Jump to content

Köp och sälj


Vice.
 Share

Recommended Posts

Har en fråga. Håller på att flytta nu och går igenom allt skit jag har liggandes och hittade gamla konsoler och spel. Ett Sega mega drive, Sega mega drive II och ett Nintendo 8bit. Sen är det lite spel som syns på bilden.

Men är det värt att sälja? Vet att vissa sladdar fattas till konsolerna och det går ju att köpa hem billigt från tradera och liknande. Hur mycket tror ni jag kan få om jag slänger ut sakerna på blocket?

Nintendot vet jag fungerar, allt som behövs är en strömsladd, samma med ena Segat. Men det stora segat är jag fundersam över. Om det nu fungerar, är det värt att lägga pengar på sladdar och sen sälja?

Jag sålde mitt gamla sega mega drive för 350kr med sonic the hedgehog 2, det du har. Hade det ute på blocket i nästan en månad då det plötsligt var en som slog till. Hade det ute för 500 först har jag för mig. Men det här var 3 år sen eller något. Det borde ju vara värt mer tycker man. Glömde dock skicka med fifa 95, har kvar det om någon skulle vara intresserad..

Har även sålt 2 st nes i mitt liv. Det första sålde jag för 500kr och det saknades det kablar till. Men det var för 8-10 år sedan eller något. Det andra sålde jag för 3-4 år sedan för 1200 har jag för mig. Och då med massa spel och handkontroller... Hade garanterat kunnat fått mer om jag sålt spelen per styck. Då det fanns orginalkartonger och manualer till de flesta spelen..

Här finns det ett begagnat med sladdar och en dosa för 1198kr http://retrospelbutiken.se/store/produkt.php?produkt=2027

Så det är nog dumt att sälja det för under 1000kr. Om du har orginalkartonger och manualer till någon av konsolerna så stiger värdet en aning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte påstå att det är dumt att sälja det för under tusen kronor och sen jämföra med en butik.

Butiker tar mer. Tusen spänn låter ganska mycket i mina öron. De konsolerna ligger en bit under i pris

Jo, det är ju skillnad på privatperson och butik, men nu är det ju faktiskt så att både Sega Mega drive & nintendot inte längre görs så om man har tid som privatperson kan man faktikskt få så mycket.

Hur mycket det låter i dina öron spelar väll ingen roll? Det är allmänt känt att både Sega, och 8bit är rätt dyrt för de är "samlarobjekt". Om du ska sälja ett spel, jag värderar det till 100 kronor i mina ögon, får jag köpa det för 100kr då? Nä, exakt..

Du skrev redan 2011 att, jag citerar

"Ett Nintendo 8-bit som inte fungerar är inte värt nått.

Ett fungerande bergsala version är värd nån hundring, med kartong, betydligt mer.

Annan version utan Kartong ca 150-200:- "

och blev genast rättad av Vaxxor med "Kollar man blocket/retrospel sidor så ligger dom på 600-1000 kr".

Det har gått två år, jag tror knappast att det har tappat i pris då 8-bit konsoler inte längre görs. Känns ju bara som du försöker luras, ligger det ute konsoller med 600kr som billigast, vem säljer sitt för 150-200kr då? :ermm:

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är ju skillnad på privatperson och butik, men nu är det ju faktiskt så att både Sega Mega drive & nintendot inte längre görs så om man har tid som privatperson kan man faktikskt få så mycket.

Hur mycket det låter i dina öron spelar väll ingen roll? Det är allmänt känt att både Sega, och 8bit är rätt dyrt för de är "samlarobjekt". Om du ska sälja ett spel, jag värderar det till 100 kronor i mina ögon, får jag köpa det för 100kr då? Nä, exakt..

Du skrev redan 2011 att, jag citerar

"Ett Nintendo 8-bit som inte fungerar är inte värt nått.

Ett fungerande bergsala version är värd nån hundring, med kartong, betydligt mer.

Annan version utan Kartong ca 150-200:- "

och blev genast rättad av Vaxxor med "Kollar man blocket/retrospel sidor så ligger dom på 600-1000 kr".

