Jump to content

Playstation 3


Fisken
 Share

Recommended Posts

Yup, en sida tillbaka.

Behöver man alltså inte köra hela varmluftspistolgrejen som de flesta guider hänvisar till? Öppna upp allt och sen ta bort gammal pasta, smeta på ny och värmetorka allt?

Kan det vara skadligt att göra ugngrejen, försöka, misslyckas och sen göra det ordentligt med pasta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Behöver man alltså inte köra hela varmluftspistolgrejen som de flesta guider hänvisar till? Öppna upp allt och sen ta bort gammal pasta, smeta på ny och värmetorka allt?

2. Kan det vara skadligt att göra ugngrejen, försöka, misslyckas och sen göra det ordentligt med pasta?

Jag är inte säker på om jag förstår dina frågor helt, men:

1. De guider du läst om värmepistol är förmodligen samma som ugnsguiderna. Skillnaden mellan värmepistol- och ugnsguiderna är att man använder ugn i den ena och värmepistol i den andra. Principen är samma sak, att man ska smälta lödningarna så att sprickorna flyter ihop igen.

Värmepistolen är alltså inte till för att värmetorka (Värmetorka vad? Kylpastan?) utan för att värma upp lödningarna.

2. Hur menar du? Att du ska testa ugnsgrejen först utan att byta kylpastan? Det rekommenderar jag inte att du gör, det finns en del anledningar till att byta ut kylpastan:

I) Den som sitter på är inte världens bästa pasta enligt många, utan det är ett av ställen som Sony sparat pengar. (OBS, vet inte om det stämmer eller om folk vill leka viktiga.) Så att köpa en bra kylpasta och kleta på är att rekommendera, speciellt då kylpasta inte kostar många kronor.

II) Kylpastan som sitter på är några år gammal och har förmodligen torkat på sina ställen, och har den inte det så kommer den garanterat göra det i ugnen. Torkad kylpasta är dålig kylpasta.

III) Att lyfta på kylaren och sedan sätta tillbaka den utan att byta kylpasta är inte bra. När du lyfter kylaren så "delar" du ju på kylpasta, en del på CPU:n och en del på kylaren. Däremellan finns det helt plötsligt plats för luft när du sedan sätter tillbaka kylaren, och då leder kylpastan värme sämre.

IIII) Du måste ta bort allting för att kunna stoppa kortet i ugnen, så du kommer behöva lossa moderkort+processorer från kylardelen. När du ändå har allting isärplockat så är det lika bra att tvätta bort den gamla kylpastan. När man ändå håller på, så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men av dina kommentarer på föregående sida lät det som att du plockade ut moderkortet utan åtgärder och lade det i ugn. Ifall kylpasta ändå ska göras, kan jag lika gärna göra det med pistol. Har sett flera videos nu och det ser enkelt ut.

Finns Silver 5-pastan som folk pratar om i svenska datorbutiker? Vad kostar den? Finns det något alternativ som är att rekommendera istället? Vilken sprit skall användas?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men av dina kommentarer på föregående sida lät det som att du plockade ut moderkortet utan åtgärder och lade det i ugn. Ifall kylpasta ändå ska göras, kan jag lika gärna göra det med pistol. Har sett flera videos nu och det ser enkelt ut.

Njae, om du syftar på mitt svar till Adrian där jag snabbt beskrev proceduren så skrev jag tidigare i inlägget att han lika gärna kunde byta kylpasta när han ändå hade allt isärplockat.

Jag förstår fortfarande inte riktigt varför kylpastans byta eller icke-byta väger så tungt för om du ska använda ugn eller värmepistol, men eftersom båda fungerar så spelar det ingen roll vilken variant du väljer.

Finns Silver 5-pastan som folk pratar om i svenska datorbutiker? Vad kostar den? Finns det något alternativ som är att rekommendera istället? Vilken sprit skall användas?

Den finns på Webhallen, även i Linköpings butik om du vill köpa snabbt. Den kostar 79 kronor på hemsidan.

Arctic Cooling MX-2 Kylpasta finns också i Linköpings butik och den kostar 49 kronor på hemsidan. Det är det näst-billigaste märket som Webhallen har, och det billigaste som jag vet vilket märke det är.

Jag använder tops som jag doppade i kemisk ren bensin för att ta bort kylpasta. Jag tror att nagellacksborttagningsmedel fungerar bra med.

Jag letade upp Sweclockers kylpasta-guide, där står det mer ingående om att ta bort och applicera kylpasta, kan vara lärorikt och kanske intressant att läsa:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/578082-faq-kylpasta/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Njae, om du syftar på mitt svar till Adrian där jag snabbt beskrev proceduren så skrev jag tidigare i inlägget att han lika gärna kunde byta kylpasta när han ändå hade allt isärplockat.

Jag förstår fortfarande inte riktigt varför kylpastans byta eller icke-byta väger så tungt för om du ska använda ugn eller värmepistol, men eftersom båda fungerar så spelar det ingen roll vilken variant du väljer.

