Jump to content

Skottdrama i finsk skola!


Xazzi
 Share

Recommended Posts

Varför tror alla att det kommer närmare och närmare Sverige?

Något sånt här kan ju hända i Sverige närsomhelst, oavsett om det nån går loss med ett vapen i Finland.

Bara för att det är geografiskt nära betyder det inte att vi kommer ta efter detta mer än nån annan skottlossning i nått annat land.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 89
  • Ålder
  • Senaste inlägg
Varför tror alla att det kommer närmare och närmare Sverige?

Något sånt här kan ju hända i Sverige närsomhelst, oavsett om det nån går loss med ett vapen i Finland.

Bara för att det är geografiskt nära betyder det inte att vi kommer ta efter detta mer än nån annan skottlossning i nått annat land.

Mm, true

..

Redigerad av Skotten_31
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls. Istället borde man göra vapenlagarna liberalare så att alla medborgare har ett vapen att försvara sig med när sånt här händer.

Jag hoppas att det där var ett skämt? :whistling:

Varför tror alla att det kommer närmare och närmare Sverige?

Något sånt här kan ju hända i Sverige närsomhelst, oavsett om det nån går loss med ett vapen i Finland.

Bara för att det är geografiskt nära betyder det inte att vi kommer ta efter detta mer än nån annan skottlossning i nått annat land.

Men när man säger "snart kommer det hända sverige" så menar man ju inte att det ligger nära finland...

Men menar ju att, eftersom det händer mer och mer länder, och oftare så bör det hända här med snart.

Förövrigt, tragiskt att det hänt.

Redigerad av FoxtroT
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

.... Va? Är det inte så i USA, och hur bra fungerar det? :whistling:

Om man jämför antal mord med skjutvapen i USA de senaste åren med hela 70, 80 och 90-talen så har den kurvan starkt gått nedåt. Exempelvis i slutet av 70-talet och början av 80-talet så skedde det nästan dubbelt så många som idag gentemot invånarantalet.

Anledningen till att så många tror att denna typ av mord är vanligare idag än förr är för att media idag har ökat våldsbaserade nyheter med 300-400% jämfört med för 25år sedan. Ett tips är att se Bowling For Columbine.

2007 var också året då det skedde minst mord sedan 1980 här i Sverige. Minns inte exakt men det låg någonstans mellan 75-90 st.

Sverige ligger förövrigt på en nionde plats i att ha flest skjutvapen per person, 49 av 100 invånare. I Finland ligger siffran på 67 och USA som toppar listan med 97. (Enligt svt text tv).

Idiotens rubbade sinne kostade 10 oskyldiga människors livet. Synd att fega äcklet dog

Redigerad av EET FUK
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför tror alla att det kommer närmare och närmare Sverige?

Något sånt här kan ju hända i Sverige närsomhelst, oavsett om det nån går loss med ett vapen i Finland.

Bara för att det är geografiskt nära betyder det inte att vi kommer ta efter detta mer än nån annan skottlossning i nått annat land.

Ja men att det börjar hända så pass nära Sverige = Mer attention från media = Säkerligen får någon psykiskt sjuk idén att göra samma sak. En knivhuggning i USA på någon skola har verkligen inte samma mediariot som om det hände på någon svensk/finsk/nordisk skola (I svensk media, såklart). Och ja, desto mer det händer sjuka saker i skolan, desto mer ser sjuka personer att det faktist kan vara en lösning på alla deras problem, och samtidigt få igen på alla lärare/elever de blivit utsatta av.

Jag är verkligen ingen höjdare på att skriva, argumentera eller få min point igenom. Men det får vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är den att jag fattar fortfarande det som du tycker är så självklart?

