Jump to content

Resetråden


RavenE
 Share

Recommended Posts

Ska till New York med familjen 28 mars till 6 april! Kommer bli jävligt kul framförallt eftersom att det är just New York, men dessutom för att jag aldrig har varit i USA innan. Har ni några tips på vad man kan/måste göra när man är där? Jag, min bror och pappa är musikintresserade så saker på det temat uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska till New York med familjen 28 mars till 6 april! Kommer bli jävligt kul framförallt eftersom att det är just New York, men dessutom för att jag aldrig har varit i USA innan. Har ni några tips på vad man kan/måste göra när man är där? Jag, min bror och pappa är musikintresserade så saker på det temat uppskattas!

Jazzklubbarna förstås… ärligt talat, vi mellanlandade där och fick som ett resultat av försenade flyg ett dygn i New York och gjorde allt det turistiga, det rekommenderas, staden i sig är helt sjuk och vad du än gör så kommer du att bli uppslukad av pulsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Lider av post-rese-depression. Min grövsta hittills! Vi kom hem från New York igår och jag kan säga att jag minst sagt blev kär. VIlken underbar stad! Förutom den underbara känslan av att bara vara där, känna stämningen, se alla olika kulturer och bara ta in staden så har jag ätit den godaste köttbiten någonsin (på Smith & Wollensky's), druckit en massa olika sorters öl jag aldrig hört talas om innan, sett The Dillinger Escape Plan live på Webster Hall, shoppat en massa kläder och fyndat några vinyler på Bleecker Street Records. Detta var bara en bråkdel av allt vi hann med under veckan. Vi var aldrig längre norrut än The Loeb Boathouse i Central Park men lyckades ändå fylla hela veckan med aktiviteter. Jag lär åka tillbaka många gånger. Förhoppningvis har jag råd snart igen!

Nu ska jag dra igång How I Met Your Mother för att försöka stilla New York-abstinensen lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lider av post-rese-depression. Min grövsta hittills! Vi kom hem från New York igår och jag kan säga att jag minst sagt blev kär. VIlken underbar stad! Förutom den underbara känslan av att bara vara där, känna stämningen, se alla olika kulturer och bara ta in staden så har jag ätit den godaste köttbiten någonsin (på Smith & Wollensky's), druckit en massa olika sorters öl jag aldrig hört talas om innan, sett The Dillinger Escape Plan live på Webster Hall, shoppat en massa kläder och fyndat några vinyler på Bleecker Street Records. Detta var bara en bråkdel av allt vi hann med under veckan. Vi var aldrig längre norrut än The Loeb Boathouse i Central Park men lyckades ändå fylla hela veckan med aktiviteter. Jag lär åka tillbaka många gånger. Förhoppningvis har jag råd snart igen!

Nu ska jag dra igång How I Met Your Mother för att försöka stilla New York-abstinensen lite.

Men det låter ju ändå fantastiskt i och med att möjligheten att åka dit igen finns kvar!

Jag ska själv till New York (och LA, San Francisco och Portland)i början av juni. Vi blir tre grabbar, inklusive forumets AngryAxel. Kommer bli nice.

Om du har några fler tips på saker att göra får du jättegärna skriva dem. De du redan nämnt låter alla som saker jag skulle vilja göra!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det låter ju ändå fantastiskt i och med att möjligheten att åka dit igen finns kvar!

Jag ska själv till New York (och LA, San Francisco och Portland)i början av juni. Vi blir tre grabbar, inklusive forumets AngryAxel. Kommer bli nice.

Om du har några fler tips på saker att göra får du jättegärna skriva dem. De du redan nämnt låter alla som saker jag skulle vilja göra!

