Jump to content

Tobak


okka
 Share

Recommended Posts

Röker pipa ibland, men gillar inte allt hazzle som tillhör piprökning, osmidigt på jobbet osv. Piprökning är ett helgnöje när man har tid.

Passande signatur :D

Jo, det verkar vara väldigt pilligt. Men har du några tips på internetbutiker som säljer tobak och dylikt? Behöver man verkligen en sådan där "pipe tool" som det snackas om, räcker det inte att pilla med fingret (eller bränner man sig)?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bror min kom hem från England idag och hade med sig en försenad födelsedagspresent: en pipa!

Min gammelmorfar rökte pipa och jag följde flertalet gånger med honom ut på parkbänken vid hans lägenhet när han skulle röka. Jag var väldigt liten och minns bara minimalt från det, men har under hela min uppväxt sagt att jag ska ta upp piprökning när jag bli äldre (gammal). Nu har jag alltså en i min ägo, och även om jag inte tänker ta upp rökningen seriöst (åtminstone inte innan jag flyttat hemifrån :confused: ) så vill man ju testa.

Till att börja med tänkte jag således fråga om någon av forumiterna röker pipa. Jag har googlat runt och bläddrat lite i FBs piptråd men kommer säkert ha frågor (om nu någon kan svara det vill säga).

Sitter någon hemma i sin fåtölj om kvällarna med en engelsk jakthatt och bolmar piprök i hela bibliokteket?

Inte svar på din fråga, men om du lyckas komma över tobaken irish flake - testa! Den är otroligt god.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag har halsfluss, feber och massa andra infektioner i munnen har jag inte varit röksugen alls. Rökte sista ciggen i fredags och planerar nu att sluta. Dels för att jag faktist insett att cigg är grymt ovärt samt att jag snart ska operera bort halsmandlarna, vilket kommer hjälpa mig på traven ännu mer! Känns som att jag har bästa förutsättningarna någonsin att sluta, så nu är det verkligen dags att bli av med ovanan. Wish me luck!

Redigerad av Xazzi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag har halsfluss, feber och massa andra infektioner i munnen har jag inte varit röksugen alls. Rökte sista ciggen i fredags och planerar nu att sluta. Dels för att jag faktist insett att cigg är grymt ovärt samt att jag snart ska operera bort halsmandlarna, vilket kommer hjälpa mig på traven ännu mer! Känns som att jag har bästa förutsättningarna någonsin att sluta, så nu är det verkligen dags att bli av med ovanan. Wish me luck!

Mina tips:

Läs/se Allen Carr's grejer

Blogga/läs på logg.slutarokalinjen.org

Det funkar bara man är bestämd, låt inte sjukdommarna mm vara den enda anledningen till att du slutar, intala dig själv att du verkligen vill sluta så går det som en dans. Imorgon har det gått en månad för mig.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 weeks later...

Vilket snus är minst rinnigt?

Såvida man inte dricker öl samtidigt måste jag spotta ut snusen så fort det börjar rinna mer snusvätska i munnen, men jag känner att jag och snusen har mer kvar att ge varandra, så jag söker den där sorten som håller sig torr och fin lite längre än alla andra.

Gillar General White bäst men finns det någon som är ännu "whitare"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket snus är minst rinnigt?

Såvida man inte dricker öl samtidigt måste jag spotta ut snusen så fort det börjar rinna mer snusvätska i munnen, men jag känner att jag och snusen har mer kvar att ge varandra, så jag söker den där sorten som håller sig torr och fin lite längre än alla andra.

Gillar General White bäst men finns det någon som är ännu "whitare"?

Catch dry isf. Dom flesta white har samma fuktighet. Det är dock mini.

Lös > Portion Stark > Portion > Portion Stark White > Portion White > Portion Dry

Har dock bara ett tips, vilket har fungerat för min del. Tuggummi, gärna med stark och ihållande smak. Inga fjuttiga fruktsmaker som tar slut på 10 sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Röker pipa ibland, men gillar inte allt hazzle som tillhör piprökning, osmidigt på jobbet osv. Piprökning är ett helgnöje när man har tid.

