Jump to content

Livet & Döden


Mark
 Share

Recommended Posts

Du verkar ha missuppfattat termen "veta". Det är inte en synonym till "erfara". Du kan ju själv prova att mörda någon ekorre och sedan titta på när den sakta men säkert ruttnar bort. :shifty:

Du verkar inte förstå inebörden av ordet.

Jag är övertygad om att det som dör förmultnar, men kan inte veta det.

Skribb, prata med någon proffesor på universitetet om vad innebörden av ordet "veta" är så kommer du förstå vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brother !

En annan tanke man kan ställa sig är, vad fanns innan universum kom till ? För universum kan inte ha funnits för alltid, någon gång måste det ju ha en skapandes datum, hmm.

:P

Så sant, så sant. Det har även jag tänkt på, men allt verkar så... otroligt så det går inte att få grepp om. (w00t)

T.e.x, är universum oändligt som dom säger? För mig är det helt otroligt att förstå något sådant stort. Man tycker ju att det bör finnas ett slut på allt, även universum. :ermm:

Och om universum inte är oändligt, vad finns bakom "slutet"...? :P

Jag har ställt den frågan förr, jag vet. Men det känns så... otroligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:P

Så sant, så sant. Det har även jag tänkt på, men allt verkar så... otroligt så det går inte att få grepp om. (w00t)

T.e.x, är universum oändligt som dom säger? För mig är det helt otroligt att förstå något sådant stort. Man tycker ju att det bör finnas ett slut på allt, även universum. :ermm:

Och om universum inte är oändligt, vad finns bakom "slutet"...? :P

Jag har ställt den frågan förr, jag vet. Men det känns så... otroligt.

Tänk om det är så när man har kommit en viss bit så början man om på andra sidan igen :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

You'll never know, you'll never know...

Men om det nu är så att något finns bakom universums rand, vad finns då bakom det som finns bakom universum...?

Blah, det där kan det fantiseras om i timtal.

OnT nu. (w00t)

Vi är ontopic, det här är livsfrågor man kan grubbla på ^^,

En sak om det där när universum skapades och vad som fanns innan, det måste ju ha skapats någon gång för annars skulle det inte finnas eller hur, men vad skapades universum av, och vad fanns innan ? Hur länge har universum funnits, och hur länge har det som fanns innan universum funnits ?

Hur länge var vi igentligen varit ingenting innan vi blev en människa, det långa och kanske oändliga som är "ingenting" innan vi föddes, som känns som om det inte funnits, hur lång tid var det igentligen ? Om allting, universom och det skulle försvinna, vad skulle bli kvar, och hur ser det ut ?

Man kan grubbla hur länge som helst utan att hitta svar, man får helt enkelt luta sig tillbaka och hoppas att de som forskar om sånt kiommer på något, så man kan få lite svar :ermm:

Men, ja, döden, jag tror lite på det där med att det blir som innan man föddes, alltså ingenting, men jag hoppas på att det finns något annat efter livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi är ontopic, det här är livsfrågor man kan grubbla på ^^,

En sak om det där när universum skapades och vad som fanns innan, det måste ju ha skapats någon gång för annars skulle det inte finnas eller hur, men vad skapades universum av, och vad fanns innan ? Hur länge har universum funnits, och hur länge har det som fanns innan universum funnits ?

Hur länge var vi igentligen varit ingenting innan vi blev en människa, det långa och kanske oändliga som är "ingenting" innan vi föddes, som känns som om det inte funnits, hur lång tid var det igentligen ? Om allting, universom och det skulle försvinna, vad skulle bli kvar, och hur ser det ut ?

Man kan grubbla hur länge som helst utan att hitta svar, man får helt enkelt luta sig tillbaka och hoppas att de som forskar om sånt kiommer på något, så man kan få lite svar :P

Men, ja, döden, jag tror lite på det där med att det blir som innan man föddes, alltså ingenting, men jag hoppas på att det finns något annat efter livet.

Mjo iofs. (w00t)

Ja, precis såna frågor undrar jag över också! :ermm:

Exakt, universum kan ju inte ha funnits exakt hur länge som helst, det måste ha funnits något före det. Som skapade det. För något annat är ju... teoretiskt omöjligt.

