Jump to content

Playstation 3


Fisken
 Share

Recommended Posts

Usch... Börjar ångra mitt Ps3-köp. Ps3kontrollen är verkligen inte bra. Det går visserligen att vänja sig vid och få den att kännas Lite bättre, men sen är den taskig på många andra sätt också.

Inget party chat eller ens private chat medans man spelar ett spel... Man tvingas använda game-chat med jättetaskig ljudkvalitet. Nerladdningar tar generellt längre tid än på Xbox, och att installera spel går inte speciellt snabbt det heller, och med många spel är det obligatoriskt.

Men värst av allt är att cdläsaren låter förskräckligt högt när jag spelar spel. Det är omöjligt att inte tänka på det... Har hög volym på tvn men hör ändå ljudet då läsaren flyttar lasern och laddar någon annan del av skivan, eller vad det nu är som händer.

Jättetrist! Tänkte försöka börja spela Uncharted 1 och var lite småglad att äntligen få spela den serien, men så blir jag avbruten av det där ljudet istället. Kan inte tänka på annat och sätta mig in i spelet när det låter sådär. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Usch... Börjar ångra mitt Ps3-köp. Ps3kontrollen är verkligen inte bra. Det går visserligen att vänja sig vid och få den att kännas Lite bättre, men sen är den taskig på många andra sätt också.

Inget party chat eller ens private chat medans man spelar ett spel... Man tvingas använda game-chat med jättetaskig ljudkvalitet. Nerladdningar tar generellt längre tid än på Xbox, och att installera spel går inte speciellt snabbt det heller, och med många spel är det obligatoriskt.

Men värst av allt är att cdläsaren låter förskräckligt högt när jag spelar spel. Det är omöjligt att inte tänka på det... Har hög volym på tvn men hör ändå ljudet då läsaren flyttar lasern och laddar någon annan del av skivan, eller vad det nu är som händer.

Jättetrist! Tänkte försöka börja spela Uncharted 1 och var lite småglad att äntligen få spela den serien, men så blir jag avbruten av det där ljudet istället. Kan inte tänka på annat och sätta mig in i spelet när det låter sådär. :(

Ja, chattfunktionerna är något vi stört oss på länge. Installationerna är däremot inget man behöver bekymra sig om länge. Visst, att installera BF3, Heavy Rain, GTA IV och liknande stora spel är bland det segaste man kan göra, speciellt när det patchas, men det är å andra sidan över så snart det är gjort.

Att lasern låter mycket har jag aldrig upplevt (fast jag har den äldre burken), men just Uncharted råkar jag veta läser skivan extra mycket. Jag har ca 15 skivspel och det är bara Uncharted, Heavy Rain och Fallout 3 som läser skivan sådär mycket. Resten låter bara vid banbyten etc.

--

Vad är det för fel på PS3-kontrollern? Jag själv känner att jag stukar tummen varje gång jag sitter med Xbox. Det naturliga läget för två öppna händer framför sig själv är att tummen pekar mot mitten, där spakarna sitter på PS3. På Xbox måste man hålla tummen rakt upp mot skärmen för att nå spaken och hur man kan tycka det är ergonomiskt går bortom mitt förstånd.

Vad har du för spel annars då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att lasern låter mycket har jag aldrig upplevt (fast jag har den äldre burken), men just Uncharted råkar jag veta läser skivan extra mycket. Jag har ca 15 skivspel och det är bara Uncharted, Heavy Rain och Fallout 3 som läser skivan sådär mycket. Resten låter bara vid banbyten etc.

Var nog lite trött och sur när jag skrev det där. Visst går det att vänja sig vid, men det är bara väldigt irriterande.

Vad är det för fel på PS3-kontrollern? Jag själv känner att jag stukar tummen varje gång jag sitter med Xbox. Det naturliga läget för två öppna händer framför sig själv är att tummen pekar mot mitten, där spakarna sitter på PS3. På Xbox måste man hålla tummen rakt upp mot skärmen för att nå spaken och hur man kan tycka det är ergonomiskt går bortom mitt förstånd.

