Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Övergivna föremål är inte hittegods och därmed är det inte stöld att ta dem. Men om du tror att cykeln är stulen är nog inte ok.

Stulen var den nog, i sin ungdom. Nu har nyckelorden istället blivit "övergiven" och framförallt "trasig". Däcken är upphängda i träd och ståldelarna var utslitna. Kedjan fungerade väl men det är nog till liten tröst. Det enda som var helt på den var pakethållaren, vilket också är det enda som är trasigt på min. Vinst, I say! :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Jag ska på en sittning där klädkoden är: Djur i Hatt eller udda kavaj

Min fråga är då, hur formell klädsel bör ja ha? Är kostym overkill? Jag tänkte ta med ett djur i en hatt men frågan är om jag ska ha finare kläder eller kostym.

Är det endast "kavaj" och speciellt om det är "udda kavaj" med ett maskeradkomplement innefattar det en kavaj av lättsammare karaktär, det vill säga inte nödvändigtvis mörk och att du kan kombinera den med jeans och tygskor snarare än byxor och specifikt mörka skor. Det är förstås alltid rekommenderat att ha en skjorta under kavajen, också denna kan vara av lättsam karaktär, och inte helt fel med en slips eller fluga till detta förutsatt att du valt ett par avslappnade byxor.

Hel kostym, det vill säga mörk kavaj med tillhörande kostymbyxor, vit skjorta, slips och diverse accessoarer är klädsamt om klädkoden är "mörk kostym". Du kan ju förstås ha detta även om klädkoden är kavaj men jag skulle uppskatta det till att det kommer finnas en överhängande risk om att du känner dig överklädd... vilket i och för sig är bättre än att vara underklädd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det endast "kavaj" och speciellt om det är "udda kavaj" med ett maskeradkomplement innefattar det en kavaj av lättsammare karaktär, det vill säga inte nödvändigtvis mörk och att du kan kombinera den med jeans och tygskor snarare än byxor och specifikt mörka skor. Det är förstås alltid rekommenderat att ha en skjorta under kavajen, också denna kan vara av lättsam karaktär, och inte helt fel med en slips eller fluga till detta förutsatt att du valt ett par avslappnade byxor.

Hel kostym, det vill säga mörk kavaj med tillhörande kostymbyxor, vit skjorta, slips och diverse accessoarer är klädsamt om klädkoden är "mörk kostym". Du kan ju förstås ha detta även om klädkoden är kavaj men jag skulle uppskatta det till att det kommer finnas en överhängande risk om att du känner dig överklädd... vilket i och för sig är bättre än att vara underklädd.

Hmm, kör nog en vanlig kavaj med lite finare jeans och en vanlig skjorta. Då är man ju rätt safe om det är casual men även om det är fint.

Redigerad av kobbe
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klurig fråga, kommer dessutom inte på ordet jag söker:

Vad "syftet" eller underbetonade "poängen" (kommer som sagt inte på ordet" med Karlsson på taket?

I filmen finns speciellt 2 saker som sticker ut mer än resten.

Det är när Lillebror besöker Karlsson sista gången, då hörs brandbilar och Karlsson säger (ungefär)då: "Ja, men jag tar en sväng in till mig, säg inte att världens bästa Karlsson bor här"

och i slutet när Lillebror får sin hund, så frågar han Karlsson om han kommer tillbaka, Karlsson svarar inte då, utan flyger bara iväg utan att vända sig om...

Skall man anta anta att Lillebror mådde psykiskt dåligt och klättrade upp på taket själv, och att han mådde bättre när han fick hunden, och hansfantasifoster karlsson inte behövdes längre.

Eller fanns Karlsson? Vad symboliserade Karlsson om vi säger så.

Kan vara svårt att svara på eftersom ni troligtvis inte sett filmen på länge, men hade varit intressant att veta vad filmen refererar till...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klurig fråga, kommer dessutom inte på ordet jag söker:

Vad "syftet" eller underbetonade "poängen" (kommer som sagt inte på ordet" med Karlsson på taket?

I filmen finns speciellt 2 saker som sticker ut mer än resten.

Det är när Lillebror besöker Karlsson sista gången, då hörs brandbilar och Karlsson säger (ungefär)då: "Ja, men jag tar en sväng in till mig, säg inte att världens bästa Karlsson bor här"

och i slutet när Lillebror får sin hund, så frågar han Karlsson om han kommer tillbaka, Karlsson svarar inte då, utan flyger bara iväg utan att vända sig om...

Skall man anta anta att Lillebror mådde psykiskt dåligt och klättrade upp på taket själv, och att han mådde bättre när han fick hunden, och hansfantasifoster karlsson inte behövdes längre.

Eller fanns Karlsson? Vad symboliserade Karlsson om vi säger så.

Kan vara svårt att svara på eftersom ni troligtvis inte sett filmen på länge, men hade varit intressant att veta vad filmen refererar till...

Här är en tråd som diskuterar frågan: http://www.bukefalos.com/threads/karlsson-pa-taket.1212410/

De verkar vara inne på att han finns på riktigt eftersom fler än Lillebror kan se honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Som ni kanske vet är det tågstrejk och jag skulle vilja förstå situationen lite bättre.