Och då är det det där ja, vad skapade universum? Vad fanns innan universum? Någonting måste det ju varit...

Jag tror det är frågor det aldrig någonsin kommer finnas ett svar på tyvär. :P

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak om det där när universum skapades och vad som fanns innan, det måste ju ha skapats någon gång för annars skulle det inte finnas eller hur, men vad skapades universum av, och vad fanns innan ? Hur länge har universum funnits, och hur länge har det som fanns innan universum funnits ?

Hur länge var vi igentligen varit ingenting innan vi blev en människa, det långa och kanske oändliga som är "ingenting" innan vi föddes, som känns som om det inte funnits, hur lång tid var det igentligen ? Om allting, universom och det skulle försvinna, vad skulle bli kvar, och hur ser det ut ?

Sådana där frågor är så grymt jobbiga. Om inget fanns innan universum skapades, hur kunde det då skapas? Vad hände innan det som fanns innan skapades? Vad finns där rymden tar slut om den ens tar slut? Om universum försvinner, vad händer då?

Man kan fundera hur länge som helst men man kommer inte fram till något, bättre att strunta i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo iofs. :ermm:

Ja, precis såna frågor undrar jag över också! :P

Exakt, universum kan ju inte ha funnits exakt hur länge som helst, det måste ha funnits något före det. Som skapade det. För något annat är ju... teoretiskt omöjligt. (w00t)

Och då är det det där ja, vad skapade universum? Vad fanns innan universum? Någonting måste det ju varit...

Jag tror det är frågor det aldrig någonsin kommer finnas ett svar på tyvär. :P

Men tänk om Universum är en del av något ännu större? Tänk universum bara är en illusion? Tänk om universum endast är en plats skapad för oss att undersöka? Tänk om vi bara är en liten bit av ett stort virr-varr av pusselbitar som inte kommer falla på plats föränn något händer med universum?

En fråga som jag anser vara mycket svårare än alla andra frågor att fundera på är; Vad kommer hända när universum går under?

Edit. Snorkel.

Redigerad av Maimstream
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vårat universum kanske bara är en liten bild i en spelkula som används i en helt annan värld. Sånt här kan man prata om i all evighet men man kommer ändå inte få något vettigt svar.

Det är såna där frågeställningar som är så sjukt intressanta, men ändå omöjliga för människan att besvara. Fysiskt sett kan väl aldrig universum eller det utanför någonsin ta slut, men det låter ändå fysiskt omöjligt att något inte kan ta slut, och ATT det bara kan ta slut, för det måste finnas något bakom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sådana där frågor är så grymt jobbiga. Om inget fanns innan universum skapades, hur kunde det då skapas? Vad hände innan det som fanns innan skapades? Vad finns där rymden tar slut om den ens tar slut? Om universum försvinner, vad händer då?

Man kan fundera hur länge som helst men man kommer inte fram till något, bättre att strunta i det.

Japp, man kan fundera tills man dör (vad händer när man dör ? (w00t) ) utan att komma på något vettigt svar, men samtidigt är det en härlig känsla att grubbla om sånt där, tänk om vi någon dag kommer hitta något som är en "kant" på universum, vad finns då man kollar över den där "kanten" vad ser man, eller inte ser ? Vad händer om man sticker in handen i det som finns bakom universum, försvinner handen och blir ett med ingentinget ? Vad är igentligen ingenting, om man sticker in handen i ingenting och den försvinner och blir ett med ingentinget, så måste ju ingentinget vara någonting eftersom handen blivit ett med det, och frågan är då, vad är det då för något? Kan man ens sticka in handen i ingenting, och om man sticker in handen i ingenting, vart är handen då ?

Om man skulle kolla på ingenting, då måste det ju ha samma färg som luft eller hur, ingenting, men hur ser det ut om man är i ingenting, det kan ju inte se någonting ut, ingen färg, alltså bara genomskinligt så långt man ser, hur ser det ut då ?

Och som Lajnux sa, tänk om vårat "oändliga" universom är en del i t ex en kula som någon äger någonstans, är då hans universum i sin tur en annans kula ?

Hmm, det här får hamna på min "Att ta reda på innan jag dör" lista.

