Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Varför blir det inne i vissa paprikor små ufopaprikor? Frön som börjar gro inne i paprikan?

De där är så jävla vidriga! Hatar när jag hittar såna.

That little pepper inside a bigger pepper is called an “internal proliferation.” Its form can vary from irregular and contorted to a near-perfect but sterile fruit.

A pepper growing inside a pepper is a type of parthenocarpy, which is the formation of fruits without fertilization or the formation of seeds. No one is sure what causes them, but temperature and nutrient levels have been ruled out.

http://www.csmonitor.com/The-Culture/Gardening/diggin-it/2010/0401/Have-you-ever-found-a-pepper-inside-a-pepper

Jag letar efter en eller flera sidor som sammanställer statistik, helst över hela världen. Det är specifikt tre ganska svåra saker jag skulle vilja ha statistik på:

- vad som intresserar människor idag (eller vad folk bryr sig om idag - jag skulle gissa på att det handlar om rörelsefrihet, hållbarhet, jämlikhet, att utforska det exotiska, konsumtion, hälsa o.s.v.)

- vilka som är de främsta nyhetsflöden idag (jag gissar på att Instagram/Facebook/Twitter används i större grad för att skaffa sig en uppfattning om situationen runt om i världen än att läsa Aftonbladet eller se på nyheterna på TV)

- vad vi är villiga att lägga våra resurser (tid, pengar, engagemang, energi etc.) på idag. Eller snarare vad vi faktiskt väljer att lägga våra resurser på (allt ifrån fika med kompisar, umgås med sina barn, ställa upp i välgörenhetsaktioner, motionera etc.)

All hjälp uppskattas!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som använder skrivstil till något annat än namnteckningen?

Jag tycker ändå det är rätt kul att kunna, brukar provskriva lite när jag har riktigt tråkigt och det sitter fortfarande rätt bra! :P

Jag har använt skrivstil sedan jag lärde mig det i lågstadiet, för cirka fjorton år sedan. Det går fort, blir rätt snyggt om man inte har alldeles för bråttom och så är det lättare att få ett helt papper enhetligt också, till skillnad från att bokstavera. Enda gångerna jag skriver vanliga bokstäver är på små minneslappar eller i korsord. :)

Jag skrev en "flygande beckasiner"-lapp till en handstilstråd här på forumet en gång och sparade den i väntan på att ladda upp den, vilket jag aldrig gjorde. Kanske är dags att skriva en ny och bumpa tråden ^_^

DC-kontakt?

Tänkte just säga DC-kontakt. Ser ut att vara till de lägre strömstyrkorna, nånstans mellan 3 och 5V.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt skrivstil sedan jag lärde mig det i lågstadiet, för cirka fjorton år sedan. Det går fort, blir rätt snyggt om man inte har alldeles för bråttom och så är det lättare att få ett helt papper enhetligt också, till skillnad från att bokstavera. Enda gångerna jag skriver vanliga bokstäver är på små minneslappar eller i korsord. :)

Själv använder jag aldrig skrivstil, tycker det är lättare att skriva och blir tydligare skrift om jag bokstaverar. Men det har väl som mycket annat att göra med vad man lärt sig och vant sig vid. Jag var aldrig något stort fan av skrivstil och la inte så mycket energi på att lära mig det på den tiden det begav sig.

Tydligen lärs skrivstil knappt ut längre pga tidsbrist och konkurrens från datorer.

Redigerad av Arvid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket är det mest energieffektiva sättet att stänga av en spisplatta på? Ponera att den är inställd på nivå fem, om jag ska vrida den till noll kan jag antingen välja att vrida den över steg sex och sedan direkt till noll eller hela vägen tillbaka via fyra, tre, två och ett. Vilket förbrukar minst energi? Drar jag den över sexan går det ju fortare att komma till nollan men konsumerar mer energi, drar jag den åt det andra hållet konsumerar jag successivt mindre energi men det tar också längre tid.

Kan man anta något generellt eller varierar det från spis till spis beroende på energiåtgång och vridteknik och så vidare?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket är det mest energieffektiva sättet att stänga av en spisplatta på? Ponera att den är inställd på nivå fem, om jag ska vrida den till noll kan jag antingen välja att vrida den över steg sex och sedan direkt till noll eller hela vägen tillbaka via fyra, tre, två och ett. Vilket förbrukar minst energi? Drar jag den över sexan går det ju fortare att komma till nollan men konsumerar mer energi, drar jag den åt det andra hållet konsumerar jag successivt mindre energi men det tar också längre tid.