Just var spakarna sitter är väl lite av en vanesak. Ser utan tvekan konstigt ut med den högre positionen på 360 kontrollen, men jag tycker att det känns rätt. Knyter jag mina händer så går mina tummar mer snett uppåt än vad de går innåt och det känns mer naturligt. Men du som suttit med Playstation 1, 2 och 3 kanske är så inbiten på att det är i mitten båda ska sitta så att allt annat känns helt fel för dig. Men stickorna är inte det största problemet. Som sagt är det mest troligt mycket bara en vanesak. Jag får inte direkt ont av att båda stickorna är i mitten.

Nej värst är kontrollens design. Den passar inte in i händerna på något bra sätt alls. Den är alldeles för liten, och plasten är formad så att det inte går att få något naturligt grepp på den, medans xbox-kontrollen är perfekt designat för att hela handen ska få kontakt och känna att kontrollen ligger bra, men samtidigt är den inte så stor att det känns för klumpigt.

Sen är triggersarna något irriterande också. De har en båge som går neråt, medans en 360dosa har en uppåtgående båge. Jag känner att jag tvingas fokusera och trycka upp mina fingrar för att inte glida av Ps3 triggersarna, medans 360'ns dosa med sina uppåtböjda triggers gör att fingrarna ligger på plats.

Men det är ju bara kontrollen. Ska spela med den igenm Uncharted 1, 2 och 3. Vänjer jag mig inte och fortsätter vara irriterad på den så är det ju en väldigt lätt fix att bara köpa en tredje parts-kontroller som ser ut som 360-dosan, eller en adapter som gör att man kan köra med en riktigt 360-kontroll.

Klockan var fyra på natten när jag skrev det där. Ångrar inte mitt köp, men kan säga att jag är lite besviken på en hel del grejer. Som sagt. Hade hört talats om problemed med partychat, men jag trodde att det gällde en partychat med flera personer. Att ha en private chat med en person medans man spelade hade jag ingen tvekan om att det skulle fungera. Sedan som sagt de där väldigt irriterande läsljuden från skivläsaren. Väldigt jobbigt. Men är det bara på vissa spel så går det väl att genomlida.

Spelade lite mer av Uncharted (ettan) inatt och tycker att det börjar ta sig. Väldigt intressant. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var nog lite trött och sur när jag skrev det där. Visst går det att vänja sig vid, men det är bara väldigt irriterande.

Just var spakarna sitter är väl lite av en vanesak. Ser utan tvekan konstigt ut med den högre positionen på 360 kontrollen, men jag tycker att det känns rätt. Knyter jag mina händer så går mina tummar mer snett uppåt än vad de går innåt och det känns mer naturligt. Men du som suttit med Playstation 1, 2 och 3 kanske är så inbiten på att det är i mitten båda ska sitta så att allt annat känns helt fel för dig. Men stickorna är inte det största problemet. Som sagt är det mest troligt mycket bara en vanesak. Jag får inte direkt ont av att båda stickorna är i mitten.

Nej värst är kontrollens design. Den passar inte in i händerna på något bra sätt alls. Den är alldeles för liten, och plasten är formad så att det inte går att få något naturligt grepp på den, medans xbox-kontrollen är perfekt designat för att hela handen ska få kontakt och känna att kontrollen ligger bra, men samtidigt är den inte så stor att det känns för klumpigt.

Sen är triggersarna något irriterande också. De har en båge som går neråt, medans en 360dosa har en uppåtgående båge. Jag känner att jag tvingas fokusera och trycka upp mina fingrar för att inte glida av Ps3 triggersarna, medans 360'ns dosa med sina uppåtböjda triggers gör att fingrarna ligger på plats.