Redigerad av x_simpa_x
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, man kan fundera tills man dör (vad händer när man dör ? :wub: ) utan att komma på något vettigt svar, men samtidigt är det en härlig känsla att grubbla om sånt där, tänk om vi någon dag kommer hitta något som är en "kant" på universum, vad finns då man kollar över den där "kanten" vad ser man, eller inte ser ? Vad händer om man sticker in handen i det som finns bakom universum, försvinner handen och blir ett med ingentinget ? Vad är igentligen ingenting, om man sticker in handen i ingenting och den försvinner och blir ett med ingentinget, så måste ju ingentinget vara någonting eftersom handen blivit ett med det, och frågan är då, vad är det då för något? Kan man ens sticka in handen i ingenting, och om man sticker in handen i ingenting, vart är handen då ?

Om man skulle kolla på ingenting, då måste det ju ha samma färg som luft eller hur, ingenting, men hur ser det ut om man är i ingenting, det kan ju inte se någonting ut, ingen färg, alltså bara genomskinligt så långt man ser, hur ser det ut då ?

Och som Lajnux sa, tänk om vårat "oändliga" universom är en del i t ex en kula som någon äger någonstans, är då hans universum i sin tur en annans kula ?

Hmm, det här får hamna på min "Att ta reda på innan jag dör" lista.

Verkligen fascinerande frågor som får en att fundera. :lol:

Det är just det där "intet" jag fängslas mest av. Och appropå det, vad finns bakom intet? För om universum tar slut, bör det väl även vara ett slut på "saken" bakom det?

Vem vet, kanske är som Lajnux säger, att vi enbart är ett litet experiment och studeras av någon annan i kulan vi bor i... ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen fascinerande frågor som får en att fundera. :lol:

Det är just det där "intet" jag fängslas mest av. Och appropå det, vad finns bakom intet? För om universum tar slut, bör det väl även vara ett slut på "saken" bakom det?

Vem vet, kanske är som Lajnux säger, att vi enbart är ett litet experiment och studeras av någon annan i kulan vi bor i... ^^

Ja, det är det där ingentinget som är fascinerande, själva universum är inte lika spännande, sålänge de inte hittar liv på någon annan planet, för det vet vi ju ungefär vad det är.

Men ingeting, det är ju något som inget vet vad det är för något, eller inte är, det är riktigt häftig att tänka på ^^

Det du säger om att ingentinget har något slut, hur kan ingenting ha ett slut ? Det måste väl sluta där något börjar, och vad är då detta något ?

Redigerad av x_simpa_x
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är det där ingentinget som är fascinerande, själva universum är inte lika spännande, sålänge de inte hittar liv på någon annan planet, för det vet vi ju ungefär vad det är.

Men ingeting, det är ju något som inget vet vad det är för något, eller inte är, det är riktigt häftig att tänka på ^^

Du har så rätt så rätt, vi tänker i samma tankebanor verkar det som. :lol:

Det är det "okända", det vi inte har någon förklaring till eller inte vet något om, det är det man fastnar för.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har så rätt så rätt, vi tänker i samma tankebanor verkar det som. :lol:

Det är det "okända", det vi inte har någon förklaring till eller inte vet något om, det är det man fastnar för.

Ja, det är häftigt ^^,

Japp, det "okända" fascinerar människan sedan årmiljoner tillbaka, och det är faschinerande att vi inte lyckats klura ut allt okänt än ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förbaskat bra tråd måste jag säga.

Jag tror inte på himlen. Jag tror att man helt enkelt föds på nytt. Antingen samma liv igen, fast där man kan forma om det. Utan att man märker det alltså. Eller, att man får ett helt nytt liv. Ny kropp, nya villkor.

Och att gud skapade jorden, livet, tror jag också är fel. Varför ville han göra det? Varför överhuvudtaget? Och han måste väl komma från nån annanstans? Fast jag gillar att leka med tanken att det är nånting, mycket mycket större än oss. Som kan kontrollera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vårt universum kanske bara är en liten elektron, i en atom - i en varelse, som lever i ett my(yyyyyyy)cket större universum. :lol:

Eller inte? :wub:

Merkky: Och om han/hon/den skapade gjorden, varför skulle hon skapat alla andra miljarders miljoner planeter!?

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...