Jump to content

Resetråden


RavenE
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Blir två resor ned till kontinenten inom en månads tid här på försommaren! Först en vecka i Italien i maj och sedan en vecka i södra Tyskland två veckor senare. Ska bli hur trevligt som helst, jag reser alldeles för lite nu för tiden.

Vart ska du, när? :)

Jag åker på turné igen, för sjunde gången, på fredag. Som alltid är destinationerna hemliga så jag vet egentligen ingenting, men viss info har givits så jag gissar att vi åker till Schweiz eller Tjeckien, via Tyskland som alltid. Extra roligt blir det detta år för KTH:s orkester hörde av sig och sa att de inte har någon trummis, så på vägen hem kommer jag byta buss och åka söderut igen på en extra turné! :D 18 dagar turné, det kan bli tufft. Någon utmanade mig att åka på en tredje (Stockholms universitet) som börjar när nummer två slutar, men jag fegade ur :P

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vart ska du, när? :)

Jag åker på turné igen, för sjunde gången, på fredag. Som alltid är destinationerna hemliga så jag vet egentligen ingenting, men viss info har givits så jag gissar att vi åker till Schweiz eller Tjeckien, via Tyskland som alltid. Extra roligt blir det detta år för KTH:s orkester hörde av sig och sa att de inte har någon trummis, så på vägen hem kommer jag byta buss och åka söderut igen på en extra turné! :D 18 dagar turné, det kan bli tufft. Någon utmanade mig att åka på en tredje (Stockholms universitet) som börjar när nummer två slutar, men jag fegade ur :P

Åker ner till Freiburg på Lördag och kommer fara runt lite i omgivningarna i en vecka. Blir att damma av den gamla skoltyskan. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var som tusan! Freiburg har jag vissa kopplingar till. Skulle inte ha något emot en hel vecka där. Varför denna stad av alla ställen i Tyskland?

Har en vän som är där på utlandsstudier! Vi kommer gå runt lite i bergen och åka till Colmar över en dag och bara dricka bira och ha det bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite resor inplanerade i sommar!

2 veckor i juli för att hälsa på brorsan. Blir antagligen en vecka hos honom i Göteborg och sen drygt en vecka i Prag.

5-6 dagar i Göteborg (igen!) med en god vän i augusti, blir roadtrip ner och hem.

2 veckor i September med 3 vänner, resmål är inte spikat ännu, senaste pratet gick i de grekiska områdena. Korfu eller Rhodos nämndes.

Min kära mor sa att hon vill bjuda på en weekendresa för oss två i samband med min 25 årsdag, så blir väl något sådant i höst också.

Jäklar vad mycket det kändes som helt plötsligt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag åker på turné igen, för sjunde gången, på fredag. Som alltid är destinationerna hemliga så jag vet egentligen ingenting, men viss info har givits så jag gissar att vi åker till Schweiz eller Tjeckien, via Tyskland som alltid. Extra roligt blir det detta år för KTH:s orkester hörde av sig och sa att de inte har någon trummis, så på vägen hem kommer jag byta buss och åka söderut igen på en extra turné! :D 18 dagar turné, det kan bli tufft. Någon utmanade mig att åka på en tredje (Stockholms universitet) som börjar när nummer två slutar, men jag fegade ur :P

Turné nummer 1:

Linköping

Ungefär Hannover

Göttingen

Fulda

Tjeckien: Plzen

Frankfurt an der Oder (gränsen till Polen)

Färja från Swinoujscie

Gränna

Väl i Gränna bytte jag buss innan jag ens kom hem till Linköping och åkte med KTH ner till...

Turné nr 2:

Lund

Hamburg

Heidelberg

Stuttgart

En liten pluttby utanför Marburg, utanför Frankfurt a.M.

Lübeck

Skåne: Sjöbo

Linköping

Jädra kul gäng, båda två. Fick uppleva två likadana orkestrar men samtidigt rätt så annorlunda mot varandra. Svår setlist att sätta sig in i på stubben eftersom jag aldrig hört låtarna förr, men de var väldigt nöjda med min expressinlärning! :)

Åker ner till Freiburg på Lördag och kommer fara runt lite i omgivningarna i en vecka. Blir att damma av den gamla skoltyskan. ^_^

Det var som tusan! Freiburg har jag vissa kopplingar till. Skulle inte ha något emot en hel vecka där. Varför denna stad av alla ställen i Tyskland?

Har en vän som är där på utlandsstudier! Vi kommer gå runt lite i bergen och åka till Colmar över en dag och bara dricka bira och ha det bra!

Får jag fråga vilken flygplats du tog? Basel BMF EuroAirport eller nån annan? Tåg därefter, eller buss? Jag ska till samma ställe en vecka lite senare i juli. Tänkte höra smartaste alternativen.

Sen siktar jag på en tiodagare i Nederländerna i augusti! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag fråga vilken flygplats du tog? Basel BMF EuroAirport eller nån annan? Tåg därefter, eller buss? Jag ska till samma ställe en vecka lite senare i juli. Tänkte höra smartaste alternativen.

