Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...

Hej alihopa. Undrar om ni har något tips för att få min DT -88 såld. Den ligger på Blocket och har nyss sänkt den till 9000:- från 9500:-, men det verkar vara svårt att få den såld under denna årstid.

Och den är definitivt värd priset, så det kan inte vara det det är fel på.

Måste ha en ny gitarr, men ingen gitarr utan såld moppe.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alihopa. Undrar om ni har något tips för att få min DT -88 såld. Den ligger på Blocket och har nyss sänkt den till 9000:- från 9500:-, men det verkar vara svårt att få den såld under denna årstid.

Och den är definitivt värd priset, så det kan inte vara det det är fel på.

Måste ha en ny gitarr, men ingen gitarr utan såld moppe.

Tack.

Kan väl egentligen bara komma med ett tips, vänta tills våran början kika fram, då går det lättare.

-----------

Fyfan för 15-åringa småpluttar som åker runt här utanför dagar och nätter på sina äckligt högljudda mopeder. Ska sätta på en snöplog framtill bilen och plöja ner dom i diket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har lagt ut annons på enhel del saker igen! Fast har säkert lika mycket saker kvar ändå, allt fick tyvär inte plats i annonsen.

http://www.blocket.se/vi/17741447.htm?ca=5_s

Tog 10 minuter efter att annonsen kommit ut på blocket så ringde en gubbe och frågade om jag hade zundapp tanken kvar. :P Och den är såld Sen har jag köpare på kåper och nå fälgar.. Det är en jävla lönsam affär att sysselsätta sig med på sidan om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ikväll bytte jag och pappa variatorremmen på min kära kines. Efter många om och men så fick vi dit den, skruvade på kåporna och allt annat, skulle prova att starta; nothing.

Antog att det var för att den stått i ~3 veckor, så jag provade lite då och då för att se om det fungerade; nada. Pappa blev fundersam, och vi kollade förgasaren och annat skoj.

Pappa är sjukt duktig på motorer, han gick bet.

Vi har kollat förgasaren, trottelnålen, alla kablar till/från förgasaren, sprutade in bensin direkt till förgasaren utan membranet och det på, tändstiftet.. typ allt!

När vi hade gett upp för ikväll kom han dock på att då vi lossade den främre delen av variatorn för att sätta dit remmen så använde vi oss av en mutterdragare, som skakar väldigt mycket medans man skruvar upp, det kan i sin följd leda till att "motorn dragits baklänges", och att kamremmen kamaxeln/kolvarna har hoppat ur led. Typ.

När jag håller in startknappen så surrar den, och sen går den igång, nästan. Det är precis som att när den ska gå igång, så kommer den inte riktigt till det stadiet. Har provat att kicka, samma sak där. Precis när det börjar låta som att den ska starta, så kommer den inte längre. Den håller sig på det stadiet ända tills jag släpper gasen och den stannar.

Några idéer? :shifty:

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*nothing*

Men det låter iaf som att det ska vara gnistan (tändstiftet, tändspolen, någon sladd av).

Går motorn runt, får luft, får bensin, har ordentligt med kompression, är det bara en sak som fattas.. Gnistan! :confused:

Gnista finns, mest troligt bör tändstiftet bytas i alla fall, ska fixa ett nytt sådant imorgon. Stay tuned!

Motorn går.. nästan. Svårt att förklara, men den går igång till det stadiet där den precis ska gå igång på riktigt, så att säga. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gnista finns, mest troligt bör tändstiftet bytas i alla fall, ska fixa ett nytt sådant imorgon. Stay tuned!

Motorn går.. nästan. Svårt att förklara, men den går igång till det stadiet där den precis ska gå igång på riktigt, så att säga. :confused:

^^

Den är med andra ord i det där stadiet när det låter *MÅÅÅÅ* när man drar på gasen, och ända

som behövs är ett *TUTTUVROOOM* :(

Men eftersom tändstift oftast inte är så dyra och det är alltid bra med ett extra så är det mitt råd.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

^^

Den är med andra ord i det där stadiet när det låter *MÅÅÅÅ* när man drar på gasen, och ända

som behövs är ett *TUTTUVROOOM* ;)

Men eftersom tändstift oftast inte är så dyra och det är alltid bra med ett extra så är det mitt råd.

Ungefär så, ja. :confused:

Nämen, jag håller in startknappen/kickar, antingen står den bara och surrar, eller så börjar den dra igång. Vissa gånger kan jag släppa startknappen, och den börjar då att "tuffa igång", men det händer inget mer.

Men aye, ska köpa nytt tändstift imorgon, så får vi se hur det går. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär så, ja. :confused:

Nämen, jag håller in startknappen/kickar, antingen står den bara och surrar, eller så börjar den dra igång. Vissa gånger kan jag släppa startknappen, och den börjar då att "tuffa igång", men det händer inget mer.

Men aye, ska köpa nytt tändstift imorgon, så får vi se hur det går. :(

Hmm.. Konstigt..

btw, startade den före ni bytte variator-remmen?

Skulle också kunna vara att kam-axeln är i otakt med väv-axeln, men skulle vara konstigt

om ni inte har låssat kam-kedjan och dragit runt kamaxeln och laggt på kedjan tillbaks.

(har bara kollat i en 4-takts mopedmotor 1 gång, och försöker minnas detaljerna).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. Konstigt..

btw, startade den före ni bytte variator-remmen?

Skulle också kunna vara att kam-axeln är i otakt med väv-axeln, men skulle vara konstigt

om ni inte har låssat kam-kedjan och dragit runt kamaxeln och laggt på kedjan tillbaks.

