Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

Det är inte alls svårt att växla, du kommer lära dig jättefort. Räkna med lite motorstopp i början bara.

Det kan jag räkna med fick lite hjälp av min kusin då jag fick sitta på hans moppe med växlar då förklarade han lite hur man skulle göra så ja vet lite till nästa gång. Fick också hjälp av en annan kompis på samma gång och dom vet om att det är första gången jag kör moppe.

Dom sa också det är inge att skämmas över eller nåt sånt så är det för alla ibörjan du kommer lära dig snabbt. Men ser faktist fram att få köra moppe. Sen har jag sagt till mig själv om det inte går som jag vill så ska jag inte ge upp utan att försöka tills det går för mig.

Redigerad av SilentViper
  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att åka även om kopplingsvajern går sönder. Få i ett friläge sen rulla nerför en liten backe eller nått så du får lite fart då smäller du i en växel. Lådan mår INTE bra utav detta, men det går.. Men om hela kopplingen går sönder då vettefasen hur du kör..

Haha :confused: . Ska köra försiktigt i en början.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

såhär funkar det, Motor-koppling-växellåda. Kopplingen skiljer motorn ifrån rästen, när man håller ner kopplingen så går den helt fritt utan att föra över kraften till växlarna och hjulen.

Här är en liten snabb skiss av hur det hänger ihop.

(http://www.motornord.se/Gismo/Bildarkiv/or...C3%A4ngskis.jpg)

denna bild beskriver kopplingen, först ser vi lamellen, sen har vi tryckskivan och detta är det viktiga delarna, när man kopplar ur så släpper man på tryckskivan och därmed snurrar morton fritt. Går kopplingen sönder helt kommer den antagligen inte trycka alls, och då blir det minnsan svårt att ta sig frammåt!

Redigerad av Nik.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
  • 4 months later...
  • 4 years later...

EPISK BUMP...

Jag funderar på att pendla till sommarjobbet med moped men undrar hur det ska gå ihop rent ekonomiskt. Jag vill ha en relativt modern moppe som gör i alla fall 50, problemet är att det är en EU-moppe måste trafikförsäkras och i egenskap av 22-årig kille kommer det kosta typ 600 spänn i månaden... tror jag i alla fall, låter det korrekt?

Jag har hört något om att mopeder innan EU-lagen infördes inte behöver trafikförsäkras men det stämmer väl inte? Jag antar att det enda alternativet är att försöka få tag på en 30-moppe som går i mer än 30 men då finns det väl i stort sett bara ett gäng sunkiga alternativ som luktar illa och låter mycket...?

Något annat jag har funderat på skulle vara att skriva försäkringen på någon av mina föräldrar, då blir det så lågt som 170 kronor i månaden men om jag skulle åka fast vid någon kontroll eller i något annat sammanhang kan det ju verka suspekt. Vilka blir i så eventuella påföljder? Bedrägeri? Skenförsäkring? Det ska tilläggas att det är ungefär en 45 minuters restid mellan mina föräldrars hem och mitt hem (med bil).

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EPISK BUMP...

Jag funderar på att pendla till sommarjobbet med moped men undrar hur det ska gå ihop rent ekonomiskt. Jag vill ha en relativt modern moppe som gör i alla fall 50, problemet är att det är en EU-moppe måste trafikförsäkras och i egenskap av 22-årig kille kommer det kosta typ 600 spänn i månaden... tror jag i alla fall, låter det korrekt?

Jag har hört något om att mopeder innan EU-lagen infördes inte behöver trafikförsäkras men det stämmer väl inte? Jag antar att det enda alternativet är att försöka få tag på en 30-moppe som går i mer än 30 men då finns det väl i stort sett bara ett gäng sunkiga alternativ som luktar illa och låter mycket...?

Något annat jag har funderat på skulle vara att skriva försäkringen på någon av mina föräldrar, då blir det så lågt som 170 kronor i månaden men om jag skulle åka fast vid någon kontroll eller i något annat sammanhang kan det ju verka suspekt. Vilka blir i så eventuella påföljder? Bedrägeri? Skenförsäkring? Det ska tilläggas att det är ungefär en 45 minuters restid mellan mina föräldrars hem och mitt hem (med bil).

Att ha försäkringen på dina föräldrar fungerar så länge du inte krockar och behöver nyttja försäkringen och försäkringsbolaget inser att det är du som är huvudsaklig användare.

Kör du en trimmad 30-moppe är det böter du kan åka på om polisen tar dig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha försäkringen på dina föräldrar fungerar så länge du inte krockar och behöver nyttja försäkringen och försäkringsbolaget inser att det är du som är huvudsaklig användare.

Såååååå.... detta borde egentligen gå att köra på? Med tanke på att de ändå bor relativt nära så borde det kanske gå att hävda att "ah men jag skulle bara låna den i en vecka" om faran är ute?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såååååå.... detta borde egentligen gå att köra på? Med tanke på att de ändå bor relativt nära så borde det kanske gå att hävda att "ah men jag skulle bara låna den i en vecka" om faran är ute?

Jag vet faktiskt inte, har aldrig hört någon av de två fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trafikförsäkring behöver du på alla mopeder. Annars får du själv betala om du skulle orsaka en 100-bilars pile up. Min moped stod skriven på min far, och bilen som jag kör just nu är också skriven på honom. Har visserligen aldrig behövt utnyttja någon försäkring, men jag tror att man kommer långt med "jag har lånat den av min far"-ursäkten. Bara för att försäkringen står på en person så betyder det inte att ingen annan får använda fordonet! Kan nästan garantera att minst 95% av alla moppepojkar har försäkringen på sina föräldrar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker 600 spännare i månaden låter absurt för en moped. Jag betalar 520 för min motorcykel och då har premierna precis höjts, låg på 408/månad innan så jag funderar på att byta till ett billigare försäkringsbolag.

Edit: För halvförsäkring dessutom.

Redigerad av eXotic
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha kollat fel, Jazz. Hos mitt försäkringsbolag skulle det kosta 177 kr/månad att trafikförsäkra en typisk pendlarmoped.

Ah... ja.... bra, tack. Problemet var att jag först kollade med Länsförsäkringar men då något var knas med deras system gick det inte att beräkna någon kostnad varför jag klickade vidare (otålig) till if. Med Länsförsäkringar blir det 143 kronor per månad, med if blev det 450 (glömde kryssa i att ingen under 20 skulle köra den)... lol.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Okej dåså... nu ska jag typ snart köpa en men måste först reda ut det byråkratiska. Jag har ingen möjlighet att frakta hem mopeden på släp och måste således köra hem den. Är det ens möjligt att efter transaktion ställa på fordonet, byta ägare och sedan trafikförsäkra det inom en rimlig tid, det vill säga samma dag?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...