Det har gått två år, jag tror knappast att det har tappat i pris då 8-bit konsoler inte längre görs. Känns ju bara som du försöker luras, ligger det ute konsoller med 600kr som billigast, vem säljer sitt för 150-200kr då? :ermm:

jag måste ha skrivit fel.

Då, kostade en kosoll utan kartong, bergsala version, nån hundralapp. Med kartong och alla tillbehör (instruktionsböcker mm) runt 1000:-

Idag ligger det säkert runt 1500-2000spänn med kartong. Köpte min med kartong 2001 för 1200:-

Och inplastade zelda för 1700:- (det undrar jag vad det är värt idag).

Hur som helst, min poäng är att jag tror att bästa priset får han genom en auktion på tradera där de flesta samlare handlar.

Ha koll på nya auktioner, vad de har för utropspris och hur de slutar.Och köra samma. Det är mitt tips. tror som sagt blocket är svårare att sälja grejer på. Men det är jag det...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag måste ha skrivit fel.

Då, kostade en kosoll utan kartong, bergsala version, nån hundralapp. Med kartong och alla tillbehör (instruktionsböcker mm) runt 1000:-

Idag ligger det säkert runt 1500-2000spänn med kartong. Köpte min med kartong 2001 för 1200:-

Och inplastade zelda för 1700:- (det undrar jag vad det är värt idag).

Hur som helst, min poäng är att jag tror att bästa priset får han genom en auktion på tradera där de flesta samlare handlar.

Ha koll på nya auktioner, vad de har för utropspris och hur de slutar.Och köra samma. Det är mitt tips. tror som sagt blocket är svårare att sälja grejer på. Men det är jag det...

Och då är vi tillbka på vad du tror. Vad du tror spelar ingen som helst roll då han säkert kan få mera pengar för det om man lägger ut en annons på blocket istället.

Allt handlar ju egentligen om tålamod, och hur mycket tid man har. Hålla på och titta utropspris, hur det slutar också vidare är ju väldigt triskrävnade istället för till exempel lägga ut en annons för 1400 och bara skriva att man inte säljer det för mindre. (Nu tog jag 1400 ut ur det blå, men du förstår..)

Jag håller med om att saker som man inte riktigt vad vad dem är värda är det bättre att sälja på en auktionssite, men om jag vill ha 1400 för mitt 8-bit så kanske inte tradera är det bästa då det lätt blir underpris där, speciellt när jag sätter utropspriset till 1:-.

Tradera & ebay är ju väldigt bra sidor om man vill bli av med något väldigt snabbt, och då är det absolut lättare att sälja men det är ju utav en anledning dyrare saker säljs på blocket istället. Till exempel bilar, snöskotar & moped. Då man inte gärna vill sälja sin ägodel till ett ockerpris.

Jag är ju så ifall, ska jag köpa ett begnanat spel så tittar jag tradera, där det är billigare än blocket.

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och då är vi tillbka på vad du tror. Vad du tror spelar ingen som helst roll då han säkert kan få mera pengar för det om man lägger ut en annons på blocket istället.

Allt handlar ju egentligen om tålamod, och hur mycket tid man har. Hålla på och titta utropspris, hur det slutar också vidare är ju väldigt triskrävnade istället för till exempel lägga ut en annons för 1400 och bara skriva att man inte säljer det för mindre. (Nu tog jag 1400 ut ur det blå, men du förstår..)

Jag håller med om att saker som man inte riktigt vad vad dem är värda är det bättre att sälja på en auktionssite, men om jag vill ha 1400 för mitt 8-bit så kanske inte tradera är det bästa då det lätt blir underpris där, speciellt när jag sätter utropspriset till 1:-.

Tradera & ebay är ju väldigt bra sidor om man vill bli av med något väldigt snabbt, och då är det absolut lättare att sälja men det är ju utav en anledning dyrare saker säljs på blocket istället. Till exempel bilar, snöskotar & moped. Då man inte gärna vill sälja sin ägodel till ett ockerpris.

Jag är ju så ifall, ska jag köpa ett begnanat spel så tittar jag tradera, där det är billigare än blocket.

