Jump to content

Tråden om pengar


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Funderar på att försöka ta några stapplande steg in i fonder/aktier-världen.

Har ingen koll alls på hur det fungerar egentligen, men ska börja läsa på lite. :D

Skatteåterbäringen har i alla fall kommit. Ett välkommet tillskott i kassagrisen!

Då ska jag ge dig ett gäng råd.

Skit i fonder direkt, de käkar bara upp värdet över tiden med sina avgifter trots att det "bara" är 1%.(avanza zero är dock bra)

Köp stora fina bolag med stabila vinster och stigande utdelningar, inga nya smarta super grejer, eller nystartade gruvbolag/oljebolag, försök att undvika råvarubolag överhuvudtaget..

Som läget ser ut nu bör du vänta ett tag med köp, mycket oroligheter, dels att FED (federal reserver) ska dra in sina stödköp, eller iaf minska dem samt ett uppblåst Japan.

Och främst, köp billigt och få fin direktavkastning, (utdelningen/Aktiekurs t.ex HM's direktavkastning 9,5/225 = 4,2%)

Föreslår också att du öppnar ett Investerinssparkonto.

Svara gärna på frågor om du har några.

Redigerad av FerkurZ
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska jag ge dig ett gäng råd.

Skit i fonder direkt, de käkar bara upp värdet över tiden med sina avgifter trots att det "bara" är 1%.(avanza zero är dock bra)

Köp stora fina bolag med stabila vinster och stigande utdelningar, inga nya smarta super grejer, eller nystartade gruvbolag/oljebolag, försök att undvika råvarubolag överhuvudtaget..

Som läget ser ut nu bör du vänta ett tag med köp, mycket oroligheter, dels att FED (federal reserver) ska dra in sina stödköp, eller iaf minska dem samt ett uppblåst Japan.

Och främst, köp billigt och få fin direktavkastning, (utdelningen/Aktiekurs t.ex HM's direktavkastning 9,5/225 = 4,2%)

Föreslår också att du öppnar ett Investerinssparkonto.

Svara gärna på frågor om du har några.

Se där! Tack för inlägget, återkommer säkerligen med frågor när jag grottat ner mig lite.

Är redan lite tveksam till fonder. Var på Folksam för några år sedan ang nån försäkring jag skulle teckna. Då började hon prata om framtidsplaner och frågade om jag hade funderat på nått pensionssparande. Det hade jag inte gjort och så presenterade hon nått som hette Fondväljaren Trend. Allt lät så jävla bra och så slutade det med att hon drog nått "Ja, men om du sparar 500/månaden på ett vanligt sparkonto så kommer det ju inte stiga så värst mycket i värde. Men om du däremot använder Trend som verktyg, då kommer du att haaaa... *räknar ut* XXXXXXXX när du är 65!!1oneon"

Sagt och gjort, signade upp mig på det och gick väl i tankarna att "ptja... det kan ju vara bra..".

Loggade in igår och kollade. 13000 någonting ligger det på nu. Nu är jag fortfarande färsk på det hela och det känns som att man måste ha tålamod, men det känns samtidigt som att det borde ökat mer. :ermm:

Edit: Under tiden jag var arbetslös så har jag för mig att jag frågade Folksam om jag kunde avbryta sparandet och ta ut pengarna men det kan jag tydligen inte. Jag kan frysa överföringarna, men jag kommer inte åt pengarna förrän jag går i pension tydligen.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Se där! Tack för inlägget, återkommer säkerligen med frågor när jag grottat ner mig lite.

Är redan lite tveksam till fonder. Var på Folksam för några år sedan ang nån försäkring jag skulle teckna. Då började hon prata om framtidsplaner och frågade om jag hade funderat på nått pensionssparande. Det hade jag inte gjort och så presenterade hon nått som hette Fondväljaren Trend. Allt lät så jävla bra och så slutade det med att hon drog nått "Ja, men om du sparar 500/månaden på ett vanligt sparkonto så kommer det ju inte stiga så värst mycket i värde. Men om du däremot använder Trend som verktyg, då kommer du att haaaa... *räknar ut* XXXXXXXX när du är 65!!1oneon"

Sagt och gjort, signade upp mig på det och gick väl i tankarna att "ptja... det kan ju vara bra..".

Loggade in igår och kollade. 13000 någonting ligger det på nu. Nu är jag fortfarande färsk på det hela och det känns som att man måste ha tålamod, men det känns samtidigt som att det borde ökat mer. :ermm:

Edit: Under tiden jag var arbetslös så har jag för mig att jag frågade Folksam om jag kunde avbryta sparandet och ta ut pengarna men det kan jag tydligen inte. Jag kan frysa överföringarna, men jag kommer inte åt pengarna förrän jag går i pension tydligen.

