Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

Okej dåså... nu ska jag typ snart köpa en men måste först reda ut det byråkratiska. Jag har ingen möjlighet att frakta hem mopeden på släp och måste således köra hem den. Är det ens möjligt att efter transaktion ställa på fordonet, byta ägare och sedan trafikförsäkra det inom en rimlig tid, det vill säga samma dag?

Byta ägare behöver du inte göra direkt, skriv ett kontrakt med ägaren bara ifall du blir stoppad. Sedan är det upp till honom att skicka in ägarbevisbytet, det ligger lite i hans intresse annars hamnar eventuella böteslappar hos honom.

Försäkra den kan du göra på en sekund, bara ringa in till ditt försäkringsbolag, det var vad jag gjorde när jag köpte andra motorcykeln i alla fall. Den första var bara fyra mil på så den körde jag hem först och satte mig sedan hemma och ringde runt till alla försäkringsbolag, eftersom jag inte kollat upp priser innan.

Påställning av fordonet går också på en sekund, i alla fall när jag ställer på motorcykeln efter vinterförvaret. Detta kan även försäkringsbolaget göra åt dig ifall du inte gjort det innan du ringer dit, i alla fall så gjorde mitt det när jag ringde och frågade om det första gången jag skulle ställa på min första motorcykel. Så länge den är besiktad och inte har körförbud så ska det inte vara några problem.

Redigerad av eXotic
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Byta ägare behöver du inte göra direkt, skriv ett kontrakt med ägaren bara ifall du blir stoppad. Sedan är det upp till honom att skicka in ägarbevisbytet, det ligger lite i hans intresse annars hamnar eventuella böteslappar hos honom.

Försäkra den kan du göra på en sekund, bara ringa in till ditt försäkringsbolag, det var vad jag gjorde när jag köpte andra motorcykeln i alla fall. Den första var bara fyra mil på så den körde jag hem först och satte mig sedan hemma och ringde runt till alla försäkringsbolag, eftersom jag inte kollat upp priser innan.

Påställning av fordonet går också på en sekund, i alla fall när jag ställer på motorcykeln efter vinterförvaret. Detta kan även försäkringsbolaget göra åt dig ifall du inte gjort det innan du ringer dit, i alla fall så gjorde mitt det när jag ringde och frågade om det första gången jag skulle ställa på min första motorcykel. Så länge den är besiktad och inte har körförbud så ska det inte vara några problem.

Aha! Hade ingen aning om att EU-mopeder ska vara besiktigade, också viktigt att kolla upp alltså. Tack så mycket för svaren. Något annat jag bör fråga säljaren du kan komma på rent spontant?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha! Hade ingen aning om att EU-mopeder ska vara besiktigade, också viktigt att kolla upp alltså. Tack så mycket för svaren. Något annat jag bör fråga säljaren du kan komma på rent spontant?

Det kanske de inte behöver, jag är inte så insatt i det. Jag bara antog det i och med att de är registrerade, men Transportstyrelsen säger emot mig: "Kontrollbesiktning: Nej"

Här har du förövrigt lite mer fakta än bara mina påståenden angående dina tidigare frågor: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Agarbyte/

Något annat man ska fråga säljaren är en klurig fråga. Ställer man frågan: "Har det varit något strul med den?/Några problem?" så kommer han svara: "Nej då, den har gått som en klocka från dag ett. Startar direkt och går som ett skott! Avgasbandaget och silvertejpen är bara där för syns skull."

Jag googlade på modellnamnet innan jag stack iväg och kollade på min och försökte leta upp hjälptrådar, för där är folk villiga att nämna problemen de har på hojen. Det brukar oftast nämnas ganska snabbt om det är ett vanligt förekommande problem för alla hojar med det märket och modellen.

Annars är det väl inte så mycket jag kan minnas att man gör.

Kikar lite på hojen till att börja med, känner man till vanliga fel så som läckage eller andra saker som syns så bör man kika på det. Kolla lager och så vidare.

Starta hojen, och höra så det inte låter konstigt från motorn någonstans, samt provköra om ägaren tillåter det. (Har aldrig varit med om någon som sagt nej, även om en var tveksam.)

Pruta så mycket man bara orkar utan att skämmas.

Ta i hand.

Betala. (Hur har du tänkt göra det?)

Skriva ett litet kontrakt som säger att: "DATUM: Härmed har jag, Ägare, sålt min moped för pengar till Jazz Jazzsson, jag lovar att inte ringa polisen och anmäla den stulen samtidigt som han är påväg hem med den. UNDERSKRIFTER"

Hjälp till att fylla i ägarbeviset. Detta går tydligen att göra via app också ifall ni känner er äventyrliga.

Åk till närmsta bensinstation, tanka.

Åk vidare hem, med eller utan pausstopp på vägen!

Angående att leta och kika efter fel: Just mopeder brukar vara tämligen skottsäkra, det är ju inga högeffektsmaskiner direkt. Är den original så borde det vara bra så länge ingenting läcker, och så länge motorn låter bra, inga konstiga missljud eller så. Samt att den överlag ser fräsch ut, inte en massa olja överallt. (För det kan vara ett tecken på läckage någonstans.)

Något annat som är bra att veta är vid vilket miltal ungefär som man brukar få göra en lite större renovering av motorn. Är det bara 10 mil kvar dit så är det kanske inte så kul att slanta ut för nya vevlager det första man gör efter köpet.

Redigerad av eXotic
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...