Jump to content

Tråden om pengar


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

I månadsavgift? Det låter väldigt dyrt. Jag bor på 150kvm och vi betalar inte mer än 7000 i månaden.

Nej, jag menade vad man betalar för en hyreslägenhet. :)

Jag är rätt nöjd med min hyreslägenhet i fint kvarter för 4200/52 kvadrat jag :) Är det omöjligt att hyra istället för dig, Dude? Vad gör att du vill köpa lägenhet när marknaden är som den är?

Va! Alltså, Stångåstaden är ju ruggigt inkonsekventa med sina priser. Du har ett riktigt bra pris, för det är väl en tvåa ifall jag minns din planlösning rätt? En polare betalar 4700 för en, visserligen totalrenoverad, etta på 35 kvadrat i Övre Vasastaden (han har alltså längre till staden än vad du har). En annan polare bor på Östgötagatan och betalar 4800 för en stor etta (närmre 50 kvadrat) som inte på något sätt är renoverad nyligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det omöjligt att hyra istället för dig, Dude? Vad gör att du vill köpa lägenhet när marknaden är som den är?

För att hyra i Stockholm behöver något av följande:

  • Vara berättigad till studentlägenhet (vilket jag är fram till hösten)
  • Ha stått i bostadskö sen man föddes
  • Betala över 100 000 för att olagligt köpa ett förstahandskontrakt
  • Hyra i andrahand med avreglerade hyror (kanske 10 000 kr/månande för en etta)
  • Ha kontakter och/eller sjuk tur och hitta någon snäll privat hyresvärd utan kö.

Så det enda bra alternativet är egentligen att köpa. På sikt är det ju ingen dålig affär att göra det heller så när allt väl är löst kommer jag nog bli nöjd.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är då om avmattningen även gäller folk som vill sälja, om det är så kommer ju priserna inte sjunka och därför lika bra att slå till nu?

Jag var på visning idag längst ut på Kungsholmen (Kristineberg), tjockt med folk på visningen. Fin lägenhet men tror det är ett riktigt lågt lockpris:http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-kungsholmen-kristineberg-stockholms-kommun-ola-hanssonsgatan-6,-1-2-tr-7041684.

Avmattning i bemärkelsen att prisökningarna inte fortsätter i samma takt. Att priserna skulle gå ner ser jag som osannolikt i Stockholm. Stora områden innanför tullarna är färdigbyggda och i resterande områden bygger man inte tillräckligt. Amorteringskrav och höjda räntor kan också leda till ännu färre objekt på marknaden eftersom folk vill sitta kvar på mer förmånliga lån. Slå till nu, priserna lär inte sjunka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att man jobbar med media B)

---

Den jag tittade på och länkade till är i budgivning nu och har dragit iväg till 2.675.000. Blä.

Ska försöka köpa något innan budgivning istället. Det är väldigt vanligt att göra så tydligen. Mäklarna rekommenderar ofta säljaren att ta budet, förmodligen för att få en ledig söndag...

Man budar då givetvis generöst, men inte överdrivet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folk som deklarerar tidigt har ju fördel i att de får tillbaka sina pengar innan midsommar. Men vi som ska betala in, då? Får vi nåt straff att betala in ännu tidigare eller ännu mer, eller kommer det falla i statens händer att utreda min ekonomiska situation vilket leder till en senfärdig slutsats om inbetalning = jag skjuter på skulden till efter sommaren?

Den här sidan gjorde mig inte klokare än att folk som ligger på latsidan och ska få pengar av Skatteverket får dem i augusti. De nämnde något om att belopp på högst 30 000 ska deklareras innan 4 maj för att undvika ränta. Vad den ligger på och när pengarna måste vara inbetalda står inte med, annat än att räntan börjar räknas från 5 maj.

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/viktigadatum/2015.4.3f4496fd14864cc5ac9441e.html

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Strunta i föregående fråga, det fanns lite mer info i utskicket.

Det här med skatteavdrag, jag köpte ju en dator i höstas. Mest var det för nöjes skull men jag behövde faktiskt en ny dator till min kurs jag tog för att få examen. Jag har använt den lite grann till jobbet men mest kommer den användas till andra jobb jag kommer få (såvida de inte tillhandahåller egna datorer).

Är det något jag kan göra avdrag på, eller är det otillåtet och rentav brottsligt? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Råkade nyss betala fel hyres AVI och knappade in förra månadens OCR-nummer. Vad gör jag nu?

Kollat runt lite och folk säger olika. Det är samma belopp så borde inte vara så stora problem?

Märkte detta nu, får kanske springa upp till hyresvärden imorgon. Dock är han 70 år och bitter, blir nog kul.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Råkade nyss betala fel hyres AVI och knappade in förra månadens OCR-nummer. Vad gör jag nu?

Kollat runt lite och folk säger olika. Det är samma belopp så borde inte vara så stora problem?

Märkte detta nu, får kanske springa upp till hyresvärden imorgon. Dock är han 70 år och bitter, blir nog kul.

Ska inte vara något problem. Får de in pengar så har de fått in pengar, det är bara några sekunders pappersarbete som skiljer. När det dessutom är en person du kan ta kontakt med själv är problemet ännu mindre. Banken bryr sig inte och om det är någon hyresvärdförening han är med i så blir det hans problem, inte ditt.

-

Betalade just räkningar för 9000, känns sådär. Dessutom skattesmäll på 4000 som jag kommer betala av tills november. Känns sådär.

Fan vad jag vill ha ett annat jobb nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Råkade nyss betala fel hyres AVI och knappade in förra månadens OCR-nummer. Vad gör jag nu?

Kollat runt lite och folk säger olika. Det är samma belopp så borde inte vara så stora problem?

Märkte detta nu, får kanske springa upp till hyresvärden imorgon. Dock är han 70 år och bitter, blir nog kul.

Du kan knappa in vilken OCR du vill, bara att det blir onödigt handarbete till följd. 
Har råkat göra samma sak, fick en påminnelse, men efter kontakt med förvaltaren så hittade de min betalning och allt var förlåtet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Efter en nervig sensommar, då jag inte var säker på hur det skulle gå med CSN och därmed rustade för att få leva knapert fram till jul, lyckades jag panga in två omtentor. Fått bra med stålars efter sommarens slit, men var som sagt var beredd på att behöva bränna allt för att klara mig. Nu har jag istället mer pengar än jag någonsin haft och lever som på små moln. Ska unna mig en ny klocka och några aktieaffärer.

Det är tur att man har levt sparsamt och lyckats spara pengar på CSN-lånet. Har ni någon buffert så att ni kan klara er, säg tre till sex månader, utan inkomst?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...