Jump to content

Playstation 3


Fisken
 Share

Recommended Posts

Jaha, nu har jag fått YLOD igen och BR-läsaren fungerar fortfarande inte. Det var nog sista spiken i kistan för min gamla 60-giggare för jag betalar inte 80% av en ny PS3 för att laga en lastgammal som kommer gå sönder igen.

Jag har sett sett en 12 GB superslim kostar 999 kronor, så den blir det nog. Men kan man på nåt smart sätt överföra hela disken till den? Ethernetkabel funkar ju bara om den nya faktiskt har plats för hela innehållet på den gamla.

Kan du inte bara sätta in 60Gig disken i 12 konsolen som jag gjorde. 12 gigaren har väl inte ens nån disk?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte bara sätta in 60Gig disken i 12 konsolen som jag gjorde. 12 gigaren har väl inte ens nån disk?

Aha, smart, tack för tipset! Jag vet inte hur du gjorde med din 60-disk eftersom man inte bara kan flytta disken från den ena till den andra, men jag har ju bytt min 60 mot en 500 för några månader sedan. Sen dess ligger den bara i ett externt hdd-case och används som USB-hårddisk. Din post gav mig en bra idé:

Vad jag skulle kunna göra är att laga YLOD och sedan reducera innehållet på min 500-disk så att det passar in på en 60, som jag temporärt lagt i min nya PS3. När Ethernet-överföringen (500 gammal -> 60 ny) är färdig kan jag backupa innehållet på min 60 till en extern, stor hårddisk, byta 60 till 500 och återställa den från externa disken.

Resultat: ny PS3 med stor hårddisk :)

Summa summarum blir det bättre att reducera innehållet på till att passa in på en 60 än att försöka klämma in det på knappa 20, med flashdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu när du säger det. Man måste formatera hårdisken för att kunna använda den va?

Har inget minne av att jag gjorde det, bara tryckte in den.

Men om jag gjorde det så måste jag lagt allt mitt på ett usb stick sedan kopierat tillbaka det när disken satt i min nya ps3:a

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, smart, tack för tipset! Jag vet inte hur du gjorde med din 60-disk eftersom man inte bara kan flytta disken från den ena till den andra, men jag har ju bytt min 60 mot en 500 för några månader sedan. Sen dess ligger den bara i ett externt hdd-case och används som USB-hårddisk. Din post gav mig en bra idé:

Vad jag skulle kunna göra är att laga YLOD och sedan reducera innehållet på min 500-disk så att det passar in på en 60, som jag temporärt lagt i min nya PS3. När Ethernet-överföringen (500 gammal -> 60 ny) är färdig kan jag backupa innehållet på min 60 till en extern, stor hårddisk, byta 60 till 500 och återställa den från externa disken.

Resultat: ny PS3 med stor hårddisk :)

Summa summarum blir det bättre att reducera innehållet på till att passa in på en 60 än att försöka klämma in det på knappa 20, med flashdisk.

Hur gick det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, smart, tack för tipset! Jag vet inte hur du gjorde med din 60-disk eftersom man inte bara kan flytta disken från den ena till den andra, men jag har ju bytt min 60 mot en 500 för några månader sedan. Sen dess ligger den bara i ett externt hdd-case och används som USB-hårddisk. Din post gav mig en bra idé:

Vad jag skulle kunna göra är att laga YLOD och sedan reducera innehållet på min 500-disk så att det passar in på en 60, som jag temporärt lagt i min nya PS3. När Ethernet-överföringen (500 gammal -> 60 ny) är färdig kan jag backupa innehållet på min 60 till en extern, stor hårddisk, byta 60 till 500 och återställa den från externa disken.

Resultat: ny PS3 med stor hårddisk :)

Summa summarum blir det bättre att reducera innehållet på till att passa in på en 60 än att försöka klämma in det på knappa 20, med flashdisk.

