Jump to content

Skottdrama i finsk skola!


Xazzi
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 89
  • Ålder
  • Senaste inlägg
Någon som vet om han spelade tv/dator-spel..?

Vad jag har hört, så har kan TV eller TV-spel INTE göra någon sinnessjuk eller göra någon aggressiv. Alltså, att skylla på TV-spel är ett värdelöst argument som INGEN kan bevisa att det stämmer, det finns ingen fakta (eller?). Det stämmer inte, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

ostrich-feather-duster_1161685_0.jpg

*dammar av tråden*

Vad får man ut av att skriva attentat-hot på internet? Det känns tämligen meningslöst, för det första så tjänar man själv ingenting på det (pengar, lycka m.m.) och för det andra är det ur en strategisk synvinkel ofattbart att basunera ut sina planer i det offentliga.

Svaret på miljondollarfrågan är "Uppmärksamhet"! Någon slags tillfredsställelse får de när de skriver några knapptryck på 4chan, varpå bollarna sätts i rullning - stora löpsedlar trycks upp, poliser aktiveras, hysteri sprids. Det är precis samma grej som att skriva "bomb" på en uppochnervänd, tom kartong, och ställa den på ett torg.

Hur kan man ta något skrivet på 4chan och Fragbite seriöst? :wub:

Hur kan man inte göra det? Eller jag menar - det är alltför mycket som står på spel för att man bara skulle avfärda det som ett "Äsch, han skojar nog bara!".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för att få skit för att jag hjälper till att damma av en gammal tråd, så kan jag säga att jag var med på S:t Eskils Gymnasium här i Eskilstuna när skolan blev hotad i februari förra året, och jag förstår att polisen tar det så jävla seriöst, trots att det med 99% säkerhet är ett skämt. Men de har inte råd att chansa.

Och de som verkligen vill begå en skolskjutning skriver inte det på världsstora forum, det är bara ensamma nissar som vill ha ensamhet. Ta Harris och Klebold, de bakom Columbine-skjutningen, som exempel. De klagade över skolan på sin blogg, men nämnde inget om skolskjutning. Samma gäller Kimveer Gill. Så de som skriver om det på 4Chan vill högst troligt bara ha uppmärksamhet och bekräftelse, men man har inte råd att ta några risker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och de som verkligen vill begå en skolskjutning skriver inte det på världsstora forum, det är bara ensamma nissar som vill ha ensamhet. Ta Harris och Klebold, de bakom Columbine-skjutningen, som exempel. De klagade över skolan på sin blogg, men nämnde inget om skolskjutning. Samma gäller Kimveer Gill. Så de som skriver om det på 4Chan vill högst troligt bara ha uppmärksamhet och bekräftelse, men man har inte råd att ta några risker.

Men det går ju inte att etsa ut ett mönster för alla som utför skolmassakrer. Snubben i Finland släppte väl feta "alla människor ska dö"-manifest, visade upp sina vapen på YouTube, med mera?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan är det ju otroligt individuellt hur folk uttrycker sig innan de ställer sig själv inför en liknande situation. Vissa kanske vill visa världen varför och uttrycka sina känslor på ett internetforum eller liknande innan de sätter planen i verk medan andra inte ser något motiv med att andra ska få veta varför. Det finns ju inte direkt någon utstakad riktlinje de måste följa om de planerar en skolmassaker... Därför tycker jag att alla hot bör tas på allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...