Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...
2021-01-21 at 15:48, Ma__Cipriani skrev:

hmmm.png

Vad heter detta "samma-som-föregående"-tecken och kan jag skriva det på datorn?

-"- eller -||- ser ju heldumt ut.

Det heter Dito (Eng. Ditto).

Tecknet för det är enbart ett ( " ), alltså de vertikala strecken. De horisontella strecken är egentligen bara en utfyllnad för att det inte ska se så tomt ut.

Korv med Mos

   "    med Pommes

--"-- --"-- Bröd

Det går även att skriva just Dito, istället för tecknet.

Korv med Mos

Dito med Pommes

Dito Dito Bröd

 Bildresultat för dito teckenBildresultat för dito tecken

  • Gilla 2
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, StellHell skrev:

Det heter Dito (Eng. Ditto).

Tecknet för det är enbart ett ( " ), alltså de vertikala strecken. De horisontella strecken är egentligen bara en utfyllnad för att det inte ska se så tomt ut.

Bra svar! Tack! :)

Nu slog mig nåt jag inte tänkt på på väldigt många år. Förr, när det skrevs frågor här var och varannan dag, hade du alltid svar på det mesta. Jag hade helt glömt bort att du är bland de mest allmänbildade medlemmarna här på forumet. Det är verkligen lätt att sakna de gamla dagarna :(

För övrigt testade jag GTA IV på PS3 igår. Det måste varit forumets höjdpunkt i modern tid, men GTA SA-släppets aktivitet går väl inte att överträffa, och den fina naivitet som medlemmarna var fulla av omkring GTA VC-tiden kommer nog aldrig tillbaka. Och kattälskaren fyllde nyss 26. Sjuka tider :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Hur kopierar man text i Windows utan att typsnittet följer med när man klistrar in texten någon annanstans? Jag har irriterat mig på detta så länge jag kan minnas, har aldrig haft någon praktisk nytta av funktionen utan vill helst bara stänga av den helt. Nu löser jag det genom att klistra in texten i Anteckningar och sedan kopiera den igen men vore enklare att bara stänga av den om det går.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Arvid skrev:

Hur kopierar man text i Windows utan att typsnittet följer med när man klistrar in texten någon annanstans? Jag har irriterat mig på detta så länge jag kan minnas, har aldrig haft någon praktisk nytta av funktionen utan vill helst bara stänga av den helt. Nu löser jag det genom att klistra in texten i Anteckningar och sedan kopiera den igen men vore enklare att bara stänga av den om det går.

Om du nu skulle ta och kopiera texten i ditt eget inlägg in i ett W0rd-dokument, när du då högerklickar för att klistra in i W0rd-dokumentet ser du kanske att du har att välja på olika inklistringsalternativ. Bland dessa kan du välja att bara behålla textinnehållet, eller att ta med dig formateringen (typsnittet). Den snabba varianten är att klistra in genom CTRL+V och sedan trycka CTRL och sedan T, då följer endast texten med och matchar typsnittet i det befintliga dokumentet.

Fungerar även på detta sätt att klistra in text i Excel. Får för mig att W0rd och Excel är de vanligaste destinationerna för att klistra in saker i Windows.

 

Edit: W0rd-filter

Redigerad av Bebben
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Bebben skrev:

Om du nu skulle ta och kopiera texten i ditt eget inlägg in i ett W0rd-dokument, när du då högerklickar för att klistra in i W0rd-dokumentet ser du kanske att du har att välja på olika inklistringsalternativ. Bland dessa kan du välja att bara behålla textinnehållet, eller att ta med dig formateringen (typsnittet). Den snabba varianten är att klistra in genom CTRL+V och sedan trycka CTRL och sedan T, då följer endast texten med och matchar typsnittet i det befintliga dokumentet.

Fungerar även på detta sätt att klistra in text i Excel. Får för mig att W0rd och Excel är de vanligaste destinationerna för att klistra in saker i Windows.

 

Edit: W0rd-filter

Grymt. Tack! I ett annat program där Ctrl T inte fungerade hittade jag funktionen genom högerklicks-menyn vid inklistring.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Arvid skrev:

Hur kopierar man text i Windows utan att typsnittet följer med när man klistrar in texten någon annanstans? Jag har irriterat mig på detta så länge jag kan minnas, har aldrig haft någon praktisk nytta av funktionen utan vill helst bara stänga av den helt. Nu löser jag det genom att klistra in texten i Anteckningar och sedan kopiera den igen men vore enklare att bara stänga av den om det går.