Jag kan ge lite tips om du vill! Barcade är en riktigt schysst bar som, vilket namnet skvallrar om, är inrett med gamla retro- och arkadspel som man för spela på för 25 cent. De har väldigt mycket speciella öl, lär falla dig i smaken. Ligger i Brooklyn. Gällande käk tyckte jag Meatball Shop var fint, finns på ett par ställen. Och Panna 2! Panna 2 är en indisk restaurang i East Village. Tror själva restaurangen mäter typ 30 kvadratmeter, dessa är dock fullsmockade med bord, stolar och enorma mängder ljusslingor och andra glittriga saker, det är en brandskyddsansvarigs värsta mardröm. Schysst käk och man får ta med egen alkohol. Vi satt kvar längst vilket ledde till att alla andra gäster gav oss sin alkohol när de gick hem. Väldigt välkommet. Här är en bild:

OVY3Rd6.jpg?1

En rolig grej är att det ligger en identisk restaurang vägg i vägg, undrar vem som totalt snott den andres koncept. :P Och hela ta-med-egen-alkohol-grejer är ganska underlig, de möter en i dörren och rycker den kvickt som fan ur händerna på en, för att sedan servera den under middagens gång. Sen är Union Pool en schysst klubb. Inte jättehetsigt men ändå kul om man vill dansa. Bra priser, roligt folk och en mysig bakgård. Ligger i Williamsburg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ge lite tips om du vill! Barcade är en riktigt schysst bar som, vilket namnet skvallrar om, är inrett med gamla retro- och arkadspel som man för spela på för 25 cent. De har väldigt mycket speciella öl, lär falla dig i smaken. Ligger i Brooklyn. Gällande käk tyckte jag Meatball Shop var fint, finns på ett par ställen. Och Panna 2! Panna 2 är en indisk restaurang i East Village. Tror själva restaurangen mäter typ 30 kvadratmeter, dessa är dock fullsmockade med bord, stolar och enorma mängder ljusslingor och andra glittriga saker, det är en brandskyddsansvarigs värsta mardröm. Schysst käk och man får ta med egen alkohol. Vi satt kvar längst vilket ledde till att alla andra gäster gav oss sin alkohol när de gick hem. Väldigt välkommet. Här är en bild:

En rolig grej är att det ligger en identisk restaurang vägg i vägg, undrar vem som totalt snott den andres koncept. :P Och hela ta-med-egen-alkohol-grejer är ganska underlig, de möter en i dörren och rycker den kvickt som fan ur händerna på en, för att sedan servera den under middagens gång. Sen är Union Pool en schysst klubb. Inte jättehetsigt men ändå kul om man vill dansa. Bra priser, roligt folk och en mysig bakgård. Ligger i Williamsburg.

Tack för mycket bra tips!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det låter ju ändå fantastiskt i och med att möjligheten att åka dit igen finns kvar!

Jag ska själv till New York (och LA, San Francisco och Portland)i början av juni. Vi blir tre grabbar, inklusive forumets AngryAxel. Kommer bli nice.

Om du har några fler tips på saker att göra får du jättegärna skriva dem. De du redan nämnt låter alla som saker jag skulle vilja göra!

Absolut!

----------------------

Några tips (eftersom jag var där med familjen blir det nog mest mattips):

Jones Cafe på Great Jones Street. En pytteliten restaurang (ungefär i storlek med den som Tweak beskrev) med bra mat och jukebox! Om ni går dit måste ni testa deras Cajun Martini, vilket innebär vodka med jalapeño. Skitstark och väldigt svårdrucken, men definitivt en upplevelse! Mark Ibold, fd bassist och gitarrist i Sonic Youth, jobbar som bartender här. Han jobbade dock inte när jag var där...

Vi åt dessutom på The Stanton Social (på övervåningen. Är osäker på om nedervåningen hade samma stil). Ett riktigt hippt ställe på Stanton Street. Här existerar inga för-, huvud- eller efterrätter utan servitrisen kommer in med olika smårätter allteftersom kvällen fortskrider (kanske kan jämföras med tapas). Det spelas modern musik på riktig volym, men absolut inte för högt (det var fortfarande lätt att konversera). Tror vi såg människor i alla åldersgrupper, men mest folk i 21-40-årsåldern. Det blev vår allas favoritrestaurang under veckan.

