Jump to content

Tobak


okka
 Share

Recommended Posts

När du röker marijuana så skadar du dina lungorna för att du får ut någonting av det, vid tobaksrökning skadar du dig helt i onödan, tobaksrök är dessutom väldigt mkt giftigare än ganja. :angry: Du verkar ha fallit offer för grupptrycket :naughty:

Frågan är väl om det är värt priset att röka marijuana istället för ciggaretter? Det beror ju på vad man har för syfte med att röka. Nikotinister har, inte helt oväntat, oftast syftet att få i sig nikotin precis som knarkare har syftet att bli höga. Bara för att du tycker att rökning inte ger något så betyder inte det att alla gör det eftersom att dom flesta har olika syften. Tobaksrök är för den delen verkligen inte giftigare än ganja vilket har visat sig i många vetenskapliga rapporter. För att inte tala om effekterna som uppnås efter att ha rökt ganja under en längre tid, såsom depression, psykos, , apati, schizofreni etc., och för att inte tala om hur mycket giftigare det är en cigg. Sedan lider såklart inte alla av exempelvis apati för att dom röker gansja; Skillnaderna är individuella.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Fick på ett udda sätt några Corner Red. Det måste vara den sämsta ciggarettsorten som finns. Sjukt dåliga.

Udda sätt? Låt mig gissa, du gick till någon gammal pedofil alkis och runkade hans ruttnande kepp? :(

L&M Röd, Marlboro & North State för min del, någon gång i året en John Silver.

Finns det något mysigare att röka inomhus i stillheten, speciellt till en kopp kaffe. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Efter att ha misslyckats totalt med att sluta röka innan sommarlovet tog slut så försöker jag igen. Känns riktigt skönt att bli av med beroendet, för nu är jag riktigt taggad, det är bara så värdelöst. Skrivit en lista med alla nack-och fördelar med rökning. Nackdelarna tynger ner på fördelarna riktigt mycket just nu. Wish me luck! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 weeks later...
  • 4 months later...
Har påbörjat ett försök att sluta snusa, är inne på 28:e timmen nu och det går faktiskt ganska bra! Ni som väl har lyckats sluta, ungefär hur lång tid tar det innan suget försvinner?

Jag var utan i två veckor när jag var utomlands och inte hade tillgång till snus. Så fort jag såg en dosa på båten hem till Sverige föll allting samman och jag kunde inte motstå. Å andra sidan har jag jäkligt dålig självdisciplin när det kommer till sådant, du kanske lyckas bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har påbörjat ett försök att sluta snusa, är inne på 28:e timmen nu och det går faktiskt ganska bra! Ni som väl har lyckats sluta, ungefär hur lång tid tar det innan suget försvinner?

Det fysiska beroendet försvinner vanligtvis efter ca en vecka. Men sen brukar ofta det psykiska beroendet finnas kvar ett tag till. Man är ju van att gå till tobakshandlaren och köpa snus/cigg. Man har ju alltid det i bakhuvudet när man är en nikotinbrukare att automatiskt röka den där ciggen/ ta den där snusen...

En god vän lyckades avsluta sitt nikotinberoende för någon månad sen, så har fått en del erfarenheter genom det. Har själv funderat ett par gånger på att sluta. Försökte för någon månad sen, var utan cigg i ca 3-4 dagar, sen träffade jag olyckligtvis på en polare på stan som naturligtvis frågade om jag ville ha en cigg... Slutade med att jag köpte cigg ändå och sedan dess har jag fortsatt rökt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen erfarenhet inom avvänjning, men jag tror på nedtrappande. Gå ner till en cigg/snus om dagen, vänj kroppen vid det, gå över till en cigg/snus varannan dag -> enbart helger -> inte alls. Har man lite disciplin så borde det ju funka utan att behöva lida särskilt mycket av abstinensberoende.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till snus är tuggummi en jäkligt bra ersättare. Om jag blir så där galet sugen på snus att jag vill springa fem varv runt huset kan det hända att jag tar ett tuggummi istället, och då försvinner abstinensen ett tag. Det blir lite jobbigt att tugga tuggummi större delen av dagen, men det fungerar verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...