Jump to content

Livet & Döden


Mark
 Share

Recommended Posts

Känner ingenting speciellt om detta. Killen beslöt sig för att begå självmord, och ville att folk skulle se det. Det kanske är lite egendomligt beteende, men jag kan inte säga att det är fel eller sjukt.

Nu var det inte riktigt så enkelt. De miserabla kräken på Flashback hetsade honom att göra det efter att han börjat tveka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I flashbacks defence så är det ju svårt att veta om någon ska görat eller inte. Hela psykakuten är ju full av liknande trådar liksom och många kommer faktiskt med stöd, hjälp och förslag. Man ska inte måla FB med för bred pensel.

Självfallet ska man inte det, men jag tycker fan inte att man ska chansa på om personen är seriös eller oseriös. Man ska aldrig uppmuntra till självmord.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I flashbacks defence så är det ju svårt att veta om någon ska görat eller inte. Hela psykakuten är ju full av liknande trådar liksom och många kommer faktiskt med stöd, hjälp och förslag. Man ska inte måla FB med för bred pensel.

Förstår inte riktigt hur det kan vara deras (de som hetsat, båda i den aktuella tråden och andra) 'defence' - att hetsa till självmord, oavsett om trådskaparen i slutändan visar sig vara oseriös eller inte, är väl knappast något som på något plan är försvarbart oavsett om man är seriös eller inte? Att bara säga "Ja, men så många andra har skämtat om det" är ju knappast något som håller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt hur det kan vara deras (de som hetsat, båda i den aktuella tråden och andra) 'defence' - att hetsa till självmord, oavsett om trådskaparen i slutändan visar sig vara oseriös eller inte, är väl knappast något som på något plan är försvarbart oavsett om man är seriös eller inte? Att bara säga "Ja, men så många andra har skämtat om det" är ju knappast något som håller.

Exakt. Om det är 10 av 100 som är seriösa, och Flashback hetsar alla, så hetsar man ju även de 10 som är seriösa. Därför är det bästa att inte hetsa någon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är lätt att tycka att man är moraliskt högstående nu såhär i efterhand.

True. Plus att det är lättare att trycka ner andras beteenden när man själv inte behöver rättfärdiga sitt eget. Däremot hur man själv skulle bete sig om man vore där (på flashback, när det hände) är ju jäkligt svårt att sätta sig in i och ingen av oss borde väl ens ge sig i kast med att försöka för, helt ärligt, vad är poängen? Kalla de som betedde sig som omogna idioter för omogna idioter och påstå att man själv vore i stånd till att bete sig bättre? Då är det väl ändå mer lönsamt att reflektera kring det hela utifrån var vi är NU, dvs. EFTER att skiten har hänt, för jag kan garantera att med facit i hand skulle alla de som peppade honom till att genomföra det att ångra sig (åtminstone i en vidare bemärkelse, nog för att de säkert skulle hitta ord för att rättfärdiga det för sig själv och andra). Och då känns det meningslöst att ens diskutera det.

Däremot är det helt fruktansvärt vad som har hänt: dels att han tog livet av sig, men även hur ingen agerade (och förstås även tillvägagångssättet, med att lägga upp skiten på internet). Jag känner att det hela kastade ett fult täcke över min dag.

Dudde: tänkte samma... bara att vänta och se!

Redigerad av okka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte nere, bara otroligt segt. Gissar på att all uppmärksamhet från diverse tidningar skapat lite väl mycket oväntad trafik!

-

Synd att vissa väljer döden framför livet.

"När allt är som värst kan det bara bli bättre"

Såg också det inlägget, men det är enbart för uppmuntran. Sanningen är ju att saker och ting kan bli värre, t.o.m. när det är som värst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aftonhoran skriver: "Över tusen kommentarer kring händelsen vällde snabbt in på sidan där händelsen visades. Kommentarsfunktionen stängdes dock ner sedan polisen kontaktad dem som står bakom sidan. "

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7938022.ab

Är det ftp:n de syftar på? Kunde man kommentera direkt på streaming-sidan?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg killens "video" och det var skrämmande. Han är alltså död och här sitter man ganska likgiltig. Vet inte vad som är värst, att jag inte blir mer upprörd eller att han fan faktiskt tog livet av sig live.

Är det rätt att se nått sånt här utan agera?

Folk läste vad han skulle göra och ändå var det ingen som gjorde nått. Men vad skulle de gjort, och varför är det deras angelägenhet?

Vet inte riktigt avd jag känner, men hemskt tragiskt var det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej.

Då är det flashback de syftar på, men jag ser inte riktigt varför de skulle dra ut pluggen på hela sidan p.g.a det. Tråden låstes ju av en mod med motiveringen att den skulle spamrensas, kanske tolkade AB att det var att stänga kommentarsfunktionen efter påtryckningar av polisen.

Såg killens "video" och det var skrämmande. Han är alltså död och här sitter man ganska likgiltig. Vet inte vad som är värst, att jag inte blir mer upprörd eller att han fan faktiskt tog livet av sig live.

Är det rätt att se nått sånt här utan agera?

Folk läste vad han skulle göra och ändå var det ingen som gjorde nått. Men vad skulle de gjort, och varför är det deras angelägenhet?

Vet inte riktigt avd jag känner, men hemskt tragiskt var det.

Så fort det framgick att det verkligen var allvar så larmade folk. Med tanke på alla troll som skriver att de ska göra korkade saker så kan man inte begära att någon skulle gjort det tidigare imo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är ni helt ärligt förvånade att Flashback hetsade honom? Det är Flashback vi pratar om.

Synd att det hände, men det händer. Inte direkt något nytt, sånt här skit händer hela tiden. Jag hoppas bara att familjen inte behöver ta skit för det här typ "NI SKULLE HA VARIT DÄR FÖR HONOM BLÄBLÄBLÄ". Uppenbarligen fann han ju ingen tröst hos dem - så yeah.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...