Ah, nej, det var ett missförstånd i så fall. Ska kylpasta ändå bytas spelar det mig ingen roll. Jag äger ingen egen varmluftspistol men det finns nog någon som kan låna ut det till mig.

Den finns på Webhallen, även i Linköpings butik om du vill köpa snabbt. Den kostar 79 kronor på hemsidan.

Arctic Cooling MX-2 Kylpasta finns också i Linköpings butik och den kostar 49 kronor på hemsidan. Det är det näst-billigaste märket som Webhallen har, och det billigaste som jag vet vilket märke det är.

Jag använder tops som jag doppade i kemisk ren bensin för att ta bort kylpasta. Jag tror att nagellacksborttagningsmedel fungerar bra med.

Jag letade upp Sweclockers kylpasta-guide, där står det mer ingående om att ta bort och applicera kylpasta, kan vara lärorikt och kanske intressant att läsa:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/578082-faq-kylpasta/

Ah, tack för info. Ska väl köpa i butik, då kan man fråga nåt om det behövs. Pris är en nonsensskillnad.

Kylpasta-guiden sade att man inte ska applicera för mycket, men den här killen lade på så mycket det gick och täckte hela:

(15:50)

Hur mycket ska man ta, då?

Den här tänkte jag följa, han är mest tillförlitlig och utförlig i sin video. Han har dessutom skrivit "The" guide till YLOD-fixning. Har inte läst den än dock.

http://community.us.playstation.com/t5/PlayStation-General/YLOD-REPAIR-GUIDE-NEW/td-p/4451455

Det ska väl inte vara så svårt. Har inte tid nu, bara. Det får dröja till typ 10e juli :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lol, har fått erbjudande om en 40 GB Fat för 500 spänn eftersom han ska köpa sig en slim ^_^ Jag kommer tacka nej, jag behöver långt mer än de 60 jag har och det är ju bara en tidsfråga innan även hans kommer YLODa, även om den är sparsamt använd. Och att krångla med sparfiler och skit för att byta ned sig i modell, nixpix.

Fast 500 är inte mycket alls, ska fråga om syrran är intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kylpasta-guiden sade att man inte ska applicera för mycket, men den här killen lade på så mycket det gick och täckte hela:

Anledningen till att dessa gentlemän kletar på så mycket är för att de sedan smetar ut den manuellt. När killen i den första videon är klar med sitt kreditkort så är det ett rätt tunt lager. Men att han sedan applicerar kylpasta även på kylaren tycker jag känns fel.

Att man smetar ut kylpastan manuellt här är för att det inte finns någon möjlighet att vrida på kylaren och på så sätt pressa ut kylpastan, så som man kan göra i en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jodå det fungerar, jag hade phat och i den satt det en 2,5" HDD. Jag satte sedan i samma storlek i min superslim.

Bra för jag följde pix länk och beställde ett nytt. Kom på att GTA 5 kommer snart och då måste det funka.

Men vill innan dess återuppliva min gamla för att rädda filerna.

Hur länge körde du den i ugnen? Temperatur?

Mitten av ugnen? Över och undervärme?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå det fungerar, jag hade phat och i den satt det en 2,5" HDD. Jag satte sedan i samma storlek i min superslim.

12GB versionen då antar jag? Jag har läst att man behöver en ny hårddiskhållare för att flytta sin hårddisk från fat > superslim.

Jag är intresserad av en superslim nämligen, då din YLOD guide inte hjälpte mig. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

12GB versionen då antar jag? Jag har läst att man behöver en ny hårddiskhållare för att flytta sin hårddisk från fat > superslim.

Jag är intresserad av en superslim nämligen, då din YLOD guide inte hjälpte mig. :(

Som jag skrev i andra tråden så körde jag utan hårddiskhållare. Jag är nästan helt säker på det, kanske öppnar den någon gång och kollar om jag verkligen gjorde det eller inte.

Jag öppnade konsolen och där i satt en dubbelvikt kartongbit som höll hårddisken på plats. Det har fungerat bra i över ett halvår.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev i andra tråden så körde jag utan hårddiskhållare. Jag är nästan helt säker på det, kanske öppnar den någon gång och kollar om jag verkligen gjorde det eller inte.

Jag öppnade konsolen och där i satt en dubbelvikt kartongbit som höll hårddisken på plats. Det har fungerat bra i över ett halvår.

Ugh, förvirrande med två trådar! Gillar din lösning dock. Köper väl antagligen ett PS3 senare i veckan. Nu är den stora frågan var man ska beställa GTA V så att man får det vid release. Jag kanske överskattar dess popularitet men jag har en tråkig känsla att det är alldeles för sent att förboka nu.

just ja, var det bara att stoppa in gamla hårddisken i nya ps3an och starta eller var det något speciellt att tänka på?

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...