Jump to content

Åska: drar ni ur?


Umberto
 Share

  

55 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Bor inne i stan, och jag drar ur ifall det är väldigt nära. Fast det är mest för att pappa inte ska behöva vara nervös. :P När vi bodde på landet förut så drog vi aldrig ur, men en gång var vi inte hemma när ovädret startade så då sabbades ett 56k-modem och en fax. Sedan dess har far min varit nästan maniskt noggrann med att dra ur sådant innan vi åker hemifrån. :P

Står det i ens elavtal att bolagen inte behöver leverera 240 v mid åskväder? annars borde de ju bli ersättningsskyldiga om något går sönder då det är fel spänning i ledningarna?

De har alldeles säkert någon punkt där det står var som gäller vid force majeure. Chansen att man får pengar från elbolaget lär vara obefintlig...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varit väldigt skumt väder här på sistonde. Åska nästan varje dag. För typ en månad sen så träffades routern och skickade ut överladdning till de ~15 enheter som var inkopplade. Kände ett härligt sprakande i hörlurarna :D

Några portar på routern och switchar pajades. Och farsans jobbdator startade inte igen.

Så, sen dess har vi börjat dra ut nätverkskablarna iaf. Har överspänningsskydd till den dyrare elektroniken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I städer borde det väl vara rätt lugnt, men vid ett åskoväder förra året (på landet) berättade en vän att han stått inomhus och sett blixten slå ner och komma ut genom eluttaget, så att det lyste upp rummet. Men då slog den ner i huset bredvid som saknade all form av säkerhet mot sånt. All elektronik inkopplad där var rätt bränd hur som helst!

Jag drar alltid ut laddaren till laptopen men att skippa internet (routern och modemet) i flera timmar brukar vara svårare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadårå?

:rolleyes:

Fast det här ämnet behandlar varken knark eller könsorgan.

Edit: Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt, det verkar mest som jag påstått att Extra Östergötland inte skulle använda vulgära ord enligt din post just nu.

Redigerad av eXotic
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det här ämnet behandlar varken knark eller könsorgan.

Edit: Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt, det verkar mest som jag påstått att Extra Östergötland inte skulle använda vulgära ord enligt din post just nu.

Han fann en chans att få extra anseendepoäng. rolleyes_1184336_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Höhö, jag satt och spelade TF2 när helt plötsligt, PAFF!

Det lät som om en lastbil kört in igenom köksväggen, och sen blev skärmarna svarta.

Det blev knäpptyst så jag tog av mig hörlurarna, och kunde då uppfatta att det åskade.

Jag tänkte att fan, nu är datorn körd..

Men det visade sig att blixten slagit ner i transformatorstationen 50 meter bort, vilket ledde till att överspänningsskyddet gått igång och alla blev strömlösa.

Några minuter senare kom strömmen tillbaka, men då hade jag redan hunnit rycka ut alla kablar och lagt mig i soffan och vila istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Kan meddela att vid senaste åskoväder (måste varit i början av augusti, jag var inte hemma) tog åskan min digitalbox. Och jag bor i stan i ett åskledarförsett hus men trots det hände det. Man är aldrig säker! :unsure::o

Inget annat?

Verkar vara internet och tv-linjer som är det farligaste vid åska och har man kopplat ut till elnätet

så är det ännu värre iom att skiten får jord från elnätet och drar rakt igenom apparater.

Själv har jag fått stor respekt för åska efter att det slog ned i internet-linjen och förstörde min router och

min nya någon månad gamla dator :confused: Farsan hade dock dragit ur el-uttaget på sin och hans klarade sig.

Och morsan har trådlöst från routern så hennes klarade sig också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...