Jump to content

Moppetråden!


3reZZ
 Share

Recommended Posts

Jävligt kul att köra moppe, körde lite lungt hem med en kompis idag i solskenet. :(

Hur mycket drar en moppe btw? Jag lär nog tanka snart :ph34r:

---------------------------------

Vettig granne man har då. Såfort han kommer hem tar han ut sin sletna gammla MT5:a som knappt går på tomgång.

Sen står han och gasar i 10-15 min sen ställer han in den igen :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jävligt kul att köra moppe, körde lite lungt hem med en kompis idag i solskenet. :)

Hur mycket drar en moppe btw? Jag lär nog tanka snart :cry:

Beror lite på vad det är för moppe, Körning, trim, gradtal utomhus och lite annat.

4-taktare dricker mindre än 2-taktare, storlek på munstycket avgör lite, och luft och bränsleblandningen (för lite luft och mycket bränsle = moppen går skit, och dricker som en alkoholist), drev kan också avgöra lite

om moppen går 45 på 8000 rpm dricker den mera än om den går 45 på 5000 rpm,

storlek på fög mycket gas, kräver mycket bränsle kan motvärkas genom att man inte håller full gas.

Och är det kallt utomhus komprimeras bränslet och det kommer mera till föggen = dricker mycket.,

kan motvärkas med ett mindre munstycke.

Off-road körning drar också mer bensin än lugn körning i väg trafik.

Men om allt är som det ska kan du räkna med ca 2-3l/100 km

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en orginal crossmoppe, så det är nog som ni säger.

Ett problem jag har dock: När moppen är kall så vll inte kopplingen fungera som den ska. om man drar igång moppen och ska lägga i växeln, så stannar allt istället. Ungefär som ett kärringstopp :unsure:

Har för mig att det kan bero på att oljan i motorn är kall. Det var nåt sånt iallfall. :w000t:

Btw, bodde inte du i Smedjebacken? Där kör väl ingen orginal xD

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att det kan bero på att oljan i motorn är kall. Det var nåt sånt iallfall. :w000t:

Btw, bodde inte du i Smedjebacken? Där kör väl ingen orginal xD

Jodå rätt många kör org här faktiskt. Farbror blå var här förra sommaren och tog med sig många mopeder :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en orginal crossmoppe, så det är nog som ni säger.

Ett problem jag har dock: När moppen är kall så vll inte kopplingen fungera som den ska. om man drar igång moppen och ska lägga i växeln, så stannar allt istället. Ungefär som ett kärringstopp :naughty:

Gasa lite när du lägger i växeln ^^

Och om det är som på de flesta nya mopederna går det inte att lägga i en växel med stödfoten nere, då stanar den :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en orginal crossmoppe, så det är nog som ni säger.

Ett problem jag har dock: När moppen är kall så vll inte kopplingen fungera som den ska. om man drar igång moppen och ska lägga i växeln, så stannar allt istället. Ungefär som ett kärringstopp :naughty:

Byt olja till en med mindre viskotet. t.ex W15-30

----

Har inte varit inne på gtasajten på säkert ett år eller nått! Och när jag läser i den här tråden så skrattar jag, dels för att det finns folk som tror att deras moppar går i 100+ avstrypta, och sen kommer med svar som inte stämmer för 5öre! Hehe, no offence.

Såhär ligger det till med min moppe just nu, setupen är följande:

Hebo Manston red revolution 70cc *portad till Patanegra av OAK Engineering*

Hebo öppet luftfilter

Hebo performance vevparti

Hebo pinnbultar

Hebo nållager

Motorblocket *Portat av mig*

Metrakit ProRace avgasrör

MRD ramlager

MRD 26-28mm insug

MHR kopplingsfjädrar

MRD lameller

Keihin 28mm PWK D-slide förgasare

Malossi VL 15 membran

Bidalot kolv

NGK Racing tändhatt

Italkit racing tändning

Iridium BR10EIX tändstift

15/48 drevning

Topphastigheten vet jag faktiskt inte om, men ligger troligen runt 140KM/h.

Vann nyligen LKPG meet, hade snabbast moppe av dom som tävlade.

