Jump to content

Åska: drar ni ur?


Umberto
 Share

  

55 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hur är det, brukar ni dra ut sladdarna till dator, tv etc när åskan går? Har ni varit med om några otrevliga missöden?

Själv tar jag det säkra före det osäkra och drar alltid ur allt när åskan är nära, dvs när man ser blixtar och det börjar dåna ordentligt, detta trots att jag bor i lägenhet mitt i stan (vilket borde vara lite säkrare :unsure: ). Muller på längre avstånd bryr jag mig dock inte om. Jag jobbade ett tag i en elektronikaffär och dit fick vi alltid in en massa trasiga datorer och tv-apparater efter större åskoväder. Själv har jag dock aldrig varit med om att något förstörts (ta i trä). Det närmaste jag kommer är morsans fasters TV, en tjock 26-tummare från det glada 90-talet, som exploderade(!) för ett antal år sedan när åskan hälsade på.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Umberto, vart bor du? I ett träskjul i skogen?

Moderna bostäder har åskledare och jordfelsbrytare så det räcker och blir över. Du behöver inte oroa dig.

Du kommer aldrig få sådan här otur vare sig du är inne eller ute. =)

Jag har läst på olika forum och den allmänna uppfattningen verkar vara att det är bäst att koppla ur oavsett hur/var man bor. Ingenstans går man säker för Tors vrede! :ph34r:

Inte ens åskledare är ett 100-procentigt skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drar nästan alltid ur sladdarna men ibland när jag är uttråkad kollar jag på tv ändå medans det åskar (har en gammal tjock tv ändå). Brukar för det mesta köra på batteridrift med laptopen när det åskar och kolla film/serie. Åskvädren varar ofast bara en timmme eller så.

Står det i ens elavtal att bolagen inte behöver leverera 240 v mid åskväder? annars borde de ju bli ersättningsskyldiga om något går sönder då det är fel spänning i ledningarna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah det där är oavsett snack. Visst kanske det finns en liten, liten, liten chans.

Men 99% bor i en stad där det finns, vattentorn, höga byggnader, åskledare, antenner, etc. etc. där Tor kan ta ut sin vrede.

Tror du att 99% av Sveriges befolkning bor i cityområden?!

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara om ovädret kommer riktigt nära.

Roligt sammanträffande förresten, för i helgen hade vi ett oväder som släckte strömmen i samhället två gånger, och det var första gången jag tänkte "Nej fan, jag orkar inte." och fortsatte sitta med alla mina elektronikgrejer inkopplade i väggen.

Men vanligtvis sett så drar jag ur när det kommer nära som sagt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah det där är oavsett snack. Visst kanske det finns en liten, liten, liten chans.

Men 99% bor i en stad där det finns, vattentorn, höga byggnader, åskledare, antenner, etc. etc. där Tor kan ta ut sin vrede.

Min polares dator blev bränd nu under åskan. Och han bor i ett nytt bostadshus med åskledare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt sällan. Men för inte särskilt länge sen drog jag faktiskt ur sladdarna, eftersom att blixten slog ner i ett träd på gården, helvete vilken smäll.

Annars kan jag inte minnas senaste gången jag brydde mig om åskan.

Min polares dator blev bränd nu under åskan. Och han bor i ett nytt bostadshus med åskledare.

Blev däremot lite nojijg av det här. Det måste ha varit ett jäkla blixtväder?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt sällan. Men för inte särskilt länge sen drog jag faktiskt ur sladdarna, eftersom att blixten slog ner i ett träd på gården, helvete vilken smäll.

Annars kan jag inte minnas senaste gången jag brydde mig om åskan.

Blev däremot lite nojijg av det här. Det måste ha varit ett jäkla blixtväder?

Det var riktigt jävligt, enligt våran länstidning så slog åskan ner 909 gånger under det vädret just inom våran stad. blink_1182591_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...