Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Är rentvättade kläder bättre på att hålla värmen än smutsiga/använda kläder? Jag menar alltså inte direkt från torktumlaren utan till vardags. Två identiska jeans, ut i vinterkylan, samma person bär dem. Jag upplever att mina arbetskläder verkar varmare när de nyligen har tvättats. Har det att göra med att fibrerna lägger sig annorlunda, att tvättmedlet har någon verkan på ytan av tyget, eller att klädesplagget lägger sig närmare huden?

Är det något ni själva har märkt av?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är rentvättade kläder bättre på att hålla värmen än smutsiga/använda kläder? Jag menar alltså inte direkt från torktumlaren utan till vardags. Två identiska jeans, ut i vinterkylan, samma person bär dem. Jag upplever att mina arbetskläder verkar varmare när de nyligen har tvättats. Har det att göra med att fibrerna lägger sig annorlunda, att tvättmedlet har någon verkan på ytan av tyget, eller att klädesplagget lägger sig närmare huden?

Är det något ni själva har märkt av?

Tvättmedel lämnar vanligtvis en negativ laddning hos tyget när man tvättar vilket får textilfibrerna att orientera sig mer vinkelrätt mot tyget. Huruvida det påverkar värmehållningen eller inte vet jag inte riktigt, men eftersom tyget blir mer "rough" p.g.a. orienteringen av fibrerna kanske det kan kännas lite varmare eller mer robust då det blir mer friktion mot huden och dylikt?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...

Varför finns inte Instagram till PC? Jag vet ju att man kan se bilder från sitt flöde och profil på nätet, men det går ju inte att ladda upp något. 

Har aldrig förstått syftet med detta ur ett marknadsperspektiv. Varför begränsa sig till en plattform? 

Nu när Facebook inte ens känns som en community längre, eller ens som en relevant del av sociala medier eftersom ens nyhetsflöde består till 90% av sponsrade inlägg och Facebookkompisar som delar clickbait, reklam, artiklar, tråkiga memes och motivationals har jag istället börjat hänga mycket på Instragram. Det är tacksamt eftersom man slipper alla dessa delade inlägg, men samtidigt är jag liksom tvingad till att enbart posta bilder tagna med min sketna mobilkamera om jag inte sitter och överför bilder från systemkameran till telefonen i snigelfart. 

Helt okej när man fotar dagens pannbiff, men riktigt ruttet när man har ett artilleri av fina och högupplösta bilder från reser, fester, vänner och liknande. Vänligen börja inte prata om att ladda ner bluestacks eller liknande, jag ville bara klaga lite.

Nu när jag känner mig klar med klagandet vill jag istället spekulera i marknadsidén bakom Instagram som gör att dom enbart håller sig till appformatet. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, IceCandy skrev:

Varför finns inte Instagram till PC? Jag vet ju att man kan se bilder från sitt flöde och profil på nätet, men det går ju inte att ladda upp något. 

Har aldrig förstått syftet med detta ur ett marknadsperspektiv. Varför begränsa sig till en plattform? 

Nu när Facebook inte ens känns som en community längre, eller ens som en relevant del av sociala medier eftersom ens nyhetsflöde består till 90% av sponsrade inlägg och Facebookkompisar som delar clickbait, reklam, artiklar, tråkiga memes och motivationals har jag istället börjat hänga mycket på Instragram. Det är tacksamt eftersom man slipper alla dessa delade inlägg, men samtidigt är jag liksom tvingad till att enbart posta bilder tagna med min sketna mobilkamera om jag inte sitter och överför bilder från systemkameran till telefonen i snigelfart. 

Helt okej när man fotar dagens pannbiff, men riktigt ruttet när man har ett artilleri av fina och högupplösta bilder från reser, fester, vänner och liknande. Vänligen börja inte prata om att ladda ner bluestacks eller liknande, jag ville bara klaga lite.

Nu när jag känner mig klar med klagandet vill jag istället spekulera i marknadsidén bakom Instagram som gör att dom enbart håller sig till appformatet. 