Jag röker pipa ofta. Och ofta är när jag inte har pengar till cigg vilket är ofta. Just nu röker jag mögliga marlbouro fimpar i min snygga cannabispipa!

Fast efter man rökt i pipa i några år börjar man hosta tjära, smakar verkligen mumma!

Måste ju vara den svåraste drogen att sluta med eftersom man väljer att röka dessa vidriga fimpar när man inte har pengar! Verkligen pinar i sig skiten och så ger de inte äns något rus. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
Passande signatur :lol:

Jo, det verkar vara väldigt pilligt. Men har du några tips på internetbutiker som säljer tobak och dylikt? Behöver man verkligen en sådan där "pipe tool" som det snackas om, räcker det inte att pilla med fingret (eller bränner man sig)?

Det behövs inte. Det går lika bra att använda spetsen på en tändsticka. Det fungerar att peta med fingrarna men ibland blir det kletigt av nikotin och aska så att använda tändstickor är att föredra. Det viktiga är hur man packar tobaken i pipan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Jag rullar egna nu för tiden, faktiskt. Jag använder Domingo Natural. God tobak utan tillsatser. Vad för papper varierar: oftast gula rizzla, ibland Domingos egna papper. Gröna rizzla om jag får tag på det. Ibland vita rizzla, ofta OCB (de transparanta). Filter: Swan Filter Tips.

Jag har en indisk liten butik att tacka för allt ovanstående. Och det är sjukt billigt, dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Hur är det egentligen att röka vattenpipa inomhus? Är det okej för väggar, tak, möbler? Kommer rummet att osa äppel-melass efter ett tag?

Har för mig att det ska vara lugnt eftersom "röken" har mycket lägre affinitet blabla. Det fastnar möjligtvis lite i textiler men i övrigt ska det nog inte lukta så mycket om man ser till att vädra ordentligt under och/eller efteråt.

Själva kolantändningen kan lukta en del dock, särskilt snabbkol.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Okej nu har jag kommit fram till att jag nu ska sluta röka iallafall försöka då mitt nyårslöfte var att försöka sluta under detta år. Har klarat som max 1 månad tills jag kom tillbaks till rökande igen vart svårt att motstå lukten sen att man såg andra röka. Sen att jag lät mig falla för en cigg när en bjöd mig efter 3min så tog jag den ändå och ångrade det. Dem senaste gångerna ja har försökt så har det bara blivit halvor men kan inte gå 1-2 dagar utan cigaretter utan att jag känner aggressiviteten komma.

Sen just att jag behöver verkligen den första ciggen på morgonen när ja vaknar de gånger jag inte har fått den så blir jag lätt aggressiv och irriterad. Sen så känner jag nu att jag mår inte riktigt bra av det börjar få ont i halsen fort jag har rökt eller kommer till slutet då det är dags att fimpa cigaretten. Menar att det börjar skära i halsen nästan som att nån står med nån nål och drar eller rispar. Skulle behöva tips på att hur man kan sluta röka snus har hjälpt i en del lägen.

Har vart hos skolsystern och pratat om detta då hon kom in på mitt rökande och vi hade räknat ut att jag röker för ca 18 tusen på 1år. Och då stog det stilla i huvudet efter ett tag så började jag tänka på hur mycket jag kunde göra för 18 tusen. Så nu ska jag ge det en chans med hjälp av mobilen då jag hittade en sak som räknar hur länge man har varit rökfri. Har försökt att täppa ner med att bara röka halvor och röka vart 3-4 timme. I skolan blir det som mest att röka då jag går ut på varje rast eller går ut från verkstan och ställer mig och röker.

Jag har känt att det har vart på ett positivt sätt också då jag menar att det har lugnat ner mig när jag känner mig stressad eller nervös så har det just dämpat det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej nu har jag kommit fram till att jag nu ska sluta röka iallafall försöka då mitt nyårslöfte var att försöka sluta under detta år. Har klarat som max 1 månad tills jag kom tillbaks till rökande igen vart svårt att motstå lukten sen att man såg andra röka. Sen att jag lät mig falla för en cigg när en bjöd mig efter 3min så tog jag den ändå och ångrade det. Dem senaste gångerna ja har försökt så har det bara blivit halvor men kan inte gå 1-2 dagar utan cigaretter utan att jag känner aggressiviteten komma.

