Jump to content

Playstation Portable


VickeX
 Share

Recommended Posts

Jag är extremt hypad för remaken av det första Silent Hill, Silent Hill: Shattered Memories, men spelet har inte släppts här ännu, men efter en liten stunds letande hittade jag spelet här, där det kommer in i lager på tisdag. Mitt problem är att spelet är i NTSC, kommer det att funka på min PSP ändå? Jag har hört att alla PSP-spel är regionsfria, är det sant?

Har du cfw så har jag för mig att det ska fungera... Beroende på vilken CFW du har såklart. M33/DaX har ju i firmwares så att man kan ställa in region, har jag för mig... så det borde funka...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du cfw så har jag för mig att det ska fungera... Beroende på vilken CFW du har såklart. M33/DaX har ju i firmwares så att man kan ställa in region, har jag för mig... så det borde funka...

Okej, tyvärr så har jag inte Custom Firmware. :)

Fast det kanske är billigt eller lätt att skaffa?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är extremt hypad för remaken av det första Silent Hill, Silent Hill: Shattered Memories, men spelet har inte släppts här ännu, men efter en liten stunds letande hittade jag spelet här, där det kommer in i lager på tisdag. Mitt problem är att spelet är i NTSC, kommer det att funka på min PSP ändå? Jag har hört att alla PSP-spel är regionsfria, är det sant?

Japp. Alla spel är regionsfria, men filmer är bundna till PSPns ursprungsregion. Kruxet med spel är att du visst kan spela oavsett region, men om det är online/ad hoc kan du bara spela med samma version. USA-USA, EU-EU, JAP-JAP.

Custom fucking firmware! Äntligen! Jag älskar dig, Pandorabatteri! :D

Grattis, nu när det inte släppts något som är up-to-date med OFW på ett år. Jag har senaste M33 och har funderat på att byta till senaste GEN som är mer modern, men eftersom man ändå inte kan logga in på PSN med det så överväger jag att gå över till the Dark Side, dvs OFW.

Okej, tyvärr så har jag inte Custom Firmware. :P

Fast det kanske är billigt eller lätt att skaffa?

Det är ingen barnlek, för det kräver en andra PSP som dessutom redan är CFW på. Men visst, det går.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen barnlek, för det kräver en andra PSP som dessutom redan är CFW på. Men visst, det går.

Förstod nästan det, men det är ju rätt tråkigt att ha en PSP om man inte har CFW, eller inte tråkigt men med Custom Firmware verkar allt bli mycket roligare. Finns det inga butiker eller nåt där man betalar och nån gör det åt en?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstod nästan det, men det är ju rätt tråkigt att ha en PSP om man inte har CFW, eller inte tråkigt men med Custom Firmware verkar allt bli mycket roligare. Finns det inga butiker eller nåt där man betalar och nån gör det åt en?

Numera undrar jag vad som var/är den stora grejen med CFW. Visst, förr hade Sony så tråkiga grejer att erbjuda på egen hand att man kunde kirra bra videoprogram med CFW, byta skins, bra interaktion med PS3, man kunde pirata spel, spela hemmagjorda spel, använda PDF-läsare, använda PSP som iR-fjärrkontroll och en massa kul grejer.

Numera vet jag inte vad det där jag vill ha. Det har inte släppts något spännande spel till PSP på två år och många av fördelarna (förutom att pirata spel) har fixats av Sony och känns numera ganska bleka om man jämför CFW-fördelar med att kunna spela alla sina ad hoc-spel online. Jag har velat spela VCS/LCS-multiplayer sen dagen jag köpte spelen 2006+2007. Jag har bara spelat VCS en gång med eXotic och Mystic i en kvart eller så. En pdf-läsare är det enda jag verkligen ofta behöver för att även kunna göra någon nytta med PSP, och fixar Sony det så ser jag nästan inga fördelar med CFW.

Men det är häftigt i början, helt klart. Alternativen jag har nu är att antingen hitta/vänta på en CFW med PSN-stöd, eller att skapa ett Pandora och göra mig till en OFW-användare. Liberty City Stories online-multiplayer, damn vad fett det låter. Fyra år har jag väntat. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag beställde just ett Sandisk Memory Stick Pro Duo Gaming 4GB till min PSP för att jag ska ladda ner The Warriors (spelet) från PlayStation Store, men nu börjar jag bli lite orolig: Kan jag lägga över min sparfiler på mitt nya minneskort? Jag har sparfiler från GTA: LCS, VCS och Chinatown Wars som jag helst inte vill förlora! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde just ett Sandisk Memory Stick Pro Duo Gaming 4GB till min PSP för att jag ska ladda ner The Warriors (spelet) från PlayStation Store, men nu börjar jag bli lite orolig: Kan jag lägga över min sparfiler på mitt nya minneskort? Jag har sparfiler från GTA: LCS, VCS och Chinatown Wars som jag helst inte vill förlora! :)

Absolut! Problem kan dock uppstå i och med att datumstämplarna för dem inte blir när du senast sparade, utan när du överförde till det nya kortet. Se därför till att ha koll på vilken din senaste sparfil är i respektive spel, och så för du över alla gamla filer först och avslutar med att föra in den senaste sparfilen först för varje spel. På så sätt blir datumen för dina äldre sparfiler fel men du har åtminstone en sparfil med nyare datum än resten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut! Problem kan dock uppstå i och med att datumstämplarna för dem inte blir när du senast sparade, utan när du överförde till det nya kortet. Se därför till att ha koll på vilken din senaste sparfil är i respektive spel, och så för du över alla gamla filer först och avslutar med att föra in den senaste sparfilen först för varje spel. På så sätt blir datumen för dina äldre sparfiler fel men du har åtminstone en sparfil med nyare datum än resten.