Det finns flera typer av fonder, tex aktiefonder eller räntefonder eller någon blandning. Det brukar stå ganska så tydligt på sidan. Aktiefonderna riskerar mer men får också tillbaka mer. Sedan kommer du upptäcka (när du kollar på graferna hur värdet varit förut) att det är sjukt ovärt att aldrig göra något åt fonderna, dvs vid en finnanskris (eller likande) kan du tjäna sjuktmycket om du plockar ut pengarna innan värdet droppar asmycket.

Sen är aktier en annan historia, du vill satsa på det som det kommer gå bra för, till ex ligger Intel rätt lågt ännu (på gränsen till om jag hade köpt mer). Fundera om du vet någon industri det kommer gå extremt bra för.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Se där! Tack för inlägget, återkommer säkerligen med frågor när jag grottat ner mig lite.

Är redan lite tveksam till fonder. Var på Folksam för några år sedan ang nån försäkring jag skulle teckna. Då började hon prata om framtidsplaner och frågade om jag hade funderat på nått pensionssparande. Det hade jag inte gjort och så presenterade hon nått som hette Fondväljaren Trend. Allt lät så jävla bra och så slutade det med att hon drog nått "Ja, men om du sparar 500/månaden på ett vanligt sparkonto så kommer det ju inte stiga så värst mycket i värde. Men om du däremot använder Trend som verktyg, då kommer du att haaaa... *räknar ut* XXXXXXXX när du är 65!!1oneon"

Sagt och gjort, signade upp mig på det och gick väl i tankarna att "ptja... det kan ju vara bra..".

Loggade in igår och kollade. 13000 någonting ligger det på nu. Nu är jag fortfarande färsk på det hela och det känns som att man måste ha tålamod, men det känns samtidigt som att det borde ökat mer. :ermm:

Edit: Under tiden jag var arbetslös så har jag för mig att jag frågade Folksam om jag kunde avbryta sparandet och ta ut pengarna men det kan jag tydligen inte. Jag kan frysa överföringarna, men jag kommer inte åt pengarna förrän jag går i pension tydligen.

Är väl förmodligen IPS spar? Som dock är avdragsgilt upp till 12' men sen måste du ändå skatta 30% när du väl tar ut det vid pension.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en räkning som jag skulle vilja börja betala via autogiro för att slippa faktureringsavgiften. Blir det samma resultat om jag anmäler autogiro via min internetbank som om jag fyller i och postar ansökningsblanketten som företaget i fråga har skickat mig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Är det många här som haffar bostadsbidrag? När jag räknar på det på Försäkringskassans hemsida så verkar det som att jag kommer få 1100 per månad, vilket ärligt talat låter lite mycket! Har 30 m2 för 3679 kr/månad.

Jag hade planer på det men försäkringskassan tyckte att mitt kapital var alldeles för stort... skulle inte ens få en hunka i månaden. Trams. Det är ju inte ens riktiga pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Fördel: Ringde skatteverket och jämkade, fick höra att jag "förmodligen" betalar 23 procentenheter för mycket skatt.

Nackdel: För att klara mig har jag hittills tagit bostadsbidrag jag hela tiden vetat att jag inte är berättigad. Får hoppas att allt går till min fördel i slutändan.

Fan vad trött jag är på att inte kunna röra mig med några pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gah måste klaga lite på Fkassan andra månaden jag blir återbetalningsskyldig till dem för dem har gett mig fel ersättnings summa så totalt är jag uppe i nu 10-11K som ska tillbaka. Och Handläggaren som har varit där o tagit emot mig dem här tre gångerna nu jag har varit uppe och pratat har bara skrattat åt detta *suck* -.-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Har en liten fråga som jag tänkte om någon vet något om.

Idag sökte jag bostadsbidrag. Varför jag inte gjort det tidigare är en annan fråga. Men fick hjälp med det idag. Hur som helst! I själva ansökningen så frågar dom när man flyttade in och i mitt fall var det den 5 april 2013. Finns det en chans att jag får pengar retroaktivt för dom månaderna jag bott här? Eller börjar mitt bidrag gälla efter att ett beslut kommit?

Någon som har någon erfarenhet av det här?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

5374 om jag gjort rätt.

Ingen otrolig summa, men helt klart "roligare" än förra året då jag fick 800 tillbaka. :P

Mumma, perfekt nu när jag lagt ut rätt mycket, och kommer lägga ut några tusenlappar till på hojen. Då känns det som man får tillbaka lite på något vis.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...