Var det ett skämt eller inte? :whistling:

Det var ironi; om ingen hade tillgång till vapen hade det aldrig hänt. Lösningen på att vissa har fått tag på vapen är inte att beväpna ännu fler. Det tror man däremot i USA och gissa var det finns mest dödsskjutningar och vapenrelaterade brott?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar hur dom målar upp det på löpet. Samma som förra skottdramat i finland. Höjer säkerheten i Sverige, svenska elever är livrädda för att gå till skolan.. För fan, ge er då. I sverige behöver du ju i princip licens för att tälja slangbällor i skogen. Tar du dessutom med dig den till skolan så beslagtar dom den och skickar dig till rektorn.

Är så fruktansvärt trött på all sådan skit, "om grannlandet har X så kommer vi snart också ha det". Det är inte precis så att personerna som skjutit tagit random skola i finland. Dom har tagit skolor dom gick/gått på eller som legat i närheten. Dom skulle dessutom aldrig komma in i sverige med vapen, såvida dom inte slingrar sig in vid gränsen uppe i norrland och vem skulle uppmärksamma en skottlossning där uppe bland renarna va?

Vad jag däremot är intresserad av då jag inte kan nå 4chans ädla förmedlarna. Kan man få lite mysig info om förövaren och för all del, gief YouTube klippen/t.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar hur dom målar upp det på löpet. Samma som förra skottdramat i finland. Höjer säkerheten i Sverige, svenska elever är livrädda för att gå till skolan.. För fan, ge er då. I sverige behöver du ju i princip licens för att tälja slangbällor i skogen. Tar du dessutom med dig den till skolan så beslagtar dom den och skickar dig till rektorn.

Är så fruktansvärt trött på all sådan skit, "om grannlandet har X så kommer vi snart också ha det". Det är inte precis så att personerna som skjutit tagit random skola i finland. Dom har tagit skolor dom gick/gått på eller som legat i närheten. Dom skulle dessutom aldrig komma in i sverige med vapen, såvida dom inte slingrar sig in vid gränsen uppe i norrland och vem skulle uppmärksamma en skottlossning där uppe bland renarna va?

Vad jag däremot är intresserad av då jag inte kan nå 4chans ädla förmedlarna. Kan man få lite mysig info om förövaren och för all del, gief YouTube klippen/t.

Dels håller jag med dig, dels är jag förvirrad :whistling:

Jag tycker också att man ska sluta fjompa sig. Visst, geografiskt är det närmare, men om någon nu kan få en idé av detta så kan de väl förfan få en idé av en skottlossning på vilken jävla skola i vilket jävla land som helst, eller hur? På den punkten håller jag fullkomligt med dig :P

Men just "Dom skulle dessutom aldrig komma in i sverige med vapen". Varför skulle de göra det? Som EET FUK påpekade så har Sverige rätt mycket invånare med vapen, så för det första så skulle det inte alls vara problem att smuggla eller få tag i ett vapen här i landet och för det andra, varför skulle en finsk kille/tjej ta sig in hit med vapen för att leka pang-boom på en skola när en svensk elev kan göra det istället? ;)

EDIT: Så om nu geografin spelar så jävla stor roll har alltså Sverige stått på tur rätt länge, då det hände i Finland 1989 och i Danmark 1994?

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så självklart är det inte. Jag är fullt medveten om att det finns människor som tycker sådär. Samt att han kunnat lägga dit en smiley eller något för att stärka att hans inlägg var ironiskt.

Skit samma.

pewpewpew.

Det är ju UMBERTO, för tusan! ;) Jag hade däremot inte varit lika säker om det hade varit Skotten_31, Tikki, Master_812, svamp i skogen eller vicecitylife.

1192392913251_1040439_0.jpg

Cracked me up!! :whistling:

Misstanke bekräftad med 110% säkerhet :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ironi; om ingen hade tillgång till vapen hade det aldrig hänt. Lösningen på att vissa har fått tag på vapen är inte att beväpna ännu fler. Det tror man däremot i USA och gissa var det finns mest dödsskjutningar och vapenrelaterade brott?

Tror du kriminella bryr sig om vapenlagar? Nej precis, då kommer bara staten och kriminella ha vapen och vi vanliga medborgare har inget att skydda oss med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...