Jump to content

Resetråden


RavenE
 Share

Recommended Posts

Kom precis hem från en veckas härligt surfande i Baskien. Inte alls dystert att komma hem utan snarare jätteskönt, men nu vill jag såklart tillbaka.

Är såå sugen på att ta lite sparpengar och åka tillbaka i september, alternativt spara till något större (Hawaii! Costa Rica! Peru! Australien! Bali!) och åka i november. Men samtidigt känner jag för att köpa ett bra nybörjarkit här hemma och försöka surfa mer kontinuerligt i Sverige istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom precis hem från en veckas härligt surfande i Baskien. Inte alls dystert att komma hem utan snarare jätteskönt, men nu vill jag såklart tillbaka.

Är såå sugen på att ta lite sparpengar och åka tillbaka i september, alternativt spara till något större (Hawaii! Costa Rica! Peru! Australien! Bali!) och åka i november. Men samtidigt känner jag för att köpa ett bra nybörjarkit här hemma och försöka surfa mer kontinuerligt i Sverige istället.

Var kan man surfa i Sverige? Känner du till några bra ställen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var kan man surfa i Sverige? Känner du till några bra ställen?

Det finns lite ställen längs med västkusten, Varberg till exempel. Annars går det där det är hav och vind, Gävle och södra Norrland tror jag är populärt för de som bor norrut. För oss stockholmare finns Torö utanför Nynäshamn. Har aldrig surfat där och stället är känt för sin stenstrand vilket gör att det lämpar sig bäst för vana åkare egentligen, men jag skulle vilja prova och se hur jag kan hantera det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Ska roadtripa USA med tre vänner från och med september. Vilka har gjort något liknande? Morfar, du gjorde det va? Hursom, någon som har tips, både kring praktiska grejer och saker att se? Vi har börjat planera lite löst och tänkt flyga till New York, hänga där någon vecka, sen flyga till Miami för att där hyra bil och, via åtminstone en del av Route 66, ta oss till västkusten. Så Miami - Vegas och sen längs västkusten.

Är ju en jävla bit att köra, finns det något att se där mellan? Misstänker att Felshoe och andra som familjeroadtripat mest sett nationalparker osv och mest hållt sig inom mindre områden geografiskt, men har ni tips om saker som ligger i närheten av vår rutt är det självklart välkommet!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska roadtripa USA med tre vänner från och med september. Vilka har gjort något liknande? Morfar, du gjorde det va? Hursom, någon som har tips, både kring praktiska grejer och saker att se? Vi har börjat planera lite löst och tänkt flyga till New York, hänga där någon vecka, sen flyga till Miami för att där hyra bil och, via åtminstone en del av Route 66, ta oss till västkusten. Så Miami - Vegas och sen längs västkusten.

Är ju en jävla bit att köra, finns det något att se där mellan? Misstänker att Felshoe och andra som familjeroadtripat mest sett nationalparker osv och mest hållt sig inom mindre områden geografiskt, men har ni tips om saker som ligger i närheten av vår rutt är det självklart välkommet!

Har själv haft det som en drömresa en längre tid. Vad har ni för budget?

Skulle mer än gärna läsa om er resa, kommer ni blogga/liknande under tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv haft det som en drömresa en längre tid. Vad har ni för budget?

Skulle mer än gärna läsa om er resa, kommer ni blogga/liknande under tiden?

Har ingen spikad budget direkt, vi har tänkt köra typ en och en halv månad och sen resa vidare i Central- och Sydamerika. Alla har ganska mycket pengar efter vår Norgevistelse men jag tänker väl, mellan tummen och pekfingret (eller ja, foten och huvudet) kanske 25-35 000 på USA. Men det kan nog bli lite mer. Vet inte vad man ska förvänta sig, riktigt.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har snöat in mig på Mauritius eller Maldiverna. Så satans surt att det kostar två eller upp mot tre gånger så mycket som att åka till Thailand bara för det är mer enskilt. Thailand känns så jävla tråkigt och Svensson så jag vill helst inte dit.

Det billigaste jag kunde hitta utan att snåla på service var i runda slängar 50.000:- för två personer i två veckor med all Inclusive på en mindre ö på Maldiverna. Mauritius var betydligt dyrare, runt 70.000:-.

Jag hade haft råd att åka själv med mina sparade pengar, men efter frugan blev uppsagd och bara haft ströjobb så blir det jävligt svårt att skramla ihop 25.000:- till för att få med henne. Jag får väl helt enkelt lägga undan och kanske sikta in mig på att åka nästa vinter istället för denna.confused_1181149_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har snöat in mig på Mauritius eller Maldiverna. Så satans surt att det kostar två eller upp mot tre gånger så mycket som att åka till Thailand bara för det är mer enskilt. Thailand känns så jävla tråkigt och Svensson så jag vill helst inte dit.

Det billigaste jag kunde hitta utan att snåla på service var i runda slängar 50.000:- för två personer i två veckor med all Inclusive på en mindre ö på Maldiverna. Mauritius var betydligt dyrare, runt 70.000:-.

Jag hade haft råd att åka själv med mina sparade pengar, men efter frugan blev uppsagd och bara haft ströjobb så blir det jävligt svårt att skramla ihop 25.000:- till för att få med henne. Jag får väl helt enkelt lägga undan och kanske sikta in mig på att åka nästa vinter istället för denna.confused_1181149_0.gif

Finns det inget billigare än Mauritius/Maldiverna då, men bättre än Thailand?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det inget billigare än Mauritius/Maldiverna då, men bättre än Thailand?

Finns det säkert. Var mest att jag ville åka till Indiska Oceanen istället för Stilla Havet eller Atlanten(Karribien) . Då finns det tyvärr inte så många öar att åka till.sad_1182040_0.gif

Maldiverna: 49.000:- för 11 dagar med All Incusive

Mauritius: 52.000:- för 14 dagar med Semi Inclusive

Thailand: 23.000:- för 14 dagar utan Inclusive

St.Lucia: 43.000:- för 14 dagar med All Inclusive

Trinebad & Tobago: 49.000:- för 14 dagar All Inclusive

Samma prisklass på allt som inte är thailand om man ska längre bort än typ Kanarieöarna.. pinch_1182596_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte citera från telefonen, men tweak: jag har åkt över mycket stora områden (först från Chicago till l.a och nu över the great plains och förbi). På rak arm rekommenderar jag direkt Texas, Colorado och Arizona. Fan vad fina stater. Rätt mycket variation med och minst en större stad i varje stat. Allt beror ju på vad ni är ute efter; sevärdheter eller så mycket fest som möjligt? Jag kan nog svara på de flesta av dina funderingar, så fråga på!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska roadtripa USA med tre vänner från och med september. Vilka har gjort något liknande? Morfar, du gjorde det va? Hursom, någon som har tips, både kring praktiska grejer och saker att se? Vi har börjat planera lite löst och tänkt flyga till New York, hänga där någon vecka, sen flyga till Miami för att där hyra bil och, via åtminstone en del av Route 66, ta oss till västkusten. Så Miami - Vegas och sen längs västkusten.

Är ju en jävla bit att köra, finns det något att se där mellan? Misstänker att Felshoe och andra som familjeroadtripat mest sett nationalparker osv och mest hållt sig inom mindre områden geografiskt, men har ni tips om saker som ligger i närheten av vår rutt är det självklart välkommet!

Åh, jag blir så avundsjuk! Har i många år nu velat göra samma resa. Och det har varit i planeringsstadiet, men i slutändan funkar det aldrig för mina kompisar pga. pengar, tid osv.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...