Sen just att jag behöver verkligen den första ciggen på morgonen när ja vaknar de gånger jag inte har fått den så blir jag lätt aggressiv och irriterad. Sen så känner jag nu att jag mår inte riktigt bra av det börjar få ont i halsen fort jag har rökt eller kommer till slutet då det är dags att fimpa cigaretten. Menar att det börjar skära i halsen nästan som att nån står med nån nål och drar eller rispar. Skulle behöva tips på att hur man kan sluta röka snus har hjälpt i en del lägen.

Har vart hos skolsystern och pratat om detta då hon kom in på mitt rökande och vi hade räknat ut att jag röker för ca 18 tusen på 1år. Och då stog det stilla i huvudet efter ett tag så började jag tänka på hur mycket jag kunde göra för 18 tusen. Så nu ska jag ge det en chans med hjälp av mobilen då jag hittade en sak som räknar hur länge man har varit rökfri. Har försökt att täppa ner med att bara röka halvor och röka vart 3-4 timme. I skolan blir det som mest att röka då jag går ut på varje rast eller går ut från verkstan och ställer mig och röker.

Jag har känt att det har vart på ett positivt sätt också då jag menar att det har lugnat ner mig när jag känner mig stressad eller nervös så har det just dämpat det.

Hur länge har du varit nikotinberoende?

Jag har vart nokotinberoende i 6 år drygt. Men kom fram till att det inte är lönt att köpa dyrare cigaretter, då det ändå är nikotinet man är ute efter. Det senaste året har jag nästan bara köpt smuggelcigg. Köper 3 limpor varje månad då jag i genomsnitt röker 1 paket/dag. 690kr betalar jag för 3 limpor. Men händer dock att det blir ett paket john silver till fest.

Nikotin stimulerar ju blodet, så de är därför det hjälper mot stress, nervösitet och ångest i vissa fall.

Så mitt råd: Köp billigare sorter som matrix, the king osv (smakar inget vidare) eller goal och atu om du kan få tag på. Eller så slutar du helt enkelt.

Kom ihåg att rök inehåller bla: nitrosaminer, bensen, cyanväte och formaldehyd + ett antal andra trevliga ämnen. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det egentligen att röka vattenpipa inomhus? Är det okej för väggar, tak, möbler? Kommer rummet att osa äppel-melass efter ett tag?

Jag kan meddela att efter vi suttit och puffat vattenpipan halva natten i onsdags så var det i alla fall helt luktfritt i lägenheten morgonen därpå! Tänder man den varje dag är det såklart skillnad, men det gör man inte! Du glömde ju låna den lilla gummigrejen btw!

---

@Errol: tipsa inte om att börja köpa limpor till någon som vill sluta röka >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nikotin stimulerar ju blodet, så de är därför det hjälper mot stress, nervösitet och ångest i vissa fall.

Nja, det kan också göra en mer stressad och i vissa fall också nervös och ängslig. Anledningen till att många uppfattar det som avslappnande är att nikotinabstinens gör en stressad, nervös och ängslig så att röka gör en framför allt avslappnad för att man slipper abstinensen.

Så om du röker för att det gör dig lugn kan det vara en bra idé att sluta cold turkey, stå ut med det fysiska beroendet i en vecka och sedan bli lugn som aldrig förr happy_1182248_0.gif

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, att det är en stimulant gör att det gör en mer stressad och i vissa fall också nervös och ängslig. Anledningen till att många uppfattar det som avslappnande är att nikotinabstinens gör en ännu mer stressad, nervös och ängslig så att röka gör en visserligen avslappnad för stunden, men i och med nikotinberoendet är man aldrig så avslappnad som man skulle kunna vara.

Så om du röker för att det gör dig lugn kan det vara en bra idé att sluta cold turkey, stå ut med det fysiska beroendet i en vecka och sedan bli lugn som aldrig förr happy_1182248_0.gif

Så sant som det är sagt. Det har ju inte direkt någon långvarig verkan. Men jag har aldrig lätt för att slappna av. Håller på går en utredning om ADD/ADHD, så har med det att göra för min del. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...