Jump to content

Tråden om pengar


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Sparde ihop 300000 varav 250000 gick till mitt husköp, 50000 har jag just nu insatta i lite olika fonder som dock kommer tas nu till helgen för renovering. Känns jävligt skönt att man haft dessa pengar, annars hade det aldrig blivit ett husköp, mycket lättare om man hade varit två att betala lånen och hade kunnat få högre lånelöften.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pga emo-lameness så är framtidstänk och sparande nästintill null. 8k i månaden från CSN, 3k går till vettiga grejjer resten brukar förbrukas på skit. Legat runt 12k på kontot de senaste månaderna, får se hur de blir sen nu när studierna avslutas i sommar

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

111k akiter

100k fonder

15k premie obl

150kr på kortet och väntar på lön..

dock 30€ på ett pkr konto och 50 kr på en trisslott

sparar för att de är bra och för en resa i höst, usa eller japan..

Vart vill du åka när det usa och japan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som aktivt och strategiskt sparar i fonder, eller kanske till och med i aktier?

Har en hel del pengar liggandes i olika fonder. Har fått det mesta av en släkting, vilket jag är jävligt tacksam för.

Funderar på att, när jag börjat få in lite kulor, investera i bland annat Afrika. Bland annat Uganda och Tanzania är på uppgång, borde kunna få pengarna att växa rätt bra med tiden, med lite tur. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som aktivt och strategiskt sparar i fonder, eller kanske till och med i aktier?

Har en hel del pengar liggandes i olika fonder. Har fått det mesta av en släkting, vilket jag är jävligt tacksam för.

Funderar på att, när jag börjat få in lite kulor, investera i bland annat Afrika. Bland annat Uganda och Tanzania är på uppgång, borde kunna få pengarna att växa rätt bra med tiden, med lite tur. Eller?

Riskfyllt. Har mina fonder i Kina, Indien, Brasilien och Ryssland och det svänger lite väl mycket. Var uppe på 54000 men störtdök ner till 46000 vid årsskiftet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som aktivt och strategiskt sparar i fonder, eller kanske till och med i aktier?

Har en hel del pengar liggandes i olika fonder. Har fått det mesta av en släkting, vilket jag är jävligt tacksam för.

Funderar på att, när jag börjat få in lite kulor, investera i bland annat Afrika. Bland annat Uganda och Tanzania är på uppgång, borde kunna få pengarna att växa rätt bra med tiden, med lite tur. Eller?

Skulle passa mig för afrika med tanke på hur ostabilt det är politiskt, men ändå spännande!

Har du pengar du kan lägga undan så prova!

Riskfyllt. Har mina fonder i Kina, Indien, Brasilien och Ryssland och det svänger lite väl mycket. Var uppe på 54000 men störtdök ner till 46000 vid årsskiftet.

8000 kr säger ju inte mycket när du inte säger hur mycket du investerat.

Och med tanke på upproren i Indien samt att uppgången mattats av i ryssland.

Plus att det är högrisk hela bunten är det inte så konstigt

Redigerad av FerkurZ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte råd för närvarande, men får jag en slant över så ska jag absolut testa. Kommer givetvis sprida riskerna och även lägga lite i Asien och kanske även Sydamerika. Men en slant ska jag satsa på Uganda eller liknande. Ett av de länder jag tror mest på i Afrika.

Om GTAsajten finns kvar den dagen jag har råd så ska jag återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 months later...

Halloj!

Drar upp den här tråden för att fråga er om ni tycker det är värt att ansöka om ekonomiskt bistånd. För er som har läst mina inlägg i Love, peace and understanding så vet ni att jag har det lite svårt hemma just nu. Arbetslös och ingen a-kassa + en pappa som inte vill betala något för mig längre och ser mig som en pengasugande blodigel.

Knappt att jag får mat hemma snart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj!

Drar upp den här tråden för att fråga er om ni tycker det är värt att ansöka om ekonomiskt bistånd. För er som har läst mina inlägg i Love, peace and understanding så vet ni att jag har det lite svårt hemma just nu. Arbetslös och ingen a-kassa + en pappa som inte vill betala något för mig längre och ser mig som en pengasugande blodigel.

Knappt att jag får mat hemma snart.

Skriv in dig på arbetsförmedlingen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skriv in dig på arbetsförmedlingen.

Jag tror att han är inskriven.

Vaxxor: Jag vet inte hur det har sett ut på jobbfronten för dig det senaste året men du har rätt att söka allmän A-kassa om du har varit anställd sex av de senaste tolv månaderna. Papper och information får du hos Arbetsförmedlingen. Annars ska du nog ha varit inskriven och aktivt ha sökt jobb i tre månader för att ha rätt till din inkomstgaranti från dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Från att ha varit ett ganska slösaktigt barn har jag gått till att vara väldigt planerad vad det gäller ekonomi. För några år sedan tröttnade jag på att inte veta var alla mina pengar tog vägen, nu har jag överdrivet bra koll på varenda krona. Det tar lite tid att pyssla med, men det är det värt! En bieffekt av mitt planerande är att gränsen för vad jag vill ha på bankkontot ständigt växer, mitt gamla buffertmål om 100 000 kr är jag förbi sedan länge. Planen nu är att köra +/-0 resten av studietiden, sen får vi se!

Oops, ökade 40 % istället. Kul så länge det varar, blir räjpad av en resa till Shanghai strax.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodligen roadtrippa usa, har en kompis som kom hem ganska nyligen efter att ha åkt route 66

Japan är mer otydligt, men dit vill jag.

Förlåt, off topic men:

Ooooh! Det har jag länge velat göra.

Har du någon överblick på vad en sån resa kan tänkas kosta?

Hur länge brukar man stanna? 2 veckor?

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...