Det är vad DU tror. Jag har alltid fått mer än på blocket när jag sålt.

Det var i alla fall mitt tips.Sen gör han eller ni andra hur ni vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vad DU tror. Jag har alltid fått mer än på blocket när jag sålt.

Det var i alla fall mitt tips.Sen gör han eller ni andra hur ni vill.

Ja, men å andra sidan har du ju bara sålt spel..? Och sen verkar du inte ha speciellt högt tålamod heller, det jag menar är att tiden på tradera är ju ~2 veckor medans en annons på blocket kan ju ligga ut iaf två månader. Har man tid, så tjänar man nog på att ha en annons på blocket.

Men, jag frågar igen, om du får välja, vart säljer du din bil isf? Blocket eller tradera?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men å andra sidan har du ju bara sålt spel..? Och sen verkar du inte ha speciellt högt tålamod heller, det jag menar är att tiden på tradera är ju ~2 veckor medans en annons på blocket kan ju ligga ut iaf två månader. Har man tid, så tjänar man nog på att ha en annons på blocket.

Men, jag frågar igen, om du får välja, vart säljer du din bil isf? Blocket eller tradera?

Men...

Att man säljer bilar på blocket beror väl ändå till största delen på två saker, och ingen av dessa två är priset:

1. Att man som köpare vill titta på/testa sakerna innan man köper, så som fordon och möbler.

Att köpa en bil via tradera skulle inte fungera då man måste kolla skicket på den innan man slår till. Det kan finnas många fel som man inte ser med hjälp av bilderna.

2. Att man inte kan skicka en bil på posten.

På blocket kan man indela sina sökningar geografiskt, vilket man inte kan på tradera. Då vore det rätt snopet att som skåning buda på en bil som visar sig stå vid Treriksröset när auktionen är avklarad.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men...

Att man säljer bilar på blocket beror väl ändå till största delen på två saker, och ingen av dessa två är priset:

1. Att man som köpare vill titta på/testa sakerna innan man köper, så som fordon och möbler.

Att köpa en bil via tradera skulle inte fungera då man måste kolla skicket på den innan man slår till. Det kan finnas många fel som man inte ser med hjälp av bilderna.

2. Att man inte kan skicka en bil på posten.

På blocket kan man indela sina sökningar geografiskt, vilket man inte kan på tradera. Då vore det rätt snopet att som skåning buda på en bil som visar sig stå vid Treriksröset när auktionen är avklarad.

Jo, men det jag försöker komma fram till är om jag vill ha 25k för min och jag lägger ut den på en auktionssida så kommer jag troligtvis inte få det heller.

Men vi kan ju byta till exempel en dyr klocka då, så kan man både skicka den och att testa/titta på klockor kan man göra i affärer.

Alltså - när det gäller spel & kläder så fattar jag att man använder tradera, men dyrare saker så säljer man dem ju hellre på en "säkrare" sida där man vet att man får så mycket man begär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså - när det gäller spel & kläder så fattar jag att man använder tradera, men dyrare saker så säljer man dem ju hellre på en "säkrare" sida där man vet att man får så mycket man begär.

Dels så kan du lägga ut saker för ett fast pris, eller med ett utköpspris. Vilket blir som en blocketannons(Med budgivning om man tar utköpsprisvarianten.) fast minus förmånen för köparen att komma och titta på prylen.

Sedan kan du även sätta en reservationsgräns, om auktionen inte kommer upp i det priset så säljs inte varan.

I VaXXoRs fall skulle reservationsgränsen fungera rätt bra. Han kan kika runt på tradera och blocket för att se ungefär var sakerna hamnar i pris. Sedan lägger han ut en annons med 1kr i start och ett reservationspris som ligger på blocketnivå.

Budar ingen upp till reservationspriset så lägger man ut den igen, kommer någon upp exakt till reservationspriset så har han fått vad trodde sig kunna få för den på blocket, har han tur så budar folk upp över gränsen och man tjänar lite mer än man trodde.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte se om intresse finns.

