Jump to content

Resetråden


RavenE
 Share

Recommended Posts

Japan

Missa inte Tokyos nattliv! Rekommenderar varmt Club Camalot i Shinjukudistriktet. Ett måste i Japan är även att köra en helnattare på en karaokebar. 3000 yen skallen (300 spänn) så får man dricka obegränsat och vråla halsen utav sig i ett eget rum med sitt sällskap, verkligen hur kul som helst! Resten utav mina tips känns väldigt uppenbara om man är intresserad utav landet, Hiroshima, Kyoto, Mt Fuji osv osv

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Missa inte Tokyos nattliv! Rekommenderar varmt Club Camalot i Shinjukudistriktet. Ett måste i Japan är även att köra en helnattare på en karaokebar. 3000 yen skallen (300 spänn) så får man dricka obegränsat och vråla halsen utav sig i ett eget rum med sitt sällskap, verkligen hur kul som helst! Resten utav mina tips känns väldigt uppenbara om man är intresserad utav landet, Hiroshima, Kyoto, Mt Fuji osv osv

Tack för tipsen! Har tyvärr bara fyra nätter i Tokyo. :doh: Var i Turkiet och jobbade när de andra bokade resan så jag hade inte så mycket att säga till om. Men ett par utekvällar lär man ju hinna med ändå. Fast vi kommer förmodligen bara hålla oss i Tokyo.

Kareoken låter trevligt, på det sättet slipper man ju göra bort sig för halva baren..

Vart ska ni vara i Thailand? Kan bara tipsa om två saker, besök orter som inte är turistställen och pröva all mat, den godaste maten kostar typ 10 spänn och säljs på gatan från "mopeder", helt klart!

Vi har inga boende bokade för resan över huvud taget förutom under jul och nyår, som kommer spenderas på Filippinerna. Så med andra ord är vi öppna för alla möjliga förslag på ställen i Thailand!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen! Har tyvärr bara fyra nätter i Tokyo. :doh: Var i Turkiet och jobbade när de andra bokade resan så jag hade inte så mycket att säga till om. Men ett par utekvällar lär man ju hinna med ändå. Fast vi kommer förmodligen bara hålla oss i Tokyo.

Kareoken låter trevligt, på det sättet slipper man ju göra bort sig för halva baren..

Tokyo Tower och Akihabara electric town är båda måsten också. Akihabara är inte alls många minuter tunnelbana från centrala Tokyo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Later asfett, Fiskaren. Hur manga ar ni och hur gamla? Vad har ni for budget?

Vi har nu droppat av bilen i San Francisco och spenderat ett par dagar har. Pa fredag flyger vi till Mexiko!

Vi är fyra stycken grabbar på 20 vårar. Först så räknade vi på runt 80 000 men jag misstänker att det var lite snålt räknat. Med allt man införskaffat sig innan resan så skulle jag gissa på nästan 100 000. Bara vaccinet gick på typ 4000..

Då räknar jag med en detaljerad rapport om allt man bör göra i Mexiko sen ;)

Tokyo Tower och Akihabara electric town är båda måsten också. Akihabara är inte alls många minuter tunnelbana från centrala Tokyo.

Det ska garanterat kollas upp, man tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag är reseledare för min orkesters årliga europaturné, och fyfan vad roligt det kommer bli. Jag har åkt på 4 turnéer och vi har tagit oss till Tyskland de flesta dagar, men även Nederländerna, Österrike, Tjeckien, Polen, Litauen, Lettland, Italien, Slovenien...

Allting är hemligt för alla resenärer och det är bara jag och ca 4 till som vet nånting (läs: ALLT, in i minsta telefonnummer). Resten, ca 45 personer, är helt ovetande och kommer inte veta om vi ska till Tyskland eller Tjeckien förrän de vaknar på morgonen och sätter sig på bussen (ja, bussen!). De får en lapp där det står telefonnummer till vem som är dagsansvarig och en utprintad karta på den stad vi ska till, med punkter för boende (oftast gympasalar) och spelningar på ölhak, torg, festivaler och stadscentrum. De får inte veta mer än dag för dag heller, så varje dag är en överraskning.

