Jump to content

Datorhjälptråden


Ace
 Share

Recommended Posts

När min kompis försöker ansluta till vent, när han trycker connect alltså, så får han upp ett meddelande där det står "unable to resolve the specified servers DNS/hostname"

Alla inställningar är rätt, hur löser man det?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 6,9k
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Men, vet ju inte vart jag ska trycka, när jag tar där att lägga till/ta bort saken och sen lägg till, så får jag fram saker att jag ska lägga till via microsoft eller diskett/CD.

Ska man ta CD, och leta fram skivan och installera det?

Vet imed inte var skivan är <_<

-----

@ Gizmo: Nej. :'(

Mitt slutgiltiga tips till dig blir att kontakta en datorkunnig person som får hjälpa dig på plats!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men, vet ju inte vart jag ska trycka, när jag tar där att lägga till/ta bort saken och sen lägg till, så får jag fram saker att jag ska lägga till via microsoft eller diskett/CD.

Ska man ta CD, och leta fram skivan och installera det?

Vet imed inte var skivan är <_<

-----

@ Gizmo: Nej. :'(

Jag skulle gissa på att du har ditt graffekort på ditt moderkort. Alltså ett inbyggd graffe kort..

På baksidan, Är "bildskärm" uttaget (där du kopplar bildskärmen) väligt långt uppe och vertikalt eller längre ner vågrät?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gissa på att du har ditt graffekort på ditt moderkort. Alltså ett inbyggd graffe kort..

På baksidan, Är "bildskärm" uttaget (där du kopplar bildskärmen) väligt långt uppe och vertikalt eller längre ner vågrät?

Jag har inte en susning var moderkordet sitter.

Har inte ens en aning vad de tjocka breda sladdarna är till för :S

Men en nackdel med detta, dator"boxen" är riktigt liten så jag ser inte ett piss i soppan.

Min mor får nog fixa det här skitet. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte en susning var moderkordet sitter.

Har inte ens en aning vad de tjocka breda sladdarna är till för :S

Men en nackdel med detta, dator"boxen" är riktigt liten så jag ser inte ett piss i soppan.

Min mor får nog fixa det här skitet.-_-

Oki, Lycka till..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte en susning var moderkordet sitter.

Har inte ens en aning vad de tjocka breda sladdarna är till för :S

Men en nackdel med detta, dator"boxen" är riktigt liten så jag ser inte ett piss i soppan.

Min mor får nog fixa det här skitet.-_-

Moderkortet är det största kortet, det som är monterat ståendes mot "burkväggen", och det är det kort som grafik-, ljud-, RAMkort och annat är monterat på. Snurra den här bilden ett kvarts varv motsols, så vet du var moderkortet sitter. Alla andra kort är monterade (från snurrad vinkel sett) i de vita portarna, och går rakt ut till vänster. Om du sedan går "bakom" moderkortet, dvs mitt emot där kameran nu är, så kommer du se grafikkortets outputs och kontakter. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan jag göra något om mappen "mina mottagna filer" plötsligt är tom?

Ganska mycket saker i den som jag antagligen inte kan få tag på igen som jag skulle vilja ha tillbaka :'(

Det finns anti-delete-program (insert korrekt namn här), som kollar senast borttagna filer. Grejen är att borttagna filer fortfarande finns kvar på datorn, men märks med "SKRIV ÖVER"-post-its ^_^ Så för varje sak du laddar ner/installerar, ökar det risken att det som installeras skriver över dina nyligen borttagna filer.

Skaffa ett sånt program (insert korrekt namn här) och låt bli att skaffa nåt annat fram tills dess. Även temporära internetfiler - minska tempmappens storlek i inställningar så har du större chanser att få tillbaka din mapp. -_-

EDIT:

Jag behöver hjälp ASAP! Jag snålar på mina sista Mb på min hårddisk, så jag måste bränna. När jag startar Nero och lägger till alla filer och tycker jag är klar, går jag vidare till bränningsprocessen. Då står det bara "Drive is in use by another application", och skivan matas ut, Nero går tillbaka till "What do you want to do now?" och ingen bränning påbörjas.

Vaddå "another application"? Det har aldrig hänt förr, utom när jag försökte med samma projekt. Inga skivläsar-användande program är igång, så vad ska jag göra? :'(

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns anti-delete-program (insert korrekt namn här), som kollar senast borttagna filer. Grejen är att borttagna filer fortfarande finns kvar på datorn, men märks med "SKRIV ÖVER"-post-its :) Så för varje sak du laddar ner/installerar, ökar det risken att det som installeras skriver över dina nyligen borttagna filer.

Skaffa ett sånt program (insert korrekt namn här) och låt bli att skaffa nåt annat fram tills dess. Även temporära internetfiler - minska tempmappens storlek i inställningar så har du större chanser att få tillbaka din mapp. :P

Den hittade de inte :)

Får väl försöka få tag i det viktigaste på annat vis. Om de jag fick det av har det kvar dvs.

Tack ändå...ska tänka på det direkt nästa gång :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite problem med ljudet här. Har 2.1 Högtalare, som funkade finfint innan jag ominstallerade datan, men nu låter det som att baslådan ''snålar'' på effekten (har samma effekt som jag hade när jag köpte högtalarna) och så låter det nåt konstigt från satellit-högtalarna. Är det fel på ljudkortet (nForce2, inbyggt ljudkort i mitt moderkort, ASUS A7N8X-XE), högtalarna eller när jag ''råkade'' installera fel drivisar till moderkortet (farsan har samma serie som på mitt moderkort så jag installerade VIA 4in1, från hans skiva, medans jag har just, nForce.

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...