Men det är ju bara kontrollen. Ska spela med den igenm Uncharted 1, 2 och 3. Vänjer jag mig inte och fortsätter vara irriterad på den så är det ju en väldigt lätt fix att bara köpa en tredje parts-kontroller som ser ut som 360-dosan, eller en adapter som gör att man kan köra med en riktigt 360-kontroll.

Klockan var fyra på natten när jag skrev det där. Ångrar inte mitt köp, men kan säga att jag är lite besviken på en hel del grejer. Som sagt. Hade hört talats om problemed med partychat, men jag trodde att det gällde en partychat med flera personer. Att ha en private chat med en person medans man spelade hade jag ingen tvekan om att det skulle fungera. Sedan som sagt de där väldigt irriterande läsljuden från skivläsaren. Väldigt jobbigt. Men är det bara på vissa spel så går det väl att genomlida.

Spelade lite mer av Uncharted (ettan) inatt och tycker att det börjar ta sig. Väldigt intressant. :)

För triggersarna (lol) kan du ju köpa två plastprylar som gör L2 och R2 till två stora knappar som dessutom har inåtgående båge. Jag tror att det beror på hur man håller kontrollerna i allmänhet, både Xbox och PS. Jag fick byta inställningarna rätt mycket till BF3 för att jag fick höra att "majoriteten" (wat) har pekfingrarna på L2/R2 och att skjuta och gasa därför inte skulle finnas på samma sida, dvs höger. Höger pekfinger "ska" gasa med R2 och vänster pekfinger "ska" skjuta med L1. Whattefack säger jag, jag har Yoda-greppet med långfingrarna på L2/R2 och pekfingrarna på L1/R1. På så sätt styr långfingrarna gas/broms och pekfingrarna skjuta/extrafunktion. Tummarna går därför perfekt in mot mitten och de båda spakarna.

Anyway, vanesak som allt annat. Jag tycker att det är en lagom liten kontroller med mina händer.

--

Beträffande läsarljudet verkar det mycket riktigt vara spelberoende:

It turns out that the issue is game-specific. Any game where the majority of content is not installed to the hard drive and read continuously off the disc will be noisy like this. This is because the data is fragmented all over the disc and makes the bluray drive go crazy seeking data, unlike a movie where the data is in a continuous spiral. Rockstar games (LA Noire, RDR) are really bad, same with CoD:BO/MW3, but other games can be nearly silent like Assasins Creed II and GT5.

Byt in din PS3:a mot en fet rackare om det går. Har haft min i åtminstone ett par år och jag har aldrig upplevt att jag blivit irriterad på ljud från konsolen, vilket jag ofta gjorde när jag hade 360.

Jag har också Fat och tycker iofs att fläkten går igång jäkligt snabbt när man ser på BR och DVD, men annars har jag inga missljud från den. Och jämfört med 360 är ju vad som helst en bris. Fast det kanske är för att min polares 360 är av första utgåvan och han har fått skicka tillbaka den flera gånger. Vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också Fat och tycker iofs att fläkten går igång jäkligt snabbt när man ser på BR och DVD, men annars har jag inga missljud från den. Och jämfört med 360 är ju vad som helst en bris. Fast det kanske är för att min polares 360 är av första utgåvan och han har fått skicka tillbaka den flera gånger. Vad vet jag.

Den gamla Xboxen lät en hel del men den nya "360S" är mycket tystare och det är knappt man märker att den är på om man inte stannar upp och lyssnar efter den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag handlade Uncharted 3 idag, så tänkte testa & lira det lite.

Vet ni något bra skate/snowboard spel förresten? Har inget att göra här nere, så jag har tid!

Skate 3 och SSX!

Jag har bara spelat Skate 3 i serien, så jag vet inte om ettan eller tvåan är roligare. SSX är väldigt överdrivet. Men det är det enda snowboardspelet jag känner till till PS3.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skate 3 och SSX!

Jag har bara spelat Skate 3 i serien, så jag vet inte om ettan eller tvåan är roligare. SSX är väldigt överdrivet. Men det är det enda snowboardspelet jag känner till till PS3.

