Jump to content

Playstation 3


Fisken
 Share

Recommended Posts

Hejsan kära sajtare!

Jag har funderingar på att skaffa mig ett ps3, men har ett antal funderingar, hoppas ni kan hjälpa mig! :)

* När beräknas ps4 släppas, dvs. Hur länge kommer spelvärda titlar släppas?

* Hur bra är den som mediaspelare/att surfa på? Faktum är att jag kom på tanken när jag satt och kikade efter mediaspelare (jag vill strömma film m.m. Från en dator i nätverket, utan att behöva röra den. Jag vill kunna surfa in på svenska play-kanaler och viaplay), bonus för smidig spotify-lösning!

* Finns det någon av de nya modellerna som kan spela ps2-spel? (Jag hade älskat att damma av dessa)

* Hur fungerar online-spelande? (Kostar det någonting? Är det smidigt?)

Allt detta hade jag kunnat googla fram, men det blir roligare såhär! :D

Jättetack på förhand!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan kära sajtare!

Jag har funderingar på att skaffa mig ett ps3, men har ett antal funderingar, hoppas ni kan hjälpa mig! :)

* När beräknas ps4 släppas, dvs. Hur länge kommer spelvärda titlar släppas?

* Hur bra är den som mediaspelare/att surfa på? Faktum är att jag kom på tanken när jag satt och kikade efter mediaspelare (jag vill strömma film m.m. Från en dator i nätverket, utan att behöva röra den. Jag vill kunna surfa in på svenska play-kanaler och viaplay), bonus för smidig spotify-lösning!

* Finns det någon av de nya modellerna som kan spela ps2-spel? (Jag hade älskat att damma av dessa)

* Hur fungerar online-spelande? (Kostar det någonting? Är det smidigt?)

Allt detta hade jag kunnat googla fram, men det blir roligare såhär! :D

Jättetack på förhand!

Kan svara lite snabbt.

Något Playstation 4 vill ju inte Sony prata om, men jag skulle iallafall tippa på julen 2013. Man kan inte klara sig hur länge som helst på hårdvara från 2006...

Som mediaspelare fungerar den alldeles utmärkt och det är hur enkelt som helst. PS3 Media Server är ett bra program som i princip inte behöver någon som helst configuration(möjligtvis inaktivera en brandvägg eller något annat trams) utan det är bara att installera på en dator och köra igång så får du tillgång till all din dators media på din PS3.

PS2-kompatibilitet fanns bara på den allra första 60GB-modellen. Sony har börjat sälja PS2-spel via Playstation Store dock, men dina gamla skivor kommer du inte ha någon användning för.

Att spela online är gratis. Det enda som kostar är Playstation Plus, vilket är en tjänst som ger dig gratis spel(3st/månad), tillgång till betas, rabbatter etc. Kostar 145kr för 90 dagar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan svara lite snabbt.

Något Playstation 4 vill ju inte Sony prata om, men jag skulle iallafall tippa på julen 2013. Man kan inte klara sig hur länge som helst på hårdvara från 2006...

Som mediaspelare fungerar den alldeles utmärkt och det är hur enkelt som helst. PS3 Media Server är ett bra program som i princip inte behöver någon som helst configuration(möjligtvis inaktivera en brandvägg eller något annat trams) utan det är bara att installera på en dator och köra igång så får du tillgång till all din dators media på din PS3.

PS2-kompatibilitet fanns bara på den allra första 60GB-modellen. Sony har börjat sälja PS2-spel via Playstation Store dock, men dina gamla skivor kommer du inte ha någon användning för.

Att spela online är gratis. Det enda som kostar är Playstation Plus, vilket är en tjänst som ger dig gratis spel(3st/månad), tillgång till betas, etc. Kostar 145kr för 90 dagar.

Tack för svar!

Låter bra me mediaserver. Hur bra är webbläsaren? Fungerar play-kanaler? Hade framförallt velat att viaplay funkar, men med tanke på att den sidan använder Microsoft silverlight så kanske det är för mycket att önska? Såg någon youtube video som visade att det gick att strömma från åtminstone spellistor i spotify, är detta något som går att göra smidigt? Om de här senare grejerna inte fungerar, är det möjligt att använda datorn för att strömma till ps3, för att slippa koppla in den i tv/ljud i alla fall?

Tråkigt att det inte finns någon bakåtkompabilitet, inte ens i nyaste superslim-burken? Vilka gta-spel finns att ladda ned, och vad ligger priset generellt på för ps2-spelen?

Låter bra, gratis är ju gott! ;)

...tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

* När beräknas ps4 släppas, dvs. Hur länge kommer spelvärda titlar släppas?