Varför ska du först skicka över det från 500 till 60 till extern istället för direkt från 500 till extern?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska du först skicka över det från 500 till 60 till extern istället för direkt från 500 till extern?

Eftersom jag byter fysisk PS3-enhet så får jag inte över alla saker jag vill ha. Kopieringsskydd etc hindrar mig från att få över sparfiler som är [trofé]skyddade, eller spel jag själv köpt eller som jag gamesharat från andra. Därför blir processen 500->60, 60->extHDD, ext-HDD->500. Första processen sker med Verktyg för dataöverföring, dvs Ethernet, andra och tredje blir med Verktyg för Säkerhetskopiering via USB.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag byter fysisk PS3-enhet så får jag inte över alla saker jag vill ha. Kopieringsskydd etc hindrar mig från att få över sparfiler som är [trofé]skyddade, eller spel jag själv köpt eller som jag gamesharat från andra. Därför blir processen 500->60, 60->extHDD, ext-HDD->500. Första processen sker med Verktyg för dataöverföring, dvs Ethernet, andra och tredje blir med Verktyg för Säkerhetskopiering via USB.

Har Sony alltså lagt in skydd mot att kopiera vissa filer till en HDD, men det fungerar att överföra samma fil till en annan enhet via ethernet? Det är ju rent idiotiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har Sony alltså lagt in skydd mot att kopiera vissa filer till en HDD, men det fungerar att överföra samma fil till en annan enhet via ethernet? Det är ju rent idiotiskt.

Helt idiotiskt är det inte eftersom de spärrar en Ctrl-C-manöver men tillåter en Ctrl-X-manöver. Saker som överförs via ethernet kopieras till den nya enheten, men om det är copyright på det så flyttas det istället.

Överföring av data

Stäng av båda PS3™-systemen och utför därefter följande steg. Om de data som överförs är speldata som är förbjudna att kopiera eller data som är kopieringsskyddade, flyttas de till PS3™-målsystemet och raderas från PS3™-källsystemet.

http://manuals.playstation.net/document/sw/ps3/current/settings/transferutility.html

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helt idiotiskt är det inte eftersom de spärrar en Ctrl-C-manöver men tillåter en Ctrl-X-manöver. Saker som överförs via ethernet kopieras till den nya enheten, men om det är copyright på det så flyttas det istället.

Okej, det förklarar ju lite, trodde det var kopiering via ethernetöverföringen med!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, det förklarar ju lite, trodde det var kopiering via ethernetöverföringen med!

Japp. Jag måste säga att jag är förvånad över att de gjort det möjligt att kopiera hela skiten så att målenheten är en klon av första - eller snarare, att källenheten får vara sitt gamla jag sånär som på kopieringsskyddat material. Man kunde ju tro att de (helt utan anledning, förvisso) skulle göra detta ethernet-verktyg till en "Ctrl-X på ALLT -> Ctrl-V på nya. Bye-bye gamla enhet, nu formateras du. Fuck you and good night".

Jag ser gärna att jag har en handikappad PS3 av första modell kvar (som eventuellt går sönder när som helst), som närapå är precis som när den var innan den dog och ersattes. Ganska bra grej att låna ut till en kompis, liksom :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, vad jobbigt det här är. Jag har fixat YLOD och tänkte börja kopiera som i inlägget ovan, men den gamla PS3 har alldeles för mycket på hårddisken för att jag ska kunna få in det på en 60-disk jag tillfälligt har i min nya. Jag har tagit bort varenda spelinstallation och varenda film/teveserie, men ändå får jag inte ner storleken på innehållet.

Jag har för mig att det varit såhär förr, att vad jag än tar bort så ligger fortfarande en ansenlig mängd GB kvar och spökar. Enda lösningen jag ser just nu är att hitta en snubbe med större 2,5"-disk än 60, helst omkring 250, samt en extern HDD på lika mycket. Jag har en 80 GB gammal IDE jag tänkte använda, men som det ser ut nu kommer den inte räcka ens om jag fortsätter ta bort saker.