Vid inklistring av text i Office-program så får du upp denna ruta när du gör själva momentet. I denna ruta så har du sen snabbknappar för vad du vill ska kopieras över. Det är samma meny som som Bebben pratar om när man högerklicka för att klistra in.

image.png.516febc450cac921b28abfbde8517157.png

image.png.557fb636f51169c3accc1efc7a0fcde0.png

Som Bebben också säger så kan man klicka på Ctrl och sen välja mellan dom olika alternativen med snabbknappar (E(Bevara formatering), M (Slå samman), B (Bild), T (Endast text). Du ska alltså inte köra ett kommando (Ctrl+T t.ex) utan bara klicka på kontroll sedan följt av en bokstav.

Du kan även klicka på Standardalternativ för att öppna upp inställningarna för just detta. Här kan du själv bestämma att du alltid vill klistra in det som enbart text, vilket var lite av det du var ute efter va?

image.png.77ca78c1deee628492038885a79f10ed.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, StellHell skrev:

Vid inklistring av text i Office-program så får du upp denna ruta när du gör själva momentet. I denna ruta så har du sen snabbknappar för vad du vill ska kopieras över. Det är samma meny som som Bebben pratar om när man högerklicka för att klistra in.

image.png.516febc450cac921b28abfbde8517157.png

image.png.557fb636f51169c3accc1efc7a0fcde0.png

Som Bebben också säger så kan man klicka på Ctrl och sen välja mellan dom olika alternativen med snabbknappar (E(Bevara formatering), M (Slå samman), B (Bild), T (Endast text). Du ska alltså inte köra ett kommando (Ctrl+T t.ex) utan bara klicka på kontroll sedan följt av en bokstav.

Du kan även klicka på Standardalternativ för att öppna upp inställningarna för just detta. Här kan du själv bestämma att du alltid vill klistra in det som enbart text, vilket var lite av det du var ute efter va?

image.png.77ca78c1deee628492038885a79f10ed.png

Bra info, tack! Bästa hade varit en inställning som gäller alla program i Windows men misstänker att det inte finns.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Arvid skrev:

Bra info, tack! Bästa hade varit en inställning som gäller alla program i Windows men misstänker att det inte finns.

Vet inte riktigt vad du skulle syfta på då? Inställningarna jag visade är för alla program inom Office-paketet. Utöver det så finns bara Notepad från Microsoft själva och där finns inte funktionen. 

Om problemet uppstår på hemsidor eller liknande så är det i dessa fall deras kodning som skulle vara "stoppern" så att säga om dessa funktioner inte finns på t.ex. mailkonton eller dylikt.

Gmail och detta forum t.ex. så är det Ctrl+Shift+V vid inklistring för att få det helt oformaterat i ren text.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, StellHell skrev:

Vet inte riktigt vad du skulle syfta på då? Inställningarna jag visade är för alla program inom Office-paketet.

Framför allt upplever jag problemet i det Lotus Notes-baserade program som vi använder på jobbet, men där har jag upptäckt nu att det går att högerklicka och välja oformaterad text vid inklistring.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns faktiskt en tråd som heter Datorhjälpstråden. -_--_- *reported*

(Skoja.)

Men ja, kortkommandon och grejer är the shit. Jag bråkar mycket med tabeller i W0rd för tillfället och det är en plåga när de försöker slå samman tabeller när jag inte vill, och vice versa. Högerklick och något av inklistringsalternativen som dyker upp brukar lösa det mesta.

Förresten: använder ni högerklickknappen som brukar finnas mellan Mellanslag och höger Ctrl? Jag känner mig fullständigt handikappad vid ett tangentbord som saknar den. Främst laptops.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2021-03-03 at 12:26, Henkibojj skrev:

Det finns faktiskt en tråd som heter Datorhjälpstråden. -_--_- *reported*

(Skoja.)

Men ja, kortkommandon och grejer är the shit. Jag bråkar mycket med tabeller i W0rd för tillfället och det är en plåga när de försöker slå samman tabeller när jag inte vill, och vice versa. Högerklick och något av inklistringsalternativen som dyker upp brukar lösa det mesta.

Förresten: använder ni högerklickknappen som brukar finnas mellan Mellanslag och höger Ctrl? Jag känner mig fullständigt handikappad vid ett tangentbord som saknar den. Främst laptops.

😄 Jag letade upp Datorhjälptråden nu av ren nyfikenhet och såg att det gått 14 år sedan den låstes. Tiden flyger verkligen!