* Hur bra är den som mediaspelare/att surfa på? Faktum är att jag kom på tanken när jag satt och kikade efter mediaspelare (jag vill strömma film m.m. Från en dator i nätverket, utan att behöva röra den. Jag vill kunna surfa in på svenska play-kanaler och viaplay), bonus för smidig spotify-lösning!

* Finns det någon av de nya modellerna som kan spela ps2-spel? (Jag hade älskat att damma av dessa)

* Hur fungerar online-spelande? (Kostar det någonting? Är det smidigt?)

Allt detta hade jag kunnat googla fram, men det blir roligare såhär! :D

Jättetack på förhand!

* De har lovat support fram till minst 2015, så spelvärda titlar kommer väl finnas i två år till, helt klart, sen finns det ju utvecklare som håller på ett tag till och alla de gamla spelen är ju fortfarande spelvärda. När PS4 kommer är det ingen som vet, men förr i världen sa de att de inte vill vara sist ut i nästa generation. Men jag skulle tippa på sent 2014.

* Den är bra som mediaspelare tycker jag, även om den är lite snål på de mer avancerade formaten ISO, MKV och diverse quicktime-lika filmer. Det finns strömningsprogram för detta och om man verkligen vill så går det nog att konvertera. Att surfa normala sidor är behagligt, men browsern i sig är ganska bedrövlig rent tekniskt. Vill du surfa forumet eller normaltunga sidor går det alldeles utmärkt, men Aftonbladet håller man sig bäst ifrån. Det är dösmidigt att kolla mailen på - förutsatt att du vill kolla Gmail. Hotmail kan du bara komma in i inboxen på, för det går inte att klicka på några mail. Åttakärnig processor men klarar inte av vad min sju år gamla mobil kan :mellow:

Att strömma film, musik och bilder är ganska smärtfritt. Sätt upp en PS3 Media Server och så har du så gott som samtliga filformat stödda. Du kan också kopiera dem via strömningen så du slipper springa med USB-enheter.

Nån spotify finns inte. Däremot finns VidZone, men jag rekommenderar det inte. Music Unlimited är en annan tjänst, men den har jag inte brytt mig om att kolla. Playkanaler kan du glömma, tror jag. Det finns inga appar för det iallafall, men det är möjligt att svtplay.se och liknande är helt okej att kolla på. Jag har nog inte testat själv faktiskt.

* Nej, inga nya modeller kan spela PS2.

* Onlinespel är oerhört smidigt. Sätt upp ett konto på tre minuter, lägg till dina vänner och spela när du vill. Inga kostnader, inga konstiga villkor. Gratis. Alltid. Somliga spel tillåter rentav att man "högerklickar" på en kompis och hoppar rakt in i hans/hennes spelserver, rakt ifrån konsolens huvudmeny.

Tack för svar!

Låter bra me mediaserver. Hur bra är webbläsaren? Fungerar play-kanaler? Hade framförallt velat att viaplay funkar, men med tanke på att den sidan använder Microsoft silverlight så kanske det är för mycket att önska? Såg någon youtube video som visade att det gick att strömma från åtminstone spellistor i spotify, är detta något som går att göra smidigt? Om de här senare grejerna inte fungerar, är det möjligt att använda datorn för att strömma till ps3, för att slippa koppla in den i tv/ljud i alla fall?

Tråkigt att det inte finns någon bakåtkompabilitet, inte ens i nyaste superslim-burken? Vilka gta-spel finns att ladda ned, och vad ligger priset generellt på för ps2-spelen?

Låter bra, gratis är ju gott! ;)

...tack igen!

Webbläsaren är som sagt rätt dålig och konsolens i mitt tycke allra största brist. Skandalöst att de inte hittat nåt bättre.

PS2-spelen ligger väl på hundra kronor, tror jag. Jag betvivlar att jag sett nåt över 200.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hotmail kan du bara komma in i inboxen på, för det går inte att klicka på några mail. Åttakärnig processor men klarar inte av vad min sju år gamla mobil kan :mellow:

Jag undrar om det där inte fungerar bättre nu när det är Outlook. Sidan känns smidigare, lättare och mer användarvänligt än vad hotmail gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar om det där inte fungerar bättre nu när det är Outlook. Sidan känns smidigare, lättare och mer användarvänligt än vad hotmail gjorde.

Hm, lustigt. Jag har aldrig flyttats från Hotmail till Outlook, men bara för att jag knappade in Outlook.com kan jag nu inte komma tillbaka till Hotmail. Diktatoriskt, måste jag säga, men interfacet är ju nästan exakt samma förutom att de trådar inläggen. Det kunde man däremot göra med hotmail också men eftersom jag var van vid att ha separata länkar till varje delmail så kryssade jag aldrig i det.