Fattar inte var all data kommer ifrån. Om jag skulle ta bort sånt jag ser tar plats skulle jag bara frigöra typ 12 gig, max. Resten har jag ingen aning om var det kommer ifrån. :(

------------

EDIT: Okej, har hittat flera källor som säger att PS3-OS alltid kommer att reservera 10-12% av hårddisken för att kunna köra. Stört, hur kan det krävas så mycket utrymme. Eftersom det visst var en 1TB-disk (ej 500GB) jag hade innebär detta hela 93,1 GB som lägst som bara försvinner.

Med beräkningen 931 - 93,1 - 798 GB(ledigt utrymme) blir det 39,9 GB upptaget utrymme, vilket låter rimligt. Får se om jag kan få min 60 GB (eg. 55) att ta emot en transfer då, för om det är såhär det ska gå till kommer ju ingen någonsin kunna kopiera över till en mindre hårddisk. Hoppas 39,9 är det som räknas komma in på 55, inte 39,9 + 93,1 = 133 GB. :confused:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, så var man färdig till slut. Planen fungerade som jag skrev ovan, men tid tog det. Från lunch igår till kvällen idag, och då har jag inte ens börjat tanka ned/in alla spel och serier jag hade innan.

Min gamla PS3 har fått ta över sin första hårddisk och den nya har den nya. Den nya fungerar exakt som den gamla gjorde innan breakdown, och den gamla har till slut fått tillbaka sina filer minus det skrivskyddade. När jag i sista steget gjorde en backup på den nya inför det sista hårddiskbytet lade jag backupen på både nya och gamla.

Nya gick bra och som väntat, men av någon tråkig anledning var den gamla tvungen att förnya databasen så fort den fått all data. Vet inte om det var hårdvarubytet som spökade eller om datat faktiskt blev korrupt, men det innebar i vilket fall att alla mina mappar, sorteringar, spellistor och album försvann. Filerna finns där, men 2000 foton ligger osorterade liksom alla de småklipp jag hade kvar. Användarna behölls men blev kopior, så jag har två av varje tidigare konto där de nya är opersonliga och de gamla förlorat vissa saker.

Får se om jag orkar bry mig om detta, den ska nog ändå bara plockas fram vid eventuella LAN, eller så får den dumpas hos föräldrarna till sommar- och julloven. :ermm:

Redigerad av Henkibojj
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, så var man färdig till slut. Planen fungerade som jag skrev ovan, men tid tog det. Från lunch igår till kvällen idag, och då har jag inte ens börjat tanka ned/in alla spel och serier jag hade innan.

Min gamla PS3 har fått ta över sin första hårddisk och den nya har den nya. Den nya fungerar exakt som den gamla gjorde innan breakdown, och den gamla har till slut fått tillbaka sina filer minus det skrivskyddade. När jag i sista steget gjorde en backup på den nya inför det sista hårddiskbytet lade jag backupen på både nya och gamla.

Nya gick bra och som väntat, men av någon tråkig anledning var den gamla tvungen att förnya databasen så fort den fått all data. Vet inte om det var hårdvarubytet som spökade eller om datat faktiskt blev korrupt, men det innebar i vilket fall att alla mina mappar, sorteringar, spellistor och album försvann. Filerna finns där, men 2000 foton ligger osorterade liksom alla de småklipp jag hade kvar. Användarna behölls men blev kopior, så jag har två av varje tidigare konto där de nya är opersonliga och de gamla förlorat vissa saker.

Får se om jag orkar bry mig om detta, den ska nog ändå bara plockas fram vid eventuella LAN, eller så får den dumpas hos föräldrarna till sommar- och julloven. :ermm:

Tappade bort mig halvvägs, men bra det löste sig. Kommer fråga dig när jag åker ut för samma sak... xD

Jag vill ha över mina filer till PS4, när det är dags att köpa ett sådant. Är DET möjligt???

