Jump to content

Datorhjälptråden


Ace
 Share

Recommended Posts

Mjo, det borde gå, har dock ingen aning om hur,

Systemåterställning:

Start - alla program - tillbehör - systemverktyg - systemåterställning.

Där väljer du hur långt tillbaka du vill gå. OBS. ALLA program/filer/etc. du lagt till under tiden mellan senaste "checkpoint" och idag försvinner. Tror jag iaf. :lol:

Kolla noga då du kör återställningen.

Nejnej. Filer försvinner inte, bara "inställningar". Vet faktiskt inte hur en systemåterställning påverkar ff-tillägg. -_-

Men alla vet ju att jag inte är så super-haj på det här med datorer. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Nejnej. Filer försvinner inte, bara "inställningar". Vet faktiskt inte hur en systemåterställning påverkar ff-tillägg. :lol:

Men alla vet ju att jag inte är så super-haj på det här med datorer. :blink:

Okej, var osäker på det. Men då är det uppklarat. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men detta är ju jätte dåligt!

Kan det vara tilläget som börjat krångla? MAn måste ju kunna radera det utan att öpnna ff!?

Hur gör man en systemåterställning då?

Systemåterställning hjälper inte. Du kan starta Firefox med en ny profil (start->kör->skriv "c:\program\mozilla firefox\firefox.exe" -profilemanager), skapa en ny och installera alla gamla tillägg.

Du kan också använda MozBackup (google) för att göra backup på din gamla profil (och välj allt utom tillägg), skapa en ny profil (jag skrev hur man gjorde några rader upp) och sen använda MozBackup för att importera alla inställningar (utom tillägg) till din nya profil.

Där väljer du hur långt tillbaka du vill gå. OBS. ALLA program/filer/etc. du lagt till under tiden mellan senaste "checkpoint" och idag försvinner. Tror jag iaf.

Filer - nope. Det skulle krävas ganska mycket hårddiskutrymme för att göra en "checkpoint" över hela hårddisken så det är bara systemfiler och annat viktigt som sparas.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet nån hur man kan banna en enskild webbsida på Internet. Det är så att jag vill banna webbsidan habbo.se från datorn, då brodern har på senaste tiden suttit framför datorn flera timmar på grund av denna hemsida.
  1. Öppna Notepad/Anteckningar (Start->Kör->Notepad->Enter).
  2. Öppna filen c:\Windows\system32\drivers\etc\hosts.
  3. Lägg till radena i slutet av min post sist i filen.
  4. Spara.
127.0.0.1 www.habbo.se

127.0.0.1 habbo.se

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En dag helt plötsligt laddade jag ner ett program som hette StyleXP. Blev nöjd med resultatet och när jag ändå var i farten passade jag på att ta bort lite filer från min dator eftersom jag ville den skulle blir snabbare. Men på något kontigt sätt lyckades jag ta bort mitt administratörskonto och är nu en helt vanlig användare. Många filer funkar inte och resten av min familjs konton har försvunnits samt alla filer.

Det är inte slut där inte, när man är på inloggningsalternativen på Windows xp finns det olika konton och gästkonton (iaf för mitt) men nu finns det bara en användare kvar, vilket är jag. Och inloggningsalternativen har blivit helt kontigt. Det är inte alls detsamma som vanliga XP inloggning, utan en ruta med mitt namn på samt lösen ordet.

Nu har jag sökt på google, gjort trådar på olika forum med frågan hur jag aktiverar mitt konto så att den blir datoradministratör?

Jag hade tyckt det hade varit skitschyst om någon kunde hjälpa mig. Och glöm det där med att hålla in ctr + alt + del två gånger. Det funkar inte!

Försök göra en så bra FAQ som möjligt. Tack i förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En dag helt plötsligt laddade jag ner ett program som hette StyleXP. Blev nöjd med resultatet och när jag ändå var i farten passade jag på att ta bort lite filer från min dator eftersom jag ville den skulle blir snabbare. Men på något kontigt sätt lyckades jag ta bort mitt administratörskonto och är nu en helt vanlig användare. Många filer funkar inte och resten av min familjs konton har försvunnits samt alla filer.

