Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag har funderat på det här ett tag nu, jag har 4 förnamn, men mitt tilltalsnamn är Daniel.

Men eftersom jag har 3 namn efter det, och vill byta ut vilket namn jag använder, måste jag gå igenom massa jävla procedurer och skit för att få igenom vilket mitt ordentliga namn ska vara?

Nu tänker jag om jag ska skriva på saker and shit?

Jag har fan ingen aning om hur det här fungerar, och jag sitter och funderar på att byta ut mitt tilltalsnamn till nått av dom andra namnen jag har och även använda det namnet under signaturer.

Tack på förhud

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på det här ett tag nu, jag har 4 förnamn, men mitt tilltalsnamn är Daniel.

Men eftersom jag har 3 namn efter det, och vill byta ut vilket namn jag använder, måste jag gå igenom massa jävla procedurer och skit för att få igenom vilket mitt ordentliga namn ska vara?

Nu tänker jag om jag ska skriva på saker and shit?

Jag har fan ingen aning om hur det här fungerar, och jag sitter och funderar på att byta ut mitt tilltalsnamn till nått av dom andra namnen jag har och även använda det namnet under signaturer.

Tack på förhud

signaturer får du signera hur du vill, behöver inte vara ditt namn. Det finns nämligen inga lagar som reglerar detta. Dock är tex banker och liknande mer anala och godkänner inte signaturer som inte ser ut som ett namn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

signaturer får du signera hur du vill, behöver inte vara ditt namn. Det finns nämligen inga lagar som reglerar detta. Dock är tex banker och liknande mer anala och godkänner inte signaturer som inte ser ut som ett namn.

Men jag tänker såhär. Jag heter Daniel i första namn och Erik i andra namn. Kan jag helt sporadiskt bara välja att börja använda Erik som tilltals namn och signatursnamn utan problem?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag tänker såhär. Jag heter Daniel i första namn och Erik i andra namn. Kan jag helt sporadiskt bara välja att börja använda Erik som tilltals namn och signatursnamn utan problem?

Ja. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tilltalsnamn

För bästa effekt får du väl kontakta Skatteverket där du officiellt kan ändra tilltalsnamnet.

Man kan göra ändring av förnamn en gång hos Skatteverket, om minst ett av de ursprungliga förnamnen behålls. Ordningsföljd, ändring av tilltalsnamn och stavningsändring där uttalet blir oförändrat görs hos Skatteverket, obegränsat antal gånger.

http://www.prv.se/sv/Personnamn/Vad-ar-ett-personnamn/Fragor-och-svar/

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite offtopic men ett tips är att skriva just "55" kronor för den öl ni köpt för 55 kronor, och inte bara signera. Är det en skumraskkrog och ni är lite småfulla, kanske de skriver att ni dricksat 200 spänn. Det går inte att göra om summaraden inte lämnas ofylld när ni lämnar kvitto och penna i baren och går iväg med drickat. :)

Ny fråga:

Hur svårt är det egentligen att återskapa de förvrängda rösterna i dokumentärer etc hos gärningsmannen/offret/den anonyma personen? I 112 på liv och död råkar de ibland förvränga även polisernas röster, kan man använda detta som "referenspitch" mot deras normala röster för att hitta den anonyma rösten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ibland, men det är oerhört svårt och blir aldrig bra. Beror mest på om förvrängningen gjordes med ett slumpmässigt mönster eller inte.

I just detta program är det nog faktiskt bara nedpitchat, men på actionfilmer brukar det ju svänga och variera väldigt i tonläge, plus en massa peak-brus etc så där är det väl svårare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ny fråga:

Hur kommer det sig att respirationen ökar så vansinnigt när man stretchar? För mig blir andningen helt annorlunda när jag stretchar, främst (eller bara?) benen. Är det verkligen något muskelarbete som pågår som kräver syre och koldioxidutdrivning? Frisläpps någon lagrad mjölksyra? Är det smärtpåverkan som kräver ökad andning?

Finns det nån fysiolog på forumet skulle jag vara nyfiken på svaret :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man fortfarande "rapportera" innehåll man vill ta bort? Hur var det, i så fall, man gjorde det? Funkar det även för ett inlägg från en själv som någon citerat?

Du menar att dölja från Google eller att göra en vanlig rapport som moderatorerna ändrar? Det första vet jag inte, det andra är bara att rapportera eller skicka PM med länk och begäran. :)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Lär sig dagens barn i grundskolan fortfarande skrivstil?

Jag tror det beror på skola och lärare? Är säker på att det inte är obligatoriskt i alla fall, men vet att vissa skolor fortfarande lär ut det.

---

Är det någon som använder skrivstil till något annat än namnteckningen?

Jag tycker ändå det är rätt kul att kunna, brukar provskriva lite när jag har riktigt tråkigt och det sitter fortfarande rätt bra! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lär sig dagens barn i grundskolan fortfarande skrivstil?

En betydande proportion av dagens barn är inte skrivkunniga, läskunniga, men inte skrivkunniga. Mor min, i egenskap av högstadielärare, har sett ett stort förfall bland unga barns förmåga att forma bokstäver med penna och är något de fått öva på under sjuan och åttan. Om detta är en naturlig utveckling till följd av digitaliseringen vilket pekar på att fysiska skrivdon är överflödiga eller ej låter jag vara osagt, däremot tycker jag att det är viktigt att man kan distansera sig från teknik och tänka fritt genom papper och penna. Jag tänker mig även att det finns en stor poäng vad gäller inlärningsarbetet med att öva finmotorik och låta meningarna ta den tid de tar för att formas.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...