Jump to content

Köp och sälj


Vice.
 Share

Recommended Posts

Jag köpte en grej på tradera för 900 spänn och det tillkom frakt separat för det, där dealen var "280 kronor har jag för mig att det skulle bli, och om det är mer så bjuder jag på det". Hämtade hem paketet idag och såg att det inte alls var 280 utan rentav 230. Ska man vara en kärring och fråga om femti spänn av princip eller låter man det vara? :>

Gud, vad man låter det vara.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en grej på tradera för 900 spänn och det tillkom frakt separat för det, där dealen var "280 kronor har jag för mig att det skulle bli, och om det är mer så bjuder jag på det". Hämtade hem paketet idag och såg att det inte alls var 280 utan rentav 230. Ska man vara en kärring och fråga om femti spänn av princip eller låter man det vara? :>

Du har enligt mig accepterat en fraktkostnad på 280:-, vilket innebär att du inte har någon rätt alls att i efterhand ens påpeka skillnaden. Sådant frågar man om/gör man upp innan i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en grej på tradera för 900 spänn och det tillkom frakt separat för det, där dealen var "280 kronor har jag för mig att det skulle bli, och om det är mer så bjuder jag på det". Hämtade hem paketet idag och såg att det inte alls var 280 utan rentav 230. Ska man vara en kärring och fråga om femti spänn av princip eller låter man det vara? :>

Nej, jag håller inte med. Säljer och köper mycket på tradera och stött på det där ofta.

är det en engångsgrej är det skitsamma, men folk sätter det i system för att plocka hem extra pengar.

Har själv fått betala tillbaka porto. Men från min sida var det bara att jag trodde portot skulle bli mer.

Nu mer kolalr jag alltid INNAN jag lägger ut annons vad portot blir.

Hade jag varit som du, hade jag begärt 50:- tillbaka, för att på så vis hjälpa till att sätta stopp för porto-maffian som härjar på tradera. Du kommer själv att se att du kommer att krävas på porto även om det bara rör sig om kronor, om du lägger ut lite saker.

Du kan läsa på deras forum om hur stor problemet faktiskt är...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför bjuder folk på någonting om man inte går med på fraktkostnaden? Den är ju angiven från början. Visst är det en liten fuling att ta mer i frakt än vad det faktiskt kostar för säljaren, men det får man ju diskutera innan man slänger iväg ett bud i så fall.

Hur skall man veta hur det fraktas då?

Jag har handlat varor där jag förväntat mig ett väl inpackat paket, som har dyrt porto eftersom det väger pga all plast och tidningar och kanske även för det ligger en kartong.

Sen kommer det i ett vanligt skitkuvert och jag har betalt 80:- i porto...

bedrägeri: ja!

Skall ha minus i omdöme: Absolut...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skall man veta hur det fraktas då?

Jag har handlat varor där jag förväntat mig ett väl inpackat paket, som har dyrt porto eftersom det väger pga all plast och tidningar och kanske även för det ligger en kartong.

Sen kommer det i ett vanligt skitkuvert och jag har betalt 80:- i porto...

bedrägeri: ja!

Skall ha minus i omdöme: Absolut...

Rek. brev är iofs snordyra, var det ett sånt du fick?

Jag såg på Bussgods att standardpriset för en gitarrväska är 230 men jag visste inte hur han paketerade sitt så jag sa inget om saken.

Det jag isf skulle vilja gnälla på är att annonsen tog slut en fredag, jag betalade lördag lunch och han skickar det inte förrän onsdag eftermiddag -> sen leverans + stängt över helgen -> uthämtning måndag = 9 dagar efter betalning, plus 50:- överpris på frakt. Jag vet inte hur mycket man ska propsa på saker men jag är lite missnöjd med frakten överlag pga tid och ett litet överpris, även om paketeringen var väldigt bra.

What say you?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skall man veta hur det fraktas då?

Jag har handlat varor där jag förväntat mig ett väl inpackat paket, som har dyrt porto eftersom det väger pga all plast och tidningar och kanske även för det ligger en kartong.

Sen kommer det i ett vanligt skitkuvert och jag har betalt 80:- i porto...

bedrägeri: ja!

Skall ha minus i omdöme: Absolut...

Fast du får ju räkna lite med, 80KR för ett rek. brev är ju "ok" men för ett brev med min sak i är det lite väl kanske. Har man förväntat sig plats, tidning & att det är i en kartong förstår jag att det blir dyrare. Allt det är ju inte direkt gratis

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rek. brev är iofs snordyra, var det ett sånt du fick?

Jag såg på Bussgods att standardpriset för en gitarrväska är 230 men jag visste inte hur han paketerade sitt så jag sa inget om saken.

