Jump to content

Tobak


okka
 Share

Recommended Posts

Ja, om det inte är knapert i dosan och så länge personen ser ut att vara någorlunda... respektabel är fel ord, men ni förstår säkert. Speciellt bjuder jag självklart polare, men frågan handlade om okänt folk va?

Jag förväntar mig samma behandling tillbaka av allmänheten (att jag nästan aldrig tigger snus av andra spelar ingen roll).

Samma här. Jag har ett par vänner som snusar och röker. Ibland händer det att vi byter, fast det är ju inte riktigt samma sak. Men: you give some, take some, liksom. Jag delar gärna med mig av nikotin för jag vet att jag själv kommer att behöva tigga av en främling någon dag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fel sko: Är man ändå nikotinberoende så spelar d ju ingen roll om man tar en snus/cigg direkt. Bara man mättar sitt nikotinbegär! Jag köper aldrig snus själv. Men blir jag bjuden när jag inte har några cancerpinnar så tackar jag ej nej!

Har försökt slutat otaliga gånger. Min morfar rökte mellan 1948-2000. Han lever än idag. Mormor hade inte samma tur tyvärr och dog i cancer 1988. Så varför röker jag? Endast en smärtsam och plågsam död jue! :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att många kids som kommer fram och tigger cigaretter är ganska otrevliga. Ofta kommer dom i en stor grupp och gängets ledare går fram och slänger ur sig något i stil med "hit med en cigg!". Bara det är ju en anledning till att säga nej när minderåriga tigger cigaretter. Att dom sedan inte kan acceptera att dom får ett nej som svar gör ju inte saken bättre. Är många gånger som jag varit med om att ungar slängt ur sig elakheter när dom inte fått som dom vill.

Brukar därför i regel inte bjuda minderåriga, iallafall inte den "sorten". Det jobbiga med gäng är ju dessutom att bjuder man en, så skall helt plötsligt alla ha. Bjuder förvisso andra människor på cigaretter väldigt sällan i dagsläget. Förr var det en självklarhet att bjuda klasskompisar och halvbekanta, men har börjat träna bort den givmildheten. Främst för att dom verkligen aldrig bjuder tillbaka, och kan komma flera gånger i veckan och säga "kan jag få en cigg? Du får en av mig imorgon". (Men den utlovade cigaretten dagen därpå ser man såklart aldrig röken av. Lol, pun.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

"Haha satan alltså. Några fjortisar frågade om jag kunde kirra cigg. Jag sa nä. Dom sa att jag fick 100spänn om jag gjorde det. Sen började dom typ räkna ihop pengarna dom hade för att komma upp till 100. Dom hade bara 90. Jag skrattade och gick. Hoho

21 hours ago via iPhone"

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Håller på att lägga av med nikotin helt och hållet!

Jag har ju både snusat och rökt och jag kan säga att röksuget är inte lika stort som snus suget!

Har nu varit utan någon som helst nikotin i ungefärliga 2 veckor tror jag och det går väl sisådär!

Igår vart det ett jävla sug dock när jag var inne i stan med några kompisar och jag märkte av att jag vart väldigt otrevlig av ingen som helst anledning, men jag försöker verkligen mitt bästa med att inte vara otrevlig.

Jag måste få fråga någon här som har slutat, finns det nått bra sätt man kan sluta på (låter konstigt lol) eller är det bara att hålla ut tills det släpper helt?

Och ungefär hur lång tid tar det innan kroppen inte har nikotin suget längre?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att lägga av med nikotin helt och hållet!

Jag har ju både snusat och rökt och jag kan säga att röksuget är inte lika stort som snus suget!

Har nu varit utan någon som helst nikotin i ungefärliga 2 veckor tror jag och det går väl sisådär!

Igår vart det ett jävla sug dock när jag var inne i stan med några kompisar och jag märkte av att jag vart väldigt otrevlig av ingen som helst anledning, men jag försöker verkligen mitt bästa med att inte vara otrevlig.