(har bara kollat i en 4-takts mopedmotor 1 gång, och försöker minnas detaljerna).

Moppen har stått orörd i 2-3 veckor, alltså sedan remmen gick av. Då gick den att starta utan problem. Edit: Ja, förutom att den inte drev såklart. :confused:

Mjo, pappa tror att det kan vara kamaxeln, vi ska kolla på det imorgon. Det skumma är ju att vi inte har varit där och rört något, utan vi höll bara på nere vid variatorn, samt bytte växellådsolja.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MOTORKOMPONENTER

Cylinder: Hebo Manston PataNegra 71,18cc

Avgasystem: Metrakit Prorace underliggande

Vevparti: Hebo Racing @ 16000RPM

Förgasare: Keihin 28mm PWK D-slide

Motorblock: Matchportad

Tändning: Italkit Selettra Racing

Tändstift: Iridium BR10EIX

Tändhatt: NGK Racing

Lameller: Metrakit Racing Division Carbon

Kopplingsfjädrar: Malossi Hyper Race

Reedventil: Conti CRX 2007 Carbon

Insug: Conti CRX 2007

Ramlager: Metrakit Racing Division C4

Packboxar: Metrakit Racing Division

Nållager: Hebo Performance

Pinnbultar: Hebo Racing

Bränslekran: Manuell racingkran

Drevning: 14/48

Racingtape 1100 ˚C

ÖVRIG INFO:

Bränsle: 98oktan med 3% syntetolja

Topphastighet i KM/H: Ca. 140Km/H

HK på bakhjulet: Ca. 20HK

Tid på 150M i Sek: 0

Tid på 201M i Sek: 0

Antal tävlingar körda: 0

Förtändning: 1.9

Squish: 0.65

Huvudmunstycke: 180

Lågfartsmunstycke: 42

Länk till mitt projekt på moppenet:

http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=92608

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ikväll bytte jag och pappa variatorremmen på min kära kines. Efter många om och men så fick vi dit den, skruvade på kåporna och allt annat, skulle prova att starta; nothing.

Antog att det var för att den stått i ~3 veckor, så jag provade lite då och då för att se om det fungerade; nada. Pappa blev fundersam, och vi kollade förgasaren och annat skoj.

Pappa är sjukt duktig på motorer, han gick bet.

Vi har kollat förgasaren, trottelnålen, alla kablar till/från förgasaren, sprutade in bensin direkt till förgasaren utan membranet och det på, tändstiftet.. typ allt!

När vi hade gett upp för ikväll kom han dock på att då vi lossade den främre delen av variatorn för att sätta dit remmen så använde vi oss av en mutterdragare, som skakar väldigt mycket medans man skruvar upp, det kan i sin följd leda till att "motorn dragits baklänges", och att kamremmen kamaxeln/kolvarna har hoppat ur led. Typ.

När jag håller in startknappen så surrar den, och sen går den igång, nästan. Det är precis som att när den ska gå igång, så kommer den inte riktigt till det stadiet. Har provat att kicka, samma sak där. Precis när det börjar låta som att den ska starta, så kommer den inte längre. Den håller sig på det stadiet ända tills jag släpper gasen och den stannar.

Några idéer? :(

. ed en stålborste, så slipar du av stiftet med stålborsten där det är sotigt och på "spettsen" där det tänder till.

ntingen kolvringarna eller något med tändningestiftet och fram mn. Ta loss tänd

Jag skulle kunna tippa på att det är a

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stort mopedgäng terroriserade Örnsköldsvik

ÖRNSKÖLDSVIK. Ett cirka hundra mopeder stort gäng skapade kaos i trafiken genom centrala Örnsköldsvik i går. Polisen fick blixtinkalla två mc-poliser för att upprätthålla ordningen.

Polisen i Örnsköldsvik har en tid haft problem med mopedburna ungdomar som skapar oreda i stan. Kulmen nåddes under lördagen.

Enligt Mats Rasmusson, vakthavande befäl vid länspolisen, hade ungdomarna stämt träff på Swedbank Arena via en internetsida. Cirka hundra mopeder dök upp. Gänget körde sedan in mot stan och stannade vid trafikljusen. Där väntade man på att ljusen skulle slå om till rött innan man körde över vägen. Andra trafikanter fick ställa sig på bromsen.

- Det här var ett jättestort problem i går. Vi fick kalla in två mc-polisen som inte var i tjänst. De kunde stävja buskörningen något så när.

Några mopeder togs i beslag för trimning, och några av ungdomarna fick lämna prov misstänkta för rattfylleri. Det är oklart hur många det handlar om.

Det är inte heller klart om det inträffade några olyckor.

- Det här är något polisen verkligen måste ta tag i nu, säger Mats Rasmusson.

Vilken internetsida var det ungdomarna hade stämt träff på?

- Det är oviktigt i nuläget. Det här handlar i mångt och mycket om föräldraansvar, säger han.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Orginal sida

Marodörernas film :o

Töntigt säger vissa, Kul säger jag :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ptja. Att man vill reta polisen kan jag förstå, för jag har själv funnit det väldigt underhållande, men typ. Ge fan i att blockera vägen för bilister. Hade jag övningskört där hade jag utan att tveka köra ut rätt bland dom. Idioter. >_<

Sjukt dumt och omoget helt klart, kör på inhägnade området istället för att blocka trafiken.

Hoppas dem som blev tagna möta eller nått liknade.

töntigt helt klart..

Du är töntig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...