Har inte testat om outlook funkar på PS3 än, men om det gör det skulle jag säga att det var ett schysst utbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, lustigt. Jag har aldrig flyttats från Hotmail till Outlook, men bara för att jag knappade in Outlook.com kan jag nu inte komma tillbaka till Hotmail. Diktatoriskt, måste jag säga, men interfacet är ju nästan exakt samma förutom att de trådar inläggen. Det kunde man däremot göra med hotmail också men eftersom jag var van vid att ha separata länkar till varje delmail så kryssade jag aldrig i det.

Har inte testat om outlook funkar på PS3 än, men om det gör det skulle jag säga att det var ett schysst utbyte.

Jo, jag vet att utseendet är snarlikt. Det jag menade var att sidan känns lättare, det går snabbare att ladda inkorgen och meddelanden.

Men det kanske inte var det som var problemet med sidan via PS3?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Mina handkontroller vägrar starta.

Trycker på PS knappen men dom bara blinkar i ca en minut. Testat ett antal gånger nu, och dom totalvägrar :/

Någon som har nåt tips på vad man kan göra?

Hejdu, dig ser man inte ofta nuförtiden. :)

Som sagt, starta med konsolens påknapp och koppla in med USB. Sen trycker du PS så att bluetoothkopplingen synkas. Därefter ska det gå att köra trådlöst, men annars kanske batteriet är dött? Låt den ladda ett tag isf.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett ps3 av flickan min häromdagen. Hemma hos henne fungerade allt perfekt, men när jag kör hemma hos mig kan jag bara spela spel. Försöker jag avsluta ett spel får jag ingen bild längre i TVn.

Kör via hdmi, på en ganska gammal tv av århundradets största b-märke, kan det bero på det? Eller finns det något sätt att åtgärda problemet? :/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ett ps3 av flickan min häromdagen. Hemma hos henne fungerade allt perfekt, men när jag kör hemma hos mig kan jag bara spela spel. Försöker jag avsluta ett spel får jag ingen bild längre i TVn.

Kör via hdmi, på en ganska gammal tv av århundradets största b-märke, kan det bero på det? Eller finns det något sätt att åtgärda problemet? :/

Jag skulle kika över bildinställningarna under System på PS3an.

Mest troligen är den inställd efter hennes TV, vilket inte passar riktigt med din TV.

Jag hade problemet att jag haft min PS3a till en HD-tv, och sen tagit med PS3an till stugan, där jag bara hade scart-tv. Då använde jag mig av denna lösning:

Spoiler
Reset video settings

With your PS3 turned off, press and hold the Power button on the front of the PS3 for about 10 seconds (the system will beep as normal as it starts up but after 7-10 seconds it will beep again). The video settings should now be reverted. Doing this will also reset any theme settings.

I use this method to revert from HDMI 1080p to Composite 576p, without having to swap cables and change settings.

Redigerad av Wu Zi Mu
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle kika över bildinställningarna under System på PS3an.

Mest troligen är den inställd efter hennes TV, vilket inte passar riktigt med din TV.

Jag hade problemet att jag haft min PS3a till en HD-tv, och sen tagit med PS3an till stugan, där jag bara hade scart-tv. Då använde jag mig av denna lösning:

Spoiler
Reset video settings

With your PS3 turned off, press and hold the Power button on the front of the PS3 for about 10 seconds (the system will beep as normal as it starts up but after 7-10 seconds it will beep again). The video settings should now be reverted. Doing this will also reset any theme settings.

I use this method to revert from HDMI 1080p to Composite 576p, without having to swap cables and change settings.

Ska testa så fort jag kommer hem ikväll, problemet med att ändra inställningar manuellt är att jag ju inte kommer åt menyerna (den ber mig stänga av spelet för att komma åt något), men ska testa ditt förslag!

Tusen tack på förhand, tusen till om det funkar när jag kommer hem. ;)

Edit: Fungerade utmärkt, tusen tack till... som utannonserat kommer HÄR!

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni testat Netflix ännu? Jag fixade ett gratiskonto och om jag gillar det kan jag gott och väl tänka mig ynka 79 kronor i månaden för tjänsten. Filmutbudet är rätt stort, men jag har inte utforskat det nåt särskilt än. Dess interface tycker jag däremot är på tok för funktionslöst, men inte lika klumpigt och illa som Vidzone. Jag hade gärna sett en smartare spolfunktion, slow motion och fler inställningar för ljudet, samt kapitelindelningar på film.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...