Eftersom allt är hemligt får jag inte berätta ens här på sajten, men FAN vad roligt det ska bli! :D Jag har suttit sex timmar ikväll och plottat in vart vi ska och kan åka i Europa i Google Maps. Senare kommer det verkligt intressanta ta vid, när jag ska ringa till nån restaurang i sydtyskland och begära gratis öl och mat för att vi spelar för dem en kvart och drar fett mycket publik och kunder... Dessa förhandlingar ska göras på tyska.

TAGGGAAAAAA!! :w000t:

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är reseledare för min orkesters årliga europaturné, och fyfan vad roligt det kommer bli. Jag har åkt på 4 turnéer och vi har tagit oss till Tyskland de flesta dagar, men även Nederländerna, Österrike, Tjeckien, Polen, Litauen, Lettland, Italien, Slovenien...

Allting är hemligt för alla resenärer och det är bara jag och ca 4 till som vet nånting (läs: ALLT, in i minsta telefonnummer). Resten, ca 45 personer, är helt ovetande och kommer inte veta om vi ska till Tyskland eller Tjeckien förrän de vaknar på morgonen och sätter sig på bussen (ja, bussen!). De får en lapp där det står telefonnummer till vem som är dagsansvarig och en utprintad karta på den stad vi ska till, med punkter för boende (oftast gympasalar) och spelningar på ölhak, torg, festivaler och stadscentrum. De får inte veta mer än dag för dag heller, så varje dag är en överraskning.

Eftersom allt är hemligt får jag inte berätta ens här på sajten, men FAN vad roligt det ska bli! :D Jag har suttit sex timmar ikväll och plottat in vart vi ska och kan åka i Europa i Google Maps. Senare kommer det verkligt intressanta ta vid, när jag ska ringa till nån restaurang i sydtyskland och begära gratis öl och mat för att vi spelar för dem en kvart och drar fett mycket publik och kunder... Dessa förhandlingar ska göras på tyska.

TAGGGAAAAAA!! :w000t:

Oj, imponerad över att ta ansvar för att allt funkar för 50 personer. Aldrig förstått att ni är så många, brukar väl vara ca <20, på de klipp du lägger upp, eller är jag ute på min årliga cykelturné? ;)

Spelar ni alla ihop på turnén? Dvs. Ska restaurangerna ha plats för, och vilja bjuda på mat åt, så många?

Har ni några stopp som görs varje år?

Nu kan jag ha drömt, men visst spelade ni årligen på någon plats när kossorna släpptes ut på bete, finns det någon sådan plats, där folk minns er i ex. Tyskland?

Berätta gärna mer när du vet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, imponerad över att ta ansvar för att allt funkar för 50 personer. Aldrig förstått att ni är så många, brukar väl vara ca <20, på de klipp du lägger upp, eller är jag ute på min årliga cykelturné? ;)

Spelar ni alla ihop på turnén? Dvs. Ska restaurangerna ha plats för, och vilja bjuda på mat åt, så många?

Har ni några stopp som görs varje år?

Nu kan jag ha drömt, men visst spelade ni årligen på någon plats när kossorna släpptes ut på bete, finns det någon sådan plats, där folk minns er i ex. Tyskland?

Berätta gärna mer när du vet. :)

Vi är 53 aktiva just nu enligt vår sökmotor (den interna hemsidan är byggd av datanördar sen tolv-femton år tillbaka så vissa lösningar är till och med mer sofistikerade än facebook...), men vi är å andra sidan fler än vi brukar vara. Vi har såklart måttstockar för hur många som får spela vissa instrument så att vi inte blir för många och inte låter helt skevt fördelat rent musikaliskt. Men ja, vi är rätt många på spelningar och det brukar väl vara 35 pers med instrument och 10 som dansar.