Det är inte slut där inte, när man är på inloggningsalternativen på Windows xp finns det olika konton och gästkonton (iaf för mitt) men nu finns det bara en användare kvar, vilket är jag. Och inloggningsalternativen har blivit helt kontigt. Det är inte alls detsamma som vanliga XP inloggning, utan en ruta med mitt namn på samt lösen ordet.

Nu har jag sökt på google, gjort trådar på olika forum med frågan hur jag aktiverar mitt konto så att den blir datoradministratör?

Jag hade tyckt det hade varit skitschyst om någon kunde hjälpa mig. Och glöm det där med att hålla in ctr + alt + del två gånger. Det funkar inte!

Försök göra en så bra FAQ som möjligt. Tack i förhand.

Det finns ALLTID en Administratör, eller?

Formatera?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En dag helt plötsligt laddade jag ner ett program som hette StyleXP. Blev nöjd med resultatet och när jag ändå var i farten passade jag på att ta bort lite filer från min dator eftersom jag ville den skulle blir snabbare. Men på något kontigt sätt lyckades jag ta bort mitt administratörskonto och är nu en helt vanlig användare. Många filer funkar inte och resten av min familjs konton har försvunnits samt alla filer.

Det är inte slut där inte, när man är på inloggningsalternativen på Windows xp finns det olika konton och gästkonton (iaf för mitt) men nu finns det bara en användare kvar, vilket är jag. Och inloggningsalternativen har blivit helt kontigt. Det är inte alls detsamma som vanliga XP inloggning, utan en ruta med mitt namn på samt lösen ordet.

Nu har jag sökt på google, gjort trådar på olika forum med frågan hur jag aktiverar mitt konto så att den blir datoradministratör?

Jag hade tyckt det hade varit skitschyst om någon kunde hjälpa mig. Och glöm det där med att hålla in ctr + alt + del två gånger. Det funkar inte!

Försök göra en så bra FAQ som möjligt. Tack i förhand.

1. Är du säker på att du inte är Admin?, för jag tror inte det går att ha en dator UTAN admin.

Alltså, vad säger dig att du inte är admin?

2. Vad för "Filer" raderade du?

annars är det som FoxtroT säger, formatering eller Systemåterställning...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag är på inloggningsrutan så står det att datorn är låst och att bara en datoradmin kan logga in. Då ser det ju ut som om jag är datoradmin men kanske bara dold eller något. Men jag kan inte ladda ner några filer utan att det står att en administratör måste extrahera denna fil.

Det är riktigt jobbigt, och resten av min familjs konton har blivit raderade tror jag.

Systemåterställning funkar inte utan man måste vara datoradmin för att göra det står det.

En dag hade jag råkat klicka på mitt konto och ändrat från datoradmin till begränsad konto.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag är på inloggningsrutan så står det att datorn är låst och att bara en datoradmin kan logga in. Då ser det ju ut som om jag är datoradmin men kanske bara dold eller något. Men jag kan inte ladda ner några filer utan att det står att en administratör måste extrahera denna fil.

Det är riktigt jobbigt, och resten av min familjs konton har blivit raderade tror jag.

Systemåterställning funkar inte utan man måste vara datoradmin för att göra det står det.

En dag hade jag råkat klicka på mitt konto och ändrat från datoradmin till begränsad konto.

Om du har tur kan du cracka lösenordet via lite enkel bruteforce.

*Boota upp valfri linux-dist (live-dc)

*Leta upp C:\windows\system32\config, kopiera hela den mappen till en USB-sticka.

*Stoppa in USB-stickan i en annan dator och använd "SAMinside" för att förhoppningsvis cracka lösenordet till administratorkontot (tips: Detta kan fungera i skolan om adminen har varit dum nog att låta CD-skivor boota först, alternativt glömt att låsa BIOS.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...