Kan någon förklara för mig vad Almega egentligen är för något slags företag? Jag känner mig jättedum, men jag kan inte riktigt förstå vad en Arbetsgivarorganisation är. I konflikten finns alltså Almega, Seko och Veolia. Seko har jag koll på vad det är, och Veolia tänker jag mig är företaget som kör tågen, men då begriper jag inte hur Almega kommer in i bilden. Varför behövs dem? Varför kan inte Veolia bara anställa lokförarna utan något slags företag emellan? Tack blush_1181011_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni koll på några manliga presidenter/premiärministrar/statsministrar etc som haft långt hår?

Vad räknas som långt?

Polk hade långt hår, men du ville kanske ha modernare personer?

Som ni kanske vet är det tågstrejk och jag skulle vilja förstå situationen lite bättre.

Kan någon förklara för mig vad Almega egentligen är för något slags företag? Jag känner mig jättedum, men jag kan inte riktigt förstå vad en Arbetsgivarorganisation är. I konflikten finns alltså Almega, Seko och Veolia. Seko har jag koll på vad det är, och Veolia tänker jag mig är företaget som kör tågen, men då begriper jag inte hur Almega kommer in i bilden. Varför behövs dem? Varför kan inte Veolia bara anställa lokförarna utan något slags företag emellan? Tack blush_1181011_0.gif

Arbetsgivarorganisationer, som Almega, företräder arbetsgivarna bland annat då man förhandlar om kollektivavtal med fackförbund och arbetstagarorganisationer. Du kan ju samtidigt fråga dig varför man blandar in fackförbund när man anställer folk. Ungefär samma sak där - men med skillnaden att facken företräder arbetstagarna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Borde inte ta mer än 1 dag eller 2 efter de sett betalningen. Kolla med feedex, de vet

Gick till kundtjänst. Det visade sig att de förtullat ett paket som inte kommit till Sverige än... de tror att det ligger på ett hittegodskontor i USA trots att det egentligen, enligt trackern, borde ha lämnat Frankrike mot Sverige förra veckan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för skillnad på Extra och Extra Professional? Får inte amatör-tuggare tugga Extra Professional?

Edit.

Ibland funderar jag på om jag skulle börja skriva ner vissa funderingar jag får då och då.

Varför trycker man hårdare på fjärrkontrollens knappar när batteriet är dåligt?

Varför stavas "läspa" med s, och varför är dyslexi ett så krångligt ord?

Sedan har jag inte träffat en enda hund som heter Fido i hela mitt liv heller.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för skillnad på Extra och Extra Professional? Får inte amatör-tuggare tugga Extra Professional?

Edit.

Ibland funderar jag på om jag skulle börja skriva ner vissa funderingar jag får då och då.

Varför trycker man hårdare på fjärrkontrollens knappar när batteriet är dåligt?

Varför stavas "läspa" med s, och varför är dyslexi ett så krångligt ord?

Sedan har jag inte träffat en enda hund som heter Fido i hela mitt liv heller.

Angående fjärrkontrollen kan jag tänka mig att det är för att knappen får bättre ledning och på så vis leder ström lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för skillnad på Extra och Extra Professional? Får inte amatör-tuggare tugga Extra Professional?

Edit.

Ibland funderar jag på om jag skulle börja skriva ner vissa funderingar jag får då och då.

Varför trycker man hårdare på fjärrkontrollens knappar när batteriet är dåligt?

Varför stavas "läspa" med s, och varför är dyslexi ett så krångligt ord?

Sedan har jag inte träffat en enda hund som heter Fido i hela mitt liv heller.

Visste inte att det var någon skillnad, men har en burk med Professional här bredvid som jag har granskat nu. Vet inte om det är så mycket skillnad mer än att de försöker marknadsföra det lite mer som ett "läkemedel" eller något som man mår bra av att stoppa i sig flera gånger om dagen. "Tugga i minst 20 minuter efter intagande av mat och dryck. En varierad och balanserad diet och en hälsosam/sunn livsstil är viktigt". När jag tänker efter så känns det som att smaken sitter kvar längre i Professional, men det är säkert bara placebo.

kobbes svar är vad jag har hört innan också. Tror det var Henki som ställde den frågan tidigare i tråden.

Angående dyslexi så är det, om jag har förstått rätt, egentligen inte så stor skillnad på om ett ord är "krångligt" eller inte. Det blir bara fel ändå.

Tokchansar med "Fido", men jag har fått intrycket av att det är ett namn vi i Sverige aldrig anammade och att det kommer från amerikanska filmer och tv-serier á la 50-60-tal.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Låt säga att jag bosätter mig utomlands om tio år och skaffar dubbelt medborgarskap. Jag betalar endast skatt i det nya landet och har i stort sett aldrig betalat det i Sverige. I händelse av sjukdom, har jag fortfarande rätt att utnyttja mitt medborgarskap för t.ex. fri sjukvård, eller försvinner vissa privilegier med ett dubbelt medborgarskap?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låt säga att jag bosätter mig utomlands om tio år och skaffar dubbelt medborgarskap. Jag betalar endast skatt i det nya landet och har i stort sett aldrig betalat det i Sverige. I händelse av sjukdom, har jag fortfarande rätt att utnyttja mitt medborgarskap för t.ex. fri sjukvård, eller försvinner vissa privilegier med ett dubbelt medborgarskap?

Ja. Det spelar ingen roll om du arbetar eller ej. Finns inget andra klassens medborgare. Antingen är man medborgare och får alla rättigheter och skyldigheter eller så är du det inte och då får du bara alla rättigheter...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...