Angående högerklicksknappen har jag för mig att den kunde användas förr (även idag?) för att kringgå högerklicksskydd på hemsidor (tex om man ville spara bilder), annars är det en knapp som jag knappt tänker på finns.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Arvid skrev:

😄 Jag letade upp Datorhjälptråden nu av ren nyfikenhet och såg att det gått 14 år sedan den låstes. Tiden flyger verkligen!

Angående högerklicksknappen har jag för mig att den kunde användas förr (även idag?) för att kringgå högerklicksskydd på hemsidor (tex om man ville spara bilder), annars är det en knapp som jag knappt tänker på finns.

Men den är sjukt användbar i program där man mest jobbar på tangentbord och ändå behöver göra många högerklick. Att då byta handläge till musen, peka exakt där man vill ändra nåt och sen högerklicka för att därefter gå tillbaka till tangentbordet är apdrygt. W0rd, Excel och vanliga utforskaren är mina främsta användningsområden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
2021-02-14 at 08:33, Henkibojj skrev:

Bra svar! Tack! :)

Nu slog mig nåt jag inte tänkt på på väldigt många år. Förr, när det skrevs frågor här var och varannan dag, hade du alltid svar på det mesta. Jag hade helt glömt bort att du är bland de mest allmänbildade medlemmarna här på forumet.  

Haha, det hann jag tänka på också, innan jag såg ditt meddelande! Riktigt nostalgi att få dagens utbildningspass med Stell! 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
38 minuter sedan, eliizar skrev:

Varför var det så viktigt i äldre filmer/serier att ljudet av fotsteg skulle vara så tydligt? Mellan tummen och pekfingret så tänker jag runt 70-80-talet. Är det bara jag som har tänkt på detta?

I ännu äldre filmer än så är det oftast ganska tydligt att ljuden av fotsteg är inmixade i efterhand. Jag kan tänka mig att det helt enkelt varit svårt att spela in "fotstegsljud" live, och när de sedan lagts till blir det någon form av överkompensering för att tydliggöra vad som sker. Men visst ja i denna tråd ska vi ju veta säkert, så jag stannar med funderingarna där. :)

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

04/18/2021 at 21:51, Misterwhoopee skrev:

I ännu äldre filmer än så är det oftast ganska tydligt att ljuden av fotsteg är inmixade i efterhand. Jag kan tänka mig att det helt enkelt varit svårt att spela in "fotstegsljud" live, och när de sedan lagts till blir det någon form av överkompensering för att tydliggöra vad som sker. Men visst ja i denna tråd ska vi ju veta säkert, så jag stannar med funderingarna där. :)

Spekulationer är väl också en del av det roliga? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2021-04-18 at 21:10, eliizar skrev:

Varför var det så viktigt i äldre filmer/serier att ljudet av fotsteg skulle vara så tydligt? Mellan tummen och pekfingret så tänker jag runt 70-80-talet. Är det bara jag som har tänkt på detta?

Herr Glassbil är inne på rätt spår. Fotsteg är en typisk sak som du inte kan spela in "live" när du gör en film. En typisk "Boom-mick" är placerad utanför bild för att fånga upp personens röst, inget annat. Därav behöver man mixa in allt annat ljud. Problemet uppstår dock mest på din TV hemma i soffan, för skulle du kolla på samma film på en biograf (eller liknande) så skulle du antagligen inte uppfatta det som lika markant som hemma. Detta beror på hur man har mixat ljudet för filmen och på vilka olika kanaler och liknande som det ska komma ut i. Kollar man på en film hemma utan suroundljud så blir ljudet ihopklumpat till "en kanal" så att säga och dom olika ljudnivåerna på dom tidigare olika kanalerna hamnar därför i ett osynkat läge.

Samma problem kvarstår även på nyproducerade filmer. Man slänger på en actionrulle, höjer volymen så den är perfekt för att höra var personerna säger, sen "BOOOOM", en explosion av ljud som känns som TV:n är inställd på högsta volym. Man sänker TV:n för att ha kvar någon hörsel alls och scen två börjar. Personerna pratar med varandra men du hör inte ett skit av vad dom säger och blir förbannad över att det är sån förbannad skillnad i volym mellan dialog och effekter. 

Hade du istället haft ett 5.1/7.1 system som kalibrerats till just den film du skulle kolla på hade volymen varit densamma för dialog och effekt (Såvida man inte valt att slå ihop ljudspåren till ett spår när filmen konverterats till DVD/BR, då är filmen körd så att säga).

  • Tack! 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...