Kan man anta något generellt eller varierar det från spis till spis beroende på energiåtgång och vridteknik och så vidare?

Det beror ju lite på hur stora energiförbrukningsskillnaderna är mellan de olika stegen. Jag har inte den blekaste koll på det.

Men om vi antar att energiförbrukningen ökar proportionellt för varje steg, så att 1:an drar en viss mängd energi, och 2:an drar dubbelt så mycket, osv. Så skulle jag, utan att ha räknat efter, säga att ju snabbare du är på att vrida, desto bättre blir "5 - 4 - 3 - 2 - 1 - 0"-vägen jämfört med "5 - 6 - 0"-vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju lite på hur stora energiförbrukningsskillnaderna är mellan de olika stegen. Jag har inte den blekaste koll på det.

Men om vi antar att energiförbrukningen ökar proportionellt för varje steg, så att 1:an drar en viss mängd energi, och 2:an drar dubbelt så mycket, osv. Så skulle jag, utan att ha räknat efter, säga att ju snabbare du är på att vrida, desto bättre blir "5 - 4 - 3 - 2 - 1 - 0"-vägen jämfört med "5 - 6 - 0"-vägen.

Lite så tänker jag också... fast det verkar inte realistiskt att intensiteten fördubblas för varje steg, men det var ju såklart bara ett exempel du slängde ur dig. Hade uppskattat om någon på forumet med en värmemätarpistol (laser, vad de nu kan tänkas heta) kunde mäta temepraturen på plattan för varje steg (förslagsvis är den igång ett antal minuter och så utför man flera kontroller så att temperaturen hinner stabiliseras för varje steg).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket är det mest energieffektiva sättet att stänga av en spisplatta på? Ponera att den är inställd på nivå fem, om jag ska vrida den till noll kan jag antingen välja att vrida den över steg sex och sedan direkt till noll eller hela vägen tillbaka via fyra, tre, två och ett. Vilket förbrukar minst energi? Drar jag den över sexan går det ju fortare att komma till nollan men konsumerar mer energi, drar jag den åt det andra hållet konsumerar jag successivt mindre energi men det tar också längre tid.

Kan man anta något generellt eller varierar det från spis till spis beroende på energiåtgång och vridteknik och så vidare?

Om man vrider lika snabbt åt båda hållen och skillnaden i effekt är ungefär 1:an = 1/6 effekt, 2:an = 2/6 effekt osv, så skulle det bara gå åt 60% av energin om du vrider till 6:an och sen 0. Detta eftersom 1+2+3+4=10 och ja, 6=6.

Om 6:an däremot skulle vara något sorts power-läge som drar mycket mer energi, eller om det går långsammare att vrida åt vänster så kan det förstås vara annorlunda men jag skulle inte tro det.

Om det är som kebab skriver att effekten skulle dubblas vid vare steg skulle vänstervarvet dra 15 energienheter och högervarvet 32 energienheter - men det tror jag är fel. Om man vrider lika snabbt åt båda hållen spelar det ingen roll hur snabbt detta är.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite så tänker jag också... fast det verkar inte realistiskt att intensiteten fördubblas för varje steg, men det var ju såklart bara ett exempel du slängde ur dig. Hade uppskattat om någon på forumet med en värmemätarpistol (laser, vad de nu kan tänkas heta) kunde mäta temepraturen på plattan för varje steg (förslagsvis är den igång ett antal minuter och så utför man flera kontroller så att temperaturen hinner stabiliseras för varje steg).

Ja precis, jag hävde bara ur mig det för att kunna dra någon som helst slutsats. Saken är den att beroende på vridteknik och hur spisen fungerar så varierar det vilken teknik som är bäst.

Jag är inte säker på att det räcker att bara mäta temperaturen, vi måste även veta hur spisen beter sig när man går från ett steg till ett annat.

När man går uppåt, antingen så går man från energiförbrukning steg 5 till steg 6 och så får plattan nå den temperatur den ska med tiden. Eller ökar man energiförbrukningen successivt över ett kort tidsintervall i takt med att plattan blir varmare?

