Jump to content

Skottdrama i finsk skola!


Xazzi
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 89
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Jag tycker bara det är hemskt. Det var ju bara sådant som hände in the states förut. Vetskapen om att det kan hända hos mina vänners skolor, på min skola eller på någon annan skola i närheten är nästan hemskt. Det värsta är att det även är en realistisk tanke. Jag blev nästan själv berörd av allt jag hunnit läst om detta nu. Två skolskjutningar i Finland under ett år. Och säkert fler kommande. Det är bara för mycket. Om det fortsätter kommer ju föräldrar inte våga sända iväg sina barn till självaste skolan, bara på grund av tanken av att han kommer antingen hem levande eller död. Visst är det inte så illa än och det har fortfarande inte hänt i Sverige, men om man tänker sig in i framtiden är även det en realistisk tanke. Usch.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Orkar inte med dessa människor längre. Mobbade jävla attention-whores.

Lösningen lär ju dock vara just att uppmärksamma dem. Att ge ungdomar som mår dåligt det stöd de behöver.

Sen skulle ju Finland kunna skärpa sina vapenlagar också..

Precis som Tweak säger... Eller ge de ungarna som har depressioner en bättre medicin! Jag har läst i flera artiklar över internet (lokal tidning, aftonbladet, kvällsposten, m.m) att de flesta människor som har någon slags psykisk störning/sjukdom (depression, m.m) begår dessa brotten. Jag tvivlar starkt på att någon lycklig flicka med toppbetyg som är vän med alla på skolan skulle gå till skolan en dag med farbror Edgar's AK47'a och skjuta ner 10 personer.

I de artiklar som jag har läst har jag jämnfört gärningsmännen medicinering och det är ett stort antal som har precis samma medicin som de andra (minns inte vilka, kan leta upp det senare).

Kan depressionmediciner ge sådana här bieffekter, en deathwish och en skolmassaker? Det tror jag.

Kort sagt, förbättra medicinering och ge kanske någon slags uppmärksamhet till alla barn som ni ser i skolan, ett simpelt "Hej" bör räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag behöva gå och säga "hej" till alla i skolan för att kunna känna mig säker?

Nej, det är inte behövande. Om du inte vill vara trevlig och du vill skita totalt i omgivningen som du inte känner eller har någonsin pratat med, fine, du gör vad du vill.

Ett "hej" till någon som står ensam i ett hörn skadar väl inte dig, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan depressionmediciner ge sådana här bieffekter, en deathwish och en skolmassaker? Det tror jag.

Anti-depressiva ökar seratonin-halten i hjärnan, vilket gör dig gladare och mer positiv än förut. Såvida inte personen i fråga har endast fått en snekick av den, som man får om man blandar medicin med alkohol eller annan narkotika eller inte tagit den.

Skyll inte på medicineringen, den är det inte fel på. Den har fungerat i många år. Det är bara att inse, det finns ruttna äpplen här i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Tweak säger... Eller ge de ungarna som har depressioner en bättre medicin! Jag har läst i flera artiklar över internet (lokal tidning, aftonbladet, kvällsposten, m.m) att de flesta människor som har någon slags psykisk störning/sjukdom (depression, m.m) begår dessa brotten. Jag tvivlar starkt på att någon lycklig flicka med toppbetyg som är vän med alla på skolan skulle gå till skolan en dag med farbror Edgar's AK47'a och skjuta ner 10 personer.

I de artiklar som jag har läst har jag jämnfört gärningsmännen medicinering och det är ett stort antal som har precis samma medicin som de andra (minns inte vilka, kan leta upp det senare).

Kan depressionmediciner ge sådana här bieffekter, en deathwish och en skolmassaker? Det tror jag.

Kort sagt, förbättra medicinering och ge kanske någon slags uppmärksamhet till alla barn som ni ser i skolan, ett simpelt "Hej" bör räcka.

Saken är den att det finns så olika många mediciner mot depression. Jag vet, för jag lider av det. Och alla människor passar för olika mediciner, men i vissa fall finns det de människor som ingen medicin biter på och det är just detta som är problemet. Hur vet man vilken medicin som fungerar? Man testar sig fram vilket tar en jävla tid och innan det kan något ha hänt personen eller de i dennes närhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...