Och tinder. Och varför är tinder kopplat med facebook? Gillar mashen med klagomuren

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, dibel skrev:

Och tinder. Och varför är tinder kopplat med facebook? Gillar mashen med klagomuren

När jag registrerade mig på tinder tyckte jag också det var upprörande, men väl inne var det rätt gött. Mindre fejkaccounts och troll, fler riktiga människor. Tror dock att baktanken mest är att tinder vill ha så mycket information som möjligt om medlemmarna för att kunna sälja vidare till företag som sedan blastar oss med riktad reklam. Överlag undrar jag dock vad som händer när facebook dör ut helt. Satt inatt i ett aggressionsutbrott och avföljde 20 personer, men idag när jag loggade in så är det samma skit igen.

"Birger Bajs commented on this" också är det allt från tidningsartiklar till någon sketen slideshow eller "Wow! Denna flickan gjorde något fantastiskt! Du kommer inte tro dina ögon!" 

Känns som communityn dör ut mer och mer och det material som är kvar håller så låg kvalitet så att det börjar bli dags för nästa stora hitcommunity inom sociala medier. Håller tummarna för lunar!  

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, IceCandy skrev:

När jag registrerade mig på tinder tyckte jag också det var upprörande, men väl inne var det rätt gött. Mindre fejkaccounts och troll, fler riktiga människor. Tror dock att baktanken mest är att tinder vill ha så mycket information som möjligt om medlemmarna för att kunna sälja vidare till företag som sedan blastar oss med riktad reklam. Överlag undrar jag dock vad som händer när facebook dör ut helt. Satt inatt i ett aggressionsutbrott och avföljde 20 personer, men idag när jag loggade in så är det samma skit igen.

"Birger Bajs commented on this" också är det allt från tidningsartiklar till någon sketen slideshow eller "Wow! Denna flickan gjorde något fantastiskt! Du kommer inte tro dina ögon!" 

Känns som communityn dör ut mer och mer och det material som är kvar håller så låg kvalitet så att det börjar bli dags för nästa stora hitcommunity inom sociala medier. Håller tummarna för lunar!  

Eller GTASajten :naughty:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När vi ändå talar om Tinder, och just i denna tråden dessutom, så vill jag gå lite on topic:

Vad fan ska nyttan med frasen "kommer du ofta hit?" vara? Vad finns det överhuvud taget man kan svara på det som både är intressant och som leder vidare till något annat i konversationen?

Q: Kommer du ofta hit?
A: Nej, det här är första gången, faktiskt
Q: Ja-haa, vad roligt, det brukar vara som bäst på fredagarna...
A: Ja-haa, kommer du ofta hit?
Q: Ja, det är ett bra ställe.
A: Kul! :) ... :ermm: ... :mellow: ... :unsure:
[Q har haft tur hittills och måste nu snabbt som fan byta samtalsämne innan det är kört, om det inte redan är det]

Q: Kommer du ofta hit?
A: Ja, varje vecka
Q: Jag med, men varför har vi inte setts förr då?
A: För att du är blind, din idiot

Q: Kommer du ofta hit?
A: Ibland, men inte jätteofta...
Q: - - - :):mellow::(

:confused:

Med tanke på utfallen är det märkligt att det också blivit den mest utslitna klyscha som finns. Frasen var väl inte ens bra från början?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Henkibojj skrev:

När vi ändå talar om Tinder, och just i denna tråden dessutom, så vill jag gå lite on topic:

Vad fan ska nyttan med frasen "kommer du ofta hit?" vara? Vad finns det överhuvud taget man kan svara på det som både är intressant och som leder vidare till något annat i konversationen?

Q: Kommer du ofta hit?
A: Nej, det här är första gången, faktiskt
Q: Ja-haa, vad roligt, det brukar vara som bäst på fredagarna...
A: Ja-haa, kommer du ofta hit?
Q: Ja, det är ett bra ställe.
A: Kul! :) ... :ermm: ... :mellow: ... :unsure:
[Q har haft tur hittills och måste nu snabbt som fan byta samtalsämne innan det är kört, om det inte redan är det]

Q: Kommer du ofta hit?
A: Ja, varje vecka
Q: Jag med, men varför har vi inte setts förr då?
A: För att du är blind, din idiot

Q: Kommer du ofta hit?
A: Ibland, men inte jätteofta...
Q: - - - :):mellow::(

:confused:

Med tanke på utfallen är det märkligt att det också blivit den mest utslitna klyscha som finns. Frasen var väl inte ens bra från början?