Fick 10sekunder blankt, på 201 meter, här har ni en projekttråd på Moppenet forum, om ni har en användare där, kommentera gärna! :)

http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=92608

Tsr, en internet tidning och också skrivit ett repotage om den länk finns här:

http://www.twostrokerider.se/artiklar/753

En bild på den, det finns mera bilder inne på länkarna jag skrev upp.

dsc01165_800_1014447_0.jpg

Redigerad av FoxtroT
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte varit inne på gtasajten på säkert ett år eller nått! Och när jag läser i den här tråden så skrattar jag, dels för att det finns folk som tror att deras moppar går i 100+ avstrypta, och sen kommer med svar som inte stämmer för 5öre! Hehe, no offence.

Jag skrattar åt hur du inbillar dig att det är coolt med moped.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

säger inte mig mkt, vad är de för sorts "eu moppe"? en scooter eller en crossmoppe, modell eller?

När jag hör ordet eu-moppe, så tänker jag direkt på en Scooter. Förlåt att jag glömde bort att en crossmoppe också kan räknas som en eu-moppe. Och en mopedbil, och fyrhjuling och massa andra saker som också går under namnet eu-moppe.

Jag har en "scooter", baotian classic. Happy? :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vart exakt har jag påstått det?

Däremot inbillar jag mig att det är lite coolt att jag kör ifrån båda era ev. bilar med en moppe.

Och du tror inte att de ramlar baklänges av skratt när de får reda på hur mycket pengar du lagt ner på en moped? Jag lär då göra det.

Sen förstår jag inte meningen att proppa full en moped med grejer och pengar när du lika gärna kan köra en tung MC, lika olagligt.

Nu går jag in på Sporthoj.com och kollar på riktiga tvåhjuliga ting istället. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vart exakt har jag påstått det?

Däremot inbillar jag mig att det är lite coolt att jag kör ifrån båda era ev. bilar med en moppe.

ilol: tacktack!

Mja. Att köra ifrån en miljödisel är inte så coolt.

Sen är det också ganska välkänt att tvåhjuliga fordon har fördel i acc pga vikt. Plockade ju för fan bilar med min gamla DT jag hade för 6 år sedan, innan symaskinernas tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hör ordet eu-moppe, så tänker jag direkt på en Scooter. Förlåt att jag glömde bort att en crossmoppe också kan räknas som en eu-moppe. Och en mopedbil, och fyrhjuling och massa andra saker som också går under namnet eu-moppe.

Jag har en "scooter", baotian classic. Happy? :naughty:

Jasså! Var väll de jag trodde! Nämen irriterar mig lite smått på att så fort de pratas om eu-moppar, syftar nästan alltid folk på plastraketerna.

Och du tror inte att de ramlar baklänges av skratt när de får reda på hur mycket pengar du lagt ner på en moped? Jag lär då göra det.

Sen förstår jag inte meningen att proppa full en moped med grejer och pengar när du lika gärna kan köra en tung MC, lika olagligt.

Nu går jag in på Sporthoj.com och kollar på riktiga tvåhjuliga ting istället. :)

Ähh, man lever bara en gång, och de som har intresse för mopeder, får väll lägga sina slantar på dom.

Mja. Att köra ifrån en miljödisel är inte så coolt.

Sen är det också ganska välkänt att tvåhjuliga fordon har fördel i acc pga vikt. Plockade ju för fan bilar med min gamla DT jag hade för 6 år sedan, innan symaskinernas tid.

Ja drar oxå bilar me min hoj!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså! Var väll de jag trodde! Nämen irriterar mig lite smått på att så fort de pratas om eu-moppar, syftar nästan alltid folk på plastraketerna.

Det kan ju bero på att de är populärast.

Ja drar oxå bilar me min hoj!!

Får jag ta på dig?

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vart exakt har jag påstått det?

Däremot inbillar jag mig att det är lite coolt att jag kör ifrån båda era ev. bilar med en moppe.

ilol: tacktack!

ROFLMAO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tror du att du tar en bil med din moppe?

det var fan det roligaste jag läst på flera veckor!

Ha! Ha! Ha! (jag kan inte sluta skratta) :):innocent: :innocent: :naughty:

OMG! definitivt en läsvärd tråd! nu rinner det tårar från ögonen! :innocent: :innocent:

Jag kan seriöst inte sluta skratta, aj mina stackars magmuskler! :innocent: :innocent: :)

Tack FoxtroT, jag kommer minnas detta länge och förmodligen skicka en länk till mina kompisar! :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...