Jump to content

Resetråden


RavenE
 Share

Recommended Posts

Hur fungerar det här med försäkringar när man är ute och reser?

Det var så länge sedan jag reste sist, har ingen koll alls på om det är något jag behöver. Jag står skriven på morsans hemförsäkring och det är väl ungefär allt i försäkringsväg jag har. Enligt tjejen så skulle man ha nåt jäkla försäkringspapper med sig för att kunna bevisa att man är försäkrad om något händer och bla bla bla. Är det så petigt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar det här med försäkringar när man är ute och reser?

Det var så länge sedan jag reste sist, har ingen koll alls på om det är något jag behöver. Jag står skriven på morsans hemförsäkring och det är väl ungefär allt i försäkringsväg jag har. Enligt tjejen så skulle man ha nåt jäkla försäkringspapper med sig för att kunna bevisa att man är försäkrad om något händer och bla bla bla. Är det så petigt?

Det är inte ett EU-kort hon menar?

[...]EU-kortet visar att du är försäkrad i Sverige och ger dig rätt till nödvändig vård när du tillfälligt besöker ett annat EU/EES‑land eller Schweiz, till exempel under din semester.[...]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte ett EU-kort hon menar?

[...]EU-kortet visar att du är försäkrad i Sverige och ger dig rätt till nödvändig vård när du tillfälligt besöker ett annat EU/EES‑land eller Schweiz, till exempel under din semester.[...]

Jo, delvis. Jag har skaffat ett sådant. Har dock inte hunnit få det men enligt sidan ska det gälla ändå. Det var om det var något mer jag behövde, någon mer försäkring jag behöver teckna eller något ytterligare bevis...

Men jag ska resa inom EU så det borde väl inte vara något problem tycker man.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar det här med försäkringar när man är ute och reser?

Det var så länge sedan jag reste sist, har ingen koll alls på om det är något jag behöver. Jag står skriven på morsans hemförsäkring och det är väl ungefär allt i försäkringsväg jag har. Enligt tjejen så skulle man ha nåt jäkla försäkringspapper med sig för att kunna bevisa att man är försäkrad om något händer och bla bla bla. Är det så petigt?

EU-kortet som räven sa, dessutom inkluderar nästan alla hemförsäkringar en reseförsäkring på typ 45 dagar som innebär att man kan kompenseras för...

Kostnader till följd av akut sjukdom eller olycksfallsskada

Avbruten resa och hemtransport på grund av akut sjukdom eller olycksfall

Stöld

Skador på incheckat bagage

Hemresa vid katastrof

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Jag har ju beställt det där kortet så jag borde väl vara in the clear. Inatt drar vi till fyrstjärnigt i Palma Nova! :)

För att kortet ska gälla även i efterhand måste du ta med kvitton på eventuella sjukhusbesök och liknande omkostnader hem till Sverige och i efterhand visa upp det för ditt försäkringsbolag tillsammans med EU-kortet...

... men något sådant kommer ju inte hända! Ha det galet fett!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar det här med försäkringar när man är ute och reser?

Det var så länge sedan jag reste sist, har ingen koll alls på om det är något jag behöver. Jag står skriven på morsans hemförsäkring och det är väl ungefär allt i försäkringsväg jag har. Enligt tjejen så skulle man ha nåt jäkla försäkringspapper med sig för att kunna bevisa att man är försäkrad om något händer och bla bla bla. Är det så petigt?

Kikade igenom mitt hemförsäkringsavtal nu och såg att jag fick med ett sådant papper som din tjej pratar om. Det är nog inga problem att få ett sådant från din mammas försäkringsbolag.

Edit: Kan tillägga att det på lappen står "LIKA VIKTIGT SOM PASSET" stort och tydligt. :rolleyes:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite till och från försäkringsbolag. Vissa bolag skickar ut en papperslapp man skall ha med sig, jag fick istället ett kort, mycket behändigt då det platsar i plånboken!

Själv har jag precis bokat två veckors husbilsemester i Australien i slutet utav oktober. Bila från Cairns till Brisbane och sedan tillbaka. Någon som har utforskat östkusten som kanske kan komma med lite tips?

Redigerad av Troxie
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Öl och hockey i Tyskland i december!

Luleå away....love it!

Jävla skit, ser ut att spricka för min del, hade bokat hotell och allt, för nära jul plus lite annat :confused: hade vart en grym bortaresa, finns lite förhoppningar kvar men.....

Nåväl, några av er känner säkert till att jag brukar åka till Las Vegas varje år. I år blev det ingen resa pga att dom bygger för jävla mycket nytt på strippen, började redan förra året när vi var där, man fick ta långa omvägar för att komma dit man ville, dom bygger bla väldens största pariserhjul, ett helt nytt hotelresort med 8000 rum med Asiatiskt tema.

Sen bröt jag dessutom handleden på sista dagen av min semester som jag fortfarande är sjukskriven för, och går på starka smärtstillande för, så hade inte vart så roligt att sitta med gips i 45 graders värme, inte få bada och inte inte få festa pga tabletterna. Det kunde jag ju iofs inte veta att jag skulle göra, så lite tur var det att vi inte åkte ändå.

Nästa år ska det mesta stå klart och nu har planerna för en ny resa börjat lite smått, fast den här gången kommer vi roadtrippa lite.

Planen ser just nu ut så här.

Vi flyger till Denver, där spenderar vi en dag eller två, kör upp Seattle, det är en resa (enligt google maps) på 20 timmar normal trafik, så vi stannar till i Boise (Idaho). Väl framme i Seattle (som av någon anledning alltid varit en stad jag velat besöka, varför vet jag inte, troligtvis för mitt musikaliska intresse) är vi i ca 2 dagar.

Sen åker vi ner till Portland och kör ut på Highway 101 och kör längst Oregons vackra landskap sen ner till mitt älskade San Francisco, där tänkte vi stanna 3-4 dagar.

Efter City by the Bay bär det av mot Los Angeles längst highway 1, även där är 3-4 dagar inplanerade. Sen har vi inte bestämt oss om vi ska åka till San Diego eller direkt till Las Vegas, så det håller vi öppet, men där blir det i så fall bara en dag.

Väl i Las Vegas blir det ca 10 dagar, även där har vi inte bestämt oss om vi ska åka vidare, planen finns att vi stannar 2-3 dagar i antingen Chicago eller New York också, beror helt på vilka flighter till Stockholm som passar bäst, prismässigt, det kan skilja upp till 2000:- beroende från vilken stad man flyger.

I mitten av Augusti hoppas vi komma iväg.

Redigerad av Kiedis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...