Ja, det brukar inte vara några problem att få in allihopa. Beroende på spelplats och stad så kan ju restaurangägarna vara mer eller mindre villiga att bjuda, så det brukar bli ungefär hälften av middagarna som resenärerna får betala själva. Det finns inget som slår en riktigt, riktigt bra show i en jättemysig stad, med tyskar som kommer fram och klappar händerna och dricker öl ihop och som efteråt vill bjuda på en runda. Att äta middag hos en personal som är jättetacksamma för att ha fått en huvudattraktion till sin restaurang, det är guld värt. Att kunna få höra någon tysk restaurangägare säga att "äh, flaskölen är slut men jag har två fat här så dem keggar vi på. Drick!" :D

Ja, det finns en stad som ligger precis söder om Stuttgart som vi besökt varje år (utom ett) sedan 1985, men allt annat är olika. Några stopp finns ju som blir favoriter i repris, men faran med det är att det blir förutsägbart. Det är lite trist att vara hur uppskattad som helst på ett ställe och bli bjuden hela middagssittningar och stadsfestivaler om vi kommer tillbaka året därpå, bara för att tacka nej till detta för att man vill ta sig någon annanstans det året istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Just hemkommen från Krakow, Polen.

Var bara en weekend, men överlag blev jag possitivt överraskad. Aldrig varit i Polen över huvud taget tidigare - så jag hade väl lite förutfattade meningar. Men stadskärnan skulle lika väl kunna vara på Södermalm i Stocksholm. Delvis till och med finare - flera riktigt pampiga byggnder.

Vacker akitektur, många och billiga restauranger med hög standard. Folket verkar trevliga och de allra flest pratar god engelska. Utelivet såg jag inte mycket av - men PUBar verkar det finans några av - priserna har jags vårt att uttala mig om. Men garanterat betydligt billigare än både Stockholm och Dublin.

Utanför statskärnan var det lite ruffigare och så som jag hade tänkt mig Polen inna jag kom dit - men det är ta mig fan så det ska vara. Hade blivit besviken om det var fantastiskt vackert över allt.

Under vistelsen var jag på tur till Auschwitz Birkenau - såklart mycket intressant och gripande. Var rädd att det hade kommersialiserats och förstörts - men det kändes genuint och minimal åverkan hade gjorts på det som finns kvar av lägret. Ett måste att besöka.

Besökte även en saltgruva som finns några mil utanför Krakow. Den är enorm, och väldigt vacker invändigt. Man får komma 3 våningar ner, 110 m under jorden (finns ytterligare 6 våningar som inte är öppet publikt) och längst inne finns en enorm kyrka ingrävd i berget.

Salt-Mine_1242987_0.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu bokat flyg till Sri Lanka i början på januari, stannar i tre veckor. Åker tillsammans med en vän.

Är lite kluven till det här med vaccinering, det lika många olika åsikter om vad man bör vaccineras med som det finns vaccin. Vissa rekommenderar ett vaccin, andra fem.

Jag har tidigare bara rest inom EU och detta blir således min första Asienresa. Har aldrig heller upplevt något, hur ska jag uttrycka mig, "av lite lägre standard" än det som finns här i västlandet, med risk för allvarliga sjukdomar etc. Vet inte vad jag bör akta mig för o.s.v.

Ge mig gärna lite tips generellt, men främst vaccineringen. Har som sagt ingen aning om vad som gäller. Vi kommer att vistas på sydväst-kusten, inte i några storstäder men samtidigt heller inte ute på landsbygden. Vi kanske gör lite äventyrliga saker, men i övrigt siktar vi på en bekväm resa. Sola, bada, surfa, kanske lite dykning och fest. Gärna käka god mat.

Räcker det med hepatit A? Har läst lite rekommendationer att det funkar vid en såpass kort vistelse. I sådana fall, måste jag ta tre doser eller räcker det med en? Känner helst inte för att lägga ut 1500 när jag kan komma undan med en tredjedel av det, har ändå inte tänkt att åka till Asien på ett tag efter detta...

När jag var liten grabb vaccinerades jag ju mot polio... Är det något som jag bör fylla på (i allmänhet) eller finns det kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu bokat flyg till Sri Lanka i början på januari, stannar i tre veckor. Åker tillsammans med en vän.

Är lite kluven till det här med vaccinering, det lika många olika åsikter om vad man bör vaccineras med som det finns vaccin. Vissa rekommenderar ett vaccin, andra fem.

Jag har tidigare bara rest inom EU och detta blir således min första Asienresa. Har aldrig heller upplevt något, hur ska jag uttrycka mig, "av lite lägre standard" än det som finns här i västlandet, med risk för allvarliga sjukdomar etc. Vet inte vad jag bör akta mig för o.s.v.

