Jump to content

Tråden om pengar


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Lugnt.

Om jag har förstått det rätt kan jag emellertid få tilbaka pengar för att jag pendlar, reseavdrag eller vad det heter, som man får vid deklarationen. Med lite tur kanske jag går jämnt ut i alla fall. Måste bara lista ut skiten. Borde typ anställa en revisor..

Det visade sig att reseavdraget var betydligt mycket större än vad jag anat. Det inte bara eliminerar restskatten, det gör att jag går knappa 20 000 med plus (om jag och mina pendlande kollegor räknat rätt). Slutet gott allting gott! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det visade sig att reseavdraget var betydligt mycket större än vad jag anat. Det inte bara eliminerar restskatten, det gör att jag går knappa 20 000 med plus (om jag och mina pendlande kollegor räknat rätt). Slutet gott allting gott! (w00t)

Skatteverket kollar nästan aldrig dessa siffror. Det roliga är att när de kollar så har 75% av alla fel. Gör dom det får du bara inte dina pengar, inget annat händer.

Kom bara ihåg att du börjar räkna reseavdrag efter 10 000 i utgifter! dvs du måste alltid stå för 10 000 själv. Och att du måste spara sammanlagt 2h per dag i jämförelse med att ta kollektivtrafiken!

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skatteverket kollar nästan aldrig dessa siffror. Det roliga är att när de kollar så har 75% av alla fel. Gör dom det får du bara inte dina pengar, inget annat händer.

Kom bara ihåg att du börjar räkna reseavdrag efter 10 000 i utgifter! dvs du måste alltid stå för 10 000 själv. Och att du måste spara sammanlagt 2h per dag i jämförelse med att ta kollektivtrafiken!

Det visade sig att vi hade vi räknat fel ändå. När jag fyllde i reseavdraget gick det in i alla deras formler automatiskt och sedan spottade de ut att jag får cirka 4000 kronor, men ändå mycket bättre från 7000 i restskatt. Har varit en riktig berg-och dalbana det här.

Förövrigt skattar jag i Danmark om du inte visste det, så jag är inte säker på att det är samma regler här.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj!

Nu har jag fått den strålande nyheten att jag kan få skriva ett kontrakt på en lägenhet nära Globen i Stockholm. Är hur glad som helst och ska lätt ta den. Det är en 1:a som hyrs ut som student lägenhet och fungerar nog utmärkt för mig eftersom jag studerar några stationer bort.

Men nu kommer det knepiga. Får ju studiestöd + lån från CSN. Men nu i sommar kommer ju inte det in några pengar och har tänkt söka extrajobb/sommarjobb nu överallt så fort som möjligt. Men nu undrar jag, vad kan man mer ta för hjälp?

Bostadsbidrag? Har CSN något man kan få extra, kanske måste göra en ny koll hur mycket jag kan få nu när jag byter boende?

Måste ringa och kolla det där tror jag, men det är så olika från person till person när man pratar med dom där. Tänkte om någon här kan något av erfarenhet.

Hur som helst, happy cat! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj!

Nu har jag fått den strålande nyheten att jag kan få skriva ett kontrakt på en lägenhet nära Globen i Stockholm. Är hur glad som helst och ska lätt ta den. Det är en 1:a som hyrs ut som student lägenhet och fungerar nog utmärkt för mig eftersom jag studerar några stationer bort.

Men nu kommer det knepiga. Får ju studiestöd + lån från CSN. Men nu i sommar kommer ju inte det in några pengar och har tänkt söka extrajobb/sommarjobb nu överallt så fort som möjligt. Men nu undrar jag, vad kan man mer ta för hjälp?

Bostadsbidrag? Har CSN något man kan få extra, kanske måste göra en ny koll hur mycket jag kan få nu när jag byter boende?

Måste ringa och kolla det där tror jag, men det är så olika från person till person när man pratar med dom där. Tänkte om någon här kan något av erfarenhet.

Hur som helst, happy cat! :)

Stort grattis! Det kanske går att få någon form av bidrag, det får någon annan svara på. Men det jag tror att de flesta hade gjort i din situation är att läsa några sommarkurser på universitetet och således fått medel från CSN även under sommaren.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stort grattis! Det kanske går att få någon form av bidrag, det får någon annan svara på. Men det jag tror att de flesta hade gjort i din situation är att läsa några sommarkurser på universitetet och således fått medel från CSN även under sommaren.

Tack!

Just nu pluggar jag Folkhögskola. Alltså för att fixa mina gymnasiebetyg för att senare kunna plugga vidare. Så vet inte hur det är med det där med sommarkurser, kanske inte spelar någon roll att man inte pluggar på universitetet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom att tänka på en sak. Hur är det egentligen med första betalningen när man flyttar in någonstans. Kan inte det vara att man betalar 3 månader första betalningen man gör och senare betalar i månaden efter det?

Jag förstår inte frågan riktigt. Vad menar du?

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte frågan riktigt. Vad menar du?

Men när jag skriver på kontrakt och sådär. Hur fungerar det med första hyran? Brukar det inte vara så att man ibland betalar in en större summa första gången? Typ i förskott eller hur man ska förklara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men när jag skriver på kontrakt och sådär. Hur fungerar det med första hyran? Brukar det inte vara så att man ibland betalar in en större summa första gången? Typ i förskott eller hur man ska förklara.