Japp, jag flög till Basel och det funkade gööööörsmidigt alltså. Roddade fram flygpriset genom momondo och fick det till 2300 kr tur och retur (utan bagage). Linköping -> Amsterdam -> Basel med KLM. Buss mellan Freiburg och flygplatsen går en gång i timmen och betalas på plats (kontant). Flygplatsen har en schweizisk och en fransk sida. Går man ut på den franska så är flygbussens hållplats 20 meter rakt fram. ^_^

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag flög till Basel och det funkade gööööörsmidigt alltså. Roddade fram flygpriset genom momondo och fick det till 2300 kr tur och retur (utan bagage). Linköping -> Amsterdam -> Basel med KLM. Buss mellan Freiburg och flygplatsen går en gång i timmen och betalas på plats (kontant). Flygplatsen har en schweizisk och en fransk sida. Går man ut på den franska så är flygbussens hållplats 20 meter rakt fram. ^_^

Låter ju najs. Var det 42 euro med Reisedienst, antar jag?

Har bokat nu iaf. Det är då fanken vad både flygbolagen själva och bokningssajter ska vara krångliga. Dessutom byttes priset flera gånger när jag höll på att kolla detaljerna, och andra biljetter försvann helt. Fick det till slut för femhundra spänn mer än vad jag kollade i förrgår :confused:

LIN-AMS är åtminstone samma pris på konstant, det är ju tur det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju najs. Var det 42 euro med Reisedienst, antar jag?

Har bokat nu iaf. Det är då fanken vad både flygbolagen själva och bokningssajter ska vara krångliga. Dessutom byttes priset flera gånger när jag höll på att kolla detaljerna, och andra biljetter försvann helt. Fick det till slut för femhundra spänn mer än vad jag kollade i förrgår :confused:

LIN-AMS är åtminstone samma pris på konstant, det är ju tur det.

Ja, det stämmer!

Haha, ja det var ett jävla meck fram och tillbaka mellan KLM:s, flygstolens och momodos hemsida innan vi fick till billigaste pris. Testade att rensa cachen innan jag skulle beställa, men det gjorde ingen skillnad. Kanske är en myt att flygbolagen höjer priserna på resor som man redan har sökt på innan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det stämmer!

Haha, ja det var ett jävla meck fram och tillbaka mellan KLM:s, flygstolens och momodos hemsida innan vi fick till billigaste pris. Testade att rensa cachen innan jag skulle beställa, men det gjorde ingen skillnad. Kanske är en myt att flygbolagen höjer priserna på resor som man redan har sökt på innan?

Mja, jag trodde att priserna stiger allteftersom planet blir mer och mer fullt. Att vissa resebyråer har billigare pris än flygets egen hemsida trodde jag berodde på att resebyråerna digitalt hänger på låset och därefter smockar på ett stigande ockertillägg som ökar allteftersom de normala sätena blir dyrare. Det kanske fortfarande är så, men mina bokningar sade lite grann emot den teorin eftersom det blev billigare än hemsidan när jag köpte från Flygstolen.

Hursomhelst, ska bli en trevlig resa det här. Troligen bättre än de båda turnéerna tillsammans :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

På lördag morgon drar jag iväg till San Francisco i 12 dagar. Det känns rätt konstigt att jag om mindre än tre dygn kommer befinna mig på jordklotets andra halva, men jag ser förstås fram emot det. Kommer hälsa på min syster som varit au pair i närheten av stan ett bra tag. Så det känns riktigt bra med någon som kan området och kan guida. Eftersom jag är jag hoppas jag hinna besöka en skivbutik vid Telegraph Hill jag sett på nätet som verkar sjukt skön. Annars blir det väl en hel del turistiga aktiviteter och fotvandring genom stan, samt sightseeing i naturnära Halfmoon Bay där jag bor mestadelen av tiden.

Blir även korta avstickare till Las Vegas inklusive Grand Canyon och troligtvis Los Angeles. Så nu gäller det bara att bli insläppt, hoppas på att min ESTA fortfarande gäller samt att tullmännen godkänner pepparkakor och turkisk peppar (efterlängtat svenskt godis beställt av syrran) i kabinen. :P

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Kom hem från Prag igår. Fett nice stad. Bodde på ett hotell mitt i gamla stan, 5 minuter promenad till Astronomiska Uret och torget.

Glidit runt på guidade turer, pubrundor på kvällarna, ätit och druckit gott.

Kan lätt tänka mig att åka tillbaka, men hoppas kunna stanna längre än en långweekend.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem från Prag igår. Fett nice stad. Bodde på ett hotell mitt i gamla stan, 5 minuter promenad till Astronomiska Uret och torget.

Glidit runt på guidade turer, pubrundor på kvällarna, ätit och druckit gott.

Kan lätt tänka mig att åka tillbaka, men hoppas kunna stanna längre än en långweekend.

Taylor Davis spelar i Prag snart, nästan så man e sugen på åka dit. http://www.taylordavisviolin.com/tour/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...