Ge mig gärna lite tips generellt, men främst vaccineringen. Har som sagt ingen aning om vad som gäller. Vi kommer att vistas på sydväst-kusten, inte i några storstäder men samtidigt heller inte ute på landsbygden. Vi kanske gör lite äventyrliga saker, men i övrigt siktar vi på en bekväm resa. Sola, bada, surfa, kanske lite dykning och fest. Gärna käka god mat.

Räcker det med hepatit A? Har läst lite rekommendationer att det funkar vid en såpass kort vistelse. I sådana fall, måste jag ta tre doser eller räcker det med en? Känner helst inte för att lägga ut 1500 när jag kan komma undan med en tredjedel av det, har ändå inte tänkt att åka till Asien på ett tag efter detta...

När jag var liten grabb vaccinerades jag ju mot polio... Är det något som jag bör fylla på (i allmänhet) eller finns det kvar?

Jag gillar att du rådfrågar medlemmarna på GTAsajten om detta ;)

Mitt tips är att fråga en vaccinationsmottagning och gå efter deras rekommendation, och då en icke vinstdrivande sådan då de lär vilka sälja på dig allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu bokat flyg till Sri Lanka i början på januari, stannar i tre veckor. Åker tillsammans med en vän.

Är lite kluven till det här med vaccinering, det lika många olika åsikter om vad man bör vaccineras med som det finns vaccin. Vissa rekommenderar ett vaccin, andra fem.

Jag har tidigare bara rest inom EU och detta blir således min första Asienresa. Har aldrig heller upplevt något, hur ska jag uttrycka mig, "av lite lägre standard" än det som finns här i västlandet, med risk för allvarliga sjukdomar etc. Vet inte vad jag bör akta mig för o.s.v.

Ge mig gärna lite tips generellt, men främst vaccineringen. Har som sagt ingen aning om vad som gäller. Vi kommer att vistas på sydväst-kusten, inte i några storstäder men samtidigt heller inte ute på landsbygden. Vi kanske gör lite äventyrliga saker, men i övrigt siktar vi på en bekväm resa. Sola, bada, surfa, kanske lite dykning och fest. Gärna käka god mat.

Räcker det med hepatit A? Har läst lite rekommendationer att det funkar vid en såpass kort vistelse. I sådana fall, måste jag ta tre doser eller räcker det med en? Känner helst inte för att lägga ut 1500 när jag kan komma undan med en tredjedel av det, har ändå inte tänkt att åka till Asien på ett tag efter detta...

När jag var liten grabb vaccinerades jag ju mot polio... Är det något som jag bör fylla på (i allmänhet) eller finns det kvar?

Det är nog, som the dude säger, svårt för oss att svara på med någon säkerhet. Men när jag åkte till Thailand hann jag inte vaccinera mig. Jag var där i nästan två veckor och åt/drack allt som man gjorde där. Utan att märka av några sjukdomar. Det enda, var väl ett hundratal bett av någon slags myror som var lite som de värsta möjliga myggbetten. Men det gick ju över ;)

Nästa gång tar jag nog en spruta, men i regel undviker jag det om man inte måste.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, klart jag förstår att ingen vet konkret vad jag bör ta eller inte. Men eftersom att så många olika läkare och vaccinationscentraler säger olika kanske någon som reser mycket till Asien en bättre generell uppfattning. Det lutar i alla fall åt att jag bara tar för hepatit A, eftersom vi ska vara där i knappt tre veckor bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

När jag bokar flygbiljetter sätter jag alltid min titel som "Dr." men får ändå alltid "Mr." istället. Är det något slags bedömningsteam som sitter och kollar upp sånt?

Folk har poängterat att jag inte borde skoja så eftersom de i sjukdomsfall kollar passagerarlistan efter doktorer. Men det finns andra sorters doktorer än läkare, typ doktor i paleontologi eller kemi. Dessutom är det ju ganska oförskämt att anta att bara för att man är av ett visst yrke ska behöva stå på stand-by 24/7 för flygbolagets skull.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag bokar flygbiljetter sätter jag alltid min titel som "Dr." men får ändå alltid "Mr." istället. Är det något slags bedömningsteam som sitter och kollar upp sånt?