Om man ska gå efter en lite modernare spis med glashäll, eller induktionshäll så ser det onekligen ut som att den hoppar ett steg direkt och så får plattan bli varm när den blir det. I vår gamla glashäll så skulle man av någon anledning starta den "baklänges", så om man skulle ha värmesteg 9 så skulle man gå från 0 till 9 direkt. Då blev plattan knallröd i samma stund som man gick över till nian och värmen kom i efterhand.

Nedåt kan man också fundera på. Går man från 5 -> 4 i energiförbrukning direkt, och så får plattan hamna på den temp som den hamnar på i takt med tiden? Eller slår den helt av energiförbrukningen tills dess att plattan når rätt temp och därpå slår igång energisteg nummer 4 och håller plattan på rätt temperatur?

Äsch, jag är trött och det finns så mycket antaganden som jag bara gissar på. Om någon har koll på hur energiförbrukningen när man skiftar steg på en spis fungerar så går det betydligt enklare att räkna ut vilket knep som är effektivast.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är som kebab skriver att effekten skulle dubblas vid vare steg skulle vänstervarvet dra 15 energienheter och högervarvet 32 energienheter - men det tror jag är fel. Om man vrider lika snabbt åt båda hållen spelar det ingen roll hur snabbt detta är.

Nej jag menade inte fördubblas. Utan som du säger att steg ett är värd en sjättedel av steg sex.

Om man vrider lika snabbt åt båda hållen och skillnaden i effekt är ungefär 1:an = 1/6 effekt, 2:an = 2/6 effekt osv, så skulle det bara gå åt 60% av energin om du vrider till 6:an och sen 0. Detta eftersom 1+2+3+4=10 och ja, 6=6.

Om man vrider lika snabbt åt båda hållen. Att 5 -> 6 -> 0 går på en sekund och att 5 -> 4 -> 3 -> 2 -> 1 -> 0 också går på en sekund så måste man väl också ta med att man står kortare tid på varje steg under det långa varvet i beräkningen? Borde det då inte spara mer energi?

Eller menar du att man har samma vridhastighet åt båda hållen? Det är så dina ekvationer ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På våran spis hemma (glashäll) så ser man om plattor är påslagna eller ej (blir rött genom glaset) och drar man upp ett steg slår spisen på ifall den var nog varm för steget den var på. Vrider man neråt så slår den alltid av plattan.

Jag tror att de flesta spisar slår av plattorn när de kommer upp till en viss temperatur som motsvarar läget. Blir de sedan för kalla slås de på igen osv. Därför skulle det ta 0 i energi att vrida 4 3 2 1 0 och att vrida 6 0 skulle ta lite energi.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

På våran spis hemma (glashäll) så ser man om plattor är påslagna eller ej (blir rött genom glaset) och drar man upp ett steg slår spisen på ifall den var nog varm för steget den var på. Vrider man neråt så slår den alltid av plattan.

Jag tror att de flesta spisar slår av plattorn när de kommer upp till en viss temperatur som motsvarar läget. Blir de sedan för kalla slås de på igen osv. Därför skulle det ta 0 i energi att vrida 4 3 2 1 0 och att vrida 6 0 skulle ta lite energi.

Det är nog så de flesta termostater fungerar, även värmeelement. Det finns inget halvläge, bara på eller av. Hur varmt man vill ha det genererar inte en högre effektåtgång, bara längre tidsperioder av påläge innan den till slut har den temperatur man vill att den ska ha. Vrider man till ett varmare läge slår man på den igen, om man går ner i värme har termostaten räknat ut att det redan är så varmt så den stänger av sig tills den börjat sjunka under rätt värme, då den slår på igen.

5-0 < 5-6-0.

Ett undantag för elementen är iallafall vattenvärmda element, där reglaget bestämmer hur mycket varmvatten som ska flöda igenom. Men, såklart, det är ju inte elektriskt så det blir ju helt annorlunda :)

EDIT: Oj, var det så länge sen det skrevs :lol:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför har handfat i regel vattenlås som det på bilden nedan (som med tiden lätt täpps igen av fett, hår och smuts) medan diskhoar har vattenlås av typen som bara är ett rör som går som ett liggande "S" och som det inte lika lätt blir stopp i? Det rimliga vore väl att ha "liggande S"-vattenlåset även till handfat för att slippa onödiga stopp? Jag måste regelbundet rensa mitt vattenlås till handfatet medan jag aldrig upplevt stopp i avloppet till diskhon.

Redigerad av Arvid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...