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tappade bort mig halvvägs, men bra det löste sig. Kommer fråga dig när jag åker ut för samma sak... xD

Jag vill ha över mina filer till PS4, när det är dags att köpa ett sådant. Är DET möjligt???

Haha, ja, jag märkte att jag skrev en massa detaljer, förmodligen för att jag själv skulle kunna bli tvungen att kolla upp det igen. Men nu när den gamla PS3 blivit av med lite grejer tror jag att jag skulle ha gjort vissa saker i en annan ordning. Min metod var att säkra så mycket som möjligt innan den dog, men hade jag gjort några fler steg hade det blivit gjort smartare.

Till exempel borde jag ha backupat varje disk för sig och inte använt samma dump till båda. Därför borde jag också ha bytt disk i gamla och sedan överfört, inte tvärtom. :wacko:

Har förlorat lite PS2-sparfiler men det är nog den enda "stora" konsekvensen.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tappade bort mig halvvägs, men bra det löste sig. Kommer fråga dig när jag åker ut för samma sak... xD

Jag vill ha över mina filer till PS4, när det är dags att köpa ett sådant. Är DET möjligt???

Vad exakt vill du föra över? Skulle gissa på att du kommer kunna föra över det mesta på en USB-sticka precis som med PS3an.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Är det någon som har koll på om man kan använda en 40gig-laser i en 60-gigare? Det borde funka rakt av egentligen för bluray, men 40 kan ju som bekant inte spela PS2. Är det lasern eller moderkortet som skiljer 60 och 40 åt?

Jag har en polare som lagat sin 40 och han använder den verkligen inte alls eftersom han sen köpte en slim. Funderade på att strippa lasern från hans och ge en slant för det.

Min gamla PS3 står bara och samlar damm och används väl bara när jag spela PS2-spel. Men den fungerar ju i övrigt så jag funderar på att laga läsaren i den och ge bort den i present, eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Jag hamnade bredvid en rätt jobbig jättenörd på nyårsafton som diskuterade mer töntiga aspekter än vanligt. Fördelen med denna evighetsmänniska var att han avslöjade att han hade två PS3or som han bränt sönder på ett eller annat sätt genom hårdvarumoddar - och han kunde ge bort en eller kanske rentav två till mig, utan betalning :o

Han svarade också på min följande fråga:

Är det någon som har koll på om man kan använda en 40gig-laser i en 60-gigare? Det borde funka rakt av egentligen för bluray, men 40 kan ju som bekant inte spela PS2. Är det lasern eller moderkortet som skiljer 60 och 40 åt?

Han sa att det är moderkortet i 60 som gör att den klarar PS2, inte blurayläsaren. Man ska visst kunna koppla in en DVD-laser av något slag och fortfarande få det att funka.

Så, om allt vill sig väl kanske jag kan trixa lite och få en fullt fungerande 60-PS3 och en halvt fungerande 40-PS3 i nästa vecka, förutom den 1000 GB Superslim jag själv redan använder vanligen :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Haha. Bump efter ett år, det var värst. Jag tycker fortfarande mycket om min PS3, det är en rejält stabil hårdvara med bra grejer. Så länge man inte spelar multiplayer på den tycker jag att den fortfarande har en del att ge.

Jag spelar just nu inFamous, spelet som hypades 2007 och delades ut gratis till PSN-accounts som ursäkt för att Sony blev hackade 2010. Det är ett okej spel, det får väl en stark 6/10 på min skala. Dugligt, men inget jag skulle betala mer än 150 kronor för. Det finns en del att springa runt och göra men det ligger inte mycket underhållningsvärde i det egentligen. Det här med troféer har jag sagt att jag ska sluta med eftersom det inte ger något, egentligen. Men @Vice., hur mycket jobb ligger det bakom en Platinum i detta spel? Jag är bekymrad över att skaffa 350 blast shards, det lär vara ett jävelskap utan like även om man har en radar att tillgå. Borde jag strunta i detta? :)

Är det några andra som använder sin PS3 eller är den ersatt av PS4? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...