Chassit är av modell mindre för att inte ta massvis med plats, men prestandan är ändå massiv.

Vätskekylning gör det hela mycket tyst och överklockningsvänligt.

Jag säljer allt pga andra projekt som kommer kräva all min tid.

Någon intresserad?

post_1248029_0.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men å andra sidan har du ju bara sålt spel..? Och sen verkar du inte ha speciellt högt tålamod heller, det jag menar är att tiden på tradera är ju ~2 veckor medans en annons på blocket kan ju ligga ut iaf två månader. Har man tid, så tjänar man nog på att ha en annons på blocket.

Men, jag frågar igen, om du får välja, vart säljer du din bil isf? Blocket eller tradera?

Nej, nej, nej. Jag säljer ALL min skit där.

Gamla mobiler, en porslinshäst jag hittade i soprummet och fick 700 spänn för. Kläder, spel allt som jag kommer över.Allt som jag skall slänga, slänger jag ut på tradera. Och 99% blir sålt.

Vissa gånger bara för några spänn, men nu fick jag en coca cola för 8 spänn istället för ingen läsk alls för jag slängde strumpan istället för sälja den på tradera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte påstå att det är dumt att sälja det för under tusen kronor och sen jämföra med en butik.

Butiker tar mer. Tusen spänn låter ganska mycket i mina öron. De konsolerna ligger en bit under i pris

Jag tog mer den länkade som ett exempel. Jag vet av egna erfarenheter att man kan få över 1000 spänn för ett nes.

Sen kan det vara rena lotteriet att sälja saker på tradera, ibland har man tur och får en fin slant, ibland inte och får under det man hade tänkt. Allt handlar om vad det är för personer som är ute efter ett nes just då. Man kan ju sätte ett reservationspris som sagt. Kollar man på avslutade auktioner så kan man se en viss skillnad på vissa gentemot andra.

När jag hade mitt andra nes ute på blocket så var det massor med folk som mejlade på spelen främst. Hade ju som sagt orginalkartonger till det mesta och blev erbjuden allt mellan 50-400kr per st. Men jag behövde pengar och sålde det till första bästa typ. Därav så fick personen som köpte det pruta då hen erbjöd den summan och kunde betala direkt i förskott.

I efterhand så ångrar jag lite att jag inte sålde spelen per st. Om jag inte mins fel så hade jag runt 15 st spel + 3 handkontroller och en sån där pistol till spelet duck hunt.

Sen efter att jag sålt det så öste det fortfarande in mejl och då fanns det folk som ville köpa rubb och stubb för ordinarie pris. Vet att jag kunde ha fått betydligt mer för det då jag fick så många mejl..

Jag vet även att sidan jag länkade till är en företagssida som verkar ta lite överpriser på vissa saker. Kan tillägga att Jag hade hellre köpt ett nes på tradera för en billigare peng än att köpt det på den där sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Om någon har 125 000 kr över så säljer jag nu min Lexus. :)

Det är dags att sälja bilen pga. lägenhetsköp. Gott skick, problemfri och relativt låga mil.

Bilen har gått ca 8 200 mil och säljes nyservad på auktoriserad verkstad. Föregående service maj 2012 vid 6 900 mil. Servicebok finns.

Nya högkvalitativa sommardäck för säsongen (Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2) på 18” originalfälg. Fräscha kvalitetsdubbdäck (Michelin) på 16” aluminiumfälg.

Övrig info:

Keyless go

Avtagbar dragkrok

Bi-xenon

Klimatanläggning, 2-zon

CD-växlare (6 skivor, WMA/MP3, AUX-ingång)

Elhissar fram och bak

Elspeglar med minne

Elstolar fram med minne

Elinställbar ratt med minne

Farthållare

Färddator

Parkeringssensorer fram och bak

Regnsensor

Stöldlarm

Tyg- och gummimattor

Svensksåld

Antisladd, antispinn, vinterläge, ABS, krockkuddar

Ring (sms om jag inte svarar) eller maila.

Inga byten är intressanta. Oseriösa spekulanter och testpiloter undanbedes. Bilen är inte finansierad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...