Folk har poängterat att jag inte borde skoja så eftersom de i sjukdomsfall kollar passagerarlistan efter doktorer. Men det finns andra sorters doktorer än läkare, typ doktor i paleontologi eller kemi. Dessutom är det ju ganska oförskämt att anta att bara för att man är av ett visst yrke ska behöva stå på stand-by 24/7 för flygbolagets skull.

Är inte läkare edsvurna att alltid hjälpa till i nödfall?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag bokar flygbiljetter sätter jag alltid min titel som "Dr." men får ändå alltid "Mr." istället. Är det något slags bedömningsteam som sitter och kollar upp sånt?

Folk har poängterat att jag inte borde skoja så eftersom de i sjukdomsfall kollar passagerarlistan efter doktorer. Men det finns andra sorters doktorer än läkare, typ doktor i paleontologi eller kemi. Dessutom är det ju ganska oförskämt att anta att bara för att man är av ett visst yrke ska behöva stå på stand-by 24/7 för flygbolagets skull.

De "bedömer" kanske att det är osannolikt att en 23-åring(?) har doktorerat?

Är inte läkare edsvurna att alltid hjälpa till i nödfall?

Ja, många är det. Men svenska läkare svär inte ed.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Jag är reseledare för min orkesters årliga europaturné, och fyfan vad roligt det kommer bli. Jag har åkt på 4 turnéer och vi har tagit oss till Tyskland de flesta dagar, men även Nederländerna, Österrike, Tjeckien, Polen, Litauen, Lettland, Italien, Slovenien...

Allting är hemligt för alla resenärer och det är bara jag och ca 4 till som vet nånting (läs: ALLT, in i minsta telefonnummer). Resten, ca 45 personer, är helt ovetande och kommer inte veta om vi ska till Tyskland eller Tjeckien förrän de vaknar på morgonen och sätter sig på bussen (ja, bussen!). De får en lapp där det står telefonnummer till vem som är dagsansvarig och en utprintad karta på den stad vi ska till, med punkter för boende (oftast gympasalar) och spelningar på ölhak, torg, festivaler och stadscentrum. De får inte veta mer än dag för dag heller, så varje dag är en överraskning.

Eftersom allt är hemligt får jag inte berätta ens här på sajten, men FAN vad roligt det ska bli! :D Jag har suttit sex timmar ikväll och plottat in vart vi ska och kan åka i Europa i Google Maps. Senare kommer det verkligt intressanta ta vid, när jag ska ringa till nån restaurang i sydtyskland och begära gratis öl och mat för att vi spelar för dem en kvart och drar fett mycket publik och kunder... Dessa förhandlingar ska göras på tyska.

TAGGGAAAAAA!! :w000t:

IMORGON!

Jag tror det här är en av de bästa resorna vi gjort faktiskt, vi har uppnått en nästan perfekt balans mellan att hålla resenärerna i handen och hitta på aktiviteter för dem, samt att låta dem drälla och upptäcka städerna på egen hand. Vi hälsar på gamla medlemmar ute i Europa som vi inte sett på hur länge som helst, vi åker till alptoppar och småbyar, storstäder, en djurpark, vi har guidade turer, sittningar, spelningar på torg, vi besöker ett landsmästerskap i marschmusik, och allt i ett fantastiskt vackert landskap.

Kommer bifoga karta och detaljer efter resans slut den 11e juni, för än så länge är allt fortfarande hemligt :D

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

IMORGON!

Jag tror det här är en av de bästa resorna vi gjort faktiskt, vi har uppnått en nästan perfekt balans mellan att hålla resenärerna i handen och hitta på aktiviteter för dem, samt att låta dem drälla och upptäcka städerna på egen hand. Vi hälsar på gamla medlemmar ute i Europa som vi inte sett på hur länge som helst, vi åker till alptoppar och småbyar, storstäder, en djurpark, vi har guidade turer, sittningar, spelningar på torg, vi besöker ett landsmästerskap i marschmusik, och allt i ett fantastiskt vackert landskap.

Kommer bifoga karta och detaljer efter resans slut den 11e juni, för än så länge är allt fortfarande hemligt :D

Vad spelar du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...