Det jag isf skulle vilja gnälla på är att annonsen tog slut en fredag, jag betalade lördag lunch och han skickar det inte förrän onsdag eftermiddag -> sen leverans + stängt över helgen -> uthämtning måndag = 9 dagar efter betalning, plus 50:- överpris på frakt. Jag vet inte hur mycket man ska propsa på saker men jag är lite missnöjd med frakten överlag pga tid och ett litet överpris, även om paketeringen var väldigt bra.

What say you?

Komemr inte ihåg om det exakt var 80:- jag betalade, men det var över 50 (som rek kostar) och det var inte rek. Det kom i vanligt vitt kuvert

Slutar auktionen en fredag (det kan man inte direkt välja om du inte betalar extra) och han skickar den på onsdag så är det, enligt mig en fullt acceptabel leveranstid.

Jag brukar försöka skicka mina grejer dagen efter auktionensslut, om pengarna syns. men ibland hinner man inte, kanske jobbar. Och då blir det en eller två dagar senare.

Vad gäller portot är jag helt med dig, 50:- hade jag kommenterat. Kanske inte 5-10:-, men 50:-, absolut.

OM, det inte är så att man vunnit en pryl sjukt billigt.

Lägg en kommentar om det innan du lägger omdöme, de flesta brukar vara väldigt tillmötesgående och trevliga. Ingen vill ha minus i omdöme.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Är det någon som säljer En Xbox 360-kontroll med sladd eller en sådan där trådlös USB-mottagare (tänkte i så fall låna handkontroll av en vän)?

Går att köpa både och ganska billigt, men tänkte att någon av er kanske har grejer som ligger och skräpar!

Ska du använda den till PC?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...
  • 1 month later...

Är det nån som säljer GTA IV Complete Edition (dvs inte Episodes from Liberty City) till PS3? Brorsan har skaffat PS3 och om han vill spela multiplayer med mig kommer det inte gå om jag köper EFLC. Att han ska behöva köpa ett IV själv är rätt onödigt också, han kan lika gärna ta min skiva.

Har kollat Tradera, Blocket, Prisjakt och Spelbutiken. Kostar multum överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nån som säljer GTA IV Complete Edition (dvs inte Episodes from Liberty City) till PS3? Brorsan har skaffat PS3 och om han vill spela multiplayer med mig kommer det inte gå om jag köper EFLC. Att han ska behöva köpa ett IV själv är rätt onödigt också, han kan lika gärna ta min skiva.

Har kollat Tradera, Blocket, Prisjakt och Spelbutiken. Kostar multum överallt.

318kr är väl inte multum för alla tre "spelen"?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

318kr är väl inte multum för alla tre "spelen"?

Jaao... Jag har ju redan spelat IV till leda och söker mest de två episoderna som tidsfördriv till V. Brorsan lär inte engagera sig sådär jättemycket i IV och om vi skulle köra multiplayer blir det nog inte jättemycket. 200 är det värt för CE men inte 300 eftersom jag mest letar schyssta impulsköp :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaao... Jag har ju redan spelat IV till leda och söker mest de två episoderna som tidsfördriv till V. Brorsan lär inte engagera sig sådär jättemycket i IV och om vi skulle köra multiplayer blir det nog inte jättemycket. 200 är det värt för CE men inte 300 eftersom jag mest letar schyssta impulsköp :P

Jag har GTA IV till PS3, tror det fanns en dlc också.. vette hur det funkar.

Men går det å sälja så kan jag göra det :)

Vill hellre ha det till PC.

edit: nu när jag läste det igen så förstod jag att GTA IV inte behövdes för er? xD

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har GTA IV till PS3, tror det fanns en dlc också.. vette hur det funkar.

Men går det å sälja så kan jag göra det :)

Vill hellre ha det till PC.

edit: nu när jag läste det igen så förstod jag att GTA IV inte behövdes för er? xD

Precis :)

Det finns IV och så kan man tanka två episoder var för sig eller ihop. Man kan dessutom köpa dem på skiva, men då får man inte originalspelet. Complete Edition innehåller IV och de två episoderna. Anledningen att jag inte köper EFLC-episoderna och räcker över mitt ursprungliga IV till brorsan är att de två olika skivorna inte kan spela med varandra. CE kan spela med original-IV. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nån som säljer GTA IV Complete Edition (dvs inte Episodes from Liberty City) till PS3? Brorsan har skaffat PS3 och om han vill spela multiplayer med mig kommer det inte gå om jag köper EFLC. Att han ska behöva köpa ett IV själv är rätt onödigt också, han kan lika gärna ta min skiva.

Har kollat Tradera, Blocket, Prisjakt och Spelbutiken. Kostar multum överallt.

Du har PM! :)

Redigerad av comfy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...