Tack! Får man fråga hur du vet så mycket om just PSP? Känns som att du vet allt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Får man fråga hur du vet så mycket om just PSP? Känns som att du vet allt! :)

Ähm, mellan 2006 och början av 2008 spenderade jag en något tragisk mängd tid med PSP-hacking och research, för att inte tala om hur mycket GTA jag spelade. Efter ett tag försvann intresset dock eftersom jag liksom redan "hade gjort allt". Det låg en spänning i att hacka och se homebrew-vs-Sony-kriget eskalera varje månad när exploit efter exploit dök upp som Sony kontinuerligt patchade. Efter ett tag kunde inte Sony patcha längre så "vi" hade vunnit. Då var det inte så jättespännande längre, jag kunde göra vad jag ville med min PSP och jag insåg att det som var roligt inte direkt var att kunna använda den till piratade spel och hemmasnickrade streamingprogram, utan det var just fighten mellan Good and Evil.

Eftersom homebrewscenen hade vunnit fanns inget mer att hämta. Sen fixade Sony hårdvaruändringar i både Slim, Brite och inte minst Go (PSP-2000, PSP-3000, PSP Go) som gjorde att homebrewutvecklarna tappade intresset och inget har hänt hos hackarna på ett år ungefär. Jag tycker inte det är värt besväret längre att vara restrikterad från PSP-PSN när Sony nu släppt en del intressanta grejer, bland annat comic books och Adhoc party. Om man väger piratade spel (som jag ändå aldrig direkt sysslat med) och buggiga filhanteringssystem mot onlinespel med båda GTA samt remote play och liknande så tycker jag inte homebrew är mycket att ha längre. Dyker det upp en 6.20-exploit som inte är fejkad är jag däremot med i gemet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade min laddningssladd till PSPn och installerade ny ©firmware. Har tyvärr tappat bort mitt LCS men ska väl införskaffa båda GTA-spelen så småningom. Inväntar däremot Metal Gear Solid: Peace Walker som verkar väldigt lovande! Några bra spel jag kan sikta in mig på? Har ju varit borta från den portabla branschen ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade min laddningssladd till PSPn och installerade ny ©firmware. Har tyvärr tappat bort mitt LCS men ska väl införskaffa båda GTA-spelen så småningom. Inväntar däremot Metal Gear Solid: Peace Walker som verkar väldigt lovande! Några bra spel jag kan sikta in mig på? Har ju varit borta från den portabla branschen ett tag.

Det jag skaffade var Little Big Planet, Assassins Creed: Bloodlines, Tekken 6 och GTA: Chinatown Wars.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon som vet nåt bra spel till PSP som är ganska "fritt" och inte är över på några timmar?

Har redan alla tre GTA-spelen och The Warriors. :)

Metal Gear Solid: Portable Ops har en rejäl speltid, och det kan man väl säga är rätt fritt. Det är inte alls nåt freeroamingspel förstås, men du får ta uppdragen i nästan vilken ordning som helst, så det kan jag rekommendera. Förutsatt att du gillar MGS-serien då, eller att du kan tänka dig testa :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Metal Gear Solid: Portable Ops har en rejäl speltid, och det kan man väl säga är rätt fritt. Det är inte alls nåt freeroamingspel förstås, men du får ta uppdragen i nästan vilken ordning som helst, så det kan jag rekommendera. Förutsatt att du gillar MGS-serien då, eller att du kan tänka dig testa :o

Det verkar ganska intressant (min åsikt efter att ha spelat demot) men jag gillade inte MGS 3: Snake Eater på PS2, vet du något mer spel? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öh, ja. Har ett PSP som legat och dammat på en hylla ett bra tag nu. Tog fram den. Har firmware 5.50. (Ej custom.)

Är en PSP 1000. (Eller "Phat.")

Finns det nåt CFW för 5.50, än? Sist jag kollade (Rätt länge sen.) fanns det ej det.

Redigerad av Rixxz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öh, ja. Har ett PSP som legat och dammat på en hylla ett bra tag nu. Tog fram den. Har firmware 5.50. (Ej custom.)

Är en PSP 1000. (Eller "Phat.")

Finns det nåt CFW för 5.50, än? Sist jag kollade (Rätt länge sen.) fanns det ej det.

Jodå, det är det senaste. Vilket är synd, för OFW 6.20 är det senaste och det har man inte lyckats med än. Däremot har man just hittat en ny exploit men man vill inte släppa nåt innan det är användbart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, det är det senaste. Vilket är synd, för OFW 6.20 är det senaste och det har man inte lyckats med än. Däremot har man just hittat en ny exploit men man vill inte släppa nåt innan det är användbart.

Verkligen? Länk och nån mindre guide skulle uppskattas. :o

Till 5.50 versionen, that is.

(Ja, jag vet vad google är, sökte efter "PSP Custom Firmware 5.50". Finns hur många versioner utav det som helst.)

Redigerad av Rixxz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...