Smith & Wollensky, på 49th Street & Third Avenue, är ett lite dyrare ställe. Vi kände dock för att lyxa till det lite sista kvällen. En köttbit här kostar runt 50 dollar men den är värd det! Det bästa köttet jag någonsin ätit.

Som sagt, Bleecker Street Records, som numera ligger på West Fourth Street, är en vinylbutik med ett stort utbud av både nya och begagnade vinyler. De har dessutom en raritet-sektion med många skivor med högt samlarvärde.

Jag och min bror bröt oss loss från föräldrarna en kväll och drog på The Dillinger Escape Plan. Nu är ju Webster Hall den enda konsertlokalen jag varit på i NYC men jag gillade den! Ölen kostar dock åtta dollar (för en Stella), men atmosfären var grym. Ett tips om något bra band spelar!

Edit: Vi hamnade av en slump på Pop International Galleries någonstans på södra delen av Broadway. Just nu är det en fotoutställning av Bob Gruen där. Jag vet inte hur länge den kommer sitta uppe men om den gör det när ni är där rekommenderar jag ett besök. Öppningsceremonin var dagen innan vi hittade dit och då var tydligen, enligt ägaren, medlemmar från bland annat Led Zeppelin där. Stort!

Redigerad av Adriian
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Imorgon bär det av på familjeresa till Italien. Givetvis har det varit en riktigt tung jobbvecka med sena och långa arbetsdagar så därför sitter jag bara här och sörplar loka fast jag egentligen borde packa för fulla muggar. Nåja, får väl sätta igång snart.

Det blir bilresa genom Tyskland och Österrike och sedan får vi se vart vi hamnar. Fokus ligger i alla fall på italienska västkusten, möjligen Sicilien också. Jag har inte varit utomlands på flera år (Åland räknas inte...) så jag ser fram emot det. Lite drygt tre veckor blir jag borta innan vardagen tränger sig på igen. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Imorgon bär det av på familjeresa till Italien. Givetvis har det varit en riktigt tung jobbvecka med sena och långa arbetsdagar så därför sitter jag bara här och sörplar loka fast jag egentligen borde packa för fulla muggar. Nåja, får väl sätta igång snart.

Det blir bilresa genom Tyskland och Österrike och sedan får vi se vart vi hamnar. Fokus ligger i alla fall på italienska västkusten, möjligen Sicilien också. Jag har inte varit utomlands på flera år (Åland räknas inte...) så jag ser fram emot det. Lite drygt tre veckor blir jag borta innan vardagen tränger sig på igen. B)

Vad är det nu du jobbar med... ? Jag vill säga antingen personlig assistent, billackerare eller typ byråkrat... men det är antagligen fel? Du kanske inte ville berätta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Skrivet (redigerad)

Var i Prag 4 dagar förra veckan, riktigt trevlig stad! Utöver de vanliga turistmålen (Astronomiska uret, Karlsbron osv) så besökte jag även Indoor Skydiving (vindtunnel)!

Åkte dit med min bror som gjort det där förut och blivit tjenis med en i personalen så han fixade grymt pris. Satan så svårt! Behövdes inte alls stora rörelser för att man skulle snurra ur kurs.

Redigerad av RavenE
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Är hemma igen sedan några dagar. Hann på resan med att besöka Pisa, Florens, Rom, Sorrento, och Pompei. Att resa runt i bil är ganska intensivt och stundtals gör starka viljor att det kan bli rätt jobbigt men har i alla fall fått uppleva en hel del. Italien är ett vackert land med många makalösa byggnader, , ruiner, vackra bergslandskap och kuststräckor. Maten kan man inte direkt klaga på. Pizzorna var ju ganska annorlunda än man var van vid, färska salladsblad på en vegetarisk pizza till exempel. I mataffärerna kan man köpa billiga vinsorter för så lite som 1,50 euro. Inte för att jag är någon vinfantast, men det var ändå kul att se vinpavor säljas ungefär som om de vore mellanmjölk. Riktigt goda grönsaker och frukter och i stort sett alltid färskt butiksbakat bröd som man sedan bredde ricotta på. Mmm... Badmässigt kan man inte heller klaga. Både stora sandstränder och klippiga badställen med härligt salt medelhavsvatten.

