Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

En ny fråga.. något jag börjat reflektera över på sistone är om det finns folk som sköljer av toppen av aluminiumburkar (öl, läsk, energidryck etc) innan ni dricker ur dem? Det är ju egentligen inte så fräscht att ha munnen mot utsidan som personal eller andra kunder kan ha tagit på. Även om man inte dricker direkt ur burken så kommer ju drickan i alla fall i kontakt med locket som man viker ner i hålet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

En ny fråga.. något jag börjat reflektera över på sistone är om det finns folk som sköljer av toppen av aluminiumburkar (öl, läsk, energidryck etc) innan ni dricker ur dem? Det är ju egentligen inte så fräscht att ha munnen mot utsidan som personal eller andra kunder kan ha tagit på. Även om man inte dricker direkt ur burken så kommer ju drickan i alla fall i kontakt med locket som man viker ner i hålet.

Jag har för mig att jag reflekterade över det förr, när mammas och mormors bacillskräck hade gjort såpass mycket intryck på mig att jag aldrig delade flaska, bestick, tallrik eller annat med någon, och sånt som kom från butiken i färdigdrickaförpackningar (eller liknande) skulle prompt sköljas. Enda som finns kvar av den bacillskräcken är nog offentliga toaletter då man helst tar i saker med papper eftersom folk verkar vara sjukligt dåliga med att tvätta händerna.

Jag tror att baciller som finns på läskburkar egentligen borde vara luftburna och inte att de kommit dit för hand. Antalet burkar som finns per flak och hur mycket man egentligen vidrör andra burkars öppningar, eller ens den man själv tar, när man hämtar dricka gör nog att risken är rätt minimal. Om du ska ta en burk så pillar man väl sällan på resten av burkarna och speciellt inte deras flikar.

Jag skulle nog bara göra det utomlands om jag handlat i en mindre fräsch butik eller om bakteriefloran i allmänhet i det landet verkar dålig. Jag var i Egypten 2005 och riskerna för magförgiftning gjorde sig påminda överallt.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att baciller som finns på läskburkar egentligen borde vara luftburna och inte att de kommit dit för hand. Antalet burkar som finns per flak och hur mycket man egentligen vidrör andra burkars öppningar, eller ens den man själv tar, när man hämtar dricka gör nog att risken är rätt minimal. Om du ska ta en burk så pillar man väl sällan på resten av burkarna och speciellt inte deras flikar.

Jag skulle nog bara göra det utomlands om jag handlat i en mindre fräsch butik eller om bakteriefloran i allmänhet i det landet verkar dålig. Jag var i Egypten 2005 och riskerna för magförgiftning gjorde sig påminda överallt.

Bacillskräck är inte roligt, fyfan. >_< Jag har aldrig haft det själv men personer i min närhet har haft det.

Ja du har antagligen rätt i att det är större risk för luftburna bakterier (och därmed torde riskerna vara små) än att det kommer bakterier från någon som tagit i burkarna. Däremot i bröddisken tror jag att det pillas en del tyvärr, alla bemödar ju sig inte med att ta baguetter etc med de tängerna som brukar ligga framme.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bacillskräck är inte roligt, fyfan. >_< Jag har aldrig haft det själv men personer i min närhet har haft det.

Ja du har antagligen rätt i att det är större risk för luftburna bakterier (och därmed torde riskerna vara små) än att det kommer bakterier från någon som tagit i burkarna. Däremot i bröddisken tror jag att det pillas en del tyvärr, alla bemödar ju sig inte med att ta baguetter etc med de tängerna som brukar ligga framme.

Precis, och frukt utan skal ska också sköljas, om inte annat för de enorma mängder gift de besprutas med (eller som i bananers fall, rakt ner doppas i gifttunnor). Frukter som kläms en del på, som avokado, tomat och klämmentiner (lol) borde ju också sköljas om det är bakterier man är rädd för.

Jag var aldrig så rädd för bakterier att jag sköljde läsk etc, men de ville väl att det skulle göras. När jag först på universitetet började dela flaska med folk kände jag mig rebellisk. :mf_doof: Och klok, varför hade jag inte gjort detta förr? Immunförsvaret behöver tränas, tänker jag hela tiden nu, och jag har aldrig varit hemma från jobb eller skola på 8 år. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Formel för att konvertera centiliter till gram?

... med densiteten av vätskan som variabel förstås. Fattar inte varför jag inte hittar det på internet men men...

Formeln för densitet erhålls direkt från grundenheten, vilket är:

.

Vi vill dock ha det i enheten gram (och jag antar att volymen ska vara i kubikcentimeter):

Sålunda vill vi eliminera nämnaren (med volymen) för att få ut massan:

.

Formeln blir, med enheterna:

. Densitet av vätska, enhet gram per kubikcentimeter.

. Volym vätska, enhet kubikcentimeter.

. Sökt massa av vätska, enhet gram.

således:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Formeln för densitet erhålls direkt från grundenheten, vilket är:

.

Vi vill dock ha det i enheten gram (och jag antar att volymen ska vara i kubikcentimeter):

Sålunda vill vi eliminera nämnaren (med volymen) för att få ut massan:

.

Formeln blir, med enheterna:

. Densitet av vätska, enhet gram per kubikcentimeter.

. Volym vätska, enhet kubikcentimeter.

. Sökt massa av vätska, enhet gram.

således:

Verkar som om bilderna är lite trötta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Hej, det här är ju en liten löjlig fråga så tänkte att den här tråden kanske passar för det?

Jag har ett par jeans, ingenting fel alls på dom, dom är hela och i bra skick förutom att det där hållet som man knäpper igen med knappen, längst upp där på gylfen är nästan trasigt, det har trasats ut under tiden jag har använt jeansen och nu är det bara några trådar som håller ihop det hela.

Så jag tänkte på om det är någon här som har ett bra hemmafix för just sånahär saker?

Känns lite bortkastat att slänga ett par jeans som ändå är såpass hela utifrån den här lilla skitsaken. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det här är ju en liten löjlig fråga så tänkte att den här tråden kanske passar för det?

Jag har ett par jeans, ingenting fel alls på dom, dom är hela och i bra skick förutom att det där hållet som man knäpper igen med knappen, längst upp där på gylfen är nästan trasigt, det har trasats ut under tiden jag har använt jeansen och nu är det bara några trådar som håller ihop det hela.

Så jag tänkte på om det är någon här som har ett bra hemmafix för just sånahär saker?

Känns lite bortkastat att slänga ett par jeans som ändå är såpass hela utifrån den här lilla skitsaken. :)

Sy?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med maskin. Relativt simpelt i teorin, men jag tror inte jag skulle ge mig på det själv ändå.

Vad är det värsta som kan hända? Det kanske kommer se förjävligt ut men det är inte direkt exponerat. Några dubbelsömmar fram och tillbaka med maskin borde göra jobbet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så vitt jag vet kan du inte sy i jeanstyg utan en tjockare nål och tråd.unsure_1184240_0.gif

Edit: >_< har såklart gjort det för hand..

Jag har då lagat mina jeans med vanlig tråd och nål. Nålen är inga problem men et kraftigare tråd kan jag rekomendera, vanlig tråd håller inte så länge.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...