Jag kan tänka mig att i konvo ett att A faktiskt kan "föra" vidare konversationen om hon faktiskt är intresserad utav att prata med den som ställer frågan, men oftast så är det en ganska dum fråga då det lätt blir väldigt awkward fort och man inte riktigt vet vad man ska säga. Det är bättre att fråga typ "Har du varit här någon gång tidigare?" tycker jag då det är mycket lättare att föra en konversation efter det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Jag har haft teven på mute ganska länge nu och plötsligt går Nyhetstecken igång. Jag är för slö för att sträcka mig till fjärrkontrollen så jag sitter istället och funderar:

Varför är inte Nyhetstecken textat redan från början? Jag tror att man måste sätta igång text-tv för det. Nog måste det väl finnas en poäng i att de som håller på att lära sig teckenspråk — anhöriga, barn och nydöva* — kan få ta del av både bild, handtecken och text samtidigt för att lära sig bättre? Om inte annat är det väl en bekvämlighet att få saker i text också?

* Lol, vilket pk-uttryck :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Jag har en fråga nu! En äkta TROMS-fråga! *viftar med handen*

Detta har jag alltid velat veta men aldrig vågat/kommit ihåg att fråga. Det är också svårgooglat.

Vad menar en säljare som i sin annons säger att han eller hon slumpar bort objektet som är till salu? Att det är ett osedvanligt lågt pris? Att det dras lott om vem som ska få köpa? Tycker båda känns lika orimliga sett till annonserna jag sett. I själva verket måste det vara något tredje alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kebab skrev:

Jag har en fråga nu! En äkta TROMS-fråga! *viftar med handen*

Detta har jag alltid velat veta men aldrig vågat/kommit ihåg att fråga. Det är också svårgooglat.

Vad menar en säljare som i sin annons säger att han eller hon slumpar bort objektet som är till salu? Att det är ett osedvanligt lågt pris? Att det dras lott om vem som ska få köpa? Tycker båda känns lika orimliga sett till annonserna jag sett. I själva verket måste det vara något tredje alternativ?

Tycker ändå du är rätt nära på första alternativet, men det betyder väl också lite att säljaren snabbt vill bli av med en sak och därför säljer till ett (nåja) lågt pris, också för att uppmana tilltänkta köpare att tänka att de gör ett snabbt kap. Sedan går det väl inflation i ordet slumpa bort, för som du skriver, det är inte alls säkert att det är ett så himla lågt pris när det kommer till kritan, men det är en annan historia. :P

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

De har smällt upp ett tivoli här i stan och jag ser samma sak som på Ölands djurpark för tjugo år sedan - dessa otroligt fula airbrush-målade dekorationerna på attraktionerna som ska föreställa Aladdin, Frost eller Michael Jackson. Vad är anledningen till att dessa målningar konstant är och har varit så fula? Är det en svår teknik att bemästra eller är konstnärerna alltigenom riktiga sopor, från mitten av nittiotalet tills nu?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

 

1:27: "If you leave now, help them you could, but... You would destroy all, for which they have fought and suffered."

Varför då? Att han åker dit och möter Vader (eller inte) och vinner över honom (eller inte), varför skulle något av det förstöra det de kämpat för? Vad har de kämpat för? Frihet? Varför skulle den förstöras genom att han räddar dem? Är det hemligheten vart de ska samlas — Tatooine? Det är i så fall heller inte rimligt, för det skulle Yoda ha protesterat mot. Rädda några personer kontra att röja Rebellernas nya bas?

De har ju heller inte undanhållit information om Luke, vad jag vet. "They didn't even ask any questions" säger ju Han när han blivit torterad. "De är inte ute efter er alls! De letar efter någon, öh... Skywalker!" säger Calrissian. Är det detta som åsyftas? Att hela grejen är att framkalla telepatiska orosbilder åt Luke så att han ska åka dit? Sjukt långsökt i så fall, Vader vet ju inte något alls om Lukes förmågor med Kraften och var syftet att gillra en fälla hade de kunnat göra det genom vanliga hologrammeddelanden till honom istället.

Jag fattar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...
  • 1 year later...
2009-05-21 at 01:04, Renard skrev:

Varifrån kommer repliken "Visa fittan så får du popcorn"? Är det från någon serie eller film?

På Skylten i Linköping så yttrades denna replik ifrån någon i publiken när ett band med blond kvinnlig sångerska äntrade scenen. Året var 90-92ish. Glömt bandets namn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...