Skate 3 har jag redan, det är rätt roligt. Jag vet inte hur tony hawk serien står sig emot Skate serien. Någon som vet det? SSX trodde jag bara fanns till PS2, ska kolla efter det till PS3! :) Tack! Hur mycket kostar en konsol hemma förresten? Har massa spel men ingen konsol hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skate 3 har jag redan, det är rätt roligt. Jag vet inte hur tony hawk serien står sig emot Skate serien. Någon som vet det? SSX trodde jag bara fanns till PS2, ska kolla efter det till PS3! :)

Skate är enligt mig ljusår bättre än Tony Hawk. Är inte ens säker på om det gjorts något Tony Hawk-spel till PS3.

Det har släppts ett SSX-spel till PS3. Det heter bara SSX så förväxla det inte med spelet till PSOne. :P

Tack! Hur mycket kostar en konsol hemma förresten? Har massa spel men ingen konsol hemma.

Förstår inte riktigt hur du menar, är du utomlands?

2500 på spelbutiken.se för en 320GB:are utan spel till. Men det borde nästan finnas billigare i någon elektronikaffär tycker jag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skate är enligt mig ljusår bättre än Tony Hawk. Är inte ens säker på om det gjorts något Tony Hawk-spel till PS3.

Det har släppts ett SSX-spel till PS3. Det heter bara SSX så förväxla det inte med spelet till PSOne. :P

Förstår inte riktigt hur du menar, är du utomlands?

2500 på spelbutiken.se för en 320GB:are utan spel till. Men det borde nästan finnas billigare i någon elektronikaffär tycker jag.

Jag köpte min slim för 1899kr på CDON.com. Tror det kostade lika mycket på Webhallen. Checka prisjakt.nu.

Ang. Skate/Snowboard-spel håller jag helt och hållet med dig. Skate-serien är underbart mycket bättre än Tony Hawk. Tony hawk var kul back in the days, men skate med sina flick-it-kontroller är så mycket roligare. Jag skulle säga att Skate 2 är bäst i serien. Finns en del nya saker i trean som är riktigt nice, men har aldrig gillat staden så hemskt mycket. Köp tvåan om du inte har det. 1an är underbart också men det går i 30 fps och är lite mer basic än de andra spelen som blivit lite mer överdrivna. Inget fel med det, men det beror ju på vad man gillar. Gillar du Verkligen Skate 3 så tycker jag du ska prova 1an och 2an också.

SSX har jag bara spelat demot utav, men det är underbart. Har aldrig varit ett stort fan av snowboardingspel men det nya SSX är riktigt kul och säkerligen det bästa snowboardspelet som finns nu, heh.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skate är enligt mig ljusår bättre än Tony Hawk. Är inte ens säker på om det gjorts något Tony Hawk-spel till PS3.

Det har släppts ett SSX-spel till PS3. Det heter bara SSX så förväxla det inte med spelet till PSOne. :P

Okok, Skate håller ju i varje fall så det får duga. :) Ska leta reda på SSX spelet och köpa det då!

Förstår inte riktigt hur du menar, är du utomlands?

2500 på spelbutiken.se för en 320GB:are utan spel till. Men det borde nästan finnas billigare i någon elektronikaffär tycker jag.

Ja, jag är i Australien och dem jag bor hos har en konsol.. med ett spel.

Inte så farligt då isf, då blir det nog att köpa en!

Jag har en tjock-ps3a du kan få köpa :) (60 GB versionen), men isf måste du köpa spelen också ;)

Haha, tack men nej tack. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Månadens första gratis spel för PSN+ medlemmar är Red Dead Redemption! :)

Whoosh, goddamn! Visste inte att det var så stora titlar de släppte. Jag såg något om att de sänkt priset på PSN+ med 10(?) procent fram till 19 september. Får nog undersöka den där saken lite närmare tror jag, när jag får pengar inkomst. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...