Det har jag aldrig behövt göra. Oftast sker ju inflyttning i samband med månadsskiftet, och då har ju den förre hyresgästen redan betalat hyran för den månad du flyttar in. Det får ju ni lösa sinsemellan eftersom han/hon inte längre bor där. Sedan får du en avi hemskickad och betalar som vanligt för nästa månad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag aldrig behövt göra. Oftast sker ju inflyttning i samband med månadsskiftet, och då har ju den förre hyresgästen redan betalat hyran för den månad du flyttar in. Det får ju ni lösa sinsemellan eftersom han/hon inte längre bor där. Sedan får du en avi hemskickad och betalar som vanligt för nästa månad. :)

Va, är det vanligt förekommande? I mitt fall kommer jag att betala hyran för "inflyttningsmånaden" i samband med att jag flyttar in.

Vaxxor: Det där kan nog vara lite olika. Jag tror inte att en seriös hyresvärd ber om flera månadshyror i deposition...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va, är det vanligt förekommande? I mitt fall kommer jag att betala hyran för "inflyttningsmånaden" i samband med att jag flyttar in.

Vaxxor: Det där kan nog vara lite olika. Jag tror inte att en seriös hyresvärd ber om flera månadshyror i deposition...

Har för mig att jag gjorde så för båda mina lägenheter. Då har det varit ett stort och ett mindre fastighetsbolag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men nu kommer det knepiga. Får ju studiestöd + lån från CSN. Men nu i sommar kommer ju inte det in några pengar och har tänkt söka extrajobb/sommarjobb nu överallt så fort som möjligt. Men nu undrar jag, vad kan man mer ta för hjälp?

Bostadsbidrag? Har CSN något man kan få extra, kanske måste göra en ny koll hur mycket jag kan få nu när jag byter boende?

Bostadsbidrag kan du söka om du tjänar mindre än 80 000 per år och är under 28 år gammal. Jag räknade fram att jag kan få maxbeloppet per månad om jag säger att jag tjänar mindre än 40 000, sen kommer det minska med nån hundring för varje potentiell tusenlapp jag gissar att jag kommer tjäna. Hur mycket du får beror inte så mycket på hur mycket du tjänar (för det är ju väldigt lite: 80% av BIDRAGSdelen, inte lånet), utan hur stor lägenhet du har och ifall det är några specialsaker som ingår som till exempel el, värme eller vatten.

Kom att tänka på en sak. Hur är det egentligen med första betalningen när man flyttar in någonstans. Kan inte det vara att man betalar 3 månader första betalningen man gör och senare betalar i månaden efter det?

Nej, det där har jag aldrig hört talas om. Jag hyrde i andrahand i höstas och behövde inte betala deposit, och när jag nu flyttade till mitt förstahandsboende betalade jag helt enkelt hyran för februari månad innan jag flyttade in första februari. Hyresavin dök ned i mitt gamla brevinkast tre veckor innan hyran skulle vara betald, såsom det alltid har varit hos denna hyresvärd och fortfarande är.

Det har jag aldrig behövt göra. Oftast sker ju inflyttning i samband med månadsskiftet, och då har ju den förre hyresgästen redan betalat hyran för den månad du flyttar in. Det får ju ni lösa sinsemellan eftersom han/hon inte längre bor där. Sedan får du en avi hemskickad och betalar som vanligt för nästa månad. :)

Va?! Nej, absolut inte. Vill någon flytta ut den sista mars kommer han/hon få en hyresavi för mars månad någon gång i februari (om man betalar i förväg, vilket är standard hos hyresvärdar). När slutet av mars närmar sig har ingen avi delats ut utom till den nya hyresgästen, som betalar i förväg för sin första månad i en lägenhet han/hon ännu inte har tillträde till. Jag kan för mitt liv inte tänka mig att man betalar nästa månadshyra för en lägenhet man flyttar ut ur.

--

Moi:

Jag har fått jobb på ombyggnaden av sjukhuset här i Linkan och är timanställd på ett bemanningsföretag. Det som är oerhört skönt just nu är att detta bemanningsföretag troligen aldrig nånsin kommer ringa och fråga "hördudu... kan du jobba imorgon bitti klockan sex" när klockan är elva på kvällen. Det gjorde de ganska mycket förut, i tid och otid när jag jobbade för dem på en annan plats där behovet var väldigt varierande. Nu jobbar jag istället 0645-1600 och får 153 kr/timmen före skatt, vilket blir 103 kr/timmen efter skatt.

Trots att jag har ett fast tidsschema för fasta dagar på totalt obestämd/tills vidare tid (helt enkelt tills bygget är färdigt 2016), räknas jag inte som fast anställd ("tillsvidare"), utan är timanställd. Detta medför att jag får varje månadslön en månad för sent hela tiden för att de ska sammanställa hur mycket jag jobbade under förra månaden. Jag jobbade 25-26-27-28 februari och så hela mars då förstås, vilket gjorde att jag hoppades få FETTMECASH™ den 25:e mars. Men icke, jag får bara för dagarna i februari och alla de utgifter jag räknade med blir nu rätt tajta eftersom jag bara fick 3600 istället för typ 16k eller nåt.

Köpte mig ett piano på kostnads- och räntefri betalning igår iaf, fuck this att jag tänker vänta en månad till för att göra ett gapande hål i plånboken bara för att slippa avbetalning. Har ju till sista juni på mig, så jag ska få ihop typ 27 tusen tills dess. Borde klara mig B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...