Trafiken är livlig och vill man komma någonstans får man vara fräck, det märktes ganska omgående. Kommer nog heller aldrig i hela mitt liv se så många mopeder och vespor som jag gjort på Amalfikusten. Vi anlände mitt när någon sorts festival pågick och varenda kille kom farande skjutsandes sin tjej på vägarna och längs gatorna stod mopparna på rad kilometervis. Slogs också av hur lite amerikansk och engelsk musik som spelades i italiensk radio. Man märker hur anglofierat Sverige är när man kommer söderut i Europa.

Samhällsstrukturellt lämnar landet en del att önska. Det beryktade sopproblemet gjorde sig påmint så fort man lämnade autostradorna och åkte in på mindre vägar. Man fick sällan kvitton vid exempelvis bensinstationer eller småkiosker. Trafiksituationen i Rom gör att jag nog aldrig kommer tycka det är jobbigt att åka bil i Stockholm igen. Och efter ett bilinbrott fick man sitta hos en måttligt skyndsam lokalpolis och skriva en anmälan där frågorna var ställda på tyska eller italienska... och svaren blev på engelska. Tråkigt att råka ut för, men ställer man en fullpackad semesterbil på en ocentral sunkparkering så bjuder man väl in till smörgåsbord. Jag blev inte av med något viktigt, men dessvärre andra i familjen.

Såhär i efterhand önskar jag också att jag tagit med ett italienskt lexikon. Engelska kom man inte så långt med.

Och alperna, alltså.. Längtar redan tillbaka.

Åkte igenom Schweiz till och från Italien även fast det inte var tänkt från början. Riktigt vackert med alla vattenfall och gamla alpbyar!

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Har någon varit i Brazilien?

Jag har lärt känna en kille för ett par år sedan. För att göra en lång historia kort: Jag trollade på ett Brazilianskt forrum (hör och häpna :rolleyes: ) och den här killen kontaktade mig och vi har blivit riktigt goda vänner. Vi skickar videoklipp, ljudfiler meddelande etc till varandra ganska ofta. Och rings mm

Han tjatade ganska mycket att jag skulle komma till Brasilein under VM och bo hos honom men det blev inte av.

Jag skulle gärna åka till Brasilien, älskar att resa och brukar vara väldigt fri i mitt resande och inte oroa mig för saker och ting. Det brukar lösa sig...

Men jag har börjat fega lite ang Brasilien. Jag har nog blivit förstörd av att ha sett alla beheading videos på Flashback och har nog fått en jävligt skev bild av Brasilien.

Har hört att de kidnappar folk och stoppar dem i oljefat fyllda med bensin och tänder på om de inte får betalt.

beheading är vanligt förekommande...

Lite smårädd att bli kidnappad av los zetas eller påhoppad och rånmördad av nån random snubbe i nån jävla faela.

Killen jag känner är väldigt städad, har ett bra jobb och ett shysst boende. Verkar vara så i alla fall.

Frågan är: Hur farligt är det egentligen i Brasilien? Och om man hade träffat snubben där nere så ahde han lätt velat bjuda hem mig, hade man följt med? Funkar ju inte att bara sitta och uggla på hotellet för att man är rädd, men vad stämmer om brasilien egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är: Hur farligt är det egentligen i Brasilien? Och om man hade träffat snubben där nere så ahde han lätt velat bjuda hem mig, hade man följt med? Funkar ju inte att bara sitta och uggla på hotellet för att man är rädd, men vad stämmer om brasilien egentligen?

Du glömde skriva vart din kompis bor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...