Jag måste få fråga någon här som har slutat, finns det nått bra sätt man kan sluta på (låter konstigt lol) eller är det bara att hålla ut tills det släpper helt?

Och ungefär hur lång tid tar det innan kroppen inte har nikotin suget längre?

Jag slutade röka för knappt åtta veckor sen.

Jag tycker att den bästa metoden är cold turkey, men alla fungerar ju olika. Jag tror i alla fall inte på nikotinsubstitut, det drar bara ut på det hela. Det tar bara 3-4 dagar så brukar den fysiska abstinensen vara borta, sedan sitter resten i huvudet. Därför är det dumt att fortsätta tillföra nikotin, då får man bara kämpa på dubbla fronter längre.

En av de erkänt bästa metoderna är Allen Carrs. Den bygger på att lägga om tänket. De flesta metoder bygger på att man ska lista om nackdelarna med rökning, den här bygger istället på att man ska inse att det inte finns några fördelar. Här är den kortfattat:

Han har skrivit en bok som har hjälpt många, finns även en DVD och lite annat sådant. Går att hitta lätt på nätet om du söker på hans namn.

Den kanske hjälper. I övrigt är det bara att hålla ut, så blir det bättre och bättre.

Sista tips - det svåra är inte att sluta, det är att inte börja igen. Jag menar det. I början är man aptaggad och vill bara bli av med det, men efter en tid har gått börjar man jävlas med sig själv och tänker "En kan väl inte skada?" eller "Jag har ju redan lyckats sluta en gång" och så vidare, så det måste du vara beredd på att handskas med också. Ett hett tips är att skriva ner alla anledningar till varför du slutar och läsa det när du börjar tvivla på ditt beslut. Lycka till. smile_1181703_0.gif

Edit:

Varför inte skriva ner det här på lappen också, topprankad kommentar på filmen jag länkade:

"ever since i quit smoking 3months ago my dick feels harder and stronger, i can get an erection more easily and could fuck the pussy more efficiently"

:D

Redigerad av Siana
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en cigarr av något slags invalssällskap som finns inom Elektrosektionen på KTH under en fest för ett tag sedan. Fett seriösa människor med fett goda cigarrer. Senast jag cigarrade var på studenten, med en cigarr för 20,- från Statoil. Den här var ljusår godare.

Cigarr är gott. Men jag föredrar nog ändå pipa. Pipa är gott!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att sluta med nikotinet är verkligen en riktig pain in the ass. Gav upp hoppet om att kunna sluta i november efter ett misslyckat försök. Ser egentligen ingen riktig orsak att sluta, inte för tillfället iallafall. Har råd med det utan att behöva snåla med annat. Dessutom finns det ingenting som att kombinera en stor lössnus med en kopp kaffe på morgonen eller i bilen på väg till skolan :wub: Fan vad sugen jag blev nu...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser egentligen ingen riktig orsak att sluta, inte för tillfället iallafall.

Det enda jobbiga är väl att, även fast du säkert inte har några problem med att snusa för stunden, vill du vara snusare under resten av ditt liv? Förmodligen inte. Det betyder att du måste sluta någon gång, och för varje prilla du tar kommer det att bli svårare och svårare att i framtiden sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan faktiskt se mig själv som en livslång snusare. Låter idiotiskt, jag vet. Men som du säger, så lär jag väl inte alltid tycka som jag gör. När jag väl får viljan och en i mina ögon vettig anledning så ska det nog fungera.

Usch. Jag har ingenting emot nikotin, men efter att man passerat 30 år tycker jag att det börjar bli dags att lägga ner med det. sad_1182040_0.gif

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Har försökt slutat otaliga gånger.

Höll ett uppehåll mellan den 22 april och den 10:e maj. Tills jag drog till Stockholm för att "festa" Sen började jag röka igen. Men nu för 3 dagar sedan har jag slutat igen. Rökte dock en pipa igår, men nu ska jag sluta helt.

"Det går bara man vill".

Redigerad av ERROLS_TRUMMA
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...