Ingen har rätt. Ingen KAN ha rätt!

Det är bara att leva verkligheten så som den kommer och hoppas på det bästa. Vad som ÄR det bästa avgör var och en själv. Over and out.

Jo, naturligtvis kan man det. Nedbrytningsprocessen är redan ett faktum. Förklara för mig vad som återstår, förutom skelettet till viss del, när en kropp har förmultnat?

Att påstå att man inget kan veta är en extremt bekväm idé att antaga - man hävdar varken för eller emot, vad det än handlar om. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men på sätt och vis är det oansvarigt.

Förr i tiden trodde man att flygplan ("flygmaskiner") var omöjliga att bygga. Ännu längre bakåt i tiden trodde man att jorden var universums centrum. Tiden håller ju som sagt alla svar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, naturligtvis kan man det. Nedbrytningsprocessen är redan ett faktum. Förklara för mig vad som återstår, förutom skelettet till viss del, när en kropp har förmultnat?

Att påstå att man inget kan veta är en extremt bekväm idé att antaga - man hävdar varken för eller emot, vad det än handlar om. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men på sätt och vis är det oansvarigt.

Förr i tiden trodde man att flygplan ("flygmaskiner") var omöjliga att bygga. Ännu längre bakåt i tiden trodde man att jorden var universums centrum. Tiden håller ju som sagt alla svar. :shifty:

Man kan dra det där hur långt som helst. Om man nu skall vara en besserwiser...

Du vet inte att det inte finns något efter döden, eller att man förmultnar.

Du vet inte ens vad du döptes till, allt detta är det är andrahands information.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan dra det där hur långt som helst. Om man nu skall vara en besserwiser...

Du vet inte att det inte finns något efter döden, eller att man förmultnar.

Du vet inte ens vad du döptes till, allt detta är det är andrahands information.

Man vet de facto att man själv förmultnar då man dokumenterat att sådant faktiskt händer. Inte särskilt svårt att observera. Självklart VET ingen vad som händer EFTER man är förmultnad, däremot kan man dra vissa (noggranna) slutsatser.

Men vad menar du med att jag inte vet vad jag döptes till? Jag minns inte att jag döptes till Patrik, men sjävklart VET jag att jag döptes. Du halkar inte möjligtvis in på solipsism nu?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta "goda" kristna är väl rädda för att dö. Varför? De tror ju att de ska komma till ett himlen där allt är frid och fröjd. De tror ju inte ens själva på sitt jibberjabber. Spännande religion det där, precis som de flesta andra.

Nihilist som jag är tror jag inte att livet har någon som helst mening.

"Av jord är du kommen, till jord skall du åter varda" är en mening jag kan sympatisera med på kristna begravningar. Man byggs upp vad föräldrarna äter, sen vad man själv äter. Proteinerna som bygger upp ens kropp kommer från jorden i form av pasta och potatis t.ex. Sen bryts man ner och blir söt jord igen. Dock att ge mig en kristen begravning skulle jag se som den största möjliga förolämpningen mot mig och min intelligens. Men jag är inte medlem i svenska kyrkan så det kommer inte hända, sen kan jag lova att jag ska tjata på mina ungar som fan. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man vet de facto att man själv förmultnar då man dokumenterat att sådant faktiskt händer. Inte särskilt svårt att observera. Självklart VET ingen vad som händer EFTER man är förmultnad, däremot kan man dra vissa (noggranna) slutsatser.

Men vad menar du med att jag inte vet vad jag döptes till? Jag minns inte att jag döptes till Patrik, men sjävklart VET jag att jag döptes. Du halkar inte möjligtvis in på solipsism nu?

Hur vet du att du döptes när du inte minns det?!

Du har fått andrahands info av dina föräldrar. Men du kommer aldrig att kunna veta om det.

samma sak med förmultningen, du vet inte att det är så, du har hört att det är så. Spelar ingen roll hur bevisat det är att det blir så, du vet fortfarande det inte.

För att inte tala om att någon av oss kanske blir ett medecinskt under och inte förmultnar. (föga troligt dock)

Det är inte min mening att tjaffsa med dig, men du tillrättar visar Umberto när han säger att man inte vet och hävdar att så inte är fallet. Man ska man dissekera vad han säger så har han rätt och du fel. :shifty:

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet du att du döptes när du inte minns det?!

Du har fått andrahands info av dina föräldrar. Men du kommer aldrig att kunna veta om det.

samma sak med förmultningen, du vet inte att det är så, du har hört att det är så. Spelar ingen roll hur bevisat det är att det blir så, du vet fortfarande det inte.

För att inte tala om att någon av oss kanske blir ett medecinskt under och inte förmultnar. (föga troligt dock)

Det är inte min mening att tjaffsa med dig, men du tillrättar visar Umberto när han säger att man inte vet och hävdar att så inte är fallet. Man ska man dissekera vad han säger så har han rätt och du fel. :shifty:

Du verkar ha missuppfattat termen "veta". Det är inte en synonym till "erfara". Du kan ju själv prova att mörda någon ekorre och sedan titta på när den sakta men säkert ruttnar bort. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...